Zyxel VMG3625-T50B -reitittimen käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Zyxel VMG3625-T50B on monikäyttöinen reititin lähes kaikkiin laajakaistaliittymiimme. Reititin on käytössä ADSL-, VDSL2- ja Ethernet-yhteyskohteissamme. Tältä sivulta löydät perusohjeet laitteen käyttöä varten.

Etu- ja takapaneelin merkinnät
Etupaneelin merkkivalot

  1. Virtavalo
    Vihreä valo palaa normaalitilassa kiinteänä.
    Vihreän valon vilkkuessa laite käynnistyy.
    Punaisen valo palaa kiinteästi, jos laitteen käynnistymisessä tai toiminnassa on häiriö.
    Punainen valon vilkkuessa laitteen ohjelmisto päivittyy.
  2. Yhteyden merkkivalo
    Valo ei pala: Signaalia ei löydy tai Ethernet-kaapeli ei ole kytketty
    Valo vilkkuu: Laite hakee yhteyttä
    Valo palaa: Laite on yhteydessä verkkoon
    Huom: Yhteyden merkkivalo ei syty tässä mallissa DSL-yhteydellä.
  3. Internet-yhteyden merkkivalo 
    Valo ei pala: Reititin ei saa yhteyttä internettiin
    Valo palaa tai vilkkuu: Reititin on yhteydessä internettiin
  4. LAN-porttien merkkivalo
    Valo palaa vihreänä, kun yhteys LAN-porttien kautta on kunnossa.
    Valo vilkkuu vihreänä, kun yhteyttä käytetään LAN-porttien kautta.
    Valo ei pala ollenkaan, kun yhteyttä LAN-porteissa ei ole.
  5. Langattoman verkon merkkivalot 2.4 GHz (WLAN)
    Valo palaa vihreänä, kun langaton verkko on päällä.
    Valo vilkkuu vihreänä, kun nettiyhteyttä käytetään langattoman verkon kautta.
    Valo vilkkuu oranssina, kun WPS-yhdistys on käynnissä.
  6. Langattoman verkon merkkivalot 5 GHz (WLAN)
    Valo palaa vihreänä, kun langaton verkko on päällä.
    Valo vilkkuu vihreänä, kun neetiyhteyttä käytetään langattoman verkon kautta.
    Valo vilkkuu oranssina, kun WPS-yhdistys on käynnissä.
Takapaneelin liitännät

  1. Virtakytkin
  2. Reset-painike. Pidä reset-painiketta pohjassa yli 10 sekuntia palauttaaksesi reitittimen tehdasasetukset. Huom! Tehdasasetusten palautus nollaa kaikki reitittimen asetuksiin tekemäsi muutokset.
  3. Virtajohdon pistoke
  4. USB-portti. Voit liittää tähän esim. ulkoisen USB-massamuistin.
  5. LAN 1–4 portit. Liitä omat laitteesi (esim. tietokone tai pelikonsoli) vapaana olevaan porttiin.
  6. WAN-portti. Kytke reititin internetverkkoon Ethernet- tai Kotikuitu-kohteissa tämän portin kautta.
  7. DSL-portti. Kytke reititin internetverkkoon ADSL/VDSL kohteissa tämän portin kautta puhelinjohdolla.
  8. WPS-näppäin. Pidä nappia pohjassa yli 5 sekuntia, jos haluat käynnistää automaattisen langattoman verkon muodostuksen WPS-toiminnolla.
  9. Wifi-näppäin. Pidä nappia pohjassa yli 5 sekuntia, jos haluat langattoman verkon kokonaan pois päältä. Napsauta nappia lyhyesti uudestaan, jos haluat kytkeä langattoman verkon uudelleen päälle. Odota hetki painalluksen jälkeen, sillä laitteen valot voivat reagoida käynnistykseen hitaasti.
Laitteen kytkentä

Laitteen kytkentä riippuu osoitteessasi olevasta tekniikasta sekä huoneistosi pistokkeista. Monissa taloissa on yhä käytössä perinteiset puhelinrasiat, mutta uudemmissa tai remontoiduissa taloyhtiöissä on otettu käyttöön myös Ethernet-pistokkeita. Liittymäsi tekniikan voit varmistaa sopimuksestasi.

  • Jos kyseessä on ADSL- tai VDSL2-yhteys, kytke reitittimen mukana tullut puhelinkaapeli reitittimen harmaaseen DSL-porttiin. Kytke seuraavaksi johdon toinen pää puhelinpistorasiaan tai Ethernet-pistokkeeseen riippuen asuntosi pistokkeiden tyypistä.
  • Jos kyseessä on Ethernet tai kotikuitu (FTTH-10G), kytke reititin sinisestä WAN-portista asunnon Ethernet-pistokkeeseen tai suoraan kuitumuuntimeen.
Langaton lähiverkko (wifi, WLAN)

Käyttääksesi reitittimen jakamaa langatonta verkkoa eli wifiä, katso wifi-verkon nimi ja salasana reitittimen takana olevasta tarrasta. Jos haluat saada laajakaistasi nopeudesta kaiken hyödyn irti, suosittelemme liittämään langattomat laitteet 5 GHz verkkoon.

SSID = Langattoman verkon nimi 2.4 GHz ja 5 GHz langattomaan verkkoon. Päätelaite valitsee itse kumpaa verkkoa käyttää. Voit halutessasi valita langattoman verkon asetuksista molemmat verkot näkyviin nimeämällä toisen taajuuden eri nimiseksi.

Wireless Key = Langattoman verkon suojausavain (käy molempiin verkkoihin)

Laitehallinta ja Wlan-asetukset
  1. Mene nettiselaimella osoitteeseen http://192.168.1.1/. Jos yhteyden muodostus ei onnistu, liitä tietokone vielä varmuuden vuoksi reitittimeen verkkokaapelilla.
  2. Kirjoita kirjautumisnäkymässä käyttäjätunnus ja salasana. Käyttäjätunnus on oletuksena "admin". Salasana löytyy laitteen takaa olevasta tarrasta Login password -kohdasta.
  3. Laite pyytää vaihtamaan oletussalasanan vahvempaan. Vaihda salasana ja paina Apply tai ohita vaihe painamalla Skip.
  4. Laitteen pika-asetustoiminto käynnistyy ensimmäisellä käyttökerralla ja aina tehdasasetusten palauttamisen jälkeen. Voit suorittaa toiminnon loppuun valitsemalla Let's go tai ohittaa valitsemalla Skip.
Wifin asetukset
  1. Kun olet kirjautunut laitteen hallintasivulle, löydät wifi-verkon asetukset oikeassa yläkulmassa olevaa kolmea viivaa klikkaamalla aukeavasta valikosta kohdasta Network settings ja sitten Wireless.
  2. Langattoman verkon asetuksista pääsee muuttamaan mm. laitteen käyttämää kanavaa sekä suojausavainta. 
  • Valitse ensin kumman verkon asetuksia haluat vaihtaa kohdasta BAND: (2.4 GHz tai 5 GHz).
  • Channel-kohdasta voi valita käytetyn kanavan. Jos yhteys pätkii tai hidastelee, kokeile vaihtaa kanavaa useammalla eri vaihtoehdolla väliltä 1–13 2,4 GHz verkossa ja väliltä 36–140 5 GHz verkossa.
  • Bandwith-kohdasta voit valita laitteen käyttämän kaistaleveyden (2,4 GHz 20 MHz / 40 MHz ja 5 GHz / 20 MHz / 40 MHz / 80 MHz). Kaistaleveys on oletuksena laitteessa 2,4 GHz verkossa 20/40 MHz ja 5 GHz verkossa 20/40/80MHz. Ongelmatilanteissa voit kokeilla 20 MHz kaistaleveyttä.
  • Langattoman verkon eli wifin nimeä voi muuttaa kohdassa Wireless Network Name. Jos haluat nimetä verkot (2.4 GHz ja 5 GHz) eri nimisiksi ja saada molemmat verkot erikseen näkyviin, poista ylhäältä raksi kohdasta Keep the same settings for 2.4 G and 5 G wireless networks.
  • Suojausasetukset löytyvät sivun alareunasta Security level -otsikon alta.

Ohjelmistopäivitykset

Reitittimien ohjelmistopäivitykset ovat tärkeitä. Ne korjaavat ja tehostavat laitteen toimintaa ja niiden avulla laitteen tietoturva pysyy ajan tasalla. Joskus päivitykset tuovat laitteen hallintasivustolle uusia ominaisuuksia tai ulkoasumuutoksia.

Meiltä hankittu Zyxel VMG3625-T50B -reititin hakee automaattisesti tarjolla olevat päivitykset, ellei tätä asetusta ole muutettu laitteen hallintasivulla. Suosittelemme pitämään automaattiset päivitykset aina päällä. Ohjelmistopäivityksiä tulee yöaikaan, joten laitetta ei kannata sammuttaa aina yöksi.

Reitittimen nykyisen ohjelmistoversion näet klikkaamalla hallintasivun aloitusnäkymässä kolmea viivaa oikeasta yläkulmasta. Valitse aukeavasta valikosta Maintenance ja sitten Firmware Upgrade.

Curren Firmware Version = Tämän hetkinen reitittimen ohjelmistoversio.

Pakkauksen sisältö
  • Zyxel VMG3625-T50B -reititin
  • Virtalähde
  • Puhelinkaapeli
  • Puhelinpistotulppa
  • Ethernet-kaapeli
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Asus RT-AC86U -reitittimen käyttöohjeet

Zyxel VMG3625-T20A -reitittimen käyttöohje

Cisco EPC3928 -kaapelimodeemin käyttöohjeet

Cisco EPC3825 -kaapelimodeemin käyttöohje

Cisco EPC3000 -kaapelimodeemin käyttöohjeet

Inteno DG301 -reitittimen käyttöohjeet

Telia X1 - Technicolor DGA0122 -reitittimen käyttöohje

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja X:ssä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.