Zyxel VMG3625-T20A -reitittimen käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Zyxel VMG3625-T20A on monikäyttöinen reititin. Sitä voi käyttää ADSL-, VDSL2- ja Ethernet-yhteyskohteissamme. Tältä sivulta löydät perusohjeet laitteen käyttöä varten.

Merkkivalot ja liitännät
Etupaneelin merkinnät

  1. Virtavalo 
    • Vihreä valo palaa normaalitilassa kiinteänä.
    • Vihreän valon vilkkuessa laite suorittaa testausta
    • Punainen valo palaa kiinteästi, jos meneillään on häiriö laitteen käynnistyksessä tai toiminnassa
  2. DSL-linjan merkkivalo 
    • Valo ei pala: DSL-signaalia ei löydy tai puhelinjohto ei ole kytketty
    • Valo vilkkuu: Laite hakee yhteyttä
    • Valo palaa: Laite on yhteydessä verkkoon
  3. Internet-yhteyden merkkivalo 
    • Valo ei pala: Yhteyttä internettiin ei ole.
    • Valo palaa tai vilkkuu vihreänä: nettiyhteys on käyttövalmis
    • Valo punainen: Laite ei saa IP-osoitetta
  4. WAN-yhteyden merkkivalo 
    • Valo palaa vihreänä, kun yhteys WAN-portin kautta on kunnossa.
    • Valo vilkkuu vihreänä, kun yhteyttä käytetään WAN-portin kautta.
    • Valo ei pala ollenkaan, kun yhteyttä WAN-portista ei ole.
  5. LAN-portit 1–4 laitteiden kytkentää varten
    • Valo palaa vihreänä, kun yhteys LAN-portin kautta on kunossa.
    • Valo vilkkuu vihreänä, kun yhteyttä käytettään LAN-portin kautta.
    • Valo ei pala ollenkaan, kun yhteyttä LAN-portissa ei ole.
  6. Langattoman verkon merkkivalot 2.4 GHz ja 5 GHz (WLAN) 
    • Valo palaa vihreänä, kun langaton verkko on päällä.
    • Valo vilkkuu vihreänä, kun yhteyttä käytetään langattomasti.
    • Valo vilkkuu oranssina, kun WPS-yhdistys on käynnissä.
  7. USB-merkkivalo 
    • Valo palaa vihreänä, kun USB-laite on tunnistettu ja käytössä.
    • Valo palaa vihreänä, kun USB-laitetta käytetään.
    • Valo ei pala ollenkaan, kun USB-laitetta ei ole kytketty tai reititin ei tunnista laitetta.
Sivupaneelin merkinnät

  1. Wlan-näppäin. Pidä nappia pohjassa yli 2 sekuntia, jos haluat sammuttaa tai käynnistää langattoman verkon.
  2. WPS-näppäin. Pidä nappia pohjassa yli 5 sekuntia, jos haluat käynnistää automaattisen langattoman verkon muodostuksen WPS-toiminnolla.
  3. USB-portti. Voit liittää tähän esim. ulkoisen USB-massamuistin.
Takapaneelin merkinnät

  1. Virtakytkin
  2. Virtajohdon pistoke
  3. Reset-painike. Pidä reset-painike pohjassa yli 10 sekuntia palauttaaksesi tehdasasetukset. HUOM! Tehdasasetusten palautus nollaa kaikki aiemmin tekemäsi muutokset laitteen asetuksissa.
  4. LAN 1–4 portit. Liitä omat laitteesi esim. tietokone, pelikonsoli vapaana olevaan porttiin
  5. WAN-portti. Kytke reititin internetverkkoon Ethernet-/Kotikuitu-kohteissa tämän portin kautta.
  6. DSL-portti. Kytke reititin verkkoon ADSL/VDSL-kohteissa tämän portin kautta puhelinjohdolla.
Laitteen kytkentä

Laitteen kytkentä riippuu siitä, millä tekniikalla netti tulee osoitteeseesi, sekä siitä millaisia pistokkeita huoneistossasi on. Monissa taloissa on yhä käytössä perinteiset puhelinrasiat, mutta uudemmissa tai remontoiduissa taloyhtiöissä on myös ethernet-pistokkeita. Liittymäsi tekniikan voit varmistaa sopimuksestasi.

ADSL- tai VDSL2-liittymä

Jos yhteytesi tekniikka on ADSL tai VDSL2, reititin otetaan käyttöön kytkemällä mukana tullut puhelinkaapeli laitteen harmaaseen DSL-porttiin. Seuraavaksi johdon toinen pää kytketään puhelinpistorasiaan tai ethernet-pistokkeeseen riippuen asuntosi pistokkeiden tyypistä.

Ethernet tai kotikuitu (FTTH-10G)

Jos liittymäsi tekniikka/kytkentä on ethernet tai kotikuitu (FTTH-10G), kytke reititin sen sinisestä WAN-portista asunnon ethernet-pistokkeeseen tai suoraan kuitumuuntimeen.

Langattoman verkon yhdistäminen (wifi, WLAN)

Laitteen langattoman verkon yhdistämiseen tarvittavat tiedot löydät laitteen takapaneelissa olevan tarran vasemmasta laidasta. Jos haluat saada laajakaistasi nopeudesta kaiken hyödyn irti, kannattaa langattomat laitteet liittää 5 GHz verkkoon.

SSID 2.4GHz = Langattoman verkon nimi 2.4 GHz langattomaan verkkoon
SSID 5GHz = Langattoman verkon nimi 5 GHz langattomaan verkkoon
Wireless Key = Langattoman verkon suojausavain (Käy molempiin verkkoihin)

Laitehallinta ja Wlan-asetukset

Kirjautuminen

  1. Mene nettiselaimella osoitteeseen 192.168.1.1. Jos yhteyden muodostus ei onnistu ja käytit wifiä, liitä tietokone varmuuden vuoksi reitittimeen verkkokaapelilla ja kokeile uudelleen.
  2. Kirjoita käyttäjätunnus ja salasana. Käyttäjätunnus on oletuksena admin. Salasana löytyy laitteen takaa olevan tarran Login password -kohdasta.
  3. Laite pyytää vaihtamaan oletussalasanan vahvempaan. Vaihda salasana ja tallenna uusi salasana painamalla Apply.
  4. Laitteen pika-asetus-toiminto käynnistyy ensimmäisellä käyttökerralla (tai jos olet palauttanut laitteelle tehdasasetukset). Voit suorittaa toiminnon loppuun tai ohittaa valitsemalla Skip.

Wifi-asetukset

  1. Kun olet kirjautunut laitteen hallintaan, löydät langattoman verkon asetukset klikkaamalla hallintasivun oikeassa yläkulmassa olevaa kolmea viivaa. ja sitten aukeavasta valikosta kohdasta Network settings ja sitten Wireless.
  2. Langattoman verkon asetuksista voit muuttaa mm. laitteen käyttämää kanavaa ja suojausavainta. 
    • Valitse ensin BAND-kohdasta, kumman verkon asetuksia haluat vaihtaa (2.4 GHz tai 5 GHz).
    • Channel-kohdasta voi valita käytetyn kanavan. Jos yhteys pätkii tai hidastelee, kanavaa kannattaa kokeilla useammalla eri vaihtoehdolla väliltä 1–13 2,4 GHz verkossa ja väliltä 36–140 5 GHz verkossa.
    • Bandwith-kohdasta voi valita laitteen käyttämän kaistaleveyden (2,4 GHz 20 MHz/40 MHz ja 5 GHz 20 MHz/40 MHz/80 MHz ). Kaistanleveys on oletuksena 2,4 GHz verkossa 20/40 MHz ja 5GHz verkossa 20/40/80 MHz. Kokeile ongelmatilanteissa 20 MHz kaistanleveyttä
    • Langattoman verkon nimeä voi muuttaa kohdassa Wireless Network Name.
    • Suojausasetukset löytyvät sivun alareunasta kohdasta Security level.
Ohjelmisto

Reitittimen tämän hetkisen ohjelmistoversion näet, kun valitset aloitusnäkymässä kolme viivaa oikeasta yläkulmasta. Aukeavasta valikosta valinta Maintenance ja sitten Firmware Upgrade.

Current Firmware Version = Tämän hetkinen ohjelmistoversio.

Automaattinen ohjelmistopäivitys reitittimen käynnistyksen yhteydessä on oletuksena päällä. Voit halutessasi ottaa sen pois päältä ottamalla valinnan pois kohdasta CPE check for new upgrades on every boot up ja painamalla sitten OK-painiketta.

Zyxel VMG3625-T20A -reititin hyväksyy vain automaattisesti verkosta tulevan ohjelmiston. Reitittimeen ei siis voi asentaa manuaalisesti muita ohjelmistoja.

Apua ongelmatilanteisiin

Moneen ongelmaan auttaa reitittimen palauttaminen tehdasasetuksille. Se onnistuu pitämällä laitteen Reset-painiketta pohjassa noin 10 sekuntia tai kunnes Power-valo muuttuu punaiseksi.

Jos langaton verkko hidastelee, varmista yhteyden toiminta vielä verkkokaapelin kautta. Jos nopeus on hyvä verkkokaapelilla, kokeile vaihtaa wifi-verkon kanavaa. Varmista myös, että laitteet jotka tukevat 5 GHz verkkoa, ovat yhdistettynä reitittimeen kyseisen taajuuden kautta.

Pakkauksen sisältö
  • Zyxel VMG3625 -reititin
  • Virtalähde
  • Puhelinkaapeli
  • Puhelinpistotulppa
  • Ethernet-kaapeli
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Cisco EPC3928 -kaapelimodeemin käyttöohjeet

Cisco EPC3825 -kaapelimodeemin käyttöohje

Cisco EPC3000 -kaapelimodeemin käyttöohjeet

Inteno DG301 -reitittimen käyttöohjeet

Asus RT-AC86U -reitittimen käyttöohjeet

Telia X1 - Technicolor DGA0122 -reitittimen käyttöohje

Telia Smart Wifi -laajentimien käyttöönotto ja asennus

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.