Zyxel VMG3625-T20A -modeemireitittimen käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Zyxel VMG3625-T20A on monikäyttöinen modeemireititin lähes kaikille kiinteille nettiliittymillemme. Modeemi on käytössä Telian ADSL-, VDSL2- ja Ethernet-yhteyskohteissa. Tältä sivulta löydät perusohjeet laitteen käyttöä varten.

HUOM! Ohjelmistovirhe koskien modeemireitittimen takana olevasta tarrasta löytyvästä toimimattomasta wifi-oletussalasanasta on korjattu uusimmassa päivityksessä

Laite hakee automaattisesti uuden päivityksen, kun se saa nettiyhteyden. Päivityksen latautumiseen ja asentumiseen menee aikaa n. 15 minuuttia. Jos ohjelmisto ei päivity, palauta modeemireititin tehdasasetuksille painamalla modeemireititimen takaa löytyvää RESET-painiketta 10 sekuntia pohjassa laitteen ollessa päällä.

Laitteen vaihtaminen ei poista ongelmaa. Punaisena vilkkuva virtavalo tarkoittaa, että laitteen päivitys on kesken.

Merkkivalot ja liitännät
Etupaneelin merkinnät

  1. Virtavalo 
    • Vihreä valo palaa normaalitilassa kiinteänä.
    • Vihreän valon vilkkuessa laite suorittaa testausta
    • Punainen valo palaa kiinteästi, häiriö laitteen käynnistyksessä / toiminnassa
  2. DSL-linjan merkkivalo 
    • Valo ei pala: DSL-signaalia ei löydy tai puhelinjohto ei ole kytketty
    • Valo vilkkuu: Laite hakee yhteyttä
    • Valo palaa: Laite on yhteydessä verkkoon.
  3. Internet-yhteyden merkkivalo 
    • Valo ei pala: Yhteyttä internettiin ei ole.
    • Valo palaa / vilkkuu vihreänä: Internet yhteys on käyttövalmis
    • Valo punainen: Laite ei saa IP-osoitetta
  4. WAN-yhteyden merkkivalo 
    • Valo palaa vihreänä kun yhtey WAN-portin kautta on kunnossa
    • Valo vilkkuu vihreänä kun yhteyttä käytetään WAN-portin kautta
    • Valo ei pala ollenkaan kun yhteyttä WAN-portista ei ole.
  5. LAN-portit 1–4 laitteiden kytkentää varten
    • Valo palaa vihreänä kun yhteys LAN-portin kautta on kunossa
    • Valo vilkkuu vihreänä kun yhteyttä käytettään LAN-portin kautta
    • Valo ei pala ollenkaan kun yhteyttä LAN-portissa ei ole
  6. Langattoman verkon merkkivalot 2.4 GHz ja 5 GHz (WLAN) 
    • Valo palaa vihreänä kun langaton verkko on päällä
    • Valo vilkkuu vihreänä kun yhteyttä käytetään langattoman verkon yli
    • Valo vilkkuu oranssina kun WPS-yhdistys on käynnissä
  7. USB-merkkivalo 
    • Valo palaa vihreänä kun USB-laite on tunnistettu ja käytössä.
    • Valo palaa vihreänä kun USB-laitetta käytetään
    • Valo ei pala ollenkaan kun USB-laitetta ei ole kytketty tai reititin ei tunnista laitetta.
Sivupaneelin merkinnät

  1. Wlan-näppäin. Pidä nappia pohjassa yli 2 sekuntia, jos haluat sammuttaa / käynnistää langattoman verkon.
  2. WPS-näppäin. Pidä nappia pohjassa yli 5 sekuntia, jos haluat käynnistää automaattisen langattoman verkon muodostuksen WPS-toiminnolla.
  3. USB-portti. Voit liittää tähän esim. ulkoisen USB-massamuistin.
Takapaneelin merkinnät

  1. Virtakytkin
  2. Virtajohdon pistoke
  3. Reset-painike. Pidä reset-painike pohjassa yli 10 sekuntia palauttaaksesi tehdasasetukset. HUOM! Tehdasasetusten palautus nollaa kaikki aiemmin tekemäsi muutokset laitteen asetuksissa.
  4. LAN 1–4 portit. Liitä omat laitteesi esim. tietokone, pelikonsoli vapaana olevaan porttiin
  5. WAN-portti. Kytke reititin internet verkkoon Ethernet-/Kotikuitu-kohteissa tämän portin kautta.
  6. DSL-portti. Kytke modeemireititin verkkoon ADSL/VDSL-kohteissa tämän portin kautta puhelinjohdolla.
Laitteen kytkentä

Laitteen kytkentä riippuu osoitteessasi olevasta tekniikasta sekä huoneistostasi löytyvistä pistokkeista. Monissa taloissa on yhä käytössä perinteiset puhelinrasiat, mutta uudemmissa tai remontoiduissa taloyhtiöissä on otettu käyttöön myös ethernet-pistokkeita. Liittymäsi tekniikan voit varmistaa sopimuksestasi.

Jos yhteysmuoto on ADSL tai VDSL2, modeemi otetaan käyttöön kytkemällä mukana tullut puhelinkaapeli laitteen harmaaseen DSL-porttiin. Seuraavaksi johdon toinen pää kytketään puhelinpistorasiaan tai ethernet-pistokkeeseen riippuen asuntosi pistokkeiden tyypistä.

Jos liittymäsi tekniikka/kytkentä on ethernet tai kotikuitu (FTTH-10G), modeemi kytketään laitteen sinisestä WAN-portista asunnon ethernet-pistokkeeseen tai suoraan kuitumuuntimeen.

Langattoman verkon yhdistäminen

Laitteen langattoman verkon yhdistämiseen tarvittavat tiedot löydät laitteen takapaneelissa olevista tiedoista vasemmasta laidasta. Jos haluat saada laajakaistasi nopeudesta kaiken hyödyn irti, kannattaa langattomat laitteet liittää 5 GHz verkkoon.

SSID 2.4GHz = Langattoman verkon nimi 2.4 GHz langattomaan verkkoon
SSID 5GHz = Langattoman verkon nimi 5 GHz langattomaan verkkoon
Wireless Key = Langattoman verkon suojausavain (Käy molempiin verkkoihin)

Laitehallinta ja Wlan-asetukset

Kirjautuminen

  1. Mene selaimella osoitteeseen 192.168.1.1. Jos yhteyden muodostus ei onnistu, liitä tietokone vielä varmuuden vuoksi modeemiin verkkokaapelilla.
  2. Kirjoita käyttäjätunnus ja salasana. Käyttäjätunnus on oletuksena admin. Salasana löytyy laitteen takaa olevasta tarrasta kohdasta "Login password".

  3. Laite pyytää vaihtamaan oletussalasanan vahvempaan. Vaihda salasana ja paina "Apply".
  4. Laitteen pika-asetus toiminto käynnistyy ensimmäisellä käyttökerralla (tai jos olet palauttanut juuri tehdasasetukset). Voit suorittaa toiminnon loppuun tai ohittaa valitsemalla "Skip".

Wlan-asetukset

  1. Kun olet kirjautunut laitteen hallintaan, langattoman verkon asetukset löytyvät oikeasta yläkulmasta löytyvästä kolmesta viivasta klikkaamalla ja aukeavasta valikosta kohdasta Network settings ja sitten Wireless.

  2. Langattoman verkon asetuksista pääsee muuttamaan mm. laitteen käyttämää kanavaa sekä suojausavainta. 
    • Valitse aina ensin kumman verkon asetuksia haluat vaihtaa kohdasta BAND: (2.4 GHz tai 5 GHz).
    • Channel-kohdasta voi valita käytetyn kanavan. Jos yhteys pätkii tai toimii hitaasti, kanavaa kannattaa kokeilla useammalla eri vaihtoehdolla väliltä 1–13 2,4 GHz verkossa ja väliltä 36–140 5 GHz verkossa
    • Bandwith-kohdasta voi valita laitteen käyttämän kaistaleveyden (2,4GHz 20MHz/40MHz ja 5GHz 20MHz/40MHz/80MHz ), tämä on oletuksena laitteessa 2,4GHz verkossa 20/40MHz ja 5GHz verkossa  20/40/80MHz. Ongelmatilanteissa voi kokeilla vain 20MHz kaistanleveyttä
    • Langattoman verkon nimeä voi muuttaa kohdassa "Wireless Network Name"
    • Suojausasetukset löytyvät sivun alareunasta (Security level).

 

Ohjelmisto

Laitteen tämän hetkisen ohjelmistoversion näet, kun valitset aloitusnäkymässä kolme viivaa oikeasta yläkulmasta. Aukeavasta valikosta valinta Maintenance ja sitten Firmware Upgrade.

Current Firmware Version = Tämän hetkinen laitteen ohjelmistoversio.

Automaattinen ohjelmistopäivitys laitteen käynnistyksen yhteydessä on oletuksena päällä. Tämän voi halutessaan poistaa käytöstä ottamalla valinnan pois kohdasta CPE check for new upgrades on every boot up ja painamalla OK-painiketta.

Telialta ostettu laite hyväksyy vain automaattisesti verkosta tulevan ohjelmiston, eikä laitteeseen ole mahdollista asentaa manuaalisesti muita ohjelmistoja.

Apua ongelmatilanteisiin

Kokeile palauttaa laite tehdasasetuksille. Tehdasasetusten palautus onnistuu pitämällä laitteen Reset-painiketta pohjassa noin 10 sekuntia tai kunnes Power-valo vaihtuu punaiselle.

Jos langaton verkko hidastelee, testaa yhteyden toiminta ensin verkkokaapelin kautta kytkemällä. Jos nopeus on OK verkkokaapelilla, kokeile vaihtaa langattoman verkon kanavaa toiseksi. Varmista myös että laitteet jotka tukevat 5 GHz verkko ovat yhdistettynä tähän laitteeseen kyseisen taajuuden kautta.

Pakkauksen sisältö
  • Zyxel VMG3625 -modeemireititin
  • Virtalähde
  • Puhelinkaapeli
  • Puhelinpistotulppa
  • Ethernet-kaapeli
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,25 €/min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Cisco EPC3928 -kaapelimodeemin käyttöohjeet

Cisco EPC3825 -modeemin käyttöohje

Cisco EPC3000 -kaapelimodeemi

Zyxel WAP6804 Wifi Extender -käyttöohje

Inteno DG301 -modeemi

Asus RT-AC86U -reitittimen käyttöohjeet

Telia X1 - Technicolor DGA0122 -modeemin käyttöohje

Telia Smart Wifi -laajentimien käyttöönotto ja asennus

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.