Telia TV sovelluksen käyttöönotto

Tältä sivulta löydät neuvoja Telia TV sovelluksen käyttöönottoon sekä ohjeet Telia TV:n katsomiseen nettiselaimella, Chromecastin tai Apple TV:n kautta sekä Apple AirPlay -toiminnolla.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Siirry yritysasiakkaiden ohjeisiin.

Tiivistetysti Telia TV sovelluksen käyttöönotto toimii näin sen jälkeen, kun olet tilannut sovelluksen ja haluamasi kanavapaketit:

  1. Tee Telia TV -tunnusten käyttöönotto. Saat salasanan tekstiviestillä muutaman minuutin kuluessa tilaamisesta. Käyttäjätunnuksena toimii sähköpostiosoitteesi.
  2. Lataa Telia TV sovellus puhelimelle tai tabletille tai mene nettiselaimella osoitteeseen  tv.telia.fi.
  3. Kirjaudu Telia TV -tunnuksilla sovellukseen tai sen selainversioon ja aloita katselu.

Telia TV sovellus on käytettävissä Android-puhelimilla ja -tableteilla, iPhonella, iPadilla sekä Windows- ja Mac-tietokoneiden selaimilla. Chromecastin tai Apple TV:n avulla voit katsoa sovelluksen ohjelmia televisiosta.

Katso alta tarkemmat ohjeet ja neuvot Telia TV sovelluksen käyttöönottoon.

Tunnuksen käyttöönotto

Telia TV:n tilauksen jälkeen saat salasanan tekstiviestinä puhelimeesi. Salasanan saapumiseen menee normaalisti parista minuutista 15 minuuttiin tilauksen tekemisestä. Käyttäjätunnuksena toimii sähköpostiosoitteesi.

Jos et ole saanut tekstiviestiä, toimi näin:

  • Tarkista ajankohtaiset häiriötiedotteet yleisten häriötilanteiden varalta.
  • Jos sähköpostiosoitteesi on jo rekisteröity toiselle Telia TV -tilille, et saa salasanaa tekstiviestinä vaan sähköpostiisi lähetetään linkki, josta pääset luomaan tunnukset. Muista tarkistaa roskapostikansio, sillä sähköposti voi joskus päätyä sinne.
  • Jos viestiä ei löydy, niin tilin voi aktivoida kirjautumalla Minun Teliaan ja menemällä siellä Liittymäni ja palveluni -osioon, jossa Telia TV -palveluissasi pitäisi näkyä aktivoimaton tili. Valitse Aktivoi tunnus.

Aktivointi onnistuu myös Minun Telia -sovelluksessa. Jos tilin luomisessa on ongelmia, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Löydät myös ohjeet unohtuneen käyttäjätunnuksen tai salasanan palautukseen. Voit helposti tarkistaa käyttäjätunnuksesi ja tiliisi liitetyn sähköpostiosoitteen Minun Teliasta.

Sovelluksen käyttöönotto

Käyttääksesi Telia TV -palvelua älypuhelimella tai tabletilla, sinun pitää ladata Telia TV sovellus laitteesi sovelluskaupasta.

Button text
Button text

Android-laitteet

Telia TV sovellus on käytettävissä Android-puhelimilla ja -tableteilla.

  • Käyttöjärjestelmä: 5.0 tai uudempi
  • Sovellus on toistaiseksi käytettävissä myös osalla vanhemmista Android-versioista, mutta niille sovelluksen tuki on päättynyt ja toimivuus vaihtelee laitekohtaisesti.

iPhone ja iPad

Telia TV sovellus on käytettävissä Applen puhelimilla ja tableteilla.

  • Käyttöjärjestelmä: iOS 13.0 tai uudempi
  • Vanhan tummataustaisen sovelluksen tuki on päättynyt. Se toimii toistaiseksi iOS 11 versiolla.
  • Telia TV:n videoita ei voi toistaa selaimessa Applen puhelimilla ja tableteilla, vaan on käytettävä Telia TV sovellusta. Kun olet kirjautunut sisään osoitteessa tv.telia.fi, voit vuokrata elokuvia, mutta katsoaksesi niitä sinun on siirryttävä sovelluksen puolelle.

Listan laitteista, joille ei ole Telia TV -tukea, löydät tämän ohjeen lopusta.

Kirjautuminen
  1. Avaa Telia TV sovellus tai mene nettiselaimella osoitteeseen tv.telia.fi.
  2. Valitse valikosta Kirjaudu.
  3. Syötä käyttäjätunnuksesi ja salasanasi.

Voit kirjautua Telia TV sovellukseen ja sen selainversioon yhteensä viidellä eri laitteella/selaimella ja katsoa sisältöä kahdella laitteella/selaimeilla samanaikaisesti. Kirjautumiseksi lasketaan jokainen laite tai selain, jolla olet käyttänyt palvelua.

Palvelu muistaa käytössäsi olleet laitteet 24 tuntia. Tarvittaessa tunnukset voidaan nollata tekemällä häiriöilmoitus. Asian saa hoidettua kätevästi esimerkiksi chat-asiakaspalvelun kautta, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan.

Onko salasana tai käyttäjätunnus unohtunut?

Katsominen nettiselaimella

Ajankohtaista: Edge-selain suositellaan päivittämään uusimpaan versioon (Chromium). Selaimelle voi lisäksi asettaa laitteistokiihdytyksen päälle selaimen asetuksista.

Telia TV:n käyttö onnistuu Edgellä, Internet Exlorer 11/10:llä, Google Chrome, Mozilla Firefox sekä Opera-selaimella osoitteessa tv.telia.fi Selainta koskevat samat käyttäjärajoitukset kuin laitteillakin.

Tuetut selaimet käyttöjärjestelmittäin

 

Chrome v.75 ->

Edge

Firefox v.59 ->

Opera v.47 ->

(Chromium)

IE 11

Safari 7 ->

Windows 7

X

X

Windows 8

X

X

Windows 8.1

X

Windows 10

X

Mac OS X

X

X

= Tuettu
X =  Ei saatavilla

Voinko käyttää palvelua muilla selaimilla?

Selaintukea on laajennettu marraskuussa 2019 myös muihin merkittäviin selaimiin ilman erikseen asennettavaa laajennusta. Palvelu saattaa toimia myös muilla selaimilla (esim. Linuxissa), mutta virallista tukea niille ei ole. Ylläolevassa taulukosta näet tuetut järjestelmät ja selaimet.

Katsominen Chromecastin kautta

Ajankohtaista:

  • Chromecastin 1. sukupolven laitteiden tuki päättyy 31.5.2021, jonka jälkeen Telia TV:tä ei enää voi katsoa niillä. Chromecastin 2. sukupolven laitteilla ja sitä uudemmilla katselu toimii kuten ennenkin. Telia TV ei tue älytelevisioiden sisäänrakennettuja Chromecast-ratkaisuja.
  • iOS14-päivityksen jälkeen Applen laitteilla tarvitsee erikseen hyväksyä Chromecastin käyttö Telia TV sovelluksessa. Kun Chromecast-lähetyksen aloittaa sovelluksen Chromecast-kuvakkeesta, sovellus ilmoittaa "Yhteys kotiverkkoon tarvitaan Chromecast-laitteiden löytämiseen". Tämä tarvitsee hyväksyä, jotta Chromecastia voi käyttää. Jos lupaa ei anna, häviää Chromecast-kuvake sovelluksesta, eikä sovellus kysy sitä uudestaan. Asetuksen pystyy kuitenkin muuttamaan jälkikäteen laitteen asetuksista seuraamalla polkua Asetukset > Telia TV > Kytke Lähiverkko-valinta päälle.


Chromecastin avulla voit katsoa Telia TV sovelluksen ohjelmia televisiostasi ja mobiililaitteesi toimii kaukosäätimenä. Chromecastia voit käyttää Telia TV sovelluksen kanssa Android-älypuhelimilla ja -tableteilla, sekä Applen mobiililaitteilla.

Mitä tarvitsen?
  • Chromecast-mediasoittimen, joka liitetään television HDMI-liittimeen. Laite voi olla 2. sukupolven Chromecast tai sitä uudempi. Tarkista valmistajan sivuilta ohjeet laitteen käyttöönottoon.
  • iOS- tai Android-laitteen, johon on asennettu Telia TV sovellus. Varmistathan, että käytössäsi on sovelluksen uusin versio.
  • Telia TV sovelluksen käyttäjätunnuksen.
  • Chromecastin ja älypuhelimen tai tabletin yhdistettynä samaan wifi-verkkoon.
Kuvan siirtäminen televisioon Chromecastilla
  1. Varmista, että laitteesi ja Chromecast on kytketty samaan wifi-verkkoon. Käynnistä sitten Telia TV sovellus tabletissasi tai älypuhelimessasi ja kirjaudu sisään.
  2. Klikkaa sovelluksen oikeassa yläkulmassa olevaa suoratoistokuvaketta. Toiston aikana kuvake löytyy ruudun oikeasta alakulmasta.
  3. Valitse laite, johon haluat siirtää sisällön.
  4. Valitse sovelluksessa haluamasi ohjelma, niin se näkyy televisiossasi. Kun Chromecast on käytössä, suoratoistokuvake muuttuu liilaksi.
  5. Voit käyttää älypuhelintasi tai tablettiasi normaalisti, kun ohjelmaa toistetaan televisiossasi. Paina vasemman yläkulman kuvaketta, niin kontrollit pienenevät ruudun alareunaan ja voit selata sovelluksen sisältöjä.
  6. Toiston lopettamiseksi paina suoratoistokuvaketta ja valitse Stop Casting.
Vinkkejä
  • Aloita alusta -toiminne on valittava ennen ohjelman peilaamista. Jos aloitit peilaamisen, katkaise peilaus, valitse Aloita alusta ja jatka sitten peilaamista.
  • Tekstityksen ja kielen valintaa ei voi tehdä, kun ohjelman katsominen Chromecastin kautta on käynnissä. Laita ensin peilaus pois päältä, valitse tekstitys ja kieli, ja laita peilaus takaisin.
  • Peilaaminen ei toimi Telia TV sovelluksessa tai tv.telia.fi-sivustolla, jos VPN-yhteys on päällä tai reititin on sillatussa tilassa.
  • Chromecast kannattaa pakottaa 50 Hz:n tilaan laitteen asetuksista, jotta kuvassa ei tapahdu nykimistä.
  • Jos Chromecast-kuvake on hävinnyt iOS-laitteellasi, kytke Lähiverkko-valinta päälle puhelimesi asetuksissa. Löydät oikean valinnan seuraamalla polkua Asetukset > Telia TV > Kytke Lähiverkko-valinta päälle.
Katsominen Apple TV:n kautta

Telia TV sovelluksella on erillinen versio Apple TV -laitteen 4. versiolle. Et tarvitse enää muuta mobiililaitetta videon siirtämiseen televisioosi, vaan voit käyttää Telia TV sovellusta suoraan Apple TV:ssä sen omalla kaukosäätimellä.

Mitä tarvitsen?
  • 4. sukupolven Apple TV:n, jossa on vähintään tvOS 13.0 -käyttöjärjestelmä. Päivitä käyttöjärjestelmä tarvittaessa laitteen asetuksista kohdasta Järjestelmä.
  • Telia TV sovelluksen käyttäjätunnuksen.
Käyttöönotto
  1. Varmista Apple TV:n asetuksista, että siinä on uusin käyttöjärjestelmä.
  2. Lataa Telia TV sovellus Apple TV:n App Storesta.
  3. Käynnistä sovellus ja kirjaudu syöttämällä Telia TV sovelluksen käyttäjätunnus ja salasana.
Katsominen Applen AirPlay -toiminnolla

AirPlay mahdollistaa kuvan siirtämisen iPhonesta tai iPadista televisioon Apple TV -laitteen avulla. Tämänhetkinen AirPlay-tuki on Beta-versio, joka ei tue kaikkien sisältöjen tekstityksiä.

Mitä tarvitsen?
  • Apple TV -laitteen, joka liitetään televisioon HDMI-kaapelilla.
  • iPhonen tai iPadin, johon on asennettu Telia TV sovellus. Varmistathan, että käytössäsi on sovelluksen uusin versio.
  • Telia TV sovelluksen käyttäjätunnukset.
  • Apple TV:n ja iOS-laitteen yhdistettynä samaan wifi-verkkoon.
Kuvan siirtäminen televisioon Apple TV:n kautta
  1. Varmista, että iPhonesi tai iPadisi ja Apple TV on kytketty samaan wifi-verkkoon. Käynnistä sitten Telia TV sovellus iPhonella tai iPadilla ja kirjaudu sisään.
  2. Etsi haluamasi sisältö ja käynnistä sen katselu. Valitse ruudun oikeasta alakulmasta AirPlay-kuvake ja avautuvasta valikosta Apple TV.
  3. Videotoisto siirtyy Apple TV:n kautta televisioon. Odota, kunnes sisältö latautuu. Katselun aikana voit pysäyttää toiston, jatkaa katselua, kelata tai vaihtaa kanavia iPhoneltasi tai iPadiltasi.
  4. Kun lopetat katselun, kuva siirtyy automaattisesti takaisin laitteesi ruudulle ja voit valita uutta katsottavaa.
Laitteet, joille ei ole Telia TV -tukea
  • Android-mediatoistimet (TV-tikut, TV-laitteet)
  • Android-laitteet, joille ei saa käyttöjärjestelmän versiota 5 tai sitä uudempaa käyttöjärjestelmää
  • iOS-laitteet, joille ei saa iOS 11 tai sitä uudempaa käyttöjärjestelmää (esim. 3. sukupolven iPadit ja sitä vanhemmat laitteet)
  • TV- ja medialaitteiden sisäänrakennettu Chromecast
  • Chromecastin 1. sukupolven laitteet
  • Chromebook-laitteilla katselu mahdollista vain selaimen kautta 
  • Windows RT -tabletit
  • OnePlus One
  • Rootatut tai muutoin ohjelmallisesti muunnellut laitteet
  • VPN ja vastaavat palvelut
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,25 €/min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Telia TV digiboksin käyttöönotto ja asennus

Kaapelikortin käyttöönotto ja korttilinkityksen tekeminen

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.