Kaapelikortin käyttöönotto ja korttilinkityksen tekeminen

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Kaapelikortin käyttöönotto on helppoa, eikä siihen vaadita älytelevisiota tai nettiyhteyttä. Tarvitset vain kaapelikortin, television sekä kaapeliverkon digiboksin tai televisioon laitettavan kortinlukijan.

Eikö sinulla ole vielä kaapelikorttia?
Ohjeet kaapelikortin tilaamiseen

Korttilinkitys tarkoitaa sitä, että kaapelikortti ja HD-laite muodostavat parin tietokannassamme. Muut kuin Cable HD Ready -laitteet eivät edellytä korttilinkityksen tekemistä.

Kaapelikortin käyttöönotto

Telia TV kaapelikortin käyttöönotto on helppoa. Tarvitset vain kaapelikortin, television sekä tavallisen kaapeliverkon digiboksin tai televisioon laitettavan kortinlukijan. Kaapelikortin käyttöön ei vaadita älytelevisiota eikä nettiyhteyttä.

Telia TV kaapelikortti toimii vain meidän kaapeli-tv-verkossamme. Kaapelikortti ei toimi antenniverkossa eikä muiden operaattoreiden verkoissa.

Jos tarvitset apua käyttöönotossa, Telia Helppi auttaa ja opastaa sinua tarvittaessa laitteidesi käytössä. Apua saat vaikka kotiin asti asentajan käynnillä ja samalla hän voi auttaa myös muissa teknisissä asioissa.

Korttilinkityksen tekeminen

Korttilinkitys eli kaapelikortin ja HD-laitteen linkitys tarkoittaa sitä, että kaapelikortti ja laite muodostavat parin tietokannassamme. Linkitys mahdollistaa maksu-tv-kanavien katselun Cable HD Ready -laitteella.

Huom. Cable Ready HD -laite on aina linkitettävä, jotta kaapelikortin kanavia voidaan katsoa, vaikka kyseessä ei olisi teräväpiirtokanava.

Tarve korttilinkitykselle johtuu ulkomaisten sisällönomistajien halusta suojella UHD/HD-ohjelmiaan laittomalta jakelulta. Muut kuin Cable HD Ready -laitteet eivät edellytä linkitystä, mutta niillä voi katsella vain ns. peruskanavina välitettäviä UHD/HD-kanavia, ei maksullista sisältöä.

Testatutlaitteet.fi -sivustolta löydät listan Cable HD Ready -testatuista laitteista.

Lue lisää HD- ja UHD-kanavista

Jos sinulla on HD-digiboksi
  1. Varmista, että sinulla on Full HD tai HD Ready -televisio sekä Cable HD Ready -merkinnällä varustettu digiboksi.
  2. Tilaa kaapelikortti, jos sinulla ei vielä ole sellaista.
  3. Kirjoita digiboksin linkitysnumero (11 numeroa) muistiin. Löydät numeron yleensä laitteen takana tai alla olevasta sarjanumerotarrasta. Linkitysnumeron edessä on yleensä teksti Chip-ID, Chipset ID tai CAM ID. Huom! Linkitysnumero ei ole sama kuin tarrassa mainittu sarjanumero.
  4. Kirjoita muistiin myös kaapelikortin numero, jonka löydät kortin kääntöpuolelta.
  5. Aseta kaapelikortti digiboksin korttipaikkaan. Pidä digiboksi päällä.
  6. Linkitä kaapelikortti ja digiboksisi kirjautumalla Minun Teliaan. Voit tehdä linkityksen myös soittamalla asiakaspalveluumme. Linkitys tehdään viimeistään seuraavan työpäivän aikana. Saat tekstiviestin, kun HD-linkitys on valmis.
  7. Tarkista HD-kanavien näkyminen.
Jos sinulla on HD-televisio
  1. Varmista, että sinulla on Cable HD Ready -merkinnällä varustettu televisio.
  2. Televisiosi mallista riippuen tarvitset joko CI+- tai Clv1 -salausta tukevan kortinlukijan. Huomioi, että osa vanhemmista televisiosta ei tue CI+-mallin kortinlukijoita (CiV1-salaus). Tarkista televisiosi salaus sivulta Testatut laitteet. Mikäli tarvitset CI+-kortinlukijan, voit tilata sen samalla, kun tilaat kaapelikortin.
  3. Jos televisiosi tukee vain CIv1-mallin kortinlukijaa, voit yhdistää televisioosi HD-digiboksin. CiV1-mallin kortinlukijoiden vuokraaminen on lopetettu, eikä niitä voi ostaa.
  4. Kirjoita CI+-kortinlukijan linkitysnumero muistiin. Löydät numeron CI+-kortinlukijassa olevasta sarjanumerotarrasta. Linkitysnumeron edessä on yleensä teksti Chip-ID, Chipset ID tai CAM ID. Huom! Linkitysnumero ei ole sama kuin tarrassa mainittu sarjanumero.
  5. Kirjoita muistiin myös kaapelikortin numero, jonka löydät kortin kääntöpuolelta.
  6. Aseta kaapelikortti kortinlukijaan ja kortinlukija television korttipaikkaan.
  7. Linkitä kaapelikortti ja kortinlukijasi kirjautumalla Minun Teliaan. Voit tehdä linkityksen myös soittamalla asiakaspalveluumme. Linkitys tehdään viimeistään seuraavan työpäivän aikana. Saat tekstiviestin, kun HD-linkitys on tehty.
  8. Tarkista HD-kanavien näkyminen.
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,25 €/min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Telia kaapeli-TV-liittymän ja kaapelikortin tilaaminen

Telia TV digiboksin käyttöönotto ja asennus

Telia TV sovelluksen käyttöönotto

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.