Huijausviestejä tulee vastaan sähköposteissa ja tekstiviesteissä sekä puheluissa. Erityisen paljon niitä on liikkeellä sosiaalisessa mediassa. Telia Turvapaketilla suojaat asiointiasi ja vähennät riskiäsi joutua huijauksen uhriksi, mutta huomioi omassa toiminnassa myös nämä pääsäännöt:
- Älä anna yksityisiä henkilötietojasi kenellekään tai mihinkään, jos asia hiemankin epäilyttää.
- Älä avaa epäilyttävien sivujen linkkejä tai vastaa huijausviesteihin.
- Älä soita huijausnumeroksi epäilemääsi numeroon takaisin, koska se voi koitua kalliiksi.
Viranomaiset eivät koskaan pyydä luovuttamaan tunnuksiasi tekstiviestillä, puhelimitse tai sähköpostitse. Huijarit voivat vedota tarvitsevansa tunnuksiasi esimerkiksi tietojesi päivittämiseen ja varsinkin puheluissa huijarit painottavat asian kiireyttä, eli pyrkivät luomaan painetta.
Tietojenkalastelua tapahtuu jatkuvasti ja se on huijauksista yleisin. Tietojenkalastelun tarkoituksena on saada palveluiden käyttäjä- ja salasanatietoja rikollisten käyttöön tai pimeille markkinoille jälleenmyyntiin. Tietojenkalastelua kohdistuu pankki- ja luottokorttitietoihin ja -tunnuksiin, palveluiden käyttäjätunnuksiin ja salasanoihin. Myös henkilötietoja, kuten osoitetietoja ja henkilötunnuksia voidaan yrittää kalastella.
Tästä artikkelista löydät suuntaa-antavia ohjeita siihen, mistä tunnistat huijausviestin tai -puhelun.