Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Telia Tietoturva - Ongelmatilanteet

Olemme koonneet tälle sivulle ohjeita yleisimpiin Telia Tietoturvan asentamiseen ja käyttämiseen liittyviin ongelmatilanteisiin.

Jos olet juuri asentanut Telia Tietoturvan laitteeseesi ja sinulla esiintyy ongelmia, kokeile ensimmäisenä tietokoneen uudelleen käynnistämistä. Mikäli ongelmat jatkuvat, tutustu alla oleviin ohjeisiin eri tilanteiden ja ongelmien ratkaisemiseen.

Kuinka kauan Tietoturvaohjelman asennus kestää?

Asennuspaketin latautuminen laajakaistayhteydellä kestää muutamasta minuutista kymmeniin minuutteihin riippuen liittymän nopeudesta, tietokoneen käyttöjärjestelmästä ja laitteistosta.

Asennus keskeytyi, mitä teen?

Asennus voi keskeytyä esimerkiksi tietokoneen sammuttamisen vuoksi. Asennus jatkuu automaattisesti siitä kohdasta, johon se jäi ongelman ilmettyä. Eli jos koneesi on sammunut ja avaat sen uudelleen, asennus jatkuu itsestään. Asennusta ei kuitenkaan tulisi keskeyttää, sillä se saattaa johtaa Telia Tietoturvan poistumiseen tietokoneesta.

Asennus ei onnistunut, mitä teen?

Asenna tietoturva uudelleen, mikäli juuri asennettu Telia Tietoturva ei toimi tietokoneella oikein. Uudelleenasennus vaatii toimimattoman ohjelman poistamisen ennen uudelleenasentamista.

Miten Tietoturvan voi asentaa uudelleen?

  • Kirjaudu Teliaan käyttäen tunnuksia, joilla Telia Tietoturva on tilattu.
  • Tarkista kohdasta Tietoturva Lisenssinumerosi ja kirjoita se muistiin.
  • Paina Lataa asennusohjelma ja valitse Lataa asennusohjelma tästä.
  • Voit vaihtoehtoisesti ladata Telia Tietoturvan Mac OS X:lle tai Windows-PC:lle. Selaa sivun alaosaan ja valitse Lataa Telia Tietoturva.

  • Valitse Tallenna kohteeseen: Työpöytä. Paina Tallenna.
  • Odota asennusohjelman latautumisen valmistumista. Sulje verkkoselain ja kaikki muut ohjelmat.
  • Poista vanhan ohjelman asennus joko
    • Valitsemalla Käynnistä > Ohjelmat > Sonera Tietoturva > Poista sovelluksen Telia Tietoturva asennus. TAI
    • Valitsemalla Käynnistä > Asetukset > Ohjauspaneeli > Lisää Tai Poista Sovellus. Poista ohjelmista Telia Tietoturva.
  • Poista tämän jälkeen ohjelman kansio tietokoneelta. Mikäli ohjelma on asennettu oletushakemistoon, löytyy Telia Tietoturva -kansio c:\Ohjelmatiedostot (engl. Program Files) -hakemistosta.

Miten poistan Tietoturva-ohjelman lopullisesti? 

Mikäli ohjelman poistaminen ei onnistunut aikaisemmilla ohjeilla, lataa tietokoneelle F-Securen poistotyökalu, jolla voit poistaa Telia Tietoturvan koneeltasi.

  • Käynnistä tietokone ohjelman poistamisen jälkeen uudelleen.
  • Avaa internetyhteys ja Tietoturva-kuvake työpöydältä.
  • Valitse kieli ja hyväksy ehdot.
  • Valitse asennushakemisto johon ohjelma asennetaan. On suositeltavaa valita ohjelman tarjoama oletushakemisto c:\Ohjelmatiedostot\Telia Tietoturva. (Käynnistä tietokone uudelleen, jos tietokone sitä ehdottaa). Kun ohjelma kysyy rekisteröintiavainta, kirjoita Palvelunhallinnasta saamasi lisenssinumero (rekisteriavain). Kun asennat ohjelman uudestaan aiemmin tilaamallasi lisenssinumerolla, ilmoittaa ohjelma Tilausnumero on otettu käyttöön aikaisemmin, jatka asennusta ja paina Seuraava.
  • Ohjelman asennus käynnistyy ja kestää hetken aikaa. Odota asennuksen valmistumista.
  • Ohjelma pyytää käynnistämään tietokoneen uudelleen, kun tietoturvaohjelmisto on asennettu tietokoneelle. Tietokoneen uudelleenkäynnistyksen jälkeen ohjelman asennus on valmis ja Tietoturva suojaa konettasi. Tämän jälkeen kannattaa vielä päivittää käyttöjärjestelmä.

Mikä on Ad-aware -ohjelmisto? Mitä minun pitäisi tehdä?

Ad-aware on ilmainen tietoturvaohjelmisto, joka tulisi poistaa, sillä Telia Tietoturva sisältää kyseisen toiminnallisuuden sisäänrakennettuna virus- ja vakoilusuojaukseen. Telia Tietoturva kysyy Ad-aware-ohjelmiston poistamista, kun se havaitsee Ad-aware-ohjelmiston tietokoneessa ja poistaminen tulisi siis sallia.

Mikäli et hyväksy Ad-aware-ohjelmiston poistoa, se poistaa Telia Tietoturvan asennuksen tietokoneesta, eikä asenna päivitystä. Tällöin tietokone on ilman Telia Tietoturvan suojausta!

Ad-aware ja muut Telia Tietoturvan osoittamat ohjelmat tulee poistaa, sillä ne haittaavat ohjelmiston toimintaa.

Mistä tiedän, että Tietoturvaohjelma on päivittynyt ja virustunnisteet ovat ajantasalla?

Tietoturvaohjelmisto päivittää itseään automaattisesti, ellet ole kytkenyt automaattisia päivityksiä pois. Jos päivityksissä ilmenee jokin virhe, voit joutua nollaamaan päivitykset.

Mikäli tietokoneen kellonaika on asetettu väärin, voi Telia Tietoturva luulla virustietokantoja virheellisesti vääriksi ja ilmoittaa niiden vanhentuneen. Tarkista tällöin myös kellonajan oikeellisuus ennen muita toimenpiteitä.

Lue tarkemmat ohjeet päivitysten nollaamiseksi