Mobiilivarmenne

Mobiilivarmenne on sähköinen henkilötodistus, joka liitetään matkapuhelimen sim-korttiin.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Siirry yritysasiakkaiden ohjeisiin.

Mobiilivarmenne on sähköinen henkilötodistus, joka liitetään matkapuhelimen sim-korttiin. Sillä voit tunnistaa henkilöllisyytesi monessa verkkopalvelussa, -kaupassa, ja -pankissa verkkopankkitunnistautumisen sijaan. Tarvitset tunnistautumiseen vain matkapuhelimesi ja Mobiilivarmenteesi tunnusluvun.

Mobiilivarmenteen käyttö on helppoa ja turvallista. Kun kirjaudut tunnistautumista vaativaan palveluun, palvelu kysyy puhelinnumeroasi, jonka jälkeen puhelimesi kysyy Mobiilivarmenteesi tunnuslukua.

Mobiilivarmenteen ovat toteuttaneet DNA, Elisa ja Telia yhdessä.
Mobiilivarmenteen omalle sivustolle

Telia Mobiilivarmenteen hankkimisen edellytykset:

  • käyttäjän henkilöllisyys voidaan tunnistaa luotettavasti (ensitunnistus tehdään käyttöönoton yhteydessä)
  • käyttäjä on vähintään 13-vuotias
  • käyttäjällä on suomalainen henkilötunnus (HETU)
  • Mobiilivarmennetta tukeva sim-kortti (kortissa on eID-tunnus) tai eSIM.

Huom! Jos käytössäsi oleva sim-kortti ei tule Mobiilivarmennetta, tilaa uusi sim-kortti.

Mitä Mobiilivarmenne maksaa?

Liittymäasiakkaillemme Mobiilivarmenne on maksuton. Mobiilivarmenne on puhelinliittymään kuuluva lisäpalvelu.

Mobiilivarmenteen käyttöönotto

Voit ottaa Mobiilivarmenteen käyttöön osoitteessa telia.fi/mobiilivarmenne.
Käyttöönoton yhteydessä henkilöllisyytesi todennetaan käyttäen vahvaa sähköistä tunnistautumista. Voit tunnistautua esimerkiksi suomalaisten pankkien verkkopankkitunnuksilla (tupas-tunnisteet) tai poliisin myöntämällä sähköisellä henkilökortilla.

Mobiilivarmenteessa käytetty sähköinen asiointitunnus (SATU) edellyttää, että henkilötunnuksesi on Väestötietojärjestelmässä.

  • Noudata erityistä huolellisuutta, jotta matkapuhelin ja Mobiilivarmenteesi tunnusluku eivät ole muiden käytettävissä.
  • Mobiilivarmenteen tilauksen yhteydessä asiakkaan ja Telian välille syntyy asiakassuhde, jollei sellaista jo ollut.

OTA MOBIILIVARMENNE KÄYTTÖÖN

Häirinnänestokoodin käyttöönotto ja hallinta

Häirinnänestokoodin avulla voit varmistua siitä, ettei puhelimeesi tule tunnistuspyyntöjä esimerkiksi siksi, että joku näppäilee vahingossa kirjautumisen yhteydessä puhelinnumerosi.

Häirinnänestokoodi on valitsemasi salasana, joka syötetään puhelinnumeron lisäksi tunnistuksen yhteydessä. Näin ollen puhelimeesi ei voi lähettää tunnistuspyyntöä ilman koodia, joten sinua ei pääse häiritsemään aiheettomalla tunnistuspyynnöllä. Koodi varmistaa myös, ettet vahingossakaan valtuuta ulkopuolisia kirjautumaan palveluihin henkilöllisyydelläsi.

Häirinnänestokoodin käyttöönotto ja hallinnointi onnistuvat helposti tekstiviestein, jotka lähetetään numeroon 15011:

  • Ota häirinnänesto ensimmäistä kertaa käyttöön lähettämällä viesti ESTO valitsemasi koodi (esim. ESTO veturi1).
  • Jos haluat häirinnäneston pois käytöstä, lähetä viesti ESTO 0.
  • Jos haluat häirinnäneston uudelleen käyttöön, lähetä viesti ESTO.
  • Jos haluat muuttaa koodin toiseen, lähetä tekstiviesti ESTO uusi koodisi (esim. ESTO raitiovaunu2).
Mobiilivarmenteen irtisanominen

Jos haluat irtisanoa Mobiilivarmenne-palvelun, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Apua ongelmatilanteisiin
Tunnusluku unohtui

Jos unohdit Mobiilivarmenteesi tunnusluvun ja varmenne lukkiutui, saat avattua sen tekemällä aktivoinnin uudestaan netissä verkkopankkitunnuksilla.

Luo uusi tunnusluku

Mobiilivarmenne vanheni

Mobiilivarmenne on kerrallaan voimassa 5 vuotta. Jos Mobiilivarmenteesi on vanhenemassa, se täytyy rekisteröidä uudelleen.

Rekisteröi varmenne uudelleen

Rekisteröinti ei  onnistu

Jos Mobiilivarmenteen rekisteröinti ei onnistunut, saat siitä ilmoituksen tekstiviestillä. Useimmissa tapauksissa auttaa, kun odotat noin viisi minuuttia, käynnistät puhelimen uudelleen ja kokeilet sitten uudestaan. Myös eri nettiselaimen käytöstä voi olla apua. 

Usein kysyttyä Mobiilivarmenteesta
Millainen liittymän tarvitsee olla?

Mobiilivarmenteen voi kytkeä sekä kuluttaja- että yritysliittymiimme.

Missä puhelinmalleissa Mobiilivarmenne toimii?

Mobiilivarmenne toimii useimmilla nykyisillä puhelimilla, joissa on vuoden 2016 alun jälkeen hankittu tai uusittu sim-kortti. Puhelimen ei tarvitse olla älypuhelin. Voit kokeilla rekisteröintiä osoitteessa telia.fi/mobiilivarmenne. Järjestelmä kertoo, jos sim-kortti ei tue Mobiilivarmennetta.

Toimiiko Mobiilivarmenne Multi-sim-palvelun kanssa?

Kyllä toimii. Mobiilivarmenteen voi liittää Multi-sim-pääliittymään. Sivuliittymään mobiilivarmennetta ei voi kytkeä.

Maksaako mobiilivarmenteen käyttö ulkomailla?

Mobiilivarmenteen käytöstä ulkomailla laskutetaan ulkomaan tekstiviestihinnaston mukaisesti. Käytännössä mobiilivarmenteen käytössä saapuvia viestejä tulee yksi ja lähteviä viestejä on 1–3 kappaletta. Ulkomailla mobiilivarmenteen vasteajat voivat olla hieman hitaampia kuin Suomessa.

Kuka vastaa Mobiilivarmenteella tehtävistä asiointitapahtumista ja -tilanteista?

Palvelun käyttäjä eli liittymänhaltija vastaa kaikista mobiilivarmenteella tehdyistä sitoumuksista, sopimuksista, oikeustoimista ja maksuista.

Mitä henkilötietoja palveluntarjoajalle välitetään tunnistus- ja allekirjoitustapahtumien yhteydessä?

Sinusta välitetään palveluntarjoajalle turvallisesti ja luottamuksellisesti koko nimi (etunimet ja sukunimi) sekä SATU (sähköinen asiointitunnus). Joissakin tapauksissa sinusta voidaan välittää myös muuta tietoa, kuten HETU (henkilötunnus). Sinulle näytetään puhelimen näytöllä ennen tunnusluvun syöttämistä, mitä tietoja sinusta ollaan välittämässä palveluntarjoajalle. Jos et halua sinusta välitettävän henkilötietoja, voit keskeyttää tapahtuman.

Miten Mobiilivarmenteen tunnusluku vaihdetaan?

Tämä riippuu puhelinmallista:

  • iPhone: Asetukset > Puhelin > SIM-sovellukset > Mobiilivarmenne.
  • Android-puhelimet: Sovellukset > Telia > Mobiilivarmenne > Asetukset > Vaihda tunnusluku.
  • Windows Phone 7 -puhelimet: Asetukset > SIM-sovellukset > Näytä sovellukset > Mobiilivarmenne > Asetukset > Vaihda tunnusluku.
  • Windows Phone 8 -puhelimet: Asetukset > Matkapuhelinverkko > SIM-sovellukset.
  • Symbian-laitteet: Telia-valikossa puhelimen työpöydällä on alavalikko mobiilivarmenteen tunnusluvun vaihtoa varten.
Voiko yritys estää Telia Mobiilivarmenteen omistamissaan liittymissä?

Kyllä, yritys voi tehdä kieltopyynnön verkkolomakkeella tai yritysasiakaspalvelussa.

Lisätietoja Mobiilivarmenteesta
Viranomaisvalvonta

Telia Oyj:n mobiilitunnistuspalvelua valvova viranomainen on Viestintävirasto.

Viestintävirasto
PL 313
00181 HELSINKI
Käyntiosoite: Itämerenkatu 3 A, 00180 HELSINKI

Tiedot tunnistuspalvelun tarjoajasta

Telia Finland Oyj
Y-tunnus: 1475607-9
Pasilan asema-aukio 1, 00520 Helsinki
020401 (vaihde)
www.telia.fi

Arviointilaitosten suorittamat tarkistukset

Arvioimme ja valvomme tarjoamiemme palveluiden kokonaisuuden ja osien turvallisuutta jatkuvasti. Esimerkiksi Mobiilivarmenteessa käytetyn varmennepalvelimen toiminta auditoidaan vähintään vuosittain ulkopuolisen auditoijan toimesta. Hyväksymämme varmennepalvelimen auditoijan tulee olla Teliasta riippumaton, tunnettu ja hyvämaineinen alan yritys. Auditoijalta edellytetään riittävää asiantuntemusta ja perehtyneisyyttä varmennusliiketoiminnan auditointiin.

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä

Ota yhteyttä

Minun Telia

Kirjaudu Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen ja maksa laskut helposti, päivitä liittymäsi ja palvelusi, löydä puk-koodi, tee vikailmoitus tai chattaile asiakaspalvelumme kanssa.

Kirjaudu selaimella

Lataa Minun Telia -sovellus
iOS-laitteelle
Android-laitteelle

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.