Freedome VPN -palvelun ohjeet

Freedome on helppokäyttöinen VPN-palvelu, jonka avulla voit muodostaa suojatun nettiyhteyden missä vain.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Kun käytössäsi on Freedome VPN, voit käyttää huoletta julkisten tilojen wifi-verkkoja ilman pelkoa, että vaikkapa pankkitunnuksesi varastetaan. Turvapaketin kaverina Freedome VPN täydentää tietoturvaasi. Freedome on saatavilla tietokoneille, älypuhelimille ja tableteille. Freedome-ohjelmisto päivittää itsensä automaattisesti.

Freedome VPN on F-Securen tuottama palvelu. Sen ominaisuuksiin kuuluu muun muassa:

  • Yksityisyyden suojaus: seuraajat ja mainostajat eivät näe, mitä teet verkossa. IP-osoitteesi on piilossa myös sivustoilta, joilla vierailet.
  • Pääsy estettyihin sisältöihin: Katso maarajoitettua sisältöä muuttamalla virtuaalista sijaintiasi ja unohda ”Sisältö ei ole käytettävissä maassasi” -tyyppiset ilmoitukset.
  • Wifi-suojaus: Julkisissa wifi-verkoissa ulkopuolisten on helppo nähdä kaikki, mitä teet verkossa. Freedome salaa tietosi ja pitää ne suojassa.
  • Turvallinen surffailu: Freedome luo sinulle yhdellä napin painalluksella oman yksityisen verkon torjuen haitalliset sovellukset ja verkkosivut.

Huom! Freedome VPN ei korvaa tietoturvaohjelmaa eli sen kanssa kannattaa käyttää esimerkiksi Turvapakettia.

Tilaaminen

VPN-palvelu sisältyy nykyään Telia Turvapaketti Totaliin. Voit tilata sen Minun TeliastaverkkokaupastaTelia Kaupasta tai asiakaspalvelustamme. Sinun ei tarvitse olla ennestään asiakkaamme.

Kun olet tilannut palvelun, muista tehdä seuraavaksi käyttöönotto.

Lataus ja asennus
Lataus ja asennus puhelimeen tai tablettiin

Tilauksen jälkeen saat sähköpostiisi käyttöönottoviestin, jossa olevasta latauslinkistä voit ladata sovelluksen laitteellesi. Voit tehdä latauksen myös alla olevasta painikkeesta:

Lataa Freedome VPN

  1. Kun olet ladannut ja asentanut Freedome-sovelluksen laitteellesi, avaa se.
  2. iOS-laitteilla valitse sovelluksen valikossa Tilaus-kohta. Android-laitteilla ohjaudut suoraan seuraavaan vaiheeseen, jos latasit sovelluksen sähköpostin linkin kautta.
  3. Kirjaudu sovellukseen Telia-tunnuksella, mobiilivarmenteella tai pankkitunnuksilla.
  4. Näet Telian logon sovelluksen valikossa, kun asennus ja palvelun aktivointi on suoritettu onnistuneesti.
  5. Valmista tuli! Nyt voit käyttää VPN-palvelua.
Lataus ja asennus tietokoneeseen
  1. Tilauksen jälkeen saat sähköpostiisi käyttöönottoviestin, jossa olevasta latauslinkistä voit ladata sovelluksen laitteellesi. Voit tehdä latauksen myös alla olevasta painikkeesta:

    Lataa Freedome VPN

  2. Kun olet ladannut Freedomen laitteellesi, avaa ohjelma ja klikkaa kohdasta Asenna Freedome.
  3. Valitse kenen laitteen haluat suojata ja klikkaa sitten Jatka.
  4. Valitse laitteen tyyppi ja paina sitten latausnapista.
  5. Lataa ja asenna Freedome ruudulla näkyvien ohjeiden mukaan.
  6. Kun asennus on tehty, avaa Freedome-ohjelma ja klikkaa Päivitä sekä sen jälkeen hyväksy käyttöehdot edetäksesi.
  7. Nyt pääset nimeämään uuden laitteen, jotta tunnistat sen Freedome-palvelussa helposti.
  8. Valmista tuli! Voit nyt laittaa VPN-toiminnon päälle painamalla Freedomen päänäkymän keskellä olevasta isosta napista.
Käyttö
 Freedome-sovelluksen päänäkymä

  1. Laita VPN päälle ja pois päältä painamalla Suojaus käytössä / Suojaus poissa -painiketta.
  2. Aseta virtuaalinen sijaintisi painamalla Sijainti-painiketta ja valitsemalla avautuvasta valikosta haluamasi sijainti.
  3. Suojaus päällä -painikkeen alapuolelta painamalla pääset tarkastelemaan tilastoja ja tietoja suojatusta liikenteestä, estetyistä sivustoista ja estetyistä seurantayrityksistä.
Henkilötietojen suojaus

Tämä toiminto kuuluu Turvapaketti Total -tuotteisiin, joissa se on saatavilla pääkäyttäjän laitteisiin. Jos sinulla on Turvapaketti Mini tai Premium, suosittelemme päivittämään palvelun kattavammaksi Turvapaketti Totaliksi Minun Teliassa.

Henkilötietojen suojaus kertoo sinulle, jos seurantaan antamasi henkilötiedot ovat vuotaneet jonkin tietovuodon yhteydessä. Turvapaketti kertoo myös, mitä toimenpiteitä sinun kannattaa tehdä vuodon vuoksi.

Voit itse määritellä, mitä osoitteita tai tietoja haluat tarkistettavaksi.

  1. Paina Henkilötietojen valvonta -näkymässä kohdasta Valvontakohteet.
  2. Paina + Lisää kohde.
  3. Valitse mitä tietoja haluat tarkistettavaksi ja syötä kyseiset tiedot.
  4. Kun syötät sähköpostiosoitteen, voit määritellä sen olevan myös yhteystieto, johon ilmoitetaan mahdollisista uusista tietomurroista.
  5. Löytyneet tietomurrot ja niiden vakavuus näkyvät päänäkymässä. Painamalla yksittäistä tietomurron nimeä, saat lisätietoja siitä, mitä tietojasi on vuotanut ja mitä toimenpiteita sinun olisi tärkeää tehdä.
Usein kysytyt kysymykset
Mikä on VPN?

Lyhenne VPN tulee sanoista “Virtual Private Network”. Se mahdollistaa tiedon lähettämisen ja vastaanottamisen laitteeltasi julkisissa verkoissa aivan kuin laitteesi olisi suoraan yhteydessä etäverkkoon – salattuna ja yksityisesti. Tämä tarkoittaa sitä, ettei kukaan voi lukea tietoja joita lähetät tai vastaanotat. Lisäksi voit käyttää palveluita kuten olisit fyysisesti samassa sijainnissa kuin etäverkko.

Ilman VPN-sovellusta julkisia verkkoja käyttäessäsi tietoliikenteesi on muiden nähtävillä ja hakkerit voivat päästä käsiksi esimerkiksi salasanoihisi, kuviisi, henkilötunnukseesi ja rahoihisi. Lisäksi sivut joilla vierailet näkevät IP-osoitteesi, mikä paljastaa mm. sijaintisi ja mahdollisesti myös henkilöllisyytesi.

Tarvitsenko tietoturvaa, kun käytän Freedomea?

Freedome suojaa yksityisyyttäsi estämällä sivustoja, mainostajia tai hakkereita seuraamasta sinua verkossa. Tietoturvaohjelmien päätarkoitus on suojata laitetta (tietokonetta tai mobiililaitetta) esimerkiksi internetistä tulevilta haittaohjelmilta. Turvataksesi sekä laitteesi että yksityisyytesi tarvitset Freedomen lisäksi tietoturvapalvelun, kuten Telia Turvapaketin.

Tarvitseeko Suomessa suojata verkkoyhteyttä?

Internetissä ei ole maarajoja, joten monet seurantaevästeet ovat Suomessa käytössä niin kuin muuallakin. Julkiset verkot ovat yhtä haavoittuvia seurannalle Suomessa kuin muuallakin.

Kerääkö F-Secure tietoa käyttäjistä?

F-Secure ei kerää tietoja liikenteestä, joka kulkee Freedomen läpi.

Lue F-Securen tietosuojakäytäntö

Hidastaako Freedome VPN tietokonetta?

Freedome salaa ja purkaa kaiken tiedon, joka kulkee laitteellesi ja siitä pois. Tämä kuluttaa jonkin verran laitteen tehoa, mutta käytännössä sitä tuskin huomaa. Suurin osa Freedomen toiminnoista tapahtuu VPN-portin tasolla, joten itse sovellus on mahdollisimman kevyt.

Hidastaako Freedome VPN nettiyhteyttä?

Kun joudut kolmansien osapuolten seurannan kohteeksi, laitteellesi latautuu tietämättäsi paljon ylimääräistä dataa, mikä kuormittaa nettiyhteytäsi. Freedome estää nämä turhaan kaistaa kuluttavat seurantaevästeet, jolloin verkkoliikenne vähenee ja nettisivut latautuvat nopeammin.

Käyttäessäsi Freedomea kaikki verkkoliikenteesi salataan ja kuljetetaan valitsemasi virtuaalisen sijainnin kautta. Koska kaikki data kulkee virtuaalisen sijainnin kautta, välimatka vaikuttaa hieman yhteyden nopeuteen. Esimerkiksi jos olet Suomessa ja valitset virtuaalisen sijainnin Australiasta, kaikki verkkoliikenne kulkee Australian kautta, vaikka lukisit suomalaista uutissivustoa. Mitä kauempana valitsemasi virtuaalinen sijainti on, sitä kauemmin tiedonsiirto kestää.

Miksi IP-osoitteeni vaikuttaa olevan eri maassa kuin odotin?

Freedomen avulla voit valita itsellesi virtuaalisen sijainnin, jonka kautta kaikki käyttämäsi dataliikenne kulkee. Jos olet esimerkiksi Saksassa ja valitset Freedomessa sijainniksesi Suomen, kaikki dataliikenne kulkee Suomessa sijaitsevien yhdyskäytäväpalvelinten kautta.

Internetissä on geopaikannus- tai GeoIP-palveluja, jotka yrittävät määrittää IP-osoitteesi sijainnin, kun käytät niitä. Yleensä ne toimivat hyvin: yllä olevassa esimerkissä Saksassa oleva käyttäjä näkee, että hänen yhteytensä tulee Suomesta tällaisella palvelulla.

GeoIP-palvelut eivät aina toimi kunnolla, sillä maantieteellisen sijainnin määrittävät IP-osoitteet eivät ole aina luotettavia. GeoIP-tietokantoja on useita erilaisia. Ne yrittävät yhdistää IP-osoitteet eri maihin ja kaupunkeihin, mutta niiden tietokannat eivät ole kattavia ja niissä saattaa olla virheitä. Esimerkiksi monikansallisen yrityksen omistuksessa olevat IP-osoitteet voivat olla tällaisia poikkeuksia: Hollantilainen yritys saattaa omistaa Japanissa sijaitsevia IP-osoitteita, mutta IP-osoitteet saattavat näkyä GeoIP-palveluissa hollantilaisina.

Kaikki Freedomessa käytettävissä olevat sijainnit sijaitsevat niissä maissa, jotka Freedomessa näkyvät, vaikka GeoIP-palvelu väittäisikin jotain muuta.

Mistä tiedän, onko suojaus päällä?

Freedomen suojaus on päällä, kun sovelluksen valkoisen napin päällä lukee Suojaus päällä.

Miksi Freedomen VPN-yhteys katkeilee?

Jos VPN-yhteytesi katkeaa usein, puhelimessasi tai tabletissasi saattaa olla käytössä optimointisovellus.

Optimointisovelluksia löytyy esimerkiksi useilta Android-laitteilta ja ne saattavat pysäyttää Freedomen toiminnan huomaamattasi. Optimointisovellus yrittää säästää laitteen akkua ja muita resursseja, jolloin se saattaa luulla Freedomea tarpeettomaksi taustasovellukseksi.

Optimointisovelluksen voi yleensä määrittää ohittamaan tietyt sovellukset. Jos optimointisovellus sallii tämän, lisää Freedome sallittujen sovellusten luetteloon.

Freedome pysähtyy Samsung-laitteessa

Voit halutessasi estää Samsungin Smart Managerin pysäyttämästä Freedomea:

  1. Käynnistä Smart Manager -sovellus.
  2. Napauta Battery (Akku) -vaihtoehtoa.
  3. Napauta App optimization (Sovelluksen optimointi) -osiossa vaihtoehtoa Detail (Tiedot).
  4. Etsi Freedome luettelosta ja napauta sitä. Huom! Luettelo ei ole välttämättä aakkosjärjestyksessä.
  5. Valitse App optimization (Sovelluksen optimointi) -valintaikkunasta Turn off (Poista käytöstä). Huom! Smart Manager -sovelluksen valinnat saattavat vaihdella version mukaan.
Freedome pysähtyy Huawei- tai Honor-laitteessa

Jos haluat estää EMUI:tä pysäyttämästä Freedomea, lukitse Freedome suojatuksi sovellukseksi EMUI-asetuksissa.

  1. Määritä EMUI-laitehallinnan asetusten virta-asetuksissa laitteen virransäästötilaksi Normal/Smart (Normaali/Älykäs) tai Performance (Suorituskyky).
  2. Määritä Freedome-sovellus suojatuksi sovellukseksi EMUI-asetuksissa (EMUI 3.x) tai laitehallintasovelluksessa (EMUI 4.0).
  3. Lukitse Freedome-sovellus manuaalisesti avointen sovellusten luettelossa ja vedä Freedome-sovellusta hieman alaspäin luettelossa.

Huom!

  • Toimenpiteet saattavat vaihdella EMUI-version mukaan.
  • Jos käynnistät laitteen uudelleen, tee myös yllä mainitut määritykset uudestaan, sillä EMUI ei säilytä asetusta laitteen uudelleenkäynnistyksessä.
Tuetut käyttöjärjestelmät
  • Tietokoneet: Windows 8.1, Windows 10, Windows 11, macOS 10.12 tai uudempi
  • Älypuhelimet ja tabletit: Android 8.0 tai uudempi, iOS 11 tai uudempi
Freedome VPN:n irtisanominen

Freedome VPN:n irtisanominen onnistuu helpoiten näin:

  1. Kirjaudu Minun Teliaan liittymän omistajan roolissa.
  2. Valitse Freedome VPN.
  3. Klikkaa Poista palvelu -painiketta sivun alalaidassa.

IRTISANO FREEDOME VPN

Voit myös aina olla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Turvapaketin asennus ja käyttöohjeet

Mikä on Telia-tunnus ja mitä teen sillä?

Telia Yhteyspiste -palvelun ohjeet

Huijausviestit ja huijauspuhelut

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Minun Telia

Minun Teliassa maksat laskut helposti, hallinnoit liittymiäsi ja palveluitasi, löydät puk-koodin, teet vikailmoituksen ja keskustelet asiakaspalvelun kanssa.

Kirjaudu selaimella
Tutustu Minun Telia -sovellukseen

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja X:ssä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.