Netin käyttö ulkomailla

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Siirry yritysasiakkaiden ohjeisiin.

Voinko käyttää nettiä ulkomailla? Mitä netin käyttö ulkomailla maksaa? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin löydät vastauksen tästä ohjeesta, olipa sinulla käytössäsi puhelinliittymä tai mobiilinetti.

Tutustu tarvittaessa myös Puhelimen käyttö ulkomailla -ohjeeseen, josta löydät paljon yleistä tietoa liittymän käytöstä ulkomailla.

Mitä maksaa netin käyttö ulkomailla?

Katso alta tietoa EU-/ETA-maiden sekä muiden maiden netinkäytön hinnoista. Saat myös kohdemaan hintatiedot automaattisesti tekstiviestillä saavuttuasi ulkomaisen verkon alueelle.

EU-/ETA-maat

Liittymiemme kuukausimaksulla voit käyttää nettiä Pohjolassa ja Baltiassa (Ruotsi, Norja, Tanska, Viro, Latvia, Liettua) liittymätyypistäsi riippuen joko rajattomasti tai rajatun paketin verran (esim. 15 Gt).

Muissa EU- ja ETA-maissa käytössäsi on rajattu nettipaketti (esim. 15 Gt). Jos olet matkustamassa EU-/ETA-alueen rajalle (esim. Kreikan saaret), voit kytkeä päälle eston, joka estää laitteesi liittymisen nettiin EU-/ETA-alueen ulkopuolella.

Lue ohje estojen tekemiseen

Tarkista liittymäsi nettipaketin koko

Muut maat

EU-/ETA-maiden ulkopuolella liittymäsi netin käytön hinta selviää maakohtaisesta hinnastosta. Kirjoita hakukenttään oleskelumaasi nimi.

  • Jos tykkäät käyttää nettiä reissussa, tutustu edulliseen Reissupakettiin.
  • Jos et halua käyttää nettiä, voit kytkeä liittymällesi dataroaming-eston, joka estää laitteeltasi pääsyn nettiin EU/ETA-alueen ulkopuolella.

Netin päiväkäytön raja yllätyslaskujen välttämiseksi

Netin päiväkäytön rajan ansiosta netin kustannukset matkalla ovat ennustettavissa ja hallittavissa, ettei jättilaskuja pääsisi syntymään. Kaikissa liittymissämme (ja vanhoissa Soneran liittymissä) on automaattisesti päällä netin päiväkäytön raja. Rajat ovat käytössä suosituissa matkakohteissa (hintaryhmät 3 ja 4).

Saat tekstiviestin, kun 100 % päiväkohtaisesta nettipaketistasi on käytetty. Sen jälkeen nettiyhteyttä ei voi käyttää ilman lisäpaketin tai Reissupaketin tilausta. Viesti sisältää tilausohjeet.

Esimerkki: 

Maassa X netin käyttö maksaa 0,99 €/Mt, kuitenkin enintään 12,99 €/päivä (sis. 300 Mt). Lisäpaketti 12,99 €/300 Mt. Kun olet käyttänyt 300 Mt nettiä, saat tekstiviestillä ilmoituksen, että päiväkäytön paketti on loppunut. Tämän jälkeen netin käyttö ja lisälaskun muodostuminen kyseisenä päivänä ovat mahdollisia vain, jos tilaat lisäpaketin tai reissupaketin. Päivä nollautuu keskiyöllä Suomen aikaa.

Liittymän nettipaketin koon tarkistus

Voit tarkistaa liittymäsi nettipaketin koon helposti Minun Teliasta.

TARKISTA NETTIPAKETTISI

  1. Kirjaudu Minun Teliaan.
  2. Etsi liittymä, jonka kanssa olet lähdössä reissuun, ja paina sen kohdalla olevaa Hallinnoi tilausta -painiketta.
  3. Selaa avautuvalla liittymän hallintasivulla kohtaan Näin olet käyttänyt liittymääsi.

    Katso sen alueen mukaista kohtaa, jossa käytät tai aiot käyttää nettiä. Esimerkkikuvassa netti on kotimaassa, Pohjolassa ja Baltiassa rajaton (nopeus 200 Mbit/s), EU-/ETA-maissa nettiä on käytettävissä 15 Gt (nopeus 200 Mbit/s). Samasta kohdasta voit myös reaaliaikaisesti seurata netinkäyttöäsi.
Mitä jos nettipaketti loppuu EU-/ETA-alueilla?

Jos liittymäsi kuukausimaksuun kuuluva nettipaketti loppuu, saat siitä ilmoituksen tekstiviestillä.

Nettipaketin loputtua voit jatkaa netin käyttöä päivähinnalla. Päivähintaan sisältyy hinnaston mukainen määrä netin käyttöä liittymän normaalilla nopeudella. Netin päivähinta veloitetaan megatavupohjaisesti 0,0022 €/Mt kunnes 1 € tai 2 € päivähinta on täyttynyt.

  • Yhteys-liittymät: 1 €/päivä sisältäen 1 Gt
  •  Yhteys mukaan -liittymät: 2 €/päivä sisältäen 2 Gt

Jos myös päivähintaan kuuluva netin käyttömäärä ylittyy, netti toimii verkon perusnopeudella eli 128 kbit/s vuorokauden loppuun asti Suomen aikaa. Nopeus palautuu normaaliksi vuorokauden vaihtuessa. Päivähintaperusteinen hinnoittelu on voimassa kuluvan laskutuskauden loppuun asti, jonka jälkeen kuukausimaksuun kuuluva nettipaketti tulee taas käyttöön.

Reissupaketti

Reissupaketit ovat liittymälle tilattavia nettipaketteja, joilla voit varmistaa edullisen netin käytön ulkomailla. Reissupaketti on saatavilla valikoituihin maihin.

Tarkista Reissupaketti-maat

Ilman Reissupakettia netti toimii kohdemaassa liittymän hinnaston mukaisin hinnoin.

Tilaaminen

Voit tilata Reissupaketin ennen matkaa tai vasta kohteessa. Tilauksen voi tehdä tekstiviestillä, selaimella Minun Teliassa tai Minun Telia -sovelluksella. Jotta tilauksen voi tehdä, liittymällä on oltava päällä tilausoikeus lisämaksullisiin palveluihin.

Reissupaketin maksu suoritetaan ostohetkellä ja se kohdistuu sille laskulle, jonka laskutuskausi on ostohetkellä meneillään. Reissupaketin voimassaolo ei ole riippuvainen laskutuskausista.

Voimassaolo

Reissupaketti aktivoituu, kun käytät nettiä ensikertaa kohdemaassa. Paketti on voimassa aktivoitumishetkestä alkaen 14 vuorokautta tai kunnes se on käytetty loppuun. Esimerkkejä:

  • Jos olet käyttänyt Reissupaketin datamäärästä vain osan, mutta 14 vuorokautta tulee täyteen, paketin voimassaolo päättyy.
  • Jos olet käyttänyt kaiken Reissupaketin datan alle 14 vuorokaudessa, paketin voimassaolo päättyy.

Voit tarkistaa pakettisi aktivoitumisen ja voimassaoloajan Minun Teliasta.

Ilmoitamme tekstiviestillä, kun pakettisi nettimäärästä on käytetty 80 % ja uudestaan, kun paketti on käytetty loppuun. Paketin 14 vuorokauden voimassaolon umpeutumisesta ei tule erillistä ilmoitusta.

Usein kysyttyä Reissupaketista

Mitä tapahtuu, kun Reissupaketti loppuu?

Kun Reissupaketin voimassaolo päättyy tai paketti on käytetty loppuun, jatkuu veloitus liittymän hinnaston mukaisesti. Kaikissa Reissupaketti-maissa on käytössä turvallinen päivähinnoittelu, joka pitää huolen siitä, ettei isoja yllätyslaskuja tule.

Halutessasi voit myös tilata uuden Reissupaketin.
 

Matkani kohdistuu useampaan maahan. Miten Reissupaketti silloin toimii?

Reissupaketti-maat on jaettu kahteen kategoriaan: suositut matkakohteet 1 ja suositut matkakohteet 2.

  • Jos kohdemaasi kuuluvat samaan kategoriaan, sama Reissupaketti toimii niissä kaikissa.
  • Jos kohdemaat kuuluvat eri kategorioihin, kannattaa harkita molempien Reissupakettien tilaamista.
     

Matkustan kotimaan ja kohdemaan välillä useita kertoja Reissupaketin voimassaollessa. Miten Reissupaketti silloin toimii?

Voit käyttää samaa Reissupakettia niin kauan, kuin paketti on voimassa. Kohdemaasta poistuminen ja sinne palaaminen eivät itsessään vaikuta paketin voimassaoloon.

Puhelimen dataroaming-asetukset (Android ja iOS)

Voit sallia tai estää dataroamingin puhelimessasi. Alta löydät käyttöjärjestelmäkohtaiset oheet dataroamingin päälle laittamiseen. Dataroamingin estäminen onnistuu samasta paikasta kuin sen salliminen.

Android-puhelimet

Tässä esimerkissä on käytetty OnePlus-puhelinta. Valikkojen tekstit ja rakenteet voivat poiketa tästä riippuen puhelimesi valmistajasta ja mallista.

  1. Varmista, että laitteessa on mobiilidata päällä.
  2. Valitse Asetukset ja etene polkua Mobiiliverkko > SIM1.
  3. Paina Dataverkkovierailu-kohdassa oleva valitsin päälle salliaksesi roamingin.

iPhone (iOS 15.6.1)
  1. Varmista, että laitteessa on mobiilidata päällä.
  2. Valitse Asetukset ja etene polkua Mobiilidata > Mobiilidatavalinnat.
  3. Paina Dataroaming-kohdassa oleva valitsin päälle salliaksesi roamingin.

iPhone 13 ja sitä uudemmat iPhone-mallit
  1. Varmista, että laitteessa on mobiilidata päällä.
  2. Valitse Asetukset ja sitten Mobiilidata.
  3. Valitse liittymäsi.
  4. Paina Dataroaming-kohdassa oleva valitsin päälle salliaksesi roamingin. 

 

Liittymän ulkomaankäytön estot

Voit muokata liittymän ulkomaankäytön asetuksia Minun Teliassa, kun olet kirjautuneena liittymän omistajana. Liittymälle voi asettaa tällaisia ulkomaankäytön estoja:

  • Koko liittymän käytön estäminen ulkomailla (roaming-esto)
  • Netin käytön estäminen ulkomailla (data roaming -esto) 
  • Netin käytön estäminen ulkomailla EU-/ETA-alueen ulkopuolella (data roaming -esto EU/ETA-alueen ulkopuolella, esimerkiksi Kreikan saarille mennessä)

ESTÄ KÄYTTÖÄ ULKOMAILLA

  1. Kirjautumisen jälkeen valitse liittymä, jolle haluat asettaa estot ja klikkaa sen kohdalla Hallinnoi tilausta -painiketta.
  2. Siirry avautuvalla liittymän hallintasivulla Lisäpalvelusi-välilehde.
  3. Valitse Estot ja rajoitukset ja sen jälkeen Rajoitukset ulkomailla.
  4. Valitse haluamasi asetukset. Sinisestä i-merkistä näet kunkin eston kuvauksen.
  5. Lopuksi muista painaa Lähetä tilaus ja käynnistä puhelimesi uudestaan.
Ulkomaan tiedonsiirron käyttökatto estää yllättävät jättilaskut

Ulkomailla käytetystä netistä syntyvien jättilaskujen muodostuminen on automaattisesti estetty. Ulkomaan tiedonsiirron käyttökatto pitää huolen siitä, että maksat ulkomaan netinkäytöstä korkeintaan 62 € laskutuskaudessa. Lisäksi suosituimmissa matkakohteissa kustannuksille on päiväkohtainen raja.

Voit muokata käyttökaton rajoja näin:

  • Nosta raja yli 62 euron: lähetä viesti MUOKKAA RAJA numeroon 15400. Saat paluuviestinä lisäohjeet.
  • Kytke poistamasi raja uudelleen päälle: lähetä viesti TILAA KÄYTTÖKATTO numeroon 15400.
  • Viestit ovat maksuttomia Suomesta, ulkomailta tekstiviestin hinta.

Muutokset ja tilaukset onnistuvat viestillä, jos liittymälläsi ei ole palvelu- tai asiointiestoa tekstiviesteille. Muutokset voi tehdä myös Minun Teliassa tai asiakaspalvelumme kautta.

muuta käyttörajoja

  1. Valitse kirjautumisen jälkeen liittymä, jonka ulkomaan tiedonsiirron käyttökattoa haluat muuttaa ja paina sen kohdalla Hallinnoi tilausta -painiketta.
  2. Siirry avautuvalla liittymän hallintasivulla Lisäpalvelusi-välilehdelle.
  3. Valitse Ulkomaan tiedonsiirron käyttökatto ja Muokkaa.
  4. Valitse haluamasi käyttökatto ja paina Lähetä tilaus.

Käyttökaton muutos astuu voimaan välittömästi ja sen jälkeen kannattaa käynnistää puhelin uudelleen. Rajan nostaminen 6150 euroon asti tai poistaminen kokonaan on mahdollista asiakaspalvelumme kautta. Jos omistat perheenjäsenten liittymiä etkä halua sallia niille muutoksia, kytke tekstiviestien palvelu- tai asiointiesto.

Ulkomaan tiedonsiiron käyttökaton ulkopuolelle jäävät:

  • Lisämaksuton kuukausimaksuun kuuluva netin käyttö EU-/ETA-maissa, mukaan lukien Pohjolassa ja Baltiassa
  • Päiväkohtaisten Netti ulkomailla -lisäpakettien ostaminen
  • Reissupakettien ostaminen
  • Käyttö langattomissa lähiverkoissa (wifi)
Kohtuullinen EU-dataroaming

Euroopan unionin verkkovierailusääntöjen mukaan kohtuullisesta verkkovierailu- eli roaming-käytöstä EU-alueella ei peritä lisämaksuja kotimaan hinnan lisäksi, ellei operaattorilla ole poikkeuslupaa tehdä niin.

Kohtuulliseen käyttöön kuuluu esimerkiksi liittymän käyttäminen satunnaisessa matkailussa jäsenvaltioiden alueella, mutta ei pysyvän oleskelun aikana (permanent roaming). Operaattorilla on oikeus periä lisämaksua, jos käyttö ei ole kohtuullista tai oleskelu ei ole satunnaista. Lisämaksu saa olla enintään kulloisenkin lainsäädännön mukainen maksimitukkuhinta. Operaattori varoittaa asiakasta aina tekstiviestillä ennen kuin lisämaksua aletaan periä. Varoituksen jälkeen asiakkaalla on 14 vuorokautta aikaa muuttaa liittymän käyttötapaa.

Operaattorilla on oikeus seurata liittymän liikennelajikohtaista käyttöä (puhe, viestit ja netti) ja sijaintia EU/ETA-maissa sekä puuttua mahdolliseen kohtuullisen käytön ylittymiseen.

Kohtuullisen ja ajoittaisen käytön ylittymiseksi tulkitaan

  1. Liittymän sijainti muissa EU/ETA-maissa kuin Suomessa yli kahden kuukauden ajan neljän kuukauden seurantajakson aikana, edellyttäen lisäksi, että
  2. yli 50 % liittymän liikenteestä tapahtuu muissa EU/ETA-maissa kuin Suomessa kyseisen seurantajakson aikana.

Yllä mainitussa tilanteessa lähetämme sinulle tekstiviestillä varoituksen. Sen jälkeen sinulla on 14 päivää aikaa muuttaa liittymäsi käyttötapaa, eli palata Suomeen ja käyttää liittymää kotimaassa vähintään seitsemän vuorokautta. Jos näin ei tapahdu, meillä on oikeus periä kohtuukäytön ylittävästä liikenteestä lisämaksua liikennelajikohtaisesti (puhe, viestit ja netti). Jos osoitat, että edellä mainitut edellytykset lisämaksun perimiselle eivät täyty, lisämaksua ei peritä.

Miksi roaming-laskua kertyy, vaikka dataroaming on estetty?

Telian 4G-roaming toimii jo yli 90 maassa. Yhteyksien lisäännyttyä olemme havainneet 4G- eli LTE-mobiililaitteiden ja -mobiiliverkkojen toimivan yhdessä siten, että laite saattaa käyttää pieniä määriä dataa, vaikka laitteen dataroaming-esto on päällä. Siksi laskulle voi ilmestyä pieniä määriä dataroaming-käyttöä, vaikka olisit estänyt dataroamingin laitteestasi. Jos haluat varmistaa, ettei dataa liiku ollenkaan, pitää laitteesta ottaa dataroamingin lisäksi myös LTE (4G) pois päältä.

Mistä tämä johtuu? Uusissa LTE-verkoissa valmistaudutaan myös puheen välittämiseen 4G-yhteyden kautta. Tämä VoLTE-ominaisuus on jo käytössä osassa maista, kun taas toisissa maissa mobiilipuhe kulkee edelleen GSM- tai 3G-verkossa. Laitteet siis toimivat nyt epäloogisesti tilanteissa, joissa puhelimen asetuksissa on 4G/LTE sallittu, mutta dataroaming estetty. Huolehdimme, että tällaiset laitteiden ja verkon vuorovaikutuksessa olevat epäloogisuudet eivät pääsääntöisesti aiheuta asiakkaalle haittaa.

Kehitämme liittymiemme VoLTE-ominaisuuksia jatkuvasti ja tulevaisuudessa VoLTE-puheluiden soittaminen tulee olemaan mahdollista, vaikka liittymän datan käyttö olisi estetty.

Lue lisää ja löydä apua Yhteisöstä

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Puhelimen käyttö ulkomailla

Prepaid-liittymän käyttö ulkomailla

Puhelut ja viestit Suomesta ulkomaille

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja X:ssä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.