Netin käyttö ulkomailla

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Siirry yritysasiakkaiden ohjeisiin.

Voinko käyttää nettiä ulkomailla? Mitä netin käyttö ulkomailla maksaa? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin löydät vastauksen tästä ohjeesta.

Mitä maksaa netin käyttö EU-/ETA-maissa?

Älä turhaan juokse wifin perässä EU- ja ETA-alueella reissatessasi, vaan pidä mobiilidata päällä myös reissusi ajan. Liittymiemme kuukausimaksulla voit käyttää nettiä Pohjolassa ja Baltiassa (Ruotsi, Norja, Tanska, Viro, Latvia, Liettua) liittymätyypistäsi riippuen joko rajattomasti tai rajatun paketin verran (esim. 15 Gt). 

Muissa EU- ja ETA-maissa käytössäsi on rajattu nettipaketti (esim. 15 Gt). Jos olet matkustamassa EU-/ETA-alueen rajalle (esim. Kreikan saaret), voit kytkeä päälle eston, joka estää laitteesi kytkeytymisen nettiin EU-/ETA-alueen ulkopuolella.

Lue ohje estojen tekemiseen

Tarkista liittymäsi nettipaketin koko

Kohdemaan hintatiedot automaattisesti tekstiviestillä

Kun saavut ulkomaiseen verkkoon, lähetämme sinulle automaattisesti kohdemaan hintatiedot tekstiviestillä. Kerromme viestissä esimerkiksi puheluiden, viestien ja netin käytön hinnat oleskelumaassasi. Jos kohdemaahasi on saatavilla Reissupaketti, saat myös siitä kertovan viestin tilausohjeineen.

  • Jos et halua saada hintaviestejä, voit estää ne lähettämällä viestin TILAA ROAMINGINFOESTO numeroon 15400 (kotimaasta maksuton, ulkomailta hinnaston mukaisesti) tai kirjautumalla Minun Teliaan.
  • Jos haluat myöhemmin sallia hintaviestit, lähetä viesti POISTA ROAMINGINFOESTO numeroon 15400 (kotimaasta maksuton, ulkomailta hinnaston mukaisesti) tai kirjautumalla Minun Teliaan.

KIRJAUDU SISÄÄN

Mikä on liittymäni nettipaketin koko?

Voit tarkistaa liittymäsi nettipaketin koon helposti kirjautumalla Minun Teliaan.

TARKISTA NETTIPAKETIN KOKO

  1. Kirjaudu sisään Minun Teliaan ja valitse liittymä, jonka kanssa olet lähdössä reissuun.
  2. Selaa alaspäin kohtaan Näin olet käyttänyt liittymääsi.
  3. Katso sen alueen mukaista kohtaa, jossa käytät tai aiot käyttää nettiä. Esimerkkikuvassa netti on kotimaassa, Pohjolassa ja Baltiassa rajaton (nopeus 200 Mbit/s), EU-/ETA-maissa nettiä on käytettävissä 15 Gt (nopeus 200 Mbit/s). Samasta kohdasta voit myös reaaliaikaisesti seurata netinkäyttöäsi.
Mitä jos nettipaketti loppuu EU-/ETA-alueilla?
  • Saat tekstiviestin ennen paketin loppumista, sekä sen loputtua.
  • Jos liittymäsi kuukausimaksuun kuuluva nettipaketti loppuu, voit jatkaa netin käyttöä päivähinnalla. Päivähintaan sisältyy hinnaston mukainen määrä netin käyttöä liittymän normaalilla nopeudella.
    • Yhteys-liittymät: 1 €/päivä sisältäen 0,7 Gt
    • Yhteys mukaan -liittymät: 2 €/päivä sisältäen 1,5 Gt
  • Jos sekä kuukausimaksuun että päivähintaan kuuluva käyttömäärä täyttyy, netin käyttö jatkuu 128 kbit/s nopeudella, joka on verkon perusnopeus. Lisämaksua ei tule yhdeltä päivältä. Nopeus palautuu normaaliksi seuraavan vuorokauden alussa Suomen aikaa.
  • Netin päivähinta veloitetaan megatavupohjaisesti 0,0036 €/Mt kunnes 1 € tai 2 € päivähinta on täyttynyt.
Mitä maksaa netin käyttö EU-/ETA-maiden ulkopuolella?

EU-/ETA-maiden ulkopuolella liittymäsi netin käytön hinta selviää kätevästi maakohtaisesta hinnastosta. Kirjoita hakukenttään oleskelumaasi nimi.

Jos tykkäät pitää mobiilidataa reissussa päällä, tutustu edulliseen Reissupakettiin.

Jos et halua käyttää EU:n ulkopuolella nettiä tai tilata Reissupakettia, voit kytkeä liittymällesi dataroaming -eston, joka estää laitteesi kytkeytymisen nettiin EU/ETA-alueen ulkopuolella.

Netin päiväkäytön raja yllätyslaskujen välttämiseksi

Netin päiväkäytön raja tarkoittaa, että netin kustannukset matkalla ovat ennustettavissa ja hallittavissa, ettei jättilaskuja pääse syntymään. Kaikissa liittymissämme (ja vanhoissa Soneran liittymissä) on automaattisesti päällä netin päiväkäytön raja. Rajat ovat käytössä suosituissa matkakohteissa (hintaryhmät 3 ja 4, yleensä EU-/ETA-alueen ulkopuoliset maat).

  • Saat tekstiviestin, kun olet käyttänyt 80 % päiväkohtaisen nettipakettisi enimmäismäärästä. Viestissä on myös ohjeet lisäpaketin tilaukseen. 
  • Saat toisen tekstiviestin, kun 100 % päiväkohtaisesta nettipaketistasi on käytetty. Tämän jälkeen nettiyhteyttä ei voi käyttää ilman lisäpaketin tai Reissupaketin tilausta.

Esimerkiksi Yhdysvalloissa netin käyttö maksaa 0,99 €/Mt, kuitenkin enintään 9,99 €/päivä (sis. 100 Mt). Lisäpaketti 9,99 €/100 Mt. Käytännössä esimerkki tarkoittaa:

  • Kun olet käyttänyt 80 Mt nettiä, saat tekstiviestillä ilmoituksen siitä, että päiväkäytön paketti loppuu pian ja ohjeet lisäpaketin tilaukseen.
  • Kun olet käyttänyt 100 Mt nettiä, saat tekstiviestillä ilmoituksen, että päiväkäytön paketti on loppunut. Tämän jälkeen netin käyttö ja lisälaskun muodostuminen kyseisenä päivänä ei ole mahdollista, ellet tilaa lisäpakettia tai Reissupakettia.
  • Päivä nollautuu keskiyöllä Suomen aikaa.

Poikkeuksia ovat vanhat Tele Finlandin liittymät sekä M2M-/koneliittymät, joilla ei ole erillistä netin päiväkäytön rajaa.

Reissupaketti

Reissupaketilla varmistat edullisen netin käytön kerralla pidemmäksi aikaa ulkomailla. Tarkista Reissupakettien piiriin kuuluvat maat osoitteesta telia.fi/reissupaketti.

Voit tilata Reissupaketin jo ennen matkaa tai vasta kohteessa. Tilaaminen onnistuu Minun Telia -sovelluksella, kirjautumalla Minun Teliaan netissä tai tekstiviestillä. Maksu suoritetaan ostohetkellä.

Reissupaketti aktivoituu, kun käytät nettiä ensimmäisen kerran kohdemaassa. Pakettisi on voimassa tuosta hetkestä 14 vuorokautta tai kunnes se on käytetty loppuun. Ilmoitamme tekstiviestillä, kun pakettisi nettimäärästä on käytetty 80 % ja uudestaan, kun paketti on käytetty loppuun.

Huomioithan, että et saa erillistä ilmoitusta siitä, kun paketin 14 vuorokauden voimassaolo umpeutuu. Muista siis tarkistaa voimassaoloaika saamastasi aktivoitumisviestistä (voi tulla usean tunnin viiveellä käyttöönotosta) tai Minun Teliasta.

Näin tilaat Reissupaketin tekstiviestillä:

  • Suositut matkakohteet 1: Tilaa Reissupaketti lähettämällä viesti TILAA REISSU4 numeroon 15400. Paketin hinta 24,90 € (1,5 Gt nettikäyttöä)
  • Suositut matkakohteet 2: Tilaa Reissupaketti lähettämällä viesti TILAA REISSU5 numeroon 15400. Paketin hinta 24,90 € (1 Gt nettikäyttöä)
Dataroaming-asetukset puhelimessa (iOS/Android/Windows)

Salli tai estä dataroaming puhelimessasi alla olevilla käyttöjärjestelmäkohtaisilla ohjeilla. Löydät kaikista laitteista mobiiliasetukset Asetukset-kohdasta.

Android
  1. Valitse Mobiiliverkot.
  2. Kytke mobiilidata päälle.
  3. Kytke dataverkkovierailu päälle.

iOS (Apple)
  1. Laita mobiilidata päälle.
  2. Laita dataroaming päälle.
Windows
  1. Valitse Mobiiliverkot.
  2. Dataverkkovierailuasetuksissa valitse Verkkovierailut sallittu.
Kuinka estän liittymän käytön tai netin käytön ulkomailla?

Voit estää liittymäsi käyttöä ulkomailla muokkaamalla liittymääsi Minun Teliassa. Liittymälle voi asettaa tällaisia ulkomaankäytön estoja:

  • Koko liittymän käytön estäminen ulkomailla (roaming-esto)
  • Netin käytön estäminen ulkomailla (data roaming -esto) 
  • Netin käytön estäminen ulkomailla EU-/ETA-alueen ulkopuolella (data roaming -esto EU/ETA-alueen ulkopuolella, esimerkiksi Kreikan saarille mennessä)

ESTÄ KÄYTTÖÄ ULKOMAILLA

  1. Kirjautumisen jälkeen valitse liittymä, jolle haluat asettaa estot.
  2. Valitse Lisäpalvelusi ja Estot ja rajoitukset.
  3. Sen jälkeen Rajoitukset ulkomailla. Valitse haluamasi asetukset. Sinisestä i-merkistä näet kunkin eston kuvauksen.
  4. Lopuksi muista painaa Lähetä tilaus ja käynnistä puhelimesi uudestaan.
Dataroaming on estetty, mutta olen silti saanut laskua?

Telian 4G-roaming toimii jo yli 90 maassa. Yhteyksien lisäännyttyä olemme havainneet 4G- eli LTE-mobiililaitteiden ja -mobiiliverkkojen toimivan yhdessä siten, että laite voi käyttää pieniä määriä dataa, vaikka käyttäjä on laittanut laitteesta dataroaming -eston päälle. Siksi laskulle voi ilmestyä pieniä määriä dataroaming -käyttöä, vaikka olisit estänyt dataroamingin laitteestasi. Jos haluat varmistaa, ettei pieniäkään määriä dataa liiku, pitää laitteesta ottaa dataroamingin lisäksi myös LTE (4G) pois päältä.

Mistä tämä sitten johtuu? Uusissa LTE-verkoissa valmistaudutaan myös puheen välittämiseen 4G-yhteyksien kautta. Tämä VoLTE-ominaisuus ei vielä ole käytössä ulkomailla, vaan kaikki mobiilipuhe kulkee GSM- tai 3G-verkossa. Laitteet siis toimivat nyt epäloogisesti tilanteissa, joissa puhelimen asetuksissa on 4G/LTE sallittu, mutta dataroaming estetty. Huolehdimme, että tällaiset laitteiden ja verkon vuorovaikutuksessa olevat epäloogisuudet eivät pääsääntöisesti aiheuta asiakkaalle haittaa.

Kytke puhelimesi asetuksista 4G-puhe pois päältä tai pakota puhelin 2G- tai 3G-verkkoon.

Lue lisää ja löydä apua Yhteisön blogista

Ulkomaan tiedonsiirron käyttökatto estää yllättävät jättilaskut

Ulkomailla käytetystä netistä syntyvien jättilaskujen muodostuminen on automaattisesti estetty. Ulkomaan tiedonsiirron käyttökatto pitää huolen siitä, että maksat ulkomaan netinkäytöstä korkeintaan 62 € laskutuskaudessa. Lisäksi suosituimmissa matkakohteissa kustannuksille on päiväkohtainen raja.

Voit muokata käyttökaton rajoja näin:

  • Nosta raja yli 62 euron: lähetä viesti MUOKKAA RAJA numeroon 15400. Saat paluuviestinä lisäohjeet.
  • Kytke raja uudelleen päälle, jos olet poistanut sen: lähetä viesti TILAA KÄYTTÖKATTO numeroon 15400.
  • Viestit ovat maksuttomia Suomesta, ulkomailta tekstiviestin hinta.

Muutokset ja tilaukset onnistuvat viestillä, jos liittymälläsi ei ole palvelu- tai asiointiestoa tekstiviesteille. Muutokset voi tehdä myös kirjautumalla Minun Teliaan tai asiakaspalvelussa.

muuta käyttörajoja

  1. Valitse kirjautumisen jälkeen liittymä, jonka ulkomaan tiedonsiirron käyttökattoa haluat muuttaa.
  2. Valitse Lisäpalvelusi.
  3. Valitse Ulkomaan tiedonsiirron käyttökatto ja Muokkaa.
  4. Valitse haluamasi käyttökatto ja paina Lähetä tilaus.

Käyttökaton muutos astuu voimaan välittömästi. Suositeltavaa on käynnistää puhelin uudestaan. Rajan nostaminen 6150 euroon asti tai poistaminen kokonaan on mahdollista asiakaspalvelussa. Jos omistat perheenjäsenten liittymiä etkä halua sallia niille muutoksia, kytke tekstiviestien palvelu- tai asiointiesto.

Ulkomaan tiedonsiiron käyttökaton ulkopuolelle jäävät:

  • Lisämaksuton kuukausimaksuun kuuluva nettikäyttö EU-/ETA-maissa, mukaan lukien Pohjolassa ja Baltiassa
  • Päiväkohtaisten Netti ulkomailla -lisäpakettien ostaminen
  • Reissupakettien ostaminen
  • Käyttö langattomissa lähiverkoissa (Wi-Fi)
Kohtuullinen EU-dataroaming

Euroopan unionin verkkovierailusääntöjen mukaan kohtuullisesta verkkovierailu- eli roaming-käytöstä EU-alueella ei peritä lisämaksuja kotimaan hinnan lisäksi, ellei operaattorilla ole poikkeuslupaa tehdä niin.

Kohtuulliseen käyttöön kuuluu esimerkiksi liittymän käyttäminen satunnaisessa matkailussa jäsenvaltioiden alueella, mutta ei pysyvän oleskelun aikana (permanent roaming). Operaattorilla on oikeus periä lisämaksua, jos käyttö ei ole kohtuullista tai oleskelu ei ole satunnaista. Lisämaksu saa olla enintään kulloisenkin lainsäädännön mukainen maksimitukkuhinta. Operaattori varoittaa asiakasta aina tekstiviestillä ennen kuin lisämaksua ruvetaan perimään. Varoituksen jälkeen asiakkaalla on 14 vuorokautta aikaa muuttaa liittymän käyttötapaa.

Operaattorilla on oikeus seurata liittymän liikennelajikohtaista käyttöä (puhe, viestit ja netti) ja sijaintia EU/ETA-maissa sekä puuttua mahdolliseen kohtuullisen käytön ylittymiseen.

Kohtuullisen ja ajoittaisen käytön ylittymiseksi tulkitaan

  1. Liittymän sijainti muissa EU/ETA-maissa kuin Suomessa yli kahden kuukauden ajan neljän kuukauden seurantajakson aikana, edellyttäen lisäksi, että
  2. yli 50 % liittymän liikenteestä tapahtuu muissa EU/ETA-maissa kuin Suomessa kyseisen seurantajakson aikana.

Yllä mainitussa tilanteessa lähetämme sinulle tekstiviestillä varoituksen. Sen jälkeen sinulla on 14 päivää aikaa muuttaa liittymäsi käyttötapaa, eli palata Suomeen ja käyttää liittymää kotimaassa vähintään seitsemän vuorokauden ajan. Jos näin ei tapahdu, meillä on oikeus periä kohtuukäytön ylittävästä liikenteestä lisämaksua liikennelajikohtaisesti (puhe, viestit ja netti). Jos osoitat, että edellä mainitut edellytykset lisämaksun perimiselle eivät täyty, lisämaksua ei peritä.

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,25 €/min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Soittaminen ulkomailla

Teksti- ja multimediaviestit ulkomailla

Puhelimen käyttö ulkomailla

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.