Puhelimen käyttö ulkomailla

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Siirry yritysasiakkaiden ohjeisiin.

Nykyään puhelin on ulkomailla matkustaessa yksi tärkeimmistä matkatavaroista. Puhelimen käytöstä ulkomailla kannattaa kuitenkin huomioida muutama asia, kuten liittymän käytön hinnoittelu kohdemaassa.

Tarkista kohdemaan hinnat

Voit tarkistaa kätevästi maakohtaisesta hinnastosta puhelimen käyttämisen hinnan. Kirjoita hakukenttään oleskelumaasi/kohdemaasi nimi.

Kohdemaan hintatiedot automaattisesti tekstiviestillä

Kun saavut ulkomaiseen verkkoon, lähetämme sinulle automaattisesti kohdemaan hintatiedot tekstiviestillä. Kerromme viestissä esimerkiksi puheluiden, viestien ja netin käytön hinnat oleskelumaassasi. Jos kohdemaahasi on saatavilla Reissupaketti, saat myös siitä kertovan viestin tilausohjeineen.

  • Jos et halua saada hintaviestejä, voit estää ne lähettämällä viestin TILAA ROAMINGINFOESTO numeroon 15400 (kotimaasta maksuton, ulkomailta hinnaston mukaisesti) tai kirjautumalla Minun Teliaan.
  • Jos haluat myöhemmin sallia hintaviestit, lähetä viesti POISTA ROAMINGINFOESTO numeroon 15400 (kotimaasta maksuton, ulkomailta hinnaston mukaisesti) tai kirjautumalla Minun Teliaan.

KIRJAUDU SISÄÄN

Verkon valinta ulkomailla

Ulkomailla liittymämme etsii automaattisesti käyttöönsä parhaan mahdollisen sopimusverkon. Sinun ei myöskään tarvitse huolehtia hinnoista, sillä ne ovat sinulle kohdemaassa aina samat operaattorista riippumatta.

Huomio matkaajat Yhdysvalloissa! 1.1.2020 alkaen roaming yhdysvaltalaisoperaattori T-Mobilen verkossa ei ole enää käytössä. Sinun ei tarvitse tehdä mitään, vaan käyttö ohjautuu automaattisesti muiden yhdysvaltalaisoperattoreiden, AT&T:n ja Verizonin verkkoon. Jos verkkoa ei löydy, varmista että laitteesi etsii verkkoa automaattisesti ja käynnistä puhelin uudestaan. Ulkomaankäytön hinnat pysyvät samana.

Varmista laitteesi valmistajalta, että laite tukee kaikkia tai joitakin seuraavista taajuuksista.

AT&T

3G 4G
Taajuus - 1900 Mhz Taajuus 4 - AWS*
Taajuus 5 - 580 Mhz Taajuus 5 - 850 Mhz
Taajuus 21 - 1.5 Ghz Taajuus 9 - 1700 Mhz
  Taajuus 12 - 700 Mhz (A+B+C)
  Taajuus 17 - 700 Mhz (B+C)

Verizon

3G 4G
- Taajuus 4 - AWS*
- Taajuus 13 - 700 Mhz

 

* AWS tarkoittaa Advanced Wireless Services, joka on käytössä useassa Etelä-Amerikan sekä Pohjois-Amerikan maassa

Dataroaming-asetukset puhelimessa (iOS/Android/Windows)

Salli tai estä dataroaming puhelimessasi alla olevilla käyttöjärjestelmäkohtaisilla ohjeilla. Löydät kaikista laitteista mobiiliasetukset Asetukset-kohdasta.

Android
  1. Valitse Mobiiliverkot.
  2. Kytke mobiilidata päälle.
  3. Kytke dataverkkovierailu päälle.

iOS (Apple)
  1. Laita mobiilidata päälle.
  2. Laita dataroaming päälle.
Windows
  1. Valitse Mobiiliverkot.
  2. Dataverkkovierailuasetuksissa valitse Verkkovierailut sallittu.
Kuinka estän liittymän käytön tai netin käytön ulkomailla?

Voit estää liittymäsi käyttöä ulkomailla muokkaamalla liittymääsi Minun Teliassa. Liittymälle voi asettaa tällaisia ulkomaankäytön estoja:

  • Koko liittymän käytön estäminen ulkomailla (roaming-esto)
  • Netin käytön estäminen ulkomailla (data roaming -esto) 
  • Netin käytön estäminen ulkomailla EU-/ETA-alueen ulkopuolella (data roaming -esto EU/ETA-alueen ulkopuolella, esimerkiksi Kreikan saarille mennessä)

ESTÄ KÄYTTÖÄ ULKOMAILLA

  1. Kirjautumisen jälkeen valitse liittymä, jolle haluat asettaa estot.
  2. Valitse Lisäpalvelusi ja Estot ja rajoitukset.
  3. Sen jälkeen Rajoitukset ulkomailla. Valitse haluamasi asetukset. Sinisestä i-merkistä näet kunkin eston kuvauksen.
  4. Lopuksi muista painaa Lähetä tilaus ja käynnistä puhelimesi uudestaan.
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,25 €/min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Soittaminen ulkomailla

Teksti- ja multimediaviestit ulkomailla

Netin käyttö ulkomailla

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.