Nykyään puhelin on ulkomailla matkustaessa yksi tärkeimmistä matkatavaroista. Puhelimen käytöstä ulkomailla kannattaa kuitenkin huomioida muutama asia, kuten liittymän käytön hinnoittelu kohdemaassa.
Puhelimen käyttö ulkomailla
Voit tarkistaa kätevästi maakohtaisesta hinnastosta puhelimen käyttämisen hinnan. Kirjoita hakukenttään oleskelumaasi/kohdemaasi nimi.
Kun saavut ulkomaiseen verkkoon, lähetämme sinulle automaattisesti kohdemaan hintatiedot tekstiviestillä. Kerromme viestissä esimerkiksi puheluiden, viestien ja netin käytön hinnat oleskelumaassasi. Jos kohdemaahasi on saatavilla Reissupaketti, saat myös siitä kertovan viestin tilausohjeineen.
- Jos et halua saada hintaviestejä, voit estää ne lähettämällä viestin TILAA ROAMINGINFOESTO numeroon 15400 (kotimaasta maksuton, ulkomailta hinnaston mukaisesti) tai kirjautumalla Minun Teliaan.
- Jos haluat myöhemmin sallia hintaviestit, lähetä viesti POISTA ROAMINGINFOESTO numeroon 15400 (kotimaasta maksuton, ulkomailta hinnaston mukaisesti) tai kirjautumalla Minun Teliaan.
Ulkomailla liittymämme etsii automaattisesti käyttöönsä parhaan mahdollisen sopimusverkon. Sinun ei myöskään tarvitse huolehtia hinnoista, sillä ne ovat sinulle kohdemaassa aina samat operaattorista riippumatta.
Huomio matkaajat Yhdysvalloissa! 1.1.2020 alkaen roaming yhdysvaltalaisoperaattori T-Mobilen verkossa ei ole enää käytössä. Sinun ei tarvitse tehdä mitään, vaan käyttö ohjautuu automaattisesti muiden yhdysvaltalaisoperattoreiden, AT&T:n ja Verizonin verkkoon. Jos verkkoa ei löydy, varmista että laitteesi etsii verkkoa automaattisesti ja käynnistä puhelin uudestaan. Ulkomaankäytön hinnat pysyvät samana.
Varmista laitteesi valmistajalta, että laite tukee kaikkia tai joitakin seuraavista taajuuksista.
AT&T
3G | 4G |
Taajuus - 1900 Mhz | Taajuus 4 - AWS* |
Taajuus 5 - 580 Mhz | Taajuus 5 - 850 Mhz |
Taajuus 21 - 1.5 Ghz | Taajuus 9 - 1700 Mhz |
Taajuus 12 - 700 Mhz (A+B+C) | |
Taajuus 17 - 700 Mhz (B+C) |
Verizon
3G | 4G |
- | Taajuus 4 - AWS* |
- | Taajuus 13 - 700 Mhz |
* AWS tarkoittaa Advanced Wireless Services, joka on käytössä useassa Etelä-Amerikan sekä Pohjois-Amerikan maassa
Voit sallia tai estää dataroamingin puhelimessasi. Alta löydät käyttöjärjestelmäkohtaiset oheet dataroamingin päälle laittamiseen. Dataroamingin estäminen onnistuu samasta paikasta kuin sen salliminen.
Android-puhelimet
Tässä esimerkissä on käytetty OnePlus-puhelinta. Valikkojen tekstit ja rakenteet voivat poiketa tästä riippuen puhelimesi valmistajasta ja mallista.
- Varmista, että laitteessa on mobiilidata päällä.
- Valitse Asetukset ja etene polkua Mobiiliverkko > SIM1.
- Paina Dataverkkovierailu-kohdassa oleva valitsin päälle salliaksesi roamingin.
iPhone (iOS 15.6.1)
- Varmista, että laitteessa on mobiilidata päällä.
- Valitse Asetukset ja etene polkua Mobiilidata > Mobiilidatavalinnat.
- Paina Dataroaming-kohdassa oleva valitsin päälle salliaksesi roamingin.
iPhone 13 ja sitä uudemmat iPhone-mallit
- Varmista, että laitteessa on mobiilidata päällä.
- Valitse Asetukset ja sitten Mobiilidata.
- Valitse liittymäsi.
- Paina Dataroaming-kohdassa oleva valitsin päälle salliaksesi roamingin.
Voit estää liittymäsi käyttöä ulkomailla muokkaamalla liittymääsi Minun Teliassa, kun olet kirjautuneena Telia-tunnuksella tai vahvalla tunnistautumisella. Liittymälle voi asettaa tällaisia ulkomaankäytön estoja:
- Koko liittymän käytön estäminen ulkomailla (roaming-esto)
- Netin käytön estäminen ulkomailla (data roaming -esto)
- Netin käytön estäminen ulkomailla EU-/ETA-alueen ulkopuolella (data roaming -esto EU/ETA-alueen ulkopuolella, esimerkiksi Kreikan saarille mennessä)
- Kirjautumisen jälkeen valitse liittymä, jolle haluat asettaa estot ja klikkaa sen kohdalla Hallinnoi tilausta -painiketta.
- Siirry avautuvalla liittymän hallintasivulla Lisäpalvelusi-välilehde.
- Valitse Estot ja rajoitukset ja sen jälkeen Rajoitukset ulkomailla.
- Valitse haluamasi asetukset. Sinisestä i-merkistä näet kunkin eston kuvauksen.
- Lopuksi muista painaa Lähetä tilaus ja käynnistä puhelimesi uudestaan.
Etkö löytänyt etsimääsi?
Ota yhteyttä
Telia Helppi
Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.
Lue lisää Helpistä
Chat
Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.
Kirjaudu
Chatbot
Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.
Avaa chatbot >
Telia somessa
Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
Telia Facebookissa
Telia Twitterissä
Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.
Yhteisöön