Nykyään puhelin on reissatessa yksi tärkeimmistä matkatavaroista. Puhelimen käytöstä ulkomailla kannattaa huomioida muutama asia, kuten liittymän käytön hinnoittelu kohdemaassa. Tästä ohjeesta löydät tietoa liittymän ja puhelimen ulkomaankäytöstä.
Voit tarkistaa kätevästi maakohtaisesta hinnastosta puhelimen käyttämisen hinnan, kuten puheluiden, tekstiviestien ja netin käyttämisen hinnat. Kirjoita vain hakukenttään etsimäsi maan nimi.
Kohdemaan hintatiedot automaattisesti tekstiviestillä
Kun saavut ulkomaiseen verkkoon, lähetämme sinulle automaattisesti kohdemaan hintatiedot tekstiviestillä. Kerromme viestissä esimerkiksi puheluiden, viestien ja netin käytön hinnat oleskelumaassasi. Jos kohdemaahasi on saatavilla Reissupaketti, saat myös siitä kertovan viestin tilausohjeineen.
Jos et halua saada hintaviestejä, voit estää ne lähettämällä viestin TILAA ROAMINGINFOESTO numeroon 15400 (kotimaasta maksuton, ulkomailta hinnaston mukaisesti) tai kirjautumalla Minun Teliaan.
Jos haluat myöhemmin sallia hintaviestit, lähetä viestiPOISTA ROAMINGINFOESTO numeroon 15400(kotimaasta maksuton, ulkomailta hinnaston mukaisesti) tai kirjautumalla Minun Teliaan.
Ulkomailla liittymämme etsii automaattisesti käyttöönsä parhaan mahdollisen sopimusverkon. Sinun ei myöskään tarvitse huolehtia hinnoista, sillä ne ovat kohdemaassa aina samat operaattorista riippumatta.
Huomioithan, että joissain maissa verkkoon pääseminen edellyttää, että laitteesi ja liittymäsi tukevat 4G-verkkoa sekä Telia 4G-puhetta.
Voit halutessasi tarkistaa helposti EU- ja ETA-maiden osalta, mitä verkkoteknologioita kumppanioperaattorimme niissä tarjoavat.
Voit estää liittymäsi käyttöä ulkomailla muokkaamalla liittymääsi Minun Teliassa, kun olet kirjautuneena Telia-tunnuksella tai vahvalla tunnistautumisella. Liittymälle voi asettaa tällaisia ulkomaankäytön estoja:
Koko liittymän käytön estäminen ulkomailla (roaming-esto)
Netin käytön estäminen ulkomailla (data roaming -esto)
Netin käytön estäminen ulkomailla EU-/ETA-alueen ulkopuolella (data roaming -esto EU/ETA-alueen ulkopuolella, esimerkiksi Kreikan saarille mennessä)
Valitse Estot ja rajoitukset ja sen jälkeen Rajoitukset ulkomailla.
Valitse haluamasi asetukset. Sinisestä i-merkistä näet kunkin eston kuvauksen.
Lopuksi muista painaa Lähetä tilaus ja käynnistä puhelimesi uudestaan.
Soittaminen ulkomailla
Käytä kansainvälisiä numeroita, kun soitat ulkomailta Suomeen tai Suomesta ulkomaille:
Lisää + ja maatunnus (esim. Suomen maatunnus on 358) ja poista numerosta ensimmäinen nolla. Esimerkiksi numero 040 123 4567 on kansainvälisessä muodossa +358 40 123 4567.
Tärkeimmät numerot (myös vastaaja) kannattaa tallentaa puhelimeen kansainvälisessä muodossa, niin voit käyttää niitä helposti missä ikinä oletkin.
Kun olet ulkomailla, voit soittaa oleskelumaasi numeroihin ilman kansainvälistä tunnusta.
Soitetun ja vastatun puhelun hinta ulkomailla
Voit tarkistaa kätevästi maakohtaisesta hinnastosta soittamisen ja puheluun vastaamisen hinnan. Kirjoita hakukenttään oleskelumaasi nimi.
Palvelunumerot ulkomailla
Ulkomailla paikallisiin palvelunumeroihin soittamisen hinta voi vaihdella operaattoreittain myös saman palvelunumeron osalta. Veloitamme puhelut sen mukaan, minkä hinnan paikallinen operaattori on meille ilmoittanut. Paikallisille asiakkaille tarjottavat maksuttomat palvelunumerot eivät välttämättä ole maksuttomia asiakkaillemme.
Videopuhelut ulkomailla
Videopuheluiden soittaminen ulkomailla maksaa hintaryhmän mukaisen puheluhinnan + videopuhelun lisämaksun 1,26 €/min. Videopuheluiden vastaanottaminen ulkomailla maksaa hintaryhmän mukaisen puhelun vastaanottohinnan sekä videopuhelun lisämaksun 0,26 €/min. Videopuhelun lisämaksu veloitetaan 1 sekunnin veloitusvälillä.
Teksti- ja multimediaviestit ulkomailla
Tekstiviestien ja multimediaviestien eli MMS-viestien lähettäminen ja vastaanottaminen onnistuu ulkomailla kuten kotimaassakin. Muista vain varmistaa, että vastaanottajan puhelinnumero on kansainvälisessä muodossa (esim. +358 40 123 4567).
Huom: Jotkin ulkomaiset operaattorit eivät salli tekstiviestien ja MMS-viestien lähettämistä tai vastaanottamista omien asiakkaidensa ja toisen maan operaattorin asiakkaiden välillä.
Lähetetyn ja vastaanotetun tekstiviestin hinta ulkomailla
Tekstiviestien vastaanottaminen on maksutonta kaikkialla maailmassa.
Tekstiviestin lähetys ulkomailta Suomeen, oleskelumaahan tai muihin maihin laskutetaan maakohtaisen hinnaston mukaan. Kirjoita hakukenttään oleskelumaasi nimi.
Huom! Laskulla ulkomailta lähetetyn tekstiviestin vastaanottajana näkyy yleensä viestikeskuksemme numero +358405202000, jonka kautta kaikki viestit tulevat Suomeen, eli laskulla ei välttämättä näy vastaanottajan oikea numero.
Multimediaviestit eli MMS-viestit
MMS-viestien lähetykseen ja vastaanottoon tarvitaan nettiyhteys. MMS-viestien lähettäminen ja vastaanotto ulkomailla maksaa kyseisen maan hintaryhmän netin käytön mukaisen hinnan.
Yleinen hätänumero Suomessa ja muissa EU-/ETA-maissa on 112. Siihen soitetaan kiireellisissä hätätilanteissa, jolloin paikalle tarvitaan auttavia viranomaisia, kuten poliisia, ensihoitoa tai pelastuslaitosta. Yleiseen hätänumeroon soittaminen on maksutonta koko EU-/ETA-alueella.
112 Suomi -sovelluksella voit ottaa hätäkeskukseen yhteyttä Suomen lisäksi tietyissä EU-/ETA-maissa. Ajantasaisen tiedon maista löydät osoitteesta 112.fi/kaytto-euroopassa. 112 Suomi -sovelluksen kautta soittaessa soittajan sijainti välittyy hätäkeskukseen automaattisesti. Sovelluksen alueelliset vaara- ja viranomaistiedotteet toimivat vain Suomessa, sillä ne perustuvat puhelimen sijaintitietoon.
Mobiililiittymämme (puhelut, viestit, netti) toimivat lähtökohtaisesti yhtä laadukkaasti EU- ja ETA-maiden operaattoreiden verkoissa kuin kotimaassa. Kumppaniemme verkossa käyttökokemus saattaa kuitenkin myös poiketa kotimaahan nähden. Liittymän toimintaan vaikuttavat kumppanioperaattorin verkon kattavuus, teknologia ja kapasiteetti sekä ulkopuoliset tekijät, kuten maaston muodot. Ohjaamme liittymämme aina parhaaseen saatavilla olevaan verkkoon.
EU- ja ETA-maissa pystyt käyttämään kaikkien kumppanioperaattoreidemme verkoissa 4G:n mahdollistamia palveluita ja myös 5G-yhteys on tarjolla yhä useammalla kumppanilla. Muistathan kuitenkin, että myös käytössäsi oleva laite ja liittymä vaikuttavat käytettävissäsi oleviin verkkoihin.
Huomioithan, että Yhteys mukaan kotimaassa -liittymä toimii nimensä mukaisesti vain Suomessa.
Reissaatko vanhan puhelimen tai liittymän kanssa?
Useat kumppanioperaattorimme ulkomailla sulkevat 2G- ja 3G-verkkojaan. Siksi käyttökokemus voi olla vanhan laitteen tai liittymän kanssa reissatessa aiempaa huonompi. Ennen näihin kohteisiin matkaamista kannattaa harkita liittymän ja/tai laitteen päivittämistä vähintään 4G:tä tukevaksi ja laittaa liittymälle päälle Telia 4G-puhe.
Toimiiko liittymä selvästi heikommin EU- tai ETA-maassa?
Jos liittymäsi laatu toisen EU- tai ETA-maan operaattorin verkossa on selvästi heikompi kuin kotimaassa ja vaikeuttaa merkittävästi liittymän käyttöä, tee meille vikailmoitus. Voit ottaa helposti yhteyttä chatissa, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan. Tavoitat asiakaspalvelumme myös puhelimitse.
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.
Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.