Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Ratkaisuja langattoman verkon ongelmatilanteisiin

Mitä teen jos langaton verkko hidastelee, pätkii tai ei toimi ollenkaan.

Langaton verkko hidastelee tai pätkii

Käynnistä reititin/modeemi ensimmäiseksi uudestaan virtajohdot irrottamalla. 

  1. Testaa yhteys kytkemällä tietokone Ethernet-kaapelilla tukiasemaan.
    • Jos yhteys pätkii myös kaapelilla, yhteys on syytä testata myös toisella reitittimellä tai modeemilla.
  2. Testaa yhteys lähempänä tukiasemaa ja samassa huoneessa jossa tukiasema on.
    • Näin voit sulkea pois rakenteiden ja etäisyyden aiheuttamat ongelmat.
  3. Tarkista, onko laitteessa uusin ohjelmistoversio.
  4. Kokeile vaihtaa langattoman verkon käyttämää kanavaa.
    • Samalla taajuudella ja kanavalla toimivat muut langattomat verkot saattavat aiheuttaa ongelmia yhteydessä.
    • Kanavan vaihto tehdään laitteen hallintapaneelissa. Langattoman verkon kanavista suosittelemme ensisijaisesti kokeilemaan kanavia 1, 6 ja 11. Huom! 2,4 GHz:n langattomassa verkossa kanavia 12 ja 13 ei tueta kaikissa laitteissa, mm. Applen laitteissa.
  5. Tarkista käytössä olevan tietoturva-/palomuuriohjelmiston asetukset.
    • Joissakin tietoturvaohjelmissa on ns. yhteyden reaaliaikainen skannaustoiminto, joka voi aiheuttaa yhteyden hidastelua.
  6. Testaa yhteys toisella tietokoneella.
    • Jos yhteys pätkii tai hidastelee vain toisella koneella, vika ei todennäköisesti ole tukiasemassa tai yhteydessä.
  7. Testaa toista langatonta tukiasemaa.
    • Testaamalla yhteyttä toisella tukiasemalla, voit varmistaa että vika ei jää itse tukiasemaan.

Kannattaa huomata, että yksi langattomaan verkkoon yhdistetty laite voi pudottaa koko langattoman verkon nopeuden. Syitä voivat olla etäisyys tukiasemaan (heikko signaali), langattoman verkon häiriösignaalit tai vanhempaa tekniikkaa tukeva verkkokortti laitteessa. Näissä tapauksissa yhteys on suositeltavaa testata yksi laite kerrallaan, jolloin on mahdollista rajata yksittäinen laite tai laitteita ongelman aiheuttajaksi.

Jos käytössäsi on Cisco EPC3825 -kaapelimodeemi, kokeile seuraavaa toimenpidettä modeemin hallitapaneelissa.

  1. Mene selaimella osoitteeseen 192.168.0.1 (jos tämä ei toimi, kokeile osoitetta 192.168.100.1).
  2. Jätä käyttäjänimi sekä salasana tyhjäksi ja kirjaudu sisään (ellet ole jo muuttanut näitä).
  3. Valitse yläreunasta Security ja alavalikosta Firewall.
  4. Valitse SPI Firewall Protection -kohdasta Off.
  5. Poista valinta kohdasta Block IP Flood Detection.
  6. Valitse Save settings.

Langaton yhteys ei toimi

  1. Palaako tukiaseman langattoman yhteyden merkkivalo?
    • Jos ei, tarkista laitteen hallintapaneelista, onko langaton yhteys aktiivinen.
    • Jos palaa, tarkista laitteen hallintapaneelista langattoman verkon nimi ja salasana.
  2. Varmista, että tietokoneesi ja sen verkkokortti tukevat tukiaseman käyttämää salausta.
    • Vanhemmissa verkkokorteissa ei välttämättä ole tukea WPA- ja WPA2 -salauksille.
    • Salaustavan voi vaihtaa tukiaseman hallintapaneelissa, langattoman verkon asetuksista.
    • Voit myös testata yhteyttä poistamalla salauksen väliaikaisesti kokonaan käytöstä.
  3. Palauta laitteen tehdasasetukset pitämällä sen reset-painiketta pohjassa 15-30 sekunnin ajan.
    • Huom! Tehdasasetusten palautuksen yhteydessä laitteen asetuksiin tehdyt muutokset häviävät (esim. langattoman verkon nimi ja salasana).
    • Huom! 2,4 GHz langattoman verkon kanavat 12 ja 13 eivät välttämättä toimi kaikissa laitteissa. Esim. Applen laitteet eivät tue näitä kanavia, eikä niillä voi yhdistää verkkoon, jonka kanavaksi on määritetty 12 tai 13.

Jos edellä mainitut kohdat eivät auttaneet, suosittelemme kokeilemaan toista langatonta reititintä/modeemia, jolloin laitevika voidaan varmuudella rajata pois. Kannattaa myös varmistaa yhteyden toimivuus Ethernet-kaapelin kanssa. Jos yhteys ei toimi kaapelilla, se ei todennäköisesti toimi myöskään langattomasti.