Telia Smart Wifi -laajentimien käyttöönotto ja asennus

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Telia Smart Wifi -laajentimilla parannat kodin langattoman verkon peittoa ja vahvistat yhteyttä paikkoihin, joissa se on heikko. Smart Wifi on toteutettu mesh-tekniikalla ja se tukee langattomia yhteyksiä 2500 Mbit/s nopeuteen asti.

Merkkivalot ja liitännät

Etupaneeli

  1. 5 GHz
  2. 2,4 GHz
  3. Virtapainike
  4. WPS

Takapaneeli

  1. 2 x 1 Gb LAN-portit
  2. Reset-painike
  3. Virtapainike
  4. Virtajohdon paikka
Käyttöönotto Smart Control -sovelluksella

Palvelun käyttöönottoon tarvitset:

Laajentimien käyttöönoton voi tehdä heti, kun laajakaistan kiinteä osuus on asennettu.

Käyttöönotto tapahtuu Telia Smart Control -sovelluksella. Sovelluksen kautta pääset hallinnoimaan Smart Wifi -palveluasi. Jos käyttöönotto sovelluksella ei jostain syystä toimi, voit tehdä käyttöönoton myös ilman sovellusta laitteiden parituksella.

Sovelluksen käyttöönotto
  1. Lataa ja asenna puhelimeesi Smart Control -sovellus AppStoresta tai Google Play Kaupasta.
  2. Avaa sovellus.
  3. Seuraa sovelluksen ohjeita ja valitse maaksi Suomi.
  4. Kirjaudu sovellukseen Telia-tunnuksella. Luo tunnus, jos sinulla ei ole vielä sellaista.
    Luo Telia-tunnus
  5. Seuraa sovelluksen ohjeita ja aseta kotiverkkosi nimi. Voit myöhemmin muuttaa valitsemaasi nimeä sovelluksen asetuksista.
Laajentimien lisääminen sovelluksessa
  1. Aloita laajentimen lisääminen sovelluksen päänäkymästä Telian laitteet -kohdasta.
  2. Valitse seuraavaksi asennettavaksi laitteeksi Smart Wi-Fi Extender.
  3. Seuraa sovelluksen antamia ohjeita.
  4. Valmista tuli! Jos käytössäsi on useita laajentimia, toista sama niidenkin kanssa.
Vinkkejä
  • Voit vaihtaa sovelluksessa reitittimen ja laajentimien nimiä. Laajentimien nimeäminen voi helpottaa niiden erottamista toisistaan.
  • Käyttöönoton jälkeen voit poistaa verkkokaapelin laitteiden väliltä ja siirtää laajentimet paikkoihin, joissa haluat parantaa wifin kuuluvuutta. Muista käynnistää laajentimet uudestaan, kun olet sijoittanut ne haluaamiisi kohtiin. 
  • Laajennin pitää sijoittaa kohtuullisen matkan päähän reitittimestä. Jos laajennin on liian kaukana reitittimestä tai toisesta laajentimesta, ei yhteys vältämättä toimi. Sovellus neuvoo laajentimien sijoittelussa.
Käyttöönotto laajentimien parituksella

Käytä tätä ohjetta vain, jos käyttöönotto Smart Control -sovelluksella ei onnistunut.

Laajakaistan kytkentä Smart Wifi -laajentimien kanssa:
  1. Kytke reitittimestäsi virta pois hetkeksi ja käynnistä laite uudelleen.
  2. Yhdistä puhelimesi reitittimen wifi-verkkoon.
    Ohjeet wifi-verkkoon liittymiseen
  3. Jos nettiyhteys on uusi, varmista sen toimivuus menemällä jollekin sivustolle. (Jos sama yhteys on ollut sinulla jo aiemmin käytössä, siirry seuraavaan kohtaan.)
  4. Poista suojamuovi laajentimien ympäriltä.
  5. Kytke molemmat laajentimet vuorotellen tai yhtä aikaa keltaisesta LAN-portista verkkokaapelilla reitittimen LAN-porttiin.
  6. Kytke virtajohto laajentimeen ja kytke laajennin päälle virtakytkimestä.
  7. Odota, että etupaneelin virtavalo palaa jatkuvasti. Tässä voi kestää muutamia minuutteja.
  8. Laitteiden välinen paritus on onnistunut, kun laajentimien wifi-valot (5 GHz ja 2,4 GHz) palavat vihreinä.
  9. Anna laajentimien olla kytkettynä reitittimeen noin 20 min käyttöönotossa, jolloin laitteet hakevat ja asentavat päivityksen.

HUOM! Reititin päivittyy Smart Wifi -laajentimien myötä uuteen ohjelmistoon, jonka vuoksi:

  • Telia2,4-xxxxxx niminen wifi-verkko poistuu käytöstä
  • Tekemäsi muutokset wifi-verkon nimeen nollautuvat

Kytke omat laitteesi Telia-xxxxxx-nimiseen wifi-verkkoon, jonka tiedot löydät reitittimen pohjan tarrasta. Jos sovelluksen käyttöönottovaiheessa muutat wifi-verkon nimeä, yhdistä laitteet siihen.

Tehdasasetusten palautus (resetointi)

Jos kohtaat ongelmia Smart Wifi -palvelun kanssa, tee ensin tehdasasetusten palautus. Se auttaa useimpiin ongelmiin ja nollaa laitteen asetukset.

Tehdasasetukset palautetaan painamalla Reset-painiketta 10 sekunnin ajan pohjaan, kun laite on päällä. Muista tehdä tämä sekä reitittimelle, että molemmille laajentimille. Tehdasasetusten palautuksen jälkeen laajentimien käyttöönotto kannattaa tehdä uudelleen.

Apua ongelmatilanteisiin
Sovellus ei löydä laajentimia tai yhteys toimii vain, kun verkkokaapeli on kytketty reitittimen ja laajentimen väliin

Vaikuttaa siltä, että reitittimelle ei ole päivittynyt Smart Wifi -ohjelmisto. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Laajennin ei näy sovelluksessa

Jos laajennin ei näy sovelluksessa, kokeile ensin käynnistää reititin ja laajennin/laajentimet uudestaan. Jos siitä ei ollut apua, tee laajentim(i)en käyttöönotto uudestaan. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, mikäli nämä toimenpiteet eivät auttaneet.

Yhteys on hidas

Tarkista sovelluksesta laajentimen ja reitittimen välinen yhteys. Vihreä viiva laitteiden välillä tarkoittaa hyvää yhteyttä, keltainen kohtalaista ja punainen huonoa.

Jos laajentimien ja reitittimen välillä on heikko yhteys, kokeile muuttaa laitteiden sijoittelua. Laitteiden olisi hyvä olla noin metrin korkeudella lattiasta ja mahdollisimman avoimessa ja esteettömässä paikassa. Usean kerroksen asuntoihin kannattaa hankkia oma laajennin jokaiseen kerrokseen.

Digiboksi ei toimi oikein laajentimien kanssa

Ongelma voi olla esimerkiksi kuvan pätkiminen tai muu häiriö. Smart Wifin kanssa suosittelemme, että Telia Play -boksi laajakaistalla kytketään verkkokaapelilla laajentimen LAN-porttiin langattoman yhteyden sijaan.

Jos ongelmat jatkuvat tästä huolimatta, katso tarkemmat ohjeet Telia Playn ongelmatilanteista.

Tekniset tiedot
  • 2500 Mbps (dual-band 2200 Mbps + 300 Mbps) 802.11b, g, a, n, ac
  • 4x4 802.11ac
  • 2x2 802.11n
  • 2x1 Gb LAN
Pakkauksen sisältö
  • 2 x AirTies Air4930 -laajentimia
  • 2 x virtajohto
  • 1 x Ethernet-kaapeli
  • AirTies Safety Sheet ja CE-lehtiset
  • Telia Smart Wifi -käyttöönotto-opas ja kaksipuoleinen tiedote ohjelmistopäivityksestä
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Telia Smart Control -sovelluksen ohjeet

Telia X2 - Technicolor DGA4330 -reitittimen käyttöohje

Sagemcom Router Fast 5370 Air -reitittimen (Telia Zone Hybrid -reititin) käyttöohjeet

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.