Takaisin

VoLTE ja Wi-Fi-puhelut

Puhu ja tekstaa 4G-verkossa tai wifissä.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Telia 4G-puhe (Voice over LTE, VoLTE) -palvelu mahdollistaa puhelut ja SMS-viestit 4G-verkossa. Ilman 4G-puhetta ainoastaan dataa voidaan siirtää 4G-verkossa, mutta puheluita varten laitteen täytyy siirtyä 2G- tai 3G-verkkoon.

Telia Wifi-puhelut -palvelu mahdollistaa puhelut ja SMS-viestit missä tahansa riittävän laadukkaassa Wifi-verkossa. Laitteiden oletusasetuksena on suosia mobiiliverkkoa, mutta jos saatavilla on ainoastaan Wifi-verkko, se otetaan automaattisesti myös puhekäyttöön.

Lue lisää ja keskustele aiheesta Telia Yhteisössä:

Telia Helppi apunasi

Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin 0600 10 100 (2,25 €/min + mpm/pvm). Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.

Lue lisää Telia Helpistä

VoLTE & WiFi -puheen hyödyt
Telia 4G-puhe
  • Mahdollistaa puhumisen ja 4G-netin käyttämisen samanaikaisesti
  • Puheluiden yhdistymisaika on lyhyempi
  • Mahdollistaa Telia Wifi-puheluiden käyttöönoton
Telia Wifi-puhelut
  • Parantaa puheluiden laatua sisätiloissa, joissa matkapuhelinverkon kuuluvuus on heikko
  • Saumaton siirtyminen Wifi-verkosta mobiiliverkkoon ilman katkoja
  • Kun olet Wifi-verkossa, puhelut ja tekstiviestit veloitetaan kotimaan hinnaston mukaisesti myös ulkomailla
VoLTE & Wifi -puheen kytkentä päälle tai pois

Telia 4G-puhe on automaattisesti kytkettävä palvelu, kun laite ja liittymä sen muiden palveluiden osalta mahdollistavat.

Kun 4G-puhe on kytkeytynyt, voit laittaa Wifi-puhelut päälle ja hallita soitonsiirtoja Minun Telia -sovelluksessa tai selaimessa kirjautuneena. 

KIRJAUDU SISÄÄN

  1. Kirjautumisen jälkeen valitse Liittymäni ja palveluni -sivulta liittymä, jota haluat muokata
  2. Valitse Lisäpalvelusi
  3. Valitse Telia 4G-puhe ja tee halutut muutokset.
Rajoitukset 4G- ja Wifi-puheen käyttöön

Telia 4G-puhe ja Wifi-puhelut edellyttävät sopivan laitteen käyttöä. Telian verkkokaupassa palveluita tukevat laitteet on merkitty erikseen.

Kaikki Telian palveluista eivät ole yhteensopivia 4G-puhe ja Wifi-puheluiden kanssa. Tällaisia palveluja ovat esimerkiksi Multi-SIM, Viestintäpalvelu VIP sekä Touchpoint. Lue lisää yritysliittymien rajoituksista 4G-puhe ja Wifi-puheluissa

Tuetut laitteet

Kesäkuusta 2020 eteenpäin lähes kaikista puhelimista löytyy 4G-puheen ja wifi-puheluiden tuki. Alla olevasta listasta löydät sitä vanhempien laitteiden tuen kyseisiin palveluihin:

  • Samsung Galaxy Fold
  • Samsung S7
  • Samsung S7 Edge
  • Samsung S8
  • Samsung S8+
  • Samsung S9
  • Samsung S9+
  • Samsung S10
  • Samsung S10+
  • Samsung S10e
  • Samsung S10 Lite
  • Samsung S20 5G
  • Samsung S20+ 5G
  • Samsung S20 Ultra 5G
  • Samsung A5 (2017)
  • Samsung A 51
  • Samsung A 51 5G
  • Samsung A6
  • Samsung A6+
  • Samsung A7
  • Samsung A71
  • Samsung A8 (2018)
  • Samsung A9
  • Samsung J3 (2017)
  • Samsung J4+
  • Samsung J5 (2017)
  • Samsung J6+
  • Samsung J7 (2017)
  • Samsung XCover 4
  • Samsung XCover 4S
  • Samsung XCover Pro
  • Samsung Z Flip
  • Samsung Note 9
  • Samsung Note 10
  • Samsung Note 10+
  • Samsung Note 10 Lite
  • Samsung Note 20 5G
    Samsung Note 20 Ultra 5G
  • Samsung A10
  • Samsung A20E
  • Samsung A3 (2017)
  • Samsung A40
  • Samsung A50
  • Samsung A70
  • Samsung A80
  • Samsung J5 Pro (2017)
  • Samsung M20
  • Samsung S8+
  • Sony XZ2
  • Sony XZ2 Compact
  • Sony XZ3
  • Sony Xperia 1
  • Sony Xperia L3
  • Sony Xperia L4
  • Sony Xperia 5
  • Sony Xperia 10
  • OnePlus 6
  • OnePlus 6T
  • OnePlus 7
  • OnePlus 7 Pro
  • OnePlus 8 Pro
  • OnePlus 8 Pro 5G
  • OnePlus Nord 5G
  • Huawei Nova 3
  • Huawei P20
  • Huawei P20 Pro
  • Huawei P30
  • Huawei P30 Lite
  • Huawei P30 Pro
  • Huawei P40 5G
  • Huawei Pro 40 5G
  • Huawei Mate 20 Pro
  • Motorola G7
  • Motorola G7 Plus
  • Motorola G7 Power
  • Motorola G7 Play
  • Motorola Edge 5G
  • Motorola Edge+ 5G
  • Nokia 1
  • Nokia 2.2
  • Nokia 2.3
  • Nokia 3
  • Nokia 3.1
  • Nokia 3.1 PLUS
  • Nokia 5.1
  • Nokia 5.1 PLUS
  • Nokia 5.3
  • Nokia 6.1
  • Nokia 7 Plus
  • Nokia 7.1
  • Nokia 8
  • Nokia 8 SIROCCO
  • Nokia 8.1
  • Nokia 9 PUREVIEW
  • iPhone 6
  • iPhone 6 Plus
  • iPhone 6S
  • iPhone 6S Plus
  • iPhone SE
  • iPhone 7
  • iPhone 7 Plus
  • iPhone 8
  • iPhone 8 Plus
  • iPhone SE 2020
  • iPhone X
  • iPhone XR
  • iPhone XS
  • iPhone XS Max
  • iPhone 11
  • iPhone 11 Pro
  • iPhone 11 Pro Max
  • Doro 7010
  • Doro 8035
  • Doro 8050
  • Doro 8080
  • Xiaomi Mi 10 Lite 5G
  • Xiaomi Mi 10 5G
  • Xiaomi Mi 10 Pro 5G
4G-puheen ja Wifi-puheluiden tunnistaminen laitteessa

Näet puheluun käytettävän verkon laitteen näytöltä. 4G-puhe on tunnistettavissa siitä, että puhelun aikana käytetään 4G-verkkoa. Laite saattaa näyttää palvelun olevan käytössä myös esimerkiksi VoLTE-tekstillä tai puhelinkuvakkeella, jossa sen yhteyteen on merkitty LTE.

Wifi-puhelut voidaan tunnistaa laitteen näytöltä siten, että laite on kytkeytynyt Wifi-verkkoon ja puhelinkuvakkeen yhteydessä näkyy Wifi-verkon kuvake.

VoLTE ja Wifi -puheluiden hinnoittelu

Telia 4G-puhe ja Wifi-puhelut hinnoitellaan liittymätyypin mukaisesti. Mikäli liittymällä on voimassa puhe- ja viestipaketteja, Wifi-puhelut ja -viestit kuluttavat näitä samoja paketteja.

Wifi-puheluita soitettaessa puheluiden tulkitaan aina lähtevän kotimaisesta matkapuhelinverkosta. Näin ollen ulkomailla soitettaessa hinnoittelu noudattaa kotimaan- tai ulkomaanpuheluhinnastoa, ei roaming-hinnastoa. Ulkomaanpuheluhinnastossa EU- ja ETA-alueen puheluiden ja viestien hinnat ovat lähtökohtaisesti korkeampia verrattuna roaming-hinnastoon.

Ongelmia VoLTE ja Wifi -puheluiden kanssa

Mahdollisissa ongelmatilanteissa voit ohjata laitteen käyttämään valittuja verkkoja. Voit myös vaihtaa verkkojen järjestystä. Näin voit esimerkiksi väliaikaisesti estää Wifi-puheluiden käytön heikosti toimivassa tai hyvin ruuhkaisessa Wifi-verkossa.

Asetukset löytyvät pääsääntöisesti matkapuhelinverkkojen tai mobiiliverkkojen asetusvalikosta.

Lisää samasta aiheesta

Liittymän muokkaus Minun Teliassa

Irtisanominen

Puhelimen käyttö ja ongelmatilanteet

Puhelin, SIM-kortti tai liittymä kadonnut tai varastettu

Mikä on PIN-koodi ja miten vaihdan sen?

MMS-viestien lukeminen

SIM-kortin koko, uuden tilaaminen ja aktivointi

Vastaajan käyttö ja muokkaus

Multi-SIM ja Yhteys Multi

Mikä on PUK-koodi ja mistä saan sen?

Videopuhelut

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

 

Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.