Puhelimen käyttö ulkomailla

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Siirry yritysasiakkaiden ohjeisiin.

Nykyään puhelin on reissatessa yksi tärkeimmistä matkatavaroista. Puhelimen käytöstä ulkomailla kannattaa huomioida muutama asia, kuten liittymän käytön hinnoittelu kohdemaassa. Tästä ohjeesta löydät tietoa liittymän ja puhelimen ulkomaankäytöstä. 

Netin käyttöön löydät omat neuvonsa Netin käyttö ulkomailla -ohjeesta.

Mitä maksaa puhelimen käyttö ulkomailla?

Voit tarkistaa kätevästi maakohtaisesta hinnastosta puhelimen käyttämisen hinnan, kuten puheluiden, tekstiviestien ja netin käyttämisen hinnat. Kirjoita vain hakukenttään etsimäsi maan nimi.

Lisäksi kaukomaille on tarjolla edullisia Reissupaketteja, joilla voit ostaa netin käyttöä kiinteään hintaan.

Tutustu Reissupaketteihin

Kohdemaan hintatiedot automaattisesti tekstiviestillä

Kun saavut ulkomaiseen verkkoon, lähetämme sinulle automaattisesti kohdemaan hintatiedot tekstiviestillä. Kerromme viestissä esimerkiksi puheluiden, viestien ja netin käytön hinnat oleskelumaassasi. Jos kohdemaahasi on saatavilla Reissupaketti, saat myös siitä kertovan viestin tilausohjeineen.

  • Jos et halua saada hintaviestejä, voit estää ne lähettämällä viestin TILAA ROAMINGINFOESTO numeroon 15400 (kotimaasta maksuton, ulkomailta hinnaston mukaisesti) tai kirjautumalla Minun Teliaan.
  • Jos haluat myöhemmin sallia hintaviestit, lähetä viesti POISTA ROAMINGINFOESTO numeroon 15400 (kotimaasta maksuton, ulkomailta hinnaston mukaisesti) tai kirjautumalla Minun Teliaan.

KIRJAUDU SISÄÄN

Verkon valinta ulkomailla

Ulkomailla liittymämme etsii automaattisesti käyttöönsä parhaan mahdollisen sopimusverkon. Sinun ei myöskään tarvitse huolehtia hinnoista, sillä ne ovat kohdemaassa aina samat operaattorista riippumatta.

Huomioithan, että joissain maissa verkkoon pääseminen edellyttää, että laitteesi ja liittymäsi tukevat 4G-verkkoa sekä Telia 4G-puhetta.

Voit halutessasi tarkistaa helposti EU- ja ETA-maiden osalta, mitä verkkoteknologioita kumppanioperaattorimme niissä tarjoavat.

Katso kumppaniverkot

Liittymän ulkomaankäytön estot

Voit muokata liittymän ulkomaankäytön asetuksia Minun Teliassa, kun olet kirjautuneena liittymän omistajana. Liittymälle voi asettaa tällaisia ulkomaankäytön estoja:

  • Koko liittymän käytön estäminen ulkomailla (roaming-esto)
  • Netin käytön estäminen ulkomailla (data roaming -esto) 
  • Netin käytön estäminen ulkomailla EU-/ETA-alueen ulkopuolella (data roaming -esto EU/ETA-alueen ulkopuolella, esimerkiksi Kreikan saarille mennessä)

ESTÄ KÄYTTÖÄ ULKOMAILLA

  1. Kirjautumisen jälkeen valitse liittymä, jolle haluat asettaa estot ja klikkaa sen kohdalla Hallinnoi tilausta -painiketta.
  2. Siirry avautuvalla liittymän hallintasivulla Lisäpalvelusi-välilehde.
  3. Valitse Estot ja rajoitukset ja sen jälkeen Rajoitukset ulkomailla.
  4. Valitse haluamasi asetukset. Sinisestä i-merkistä näet kunkin eston kuvauksen.
  5. Lopuksi muista painaa Lähetä tilaus ja käynnistä puhelimesi uudestaan.
Soittaminen ulkomailla

Käytä kansainvälisiä numeroita, kun soitat ulkomailta Suomeen tai Suomesta ulkomaille:

  • Lisää + ja maatunnus (esim. Suomen maatunnus on 358) ja poista numerosta ensimmäinen nolla. Esimerkiksi numero 040 123 4567 on kansainvälisessä muodossa +358 40 123 4567.
  • Tärkeimmät numerot (myös vastaaja) kannattaa tallentaa puhelimeen kansainvälisessä muodossa, niin voit käyttää niitä helposti missä ikinä oletkin.

Kun olet ulkomailla, voit soittaa oleskelumaasi numeroihin ilman kansainvälistä tunnusta.

Soitetun ja vastatun puhelun hinta ulkomailla 

Voit tarkistaa kätevästi maakohtaisesta hinnastosta soittamisen ja puheluun vastaamisen hinnan. Kirjoita hakukenttään oleskelumaasi nimi.

Palvelunumerot ulkomailla

Ulkomailla paikallisiin palvelunumeroihin soittamisen hinta voi vaihdella operaattoreittain myös saman palvelunumeron osalta. Veloitamme puhelut sen mukaan, minkä hinnan paikallinen operaattori on meille ilmoittanut. Paikallisille asiakkaille tarjottavat maksuttomat palvelunumerot eivät välttämättä ole maksuttomia asiakkaillemme.

Videopuhelut ulkomailla 

Videopuheluiden soittaminen ulkomailla maksaa hintaryhmän mukaisen puheluhinnan + videopuhelun lisämaksun 1,26 €/min. Videopuheluiden vastaanottaminen ulkomailla maksaa hintaryhmän mukaisen puhelun vastaanottohinnan sekä videopuhelun lisämaksun 0,26 €/min. Videopuhelun lisämaksu veloitetaan 1 sekunnin veloitusvälillä.

Teksti- ja multimediaviestit ulkomailla

Tekstiviestien ja multimediaviestien eli MMS-viestien lähettäminen ja vastaanottaminen onnistuu ulkomailla kuten kotimaassakin. Muista vain varmistaa, että vastaanottajan puhelinnumero on kansainvälisessä muodossa (esim. +358 40 123 4567).

Huom: Jotkin ulkomaiset operaattorit eivät salli tekstiviestien ja MMS-viestien lähettämistä tai vastaanottamista omien asiakkaidensa ja toisen maan operaattorin asiakkaiden välillä.

Lähetetyn ja vastaanotetun tekstiviestin hinta ulkomailla 

Tekstiviestien vastaanottaminen on maksutonta kaikkialla maailmassa.

Tekstiviestin lähetys ulkomailta Suomeen, oleskelumaahan tai muihin maihin laskutetaan maakohtaisen hinnaston mukaan. Kirjoita hakukenttään oleskelumaasi nimi.

Huom! Laskulla ulkomailta lähetetyn tekstiviestin vastaanottajana näkyy yleensä viestikeskuksemme numero +358405202000, jonka kautta kaikki viestit tulevat Suomeen, eli laskulla ei välttämättä näy vastaanottajan oikea numero.

Multimediaviestit eli MMS-viestit

MMS-viestien lähetykseen ja vastaanottoon tarvitaan nettiyhteys. MMS-viestien lähettäminen ja vastaanotto ulkomailla maksaa kyseisen maan hintaryhmän netin käytön mukaisen hinnan. 

Lue lisää netin käytöstä ulkomailla

Hätäpuhelut EU-/ETA-maissa

Yleinen hätänumero Suomessa ja muissa EU-/ETA-maissa on 112. Siihen soitetaan kiireellisissä hätätilanteissa, jolloin paikalle tarvitaan auttavia viranomaisia, kuten poliisia, ensihoitoa tai pelastuslaitosta. Yleiseen hätänumeroon soittaminen on maksutonta koko EU-/ETA-alueella.

112 Suomi -sovelluksella voit ottaa hätäkeskukseen yhteyttä Suomen lisäksi tietyissä EU-/ETA-maissa. Ajantasaisen tiedon maista löydät osoitteesta 112.fi/kaytto-euroopassa. 112 Suomi -sovelluksen kautta soittaessa soittajan sijainti välittyy hätäkeskukseen automaattisesti. Sovelluksen alueelliset vaara- ja viranomaistiedotteet toimivat vain Suomessa, sillä ne perustuvat puhelimen sijaintitietoon.

Lataa 112 Suomi -sovellus

Muista tavoista ilmoittaa hätätilanteista EU-/ETA-maissa löydät lisätietoa osoitteesta telia.fi/matkalla/eu-eta/lisaarvo-ja-hatapalvelut.

Liittymän laatu ulkomailla

Mobiililiittymämme (puhelut, viestit, netti) toimivat lähtökohtaisesti yhtä laadukkaasti EU- ja ETA-maiden operaattoreiden verkoissa kuin kotimaassa. Kumppaniemme verkossa käyttökokemus saattaa kuitenkin myös poiketa kotimaahan nähden. Liittymän toimintaan vaikuttavat kumppanioperaattorin verkon kattavuus, teknologia ja kapasiteetti sekä ulkopuoliset tekijät, kuten maaston muodot. Ohjaamme liittymämme aina parhaaseen saatavilla olevaan verkkoon.

EU- ja ETA-maissa pystyt käyttämään kaikkien kumppanioperaattoreidemme verkoissa 4G:n mahdollistamia palveluita ja myös 5G-yhteys on tarjolla yhä useammalla kumppanilla. Muistathan kuitenkin, että myös käytössäsi oleva laite ja liittymä vaikuttavat käytettävissäsi oleviin verkkoihin. 

Lue lisää verkon valinnasta ulkomailla

Huomioithan, että Yhteys mukaan kotimaassa -liittymä toimii nimensä mukaisesti vain Suomessa.

Reissaatko vanhan puhelimen tai liittymän kanssa? 

Useat kumppanioperaattorimme ulkomailla sulkevat 2G- ja 3G-verkkojaan. Siksi käyttökokemus voi olla vanhan laitteen tai liittymän kanssa reissatessa aiempaa huonompi. Ennen näihin kohteisiin matkaamista kannattaa harkita liittymän ja/tai laitteen päivittämistä vähintään 4G:tä tukevaksi ja laittaa liittymälle päälle Telia 4G-puhe.

Lue lisää

Toimiiko liittymä selvästi heikommin EU- tai ETA-maassa? 

Jos liittymäsi laatu toisen EU- tai ETA-maan operaattorin verkossa on selvästi heikompi kuin kotimaassa ja vaikeuttaa merkittävästi liittymän käyttöä, tee meille vikailmoitus. Voit ottaa helposti yhteyttä chatissa, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan. Tavoitat asiakaspalvelumme myös puhelimitse.
 

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Netin käyttö ulkomailla

Prepaid-liittymän käyttö ulkomailla

Puhelut ja viestit Suomesta ulkomaille

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja X:ssä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.