Tekstiviestiasetukset ja viestikeskus

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Tästä ohjeesta löydät tietoa tekstiviestiasetuksista ja matkapuhelinverkon viestikeskuksesta. Viestikeskuksen numeron on oltava tallennettu puhelimeen, jotta tekstiviestejä voi lähettää.

Viestikeskuksen toiminta

Viestikeskuksen numero on +358 40 520 2000. Viestikeskuksen numero pitää olla tallennettuna puhelimeen, jotta tekstiviestit voidaan toimittaa vastaanottajalle. Ohjeet tallentamiseen löydät matkapuhelimesi käyttöohjeesta.

Tekstiviestit kulkevat matkapuhelinverkossa 160 merkin pituisina lähetyksinä. Jos kirjoittamasi viesti on pidempi, jokaisesta alkavasta 160 merkin osasta peritään yhden viestin hinta. Viesti kuitenkin toimitetaan yhtenäisenä vastaanottajalle.

Matkapuhelinnumerosi näkyy automaattisesti viestin vastaanottajalla, eikä sen näkymistä viestissä voi estää.

Tekstiviestien lähetyksen ja vastaanoton viive on normaalisti hyvin pieni (vain muutamia sekunteja). Jos puhelin on virrattomana tai katvealueella, viesti talletetaan viestikeskukseen odottamaan toimittamista. Kun puhelin taas päivittyy verkkoon, viestikeskus lähettää odottamassa olevan viestin perille.

Viestin välitystiedot

Voit halutessasi saada lähettämästäsi tekstiviestistä kuittauksen, kun viesti on toimitettu vastaanottajalle. Huom! Välitystiedot ilmaisevat ainoastaan sen, että lähettämäsi viesti on mennyt perille. Tämä ei siis tarkoita sitä, että vastaanottaja on sen lukenut.

Useimmissa puhelinmalleissa viestin välitystiedot on mahdollista asettaa päälle puhelimen viestiasetuksista.

Välitystiedot voi pyytää myös kirjoittamalla tekstiviestin eteen koodin:

*K#

SIM-kortin muisti täynnä

Kun SIM-kortin muisti täyttyy, et pysty lähettämään ja vastaanottamaan viestejä. Poista tekstiviestejä eli tee tilaa puhelimen viestimuistiin. Tämän jälkeen voit taas vastaanottaa ja lähettää viestejä.

Varastoitujen viestien lähetys

  • Aluksi viestikeskus yrittää lähettää tekstiviestejä 3 kertaa 1 minuutin välein.
  • Tämän jälkeen 6 kertaa 15 minuutin välein.
  • Lopuksi 28 kertaa 6 tunnin välein.

Lähetetystä viestistä veloitetaan vain kerran, vaikka lähetystä yritetäänkin useamman kerran.

Viestien voimassaoloaika

Jos viestiä ei sen voimassaoloaikana voida toimittaa vastaanottajalle, se poistetaan viestikeskuksesta. Lähetetystä viestistä veloitetaan, vaikkei sitä pystytä toimittamaan.

Viestin säilytyksen oletusaika on 72 tuntia eli 3 vuorokautta viestin vastaanottohetkestä viestikeskukseen. Maksimissaan voimassaoloaika on 168 tuntia (7 vuorokautta). Eräissä kännyköissä voimassaoloaika puhelimelta lähetetyille viesteille voidaan itse määritellä.

Viestin voimassaoloajan laskeminen alkaa ensimmäisestä lähetysyrityksestä eli maksimissaan viesti voi olla Telian viestikeskuksessa säilöttynä 14 vuorokautta (viivästys 168 tuntia + voimassaoloaika 168 tuntia). Ryhmätekstiviesteissä voimassaoloaika on 3 vuorokautta.

Joissain tapauksissa puhelimen tehdasasetuksia käytettäessä lähetetyn viestin voimassaoloaika on hyvin lyhyt, vaikka puhelimen valikko näyttäisi asetuksen oleva esim. 3 vrk. Asia korjaantuu, kun käyttäjä muuttaa itse voimassaoloajan asetuksen ensimmäistä kertaa.

Viivästetty viestinlähetys

Tekstiviestiä lähettäessäsi voit halutessasi itse määrittää ajan, jonka kuluttua viesti toimitetaan vastaanottajalle. Pystyt viivästämään lähetystä 1 - 168 tuntia. Viivästys määritellään viestinkirjoitustilassa ja kaikki laitteet tukevat tätä palvelua. Palvelun käyttö sisältyy viestin lähetyshintaan.

Viestin alkuun kirjoitetaan:

*V x#

x kertoo viivästettyjen tuntien määrän. Lähettäjän vastaanottamassa viestissä näkyy kellonaikana aika, jolloin sanomakeskus alunperin vastaanotti viestin. Viivästys toimii myös koodilla: *DD x#.

Jos viestiä ei pystytä toimittamaan määrättynä ajankohtana, niin sanomakeskus yrittää lähettää tämän jälkeen viestiä normaalin lähetyskaavion mukaisesti.

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Vanhat Soneran ja Tele Finlandin liittymät

Liittymän vaihto operaattorilta toiselle eli numeronsiirto

Liittymän omistajan muutos

Liittymän muokkaus Minun Teliassa

Puhelinliittymän tai mobiilinettiliittymän irtisanominen

Mitä liittymän hintaan kuuluu?

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja X:ssä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.