Telia Smart Wifi -laajentimien käyttöönotto ja asennus
Telia Smart Wifi -laajentimilla laajennat kodin langattoman verkon peittoa ja vahvistat yhteyttä paikkoihin, joissa se on heikko.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.
Telia Smart Wifi on toteutettu mesh-tekniikalla ja se tukee langattomia yhteyksiä 2500 Mbit/s nopeuteen asti.
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin 0600 10 100 (2,25 €/min + mpm/pvm). Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
Laajentimien käyttöönoton voi tehdä heti, kun laajakaistan kiinteä osuus on asennettu. Jos kyseessä on uusi hybridilaajakaista, varmista että olet saanut tekstiviestin kiinteän osuuden kytkennästä.
Kytke virtajohto laajentimeen ja kytke laajennin päälle virtakytkimestä.
Odota, että etupaneelin virtavalo palaa jatkuvasti. Tässä voi kestää muutamia minuutteja.
Laitteiden välinen paritus on onnistunut, kun laajentimien wifi-valot (5 Ghz ja 2,4 Ghz) palavat vihreinä. (Ohjeet jatkuvat kuvan alla.)
Laajentimien tulee antaa olla kytkettynä reitittimeen noin 20 minuuttia käyttöönotossa. Laitteet hakevat ja asentavat päivityksen.
HUOM! Telia Zone Hybrid -reititin tai tai Telia X2 (Technicolor DGA4330) -reititin päivittyy Smart Wifi -laajentimien tilauksen myötä uuteen ohjelmistoon, jonka vuoksi:
• Telia2,4-xxxxxx niminen wifi-verkko poistuu käytöstä
• Omat muutokset wifi-verkon nimeen nollautuvat
Omat laitteet tulee kytkeä Telia-xxxxxx-nimiseen wifi-verkkoon, jonka tiedot löydät reitittimen pohjassa olevasta tarrasta. Jos sovelluksen käyttöönottovaiheessa muutat wifi-verkon nimeä, yhdistä laitteet siihen.
Sovellukseen kirjaudutaan Telia-tunnuksella, jonka olet itse luonut. Jos sinulla ei vielä ole Telia-tunnusta, luo Telia-tunnus
Avaa Smart Wifi -sovellus.
Valitse Palveluntarjoajaksi Telia Finland.
Kirjaudu sisään Telia-tunnuksella.
Sovellus kysyy "Haluatko asentaa lisää laajentimia tässä?". Jos valitset kyllä, opastaa sovellus uusien laajentimien parituksessa.
Voit vaihtaa reitittimen ja laajentimien nimiä tässä vaiheessa mikäli haluat. Laitteiden nimeäminen helpottaa niiden tunnistamista toisistaan. Voit nimetä laitteet esim. sijoituspaikan mukaan.
Voit vaihtaa langattoman verkon nimeä ja salasanaa tässä vaiheessa jos et halua käyttää oletuksia. Ohita vaihe jos et halua tehdä muutoksia.
Voit poistaa verkkokaapelin laitteiden väliltä ja siirtää laajentimet paikkoihin, joissa haluat parantaa wifi-verkon kuuluvuutta. Muista käynnistää laajentimet uudestaan tässä välissä.
Laajennin pitää sijoittaa kohtuullisen matkan päähän reitittimestä. Mikäli laajennin on liian kaukana reitittimestä tai toisesta laajentimesta, ei yhteys vältämättä toimi ollenkaan. Sovellus neuvoo laajentimien sijoittelussa
Smart Wifi -verkon hallinta
Smart Wifi -verkon hallinta tapahtuu Smart Wifi -sovelluksella.
Voit luoda laiteryhmistä profiileja, jolloin voit hallita kaikkien laitteiden asetuksia kerralla
Testata päätelaitteen ja wifi-verkon välistä nopeutta
Asetukset
Lisää laite: Uuden laajentimen lisääminen verkkoon
Verkon käyttö: Verkon tämän hetkinen käyttöaste. Klikkaamalla kuvaajaa aukeaa laitekohtainen näkymä.
Smart Wifi -verkon laitteet
Oma verkko: Kotiverkon kokonaistilan tarkastelu
Verkko (päänäkymä) / Laitteet: näet omat yhdistetyt laitteet
Tehdasasetusten palautus (resetointi)
Jos kohtaat ongelmia Smart Wifi -palvelun kanssa, tee ensin tehdasasetusten palautus. Se auttaa useimpiin ongelmiin ja nollaa laitteen asetukset.
Tehdasasetukset palautetaan painamalla Reset-painiketta 10 sekunnin ajan pohjaan, kun laite on päällä. Muista tehdä tämä sekä reitittimelle, että molemmille laajentimille. Tehdasasetusten palautuksen jälkeen laajentimet kannattaa parittaa vielä uudestaan reitittimen kanssa käyttöönotto-ohjeen mukaan
Ongelmatilanteet
Yhteys toimii vain, kun verkkokaapeli on kytketty reitittimen ja laajentimen väliin
Ongelma viittaa siihen, että reitittimelle ei ole päivittynyt Smart Wifi -ohjelmisto. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme.
Laajennin ei näy sovelluksessa
Käynnistä reititin ja laajennin/laajentimet uudestaan.
Tee laajentimen paritus reitittimen kanssa uudestaan.
Tarkista sovelluksesta laajentimen ja reitittimen välinen yhteys. Vihreä viiva laitteiden välillä tarkoittaa hyvää yhteyttä, keltainen kohtalaista ja punainen huonoa.
Mikäli laajentimien ja reitittimen väliset yhteydet ovat heikot kannattaa laitteiden sijoittelua muuttaa.
Sijoittelussa kannattaa ottaa huomioon että laitteen sijoittaa noin metrin korkeudelle lattiasta, mahdollisimman avoimeen ja esteettömään paikkaan.
Useamman kerroksen asuntoihin kannattaa hankkia oma laajennin jokaiseen kerrokseen.
Digiboksi ei toimi oikein Smart Wifi -laajentimien kanssa
Ongelma voi olla esimerkiksi kuvan pätkiminen tai muu häiriö. Smart Wifin kanssa suosittelemme, että Telia TV digiboksi laajakaistalla kytketään verkkokaapelilla laajentimen LAN-porttiin langattoman yhteyden sijaan.
Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.
Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.
Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.