Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Maksupalveluehdot uudistuvat

 

Maksupalveluehdot uudistuvat lakimuutoksen vuoksi 14.9.2019. Maksupalvelulla tarkoitetaan tuotteen maksamista matkapuhelinlaskulla, kun maksu suoritetaan kolmannelle osapuolelle. Maksupalvelun käyttämistä on esimerkiksi limsapullon ostaminen automaatista puhelinlaskulle.

Kokosimme alle tärkeimmät maksupalvelun muutokset.

Mobiili- ja tekstiviestimaksaminen

  • Uusi lisäys ehtoihin on edellytys asiakkaan vahvasta tunnistautumisesta. Jos teet useita maksuja tai maksat yli 30 euron kertaostoksen puhelinlaskullasi, myyjän tulee pyytää sinua todentamaan henkilöllisyytesi.
  • Voit todentaa henkilöllisyytesi helposti Mobiilivarmenteella, jonka avulla maksaminen on turvallista.
  • Käytännössä tarvitset Mobiilivarmennetta
    • joka kuudennen fyysisen tuotteen maksun yhteydessä (esim. limsapullo) tai
    • yli 30 euron arvoisen fyysisen tuotteen maksamisessa tai
    • yli 50 euron arvoisen digitaalisen sisällön maksamisessa (esim. digitaalinen konserttilippu).
  • Muistathan säilyttää maksuominaisuudella varustettua laitettasi huolellisesti ja suojata sen henkilökohtaisella tunnisteella. Katoamisesta tai epäillystä väärinkäytöstä on tehtävä välittömästi ilmoitus Telialle.

Lisämaksulliset palvelupuhelut

  • Kuten aiemminkin, voit soittaa puhelinliittymästäsi lisämaksullisiin palvelunumeroihin ilman vahvaa tunnistautumista 300 euron rajaan asti. Rajan tullessa täyteen soitot lisämaksullisiin palvelunumeroihin estetään kuluvan laskutuskauden loppuun saakka.

Maksupalveluiden estäminen

  • Jatkossa voit myös estää maksupalveluiden käytön estopalveluiden avulla. Estoja voi asettaa jokaiselle liittymälle erikseen liittymän Lisäpalvelut-välilehdellä, kun olet ensin kirjautunut sisään.
  • Estoja voi asettaa myös soittamalla asiakaspalveluun tai käymällä Telia Kaupassa.

Lisätietoja mobiilimaksamisesta

 

Tutustu uusiin sopimusehtoihin - Voimassa 14.9.2019 alkaen

Maksupalveluehdot 13.9.2019 saakka

Freedome kuva 1 split 1440x800

Mobiilivarmenne

Maksupalvelulain muuttuessa tarvitset Mobiilivarmenteen, jos haluat maksaa tuotteita puhelinlaskulla. Mobiilivarmenteen saat käyttöösi näppärästi netissä.

Tutustu

Kysymyksiä ja vastauksia

Miksi muutoksia tehdään?

EU:n maksupalveludirektiivi muuttaa myös Suomen lainsäädäntöä 13.9.2019 ja tuo kaikille maksutavoille asiakkaan tunnistusvaatimuksen.

Mitä maksupalvelu tarkoittaa?

Maksupalvelulla tarkoitetaan fyysisen tuotteen tai yli 50 euroa maksavan digitaalisen sisällön maksamista matkapuhelinlaskulla. Maksupalvelun käyttämistä on esimerkiksi limsapullon ostaminen automaatista puhelinlaskulle.

Täytyykö minun tehdä jotain?

Jos haluat jatkossakin maksaa tekstiviestillä tai Mobiilimaksulla maksupalvelun alaisia tuotteita, sinun tulee rekisteröidä käyttöösi Mobiilivarmenne. Jos maksat liittymälläsi vain alle 50 eurolla digitaalista sisältöä tai alle 300 eurolla matkalippuja ja hyväntekeväisyyttä yhden laskutuskauden aikana, sinun ei tarvitse tehdä mitään. Huomioithan kuitenkin, että Mobiilivarmenne on helppo, nopea ja turvallinen tunnistustapa myös useissa muissa verkkopalveluissa. Lisäksi se on sinulle maksuton.

Yritin maksaa tekstiviestillä tai Mobiilimaksulla, mutta en saanut tuotetta, koska minulla ei ole Mobiilivarmennetta. Veloitetaanko minulta silti jotain?

Tässä tapauksessa maksu on epäonnistunut, eikä sinulle tule maksuyrityksestä mitään kuluja.

Ostin liittymälleni latauslipukkeen. Voinko maksaa liittymälläni latauslipukkeen arvon verran yli 300 eurolla?

Latauslipukkeet eivät vaikuta liittymäkohtaiseen rajaan, joka on 300 €/kk.

Olen maksanut liittymälläni 300 eurolla laskutuskauden aikana, mutta osa tekemistäni maksuista on palautettu minulle takaisin. Voinko tästä syystä maksaa tällä laskutuskaudella yli 300 eurolla, eli käytännössä ylittää rajan takaisin hyvitetyllä summalla?

Hyvitykset eivät vaikuta laskutuskauden maksukertymään, vaikka toteutuneet maksut jäisivätkin alle 300 euron.

En pysty tilaamaan taksia tai soittamaan ilmaiseen palvelunumeroon. Mistä tämä voi johtua?

Jos liittymälläsi ei ole palvelunumeroestoja, liittymällesi on saattanut kertyä laskutuskauden aikana yhteensä 300 € arvosta erilaisia maksamiseen liittyviä tapahtumia, joita ovat Mobiilimaksut, tekstiviestimaksut ja puhelut lisämaksullisiin palvelunumeroihin. Voit maksaa liittymälläsi jälleen seuraavan laskutuskauden alusta alkaen.

Miten saan käyttööni Mobiilivarmenteen?

Helposti! Rekisteröi Mobiilivarmenne käyttöösi itsepalveluna osoitteessa telia.fi/mobiilivarmenne. 18 vuotta täyttäneet voivat rekisteröidä Mobiilivarmenteen myös Telia Kaupassa.

Onko Mobiilivarmenteen myöntämiselle alaikärajaa?

Mobiilivarmenteen voi rekisteröidä käyttöönsä nyt myös 13 vuotta täyttänyt liittymän haltija. Huomioithan kuitenkin, että alle 18-vuotias voi rekisteröidä Mobiilivarmenteen vain itsepalveluna osoitteessa telia.fi/mobiilivarmenne. Tämä edellyttää jo olemassa olevia verkkopankkitunnuksia.

Vaatiiko Mobiilivarmenteen rekisteröinti SIM-korttini uusimista?

Rekisteröinti onnistuu pääsääntöisesti kaikilla uusilla SIM-korteilla. Jos nykyinen SIM-korttisi on otettu käyttöön vuonna 2016 tai sitä aiemmin, saattaa Mobiilivarmenteen rekisteröinti vaatia SIM-kortin vaihdon uudempaan. Kortinvaihto hoituu tarvittaessa kätevästi rekisteröinnin yhteydessä osoitteessa telia.fi/mobiilivarmenne.

Minulla on jo liittymässäni Mobiilivarmenne, mutta olen unohtanut tunnuslukuni. Kuinka saan sen palautettua?

Ei hätää! Voit rekisteröidä Mobiilivarmenteen liittymääsi uudelleen ja määrittää sille uuden tunnusluvun osoitteessa telia.fi/mobiilivarmenne. Huomioithan, että tunnusluvun vaihto saattaa joissain tapauksessa vaatia SIM-kortin vaihtamista uudempaan.

Minkälaiseen liittymään voin hankkia Mobiilivarmenteen?

Mobiilivarmenteen rekisteröinti on mahdollista lähes kaikkiin Telian kuluttajille tarjottaviin matkapuhelinliittymiin. Mobiilivarmenteen rekisteröinti ei kuitenkaan onnistu mobiililaajakaistaliittymiin. Myöskään Telia Prepaid -liittymiin ei ole mahdollista rekisteröidä mobiilivarmennetta itsepalveluna. Lisäksi tietyt liittymälle kytketyt estopalvelut saattavat rajoittaa Mobiilivarmenteen rekisteröintiä liittymääsi.