Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Maksupalveluehdot uudistuvat

Maksupalveluehdot uudistuvat lakimuutoksen vuoksi 1.2.2018. Kokosimme alle tärkeimmät muutokset.

  • Asiakas, joka jatkaa maksupalveluiden käyttöä, hyväksyy samalla sen, että palveluntarjoaja käsittelee asiakkaan asiakastietoja maksutapahtumien suorittamiseksi.
  • Aikaisemmin maksupalveluita ovat olleet enintään 60 euron arvoisten fyysisten tuotteiden maksaminen puhelinlaskulla. Tämä säilyy ennallaan. Jatkossa myös lisämaksulliset puhepalvelut, digitaaliset sisältöpalvelut, hyväntekeväisyys, lahjoitukset ja liput (kuten matka- ja pääsyliput) ovat maksupalveluita silloin kuin kertaosto on vähintään 50 euroa ja enintään 110 euroa. Maksupalvelua ovat myös liittymällä tehdyt alle 50 euron ostot edellä mainituissa tuotteissa, mikäli niiden yhteismäärä ylittää 300 euroa kuukaudessa liittymää kohden.
  • Jatkossa Telia tai palveluntuottaja voi edellyttää maksupalvelun käyttäjän vahvaa tunnistamista maksutoimeksiannon hyväksymiseksi. Tunnistautuminen voidaan tehdä esimerkiksi mobiilivarmenteella tai pankkitunnuksilla.
  • Mikäli tunnistautuminen ei ole mahdollista tai maksupalvelun käyttäjäkohtainen 300 euron kuukausi-/laskutusraja tulee täyteen, keskeyttää Telia Viestintäviraston määrittelemien estoluokkien mukaisten ajanviete- ja aikuisviihdepalveluiden käytön (esim. palvelunumeropuhelun tai viesti- tai mobiilimaksun käytön). Palvelun käyttömahdollisuus palautuu, kun uusi laskutuskausi alkaa.
  • Lisämaksullisten puhelinpalvelujen osalta kertaoston enimmäismäärä on jatkossa 50 euroa.
  • Kuluttaja-asiakkaan vastuu maksuvälineen oikeudettomasta käytöstä muuttuu maksutapahtumien osalta siten, että aiemman 150 euron sijaan käyttäjän vastuu rajoittuu 50 euroon. Kuluttaja-asiakas ei kuitenkaan vastaa oikeudettomasta käytöstä, mikäli palveluntarjoaja, maksunsaaja tai maksunsaajan palveluntarjoaja ei ole edellyttänyt maksajan vahvaa tunnistamista maksutapahtuman toteuttamisen yhteydessä. Maksupalvelun käyttäjän on tehtävä maksuvälineen oikeudettomasta käytöstä rikosilmoitus ja informoitava Teliaa välittömästi maksuvälineen katoamisesta, väärinkäyttöepäilystä tai joutumisesta toisen haltuun.
  • Voit myös jatkossa estää maksupalveluiden käytön estopalveluilla. Estoja voi asettaa jokaiselle liittymälle erikseen liittymän Lisäpalvelut-välilehdellä, kun olet ensin kirjautunut sisään. Estoja voi asettaa myös soittamalla asiakaspalveluun tai käymällä Telia Kaupassa.

Muistathan säilyttää maksuominaisuudella varustettua laitettasi huolellisesti ja suojata sen henkilökohtaisella tunnisteella. Katoamisesta tai epäillystä väärinkäytöstä on tehtävä välittömästi ilmoitus Telialle.

Tutustu tarkemmin sopimusehtoihin

Kysymyksiä ja vastauksia

Täytyykö minun tehdä jotain?

Ei tarvitse. Voit jatkaa palveluiden käyttöä kuten ennenkin, mutta jatkossa Telia rajoittaa maksupalveluiden käyttöäsi, mikäli käyttösi saavuttaa lain asettamat rajat. Kun jatkat palveluiden käyttöä, hyväksyt että Telia käsittelee henkilötietojasi siinä määrin, kun maksujen hyväksyminen sitä vaatii.

Miksi ehdot muuttuivat?

Muutos johtuu maksupalvelulain uudistumisesta. Liittymäsi on maksuväline, sillä voit maksaa puhelinlaskullasi palveluita ja tuotteita esimerkiksi soittaessasi palvelunumeroon, lähettämällä tekstiviestin tai käyttäessäsi mobiilimaksua.

Mitä voin maksaa mobiilimaksulla tai tekstiviestillä?

Voit ostaa matka- ja pääsylippuja, digitaalista sisältöä ja osallistua hyväntekeväisyyteen sekä ostaa fyysisiä tuotteita kuten tähänkin saakka. Jos näiden ostojen yhteismäärä tavoittaa 300 euron kuukausirajan, Telialla on oikeus rajoittaa palveluiden käyttöä kuluvan laskutuskauden aikana. Mikäli palvelun käyttöä rajoitetaan, voit käyttää palveluita jälleen uuden laskutuskauden alusta. 

Mitä voin maksaa soittamalla palvelunumeroon (0200-,0600-,0700-)?

Voit tilata esimerkiksi taksin, hoitaa pankkiasioita, saada puhelimitse asiantuntijapalvelua, kuten lakiasiainneuvontaa ja helpdesk-palveluita. Yksittäisen puhelun maksimihinta on jatkossa 50 euroa. Mikäli puhelusi ylittää tämän rajan, palvelupuhelu katkeaa.

Mitä teen, jos puhelimeni katoaa tai varastetaan?

Ilmoita varkaudesta poliisille ja varkaudesta ja katoamisesta Telialle. Tällöin et ole vastuussa maksuvälineen oikeudettomasta käytöstä 50 euroa enempää.

Mitä teen, jos en halua käyttää näitä palveluita?

Ota meihin yhteyttä ja pyydä liittymällesi estot, jotka estävät näiden palveluiden käytön.

Asiakaspalvelun yhteystiedot