Vanhentuneet tai käytöstä poistuneet laitteet

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Siirry yritysasiakkaiden ohjeisiin.

Tälle sivulle on kerätty Telialla aiemmin myynnissä olleita tai palveluun toimitettuja laitteita, joiden odotettu elinkaari on tiensä päässä. Laitevalmistajat sekä Telia tarjoavat uudemmille laitteille ajankohtaiset päivitykset.

Miksi laitteeni hidastelevat?
Laite on vanha

Laitteesi hidasteluun voi olla syynä vanha reititin tai nettitikku, jonka tekniset ominaisuudet eivät enää palvele nykypäivän tarpeita tai aika on voinut tehdä tehtävänsä laitteen fyysisille ominaisuuksille. Esimerkiksi vanhemmat 3G-reitittimet kulkevat vain hitaammassa 3G-verkossa ja vanhemmat 4G-reitittimet eivät tue kaikkia taajuuksia, joita nykyiset matkapuhelinverkot käyttävät. Myöskään vanhempia wifi-standardeja ei enää tueta. Näissä tilanteissa reitittimen tai nettitikun ohjelmistopäivitys ei todennäköisesti auta, sillä laitteen fyysiset ominaisuudet eivät yksinkertaisesti riitä.

Päivitykset ja tekniset ominaisuudet

Nettiyhteyden hidastelu voi johtua myös siitä, ettei reitittimen tai muun laitteen ohjelmistoa ole päivitetty ajan tasalle tai sille ei enää tuoteta ohjelmistopäivityksiä. Laitteen tekniset ominaisuudet voivat olla myös vanhentunutta teknologiaa, joka ei ole täysin yhteensopivaa nykyisten laitteiden kanssa, esimerkiksi uusi puhelin vs. 10 vuotta vanha reititin. Tällöin et välttämättä saa kaikkea hyötyä laitteistasi, esimerkiksi erilaisten medioiden tai tiedon jako kodin laitteiden välillä wifin välityksellä.

Tietoturvasta huolehtiminen

Muista myös ajantasainen tietoturva laitteisiisi, sillä vanhemmat laitteet (yli 6 vuotta vanhat) eivät välttämättä saa enää uusia ohjelmistopäivityksiä tietoturvan osalta. Haittaohjelmat ja tartunnat aiheuttavat joidenkin laitteiden hidastumista tai jopa liikenteen tahallista häirintää. Uusissa laitteissa ohjelmistopäivityksiä tulee useammin, joko osittain tai täysin automatisoidusti. Tämä takaa ajantasaiset ohjelmistot ja usein tulevat päivitykset ovat kyvykkäämpiä torjumaan uusia uhkia paremmin, kuin vanhat laitteet ja niiden ohjelmistot.

Vanhat 3G- ja 4G-laitteet
ZTE:
  • MF810-reititin
  • MF831-nettitikku
  • 636-nettitikku
Huawei-nettitikut:
  • E173
  • E367
  • E392
  • E1552
  • E1762
  • E3131
Huawei-reitittimet:
  • E220
  • E353
  • E5
  • E586
Kannettavat tietokoneet (sim-kortti laitteen sisällä):
  • Samsung NF210
  • Samsung RC510
Vanhat palvelureitittimet
Kiinteän laajakaistan reitittimet (ADSL, VDLS2, valokuitu):
  • Telewell 501
  • TeleWell TW-EA200
  • Zyxel P870HN-51b
  • Zyxel AMG1202-T10B
  • Zyxel P660HN-T1A
  • Zyxel VMG1312-B10A
  • Zyxel VMG1312-B10D
  • Thomson TG784
Telia SMART-palvelureitittimet:
  • Inteno DG301
  • Thomson TG789
Vanhat kaapelimodeemit
Kaikki vain DOCSIS2.0-standardia tukevat kaapelimodeemit:
  • Cisco EPC2100
  • Cisco EPC2100R2
  • Cisco EPC2325
  • Thomson TCM410
  • Thomson TCM420
Vanhentuneet Docsis 3.0-standardin kaapelimodeemit:
  • Cisco EPC3000
  • Cisco EPC3010
  • Cisco EPC3825
Apua ongelmatilanteisiin
Virtojen käyttäminen pois laitteesta

Virtajohdon irrottaminen laitteesta tai virtojen katkaiseminen auttaa moneenkin tilanteeseen, etenkin jos sitä ei ole tehty pitkään aikaan.

Tehdasasetusten palauttaminen

Ongelmatilanteissa laitteen tehdasasetusten palautus voi auttaa. Huomaathan, että tekemäsi muutokset laitteen asetuksiin poistuvat tämän toimenpiteen tehtyäsi. Resetointi tapahtuu painamalla laitteen pohjasta tai takaa löytyvää reset-nappia n. 10–15 sekuntia.

Uusi nettilaite vanhan tilalle

Joskus viimeisenä vaihtoehtona on uuden nettilaitteen hankinta vanhentuneen tilalle. Verkkokaupastamme löytyy uusimpia ja tehokkaimpia laitteita, jotka toimivat laajakaistasi kanssa. Kannettavien ja joka paikkaan siirreltävien 4G-reitittimien lisäksi löydät langattoman verkon laajentamiseen tarvittavat mesh-lisälaitteet. Kiinteän laajakaistaan myytävistä modeemeista ja reitittimistä voit myös kysyä apua asiakaspalvelustamme.

Jos tarvitset apua uuden laitteen asennukseen tai käyttöön liittyvissä asioissa, löydät useimmille meillä myytäville laitteille ohjeet asiakastuestamme. Ohjeiden lisäksi autamme myös Telia Helpissä.

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,25 €/min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Nopeustesti

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.