Turvapaketin asennus ja käyttöohjeet

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Ajankohtaista: Turvapaketti on uudistunut maaliskuussa 2021. Palvelun ulkoasu on uudistunut ja sen käytettävyyttä on parannettu. Uudistuksen myötä Turvapaketin voi nyt asentaa uuteen laitteeseen helposti älypuhelimella. Lisäksi käyttäjien hallinta on entistä selkeämpää ja Perhesääntöjä voi nyt muokata Minun Telian lisäksi myös omalla mobiililaitteella.
 

Turvapaketti sisältää:

  • virusturvan
  • vakoilusuojan
  • roskapostinsuodattimen
  • lapsilukko-ominaisuuden ja
  • verkkopankkisuojauksen.

Turvapaketilla voit myös määrittää lapsen laitteelle asetuksia, joita hallitset oman laitteesi kautta:

  • mitä sovelluksia laitteella voi käyttää
  • päivittäiset aikarajat laitteen käytölle
  • sisällönsuodatuksen selaimeen

Windows-tietokoneilla Turvapaketti laajentaa Windowsin palomuuria esimerkiksi estämällä sovelluksia lataamasta haitallisia tiedostoja. Apple iOS ja Android -älypuhelimille ja tableteille asennettava Turvapaketti sisältää turvaselaimen.

Tilaa Turvapaketti kirjautumalla Minun Teliaan, verkkokaupasta, Telia Kaupasta tai asiakaspalvelustamme. Sinun ei tarvitse olla ennestään asiakkaamme.

Lataus ja asennus

Voit asentaa Turvapaketin, kun olet saanut tilaamisen jälkeen käyttöönottoviestin sähköpostiisi. Ennen kuin aloitat asennuksen, varmista että:

  • tietokoneesi käyttöjärjestelmä on ajan tasalla.
  • vanha tietoturvaohjelma on poistettu. Lue lisää tämän ohjeen kohdasta Vanhan tietoturvaohjelman poistaminen.
  • olet kirjautunut koneelle järjestelmänvalvojan oikeuksilla.
  • sinulla on Telia-tunnus. Telia-tunnus on sama, jolla kirjaudut Minun Teliaan.
  • tietokone on yhteydessä internetiin.

LATAA TURVAPAKETTI

Turvapaketin käyttöönotto ensimmäisellä laitteella
Käyttöönotto tietokoneella
  1. Kirjaudu nettiselaimella Minun Teliaan.
  2. Valitse Tietoturvapalvelut ja klikkaa sitten Hallinnoi palvelua.
  3. Valitse Lisää laite.
  4. Valitse, haluatko suojata oman laitteesi, vai teetkö asennusta lapsesi puolesta.
  5. Valitse laitetyyppi.
  6. Jos haluat asentaa Turvapaketin toiselle laitteelle, valitse Asennuslinkin lähetys laitteeseesi sähköpostilla tai tekstiviestillä ja avaa linkki sillä laitteella, johon haluat asentaa Turvapaketin.
  7. Seuraa asennusohjelman ohjeita.
  8. Valmista tuli!
Käyttöönotto puhelimella tai tabletilla
  1. Seuraa asennuksen jälkeen asennuksen ohjeistusta.
  2. Kirjaudu Telia-tunnuksella, jotta pääset aktvoimaan Turvapaketin.
  3. Valitse, haluatko suojata oman laitteesi, vai teetkö asennusta lapsesi puolesta.
  4. Jos haluat asentaa Turvapaketin toiselle laitteelle valitse Asennuslinkin lähetys laitteeseesi sähköpostilla tai tekstiviestillä ja avaa linkki sillä laitteella, johon haluat asentaa Turvapaketin.
  5. Seuraa asennusohjelman ohjeita.
  6. Valmista tuli!
Turvapaketin käyttöönotto lopuilla laitteilla

Näin voit lisätä uuden laitteen Turvapaketille:

  1. Avaa Telia Turvapaketti laitteella, jossa se on jo käytössä.
  2. Valitse alalaidasta Henkilöt.
  3. Valitse Lisää laite.
  4. Valitse, haluatko suojata oman laitteesi, vai teetkö asennusta lapsesi puolesta.
  5. Valitse, lisätäänkö laite lähettämällä kutsu sähköpostilla vai tekstiviestillä.
  6. Vastaanottaja saa Turvapaketin asennuslinkin, jonka kautta Turvapaketti ladataan ja asennetaan laitteelle.
  7. Jos teit asennuksen omalle laitteellesi, uuden laitteen lisääminen on nyt valmis. Jos kyseessä on lapsesi laite, siirry asennuksen jälkeen tämän ohjeen kohtaan Lapsen profiilin luominen.
Lapsen profiilin luominen

Turvapaketissa voit luoda lapsellesi oman profiilin ja tehdä sitten Perhesääntöjen avulla profiilille asetuksia.

  1. Valitse asennuksen aikana sovelluksen alaosasta kohta Teetkö asennusta lapsen puolesta?
     
    Android ja iOS-näkymät
  2. Luo lapsesi profiili.
     
    Android- ja iOS-näkymät.
  3. Profiilin luomisen jälkeen pääsette määrittämään Perhesääntöjä yhdessä.
     
    Android- ja iOS-näkymät
  4. Hyväksy kaikki sovelluksen tarvitsemat käyttöehdot, jotta sovellus toimii lapsesi laitteella.
Perhesääntöjen asettaminen lapsen profiilille

Voit muokata omalla laitteellasi lapselle tekemääsi profiilia. Perhesääntöjen kautta voit asettaa lapsen profiilille päivittäisiä aikarajoja, nukkumaanmenoajan ja sisältösuodatuksia.

  1. Avaa Turvapaketti omalla laitteellasi.
  2. Klikkaa sovelluksen alareunasta Henkilöt ja valitse oikea henkilö listasta.
  3. Mene kohtaan Perhesäännöt ja tee siellä tarvittavat muutokset. Muutokset tulevat heti voimaan kaikille henkilön laitteille, joihin Turvapaketti on asennettu.
Päivittäiset aikarajat
  1. Ota aikarajat käyttöön klikkaamalla tai vetämällä Päivittäiset aikarajat -otsikon vieressä olevasta liukukytkimestä niin, että se muuttuu violetiksi.
  2. Voit asettaa käyttörajat erikseen viikonpäiville ja viikonlopulle.
  3. Paina lopuksi oikeasta yläkulmasta Tallenna.

 
Android- ja iOS-näkymät

Huom! Jos lapsen laitteessa on iOS-käyttöjärjestelmä, siihen ei voi asettaa päivittäisiä aikarajoja Turvapaketista. Tämä johtuu käyttöjärjestelmän rajoitteesta. Aikarajojen asettaminen onnistuu kuitenkin suoraan laitteen asetuksista:

  1. Mene laitteen asetuksiin, valitse siellä Ruutuaika ja sitten Appirajoitukset.
  2. Lisää rajoitus: Valitse haluatko rajoittaa kaikkia sovelluksia, tietyn kategorian sovelluksia vai yksittäisiä sovelluksia.
  3. Valitse haluttu aika ja viikonpäivät, joina rajoitus on voimassa. 
  4. Valitse Lisää.
Nukkumaanmenoajat
  1. Ota nukkumaanmenoajat käyttöön klikkaamalla tai vetämällä Nukkumaanmenoaika -otsikon vieressä olevasta liukukytkimestä niin, että se muuttuu violetiksi.

  2. Voit asettaa eri nukkumaanmenoajan erikseen kouluilloille ja viikonloppuilloille.

  3. Paina lopuksi oikeasta yläkulmasta Tallenna.

 
Android- ja iOS-näkymät

Sisällönsuodatukset
  1. Ota sisällönsuodatus käyttöön klikkaamalla tai vetämällä Sisällönsuodatus-otsikon vieressä olevasta liukukytkimestä niin, että se muuttuu violetiksi.
  2. Valitse suodatettavat sisältöluokat.
  3. Paina lopuksi oikeasta yläkulmasta Tallenna.

 
Android- ja iOS-näkymät

Kadonneen laitteen etsiminen

Turvapakettiin kuulunut etsintätoiminto on poistunut käytöstä uusimmassa sovellusversiossa. Halutessasi voit tutustua laitteesi käyttöjärjestelmän tarjoamiin paikannustoimintoihin.

Siirry Applen ohjeisiin
Siirry Googlen ohjeisiin

Virustarkistuksen tekeminen

Turvapaketti suorittaa automaattisesti virustarkistuksen vähintään kerran päivässä ja lisäksi aina silloin, kun uusi tiedosto ladataan tai uusi sovellus asennetaan.
 
Voit halutessasi suorittaa virustarkistuksen itse näin:

  1. Avaa Turvapaketti laitteeltasi.
  2. Valitse Suojaus viruksilta ja uhilta.
  3. Klikkaa Tarkista.
  4. Turvapaketti suorittaa ylimääräisen tarkistuksen.

Tarkistuhistorian näet valitsemalla kohdasta Tarkistushistoria.

Sovelluksen oikeasta kulmasta voit määrittää, sallitaanko virusten tunnistukseen tarvittavien tietojen lataus vain wifi-verkkoon yhdistettynä vai myös mobiilidatayhteyden kautta.

Vanhan tietoturvaohjelman poistaminen

Telia Turvapaketin asennusohjelma tunnistaa ja poistaa useimmat muut tietoturvatuotteet automaattisesti asennuksen aikana. Suosittelemme kuitenkin poistamaan muut tietoturvaohjelmat ennen Telia Turvapaketin asennusta manuaalisesti alla olevien ohjeiden mukaan.

Tietoturvaohjelman poistaminen PC-tietokoneelta

Huom! Vaiheet saattavat vaihdella hieman eri Windows-versioissa.

  1. Valitse Käynnistä ja sitten Ohjauspaneeli.
  2. Valitse Ohjelmat ja toiminnot (Windows 10, 8, 7) tai Poista ohjelman asennus (Windows Vista).
  3. Etsi tietoturvaohjelma, jonka haluat poistaa (esimerkiksi Avast Antivirus). Napsauta sitä hiiren oikeanpuoleisella painikkeella ja valitse Poista tai muuta. Käyttäjän tilinvalvonta saattaa tulla näkyviin. Kirjoita järjestelmänvalvojan käyttäjätiedot ja valitse Kyllä.
  4. Poista tietoturvatuotteen asennus toimimalla asennusikkunassa näkyvien ohjeiden mukaan.
  5. Viimeistele asennuksen poisto käynnistämällä tietokone uudelleen pyydettäessä.
Tietoturvaohjelman poistaminen Mac-tietokoneelta

Etsi ohjelmistotoimittajan antamat asennuksenpoisto-ohjeet ja toimi niiden mukaan. Yleensä toimittajat ovat lisänneet erillisen asennuksen poistamiseen käytettävän sovelluksen asennuslevykuvaan (*.dmg) tai pääsovelluksen mukaan Ohjelmat-kansioon. Voit kokeilla seuraavia:

  1. Avaa Finder > Ohjelmat.
  2. Etsi sen tietoturvatuotteen kansio, jonka haluat poistaa (esimerkiksi Avast Antivirus). Avaa kansio ja kaksoisnapsauta kansiossa mahdollisesti olevaa asennuksenpoistosovellusta.
  3. Vahvista, että haluat poistaa tuotteen asennuksen. Kirjoita todennusikkunaan järjestelmänvalvojan käyttäjätiedot ja valitse OK.
  4. Viimeistele asennuksen poisto käynnistämällä tietokone uudelleen pyydettäessä.
Laitteistovaatimukset

Tuetut käyttöjärjestelmät:

  • Windows 11
  • Windows 10* Anniversary Update tai uudempi
  • Windows 8.1*
  • Windows 7 (SP1)
  • macOS 10.15 (Catalina) tai uudempi
  • Android 6.0 ja uudemmat sekä vähintään 70 Mt vapaata levytilaa
  • iOS 13 ja uudemmat sekä vähintään 10 Mt vapaata levytilaa

*(ARM-pohjaisia tabletteja ei tueta)

Suoritin: Vähintään Intel Pentium 4 (PC & Mac)

Muisti: 1 Gt tai enemmän (PC & Mac)

Levytila: 600Mt vapaata levytilaa (PC) tai 250 Mt vapaata levytilaa (Mac)

Lisäksi:

  • Nopea internet-yhteys tilauksen vahvistamiseen ja päivitysten vastaanottamiseen.
  • Windows: Järjestelmän on oltava Microsoftin määrittämien Windowsin vähimmäisvaatimusten mukainen.
Turvapaketin irtisanominen

Turvapaketin irtisanominen onnistuu helpoiten näin:

  1. Kirjaudu Minun Teliaan Telia-tunnuksellasi.
  2. Valitse Turvapaketti Premium.
  3. Klikkaa Poista palvelu -painiketta sivun alalaidassa.

IRTISANO TURVAPAKETTI

Voit myös aina olla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,25 €/min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Freedome VPN

Telia Yhteyspiste -palvelu

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Minun Telia

Kirjaudu Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen ja maksa laskut helposti, päivitä liittymäsi ja palvelusi, löydä puk-koodi, tee vikailmoitus tai chattaile asiakaspalvelumme kanssa.

Kirjaudu selaimella

Lataa Minun Telia -sovellus
iOS-laitteelle
Android-laitteelle

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.