Zyxel NBG 6515 -reitittimen käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Täältä löydät Zyxel NBG 6515 -reitittimen käyttöohjeet.

Merkkivalot
Etupaneelin kuvaus

Power
Vihreä valo palaa laitteen ollessa päällä.

WAN
Vihreä valo on päällä, kun WAN-yhteys on toiminnassa.
Vihreä valo vilkkuu, kun laite siirtää tietoa WAN-yhteyttä pitkin.
Valo ei pala ollenkaan, kun WAN-yhteys ei ole käytettävissä.

LAN 1–4
Vihreä valo on päällä, kun LAN-yhteys on toiminnassa.
Vihreä valo vilkkuu, kun laite siirtää tietoa LAN-yhteyttä pitkin.
Valo ei pala ollenkaan, LAN-yhteys ei ole käytettävissä.

WLAN 2.4 GHz
Vihreä valo palaa, kun langaton 2.4 GHz yhteys on käytettävissä, mutta dataa ei välitetä verkkoa pitkin.
Vihreä valo vilkkuu, kun laite siirtää tietoa 2.4 GHz langatonta verkkoa pitkin.
Valo ei pala ollenkaan, kun langaton 2.4 GHz verkko ei ole käytettävissä tai sen toiminta on sammutettu.

WLAN 5.0 GHz
Vihreä valo palaa, kun langaton 5.0 Ghz yhteys on käytettävissä, mutta dataa ei välitetä verkkoa pitkin.
Vihreä valo vilkkuu, kun laite siirtää tietoa 5.0 Ghz langatonta verkkoa pitkin.
Valo ei pala ollenkaan, kun langaton 5.0 Ghz verkko ei ole käytettävissä tai sen toiminta on sammutettu.

USB
Vihreä valo palaa, kun USB-porttiin on liitetty USB-laite.
Vihreä valo vilkkuu, kun USB-laite ja reititin lähettää/vastaanottaa tietoja.
Valo ei pala ollenkaan, jos mikään laite ei ole liitetty USB-porttiin.

WPS
Vihreä valo palaa, kun WPS-toiminto on käytössä.
Vihreä valo vilkkuu, kun WPS-yhteyttä muodostetaan toisen WPS-toimintoa tukevan laitteen kanssa.
Valo ei pala ollenkaan, jos langaton yhteys on pois käytöstä tai WPS-yhdistys epäonnistui.

Käyttöönotto
  1. Valitse aluksi haluttu toimintatila (Router, Repeater, Accespoint)
    Router = Reitittävä tila, perusasetus
    AP = Acces point, laite toimii langattomana kytkimenä
    Repeater = Langaton toistin, toimii halutun langattoman verkon toistimena

  2. Kytke tietokone NBG-reitittimen LAN-porttiin.
  3. Yhdistä reititin laajakaistamodeemiin tai Ethernet-kohteissa suoraan datapistokkeeseen WAN-porttia käyttäen.
  4. Yhdistä virtapistoke pistorasiaan mukana toimitetulla virtasovittimella. Varmista, että WiFi- ja POWER-painikkeet ovat alas painettuina.

  5. Avaa selain LAN-porttiin liitetystä tietokoneesta ja kirjoita HTTP://192.168.1.1 selaimen osoitekenttään. Anna salasanaksi 1234 ja klikkaa Login (kirjaudu sisään). Muodosta internet-yhteys seuraamalla apuohjelman antamia ohjeita. Jos muutat NBG-reitittimen langattoman verkon oletusasetuksia, kirjoita SSID-tunnus ja verkkoavain muistiin siltä varalta, että tarvitset niitä myöhemmässä vaiheessa.

  6. Muodosta langaton yhteys NGB-reitittimeen. Jos langaton työasemasi tukee WPS-toimintoa, paina WPS-painiketta noin 2 sekuntia (aika saattaa vaihdella langattomasta työasemastasi riippuen). Paina kahden minuutin kuluessa NBG-reitittimen WPS-painiketta alas kahden sekunnin ajan. Reitittimen WPS-valo alkaa vilkuttamaan ja palaa sen jälkeen vihreänä. Jos langaton työasemasi ei tue WPS- toimintoa, syötä langattoman verkon SSID ja WiFi-avain käsin.

Langattoman verkon asetusten muuttaminen

Avaa selain LAN-porttiin liitetystä tietokoneesta ja kirjoita http://192.168.1.1 selaimen osoitekenttään. Anna salasanaksi 1234 ja napsauta Login (kirjaudu sisään). Jos tämä on ensimmäinen kerta kun laitteelle kirjaudutaan sisään, vaihda salasana ja suorita apuohjelman avulla ensimmäisen käyttöönottokerran asennus.

Kirjautumisen jälkeen olet päävalikossa normaalissa tilassa, vaihda näkymä Expert-tilaan sivun ylälaidasta.

Wlan-kanavan muuttaminen

Valitse Expert-tilassa sivun vasemmasta reunasta hammasratasikoni (configuration).

Vasemmasta laidasta löydät nyt langattomien verkkojen asetukset. Muista valita verkko (2.4 Ghz tai 5.0 Ghz), johon haluat muutokset tehdä.

Jos langaton verkko pätkii tai hidastelee, kannattaa aluksi kokeilla langattoman verkon kanavan (wireless channel) vaihtoa. Jos mikään kanava ei toimi hyvin, voit yrittää myös vaihtaa kaistanleveyttä (Bandwidth) esim. 20 MHz taajuudelle.

Lue lisää langattomien verkkojen toiminnasta

Ohjelmistopäivitykset

Reitittimien ohjelmistopäivitykset ovat tärkeitä. Ne korjaavat ja tehostavat laitteen toimintaa ja niiden avulla laitteen tietoturva pysyy ajan tasalla. Joskus päivitykset tuovat laitteen hallintasivustolle uusia ominaisuuksia tai ulkoasumuutoksia.

Meiltä hankittu Zyxel NBG 6515 on hakenut automaattisesti päivitykset, mutta nyt laitteella on jo paljon ikää eikä uusia päivityksiä ole enää saatavilla. Sen vuoksi suosittelemme laitteen vaihtamista kokonaan uuteen reitittimeen, joka tarjoaa parempaa suorituskykyä ja tietoturvallisemmat yhteydet.

Apua ongelmatilanteisiin
Tehdasasetusten palautus

Joissain ongelmatilanteissa laitteen tehdasasetusten palautus voi auttaa. Tehdasasetusten palautus auttaa myös, jos olet unohtanut vaihtamasi salasanan laitteen hallintaan: salasana palautuu oletukseksi 1234, kun laite on palautettu tehdastilaan.

HUOM! Laitteen tehdasasetusten palautus poistaa kaikki tekemäsi muutokset laitteen toimintaan. Laite toimii oletusarvoilla palautuksen jälkeen.

Laitteen tehdasasetukset voi palauttaa laitteen takaa löytyvästä reset-painikkeesta painamalla sitä yhtäjaksoisesti yli 5 sekuntia. Laitteen virtajohdon tulee olla kytkettynä ja virtapainikkeen ON-asennossa, jotta palautuksen voi tehdä.

Tekniset tiedot
  • Dual Band taajuudet 2,4 GHz (300 mbit) ja 5,0 GHz (433 mbit)
  • Wlan-taajuudet ovat valmiiksi suojattuja, tunnus ja suojausavain löytyvät laitteen pohjassa olevista tiedoista
  • 4 x Gigabit Ethernet -portit
  • Kaksi ulkoista antennia
  • WPS-toiminto
  • DLNA-tuki
  • USB-tuki
  • Toimii reitittimenä, langattomana kytkimenä tai langattomana toistimena
Pakkauksen sisältö
  • NBG-6515-reititin
  • Virtajohto
  • Kaksi antennia
  • Ethernet-kaapeli
  • Pikaohje

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja X:ssä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.