Zyxel VMG1312-B10A/B10D -reitittimen käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Zyxel VMG1312-B10A tai Zyxel VMG1312-B10D -reitittimellä jaat laajakaistayhteyden kotisi laitteille. Zyxel VMG1312 sopii ADSL-, VDSL2- ja Ethernet-kohteisiin. Tältä sivulta löydät perusohjeet laitteen käyttöön.

Voit myös ladata käyttöohjeen ja pika-asennusoppaan pdf-tiedostona:

Merkkivalot ja liitännät

  1. Virtavalo
  2. LAN-portit 1–4 laitteiden kytkentää varten. (Portti 4 on varattu, jos käytössä Ethernet-tekniikka)
  3. Langattoman verkon merkkivalo (WLAN)
  4. DSL-linjan merkkivalo
    Valo ei pala: Linjaa ei löydy tai puhelinjohto ei ole kytketty
    Valo vilkkuu: Laite hakee yhteyttä
    Valo palaa: Laite on yhteydessä verkkoon
  5. Internet-yhteyden merkkivalo
    Valo ei pala: Tarkista, että DSL-valo on päällä.
    Valo punainen: Laite ei saa IP-osoitetta / laite hakee IP-osoitetta
    Valo palaa/vilkkuu vihreänä: nettiyhteys on käyttövalmis
  6. USB-merkkivalo
Kytkentä

Reitittimen kytkentä riippuu osoitteessasi olevasta verkkotekniikasta sekä huoneistosi pistokkeista. Monissa taloissa on yhä käytössä perinteiset puhelinrasiat, mutta uudemmissa tai remontoiduissa taloyhtiöissä voi olla Ethernet-pistokkeita. Liittymäsi tekniikan voit varmistaa sopimuksestasi.

  • Jos liittymäsi tekniikka on ADSL tai VDSL2, tulee reititin ottaa käyttöön kytkemällä mukana tullut puhelinkaapeli laitteen harmaaseen DSL-porttiin. Tämän jälkeen johdon toinen pää kytketään puhelinpistorasiaan tai Ethernet-pistokkeeseen.
  • Jos liittymäsi tekniikka on Ethernet tai kotikuitu (FTTH-10G), tulee reititin kytkeä LAN4-portista asunnon Ethernet-pistokkeeseen tai suoraan kuitumuuntimeen
Laitteen ja langattoman verkon hallinta
  1. Mene nettiselaimella osoitteeseen 192.168.1.1 Jos yhteyden muodostus ei onnistu ja käytit wifiä, liitä tietokone reitittimeen verkkokaapelilla ja kokeile uudestaan.

  2. Kirjoita käyttäjätunnus ja salasana. Oletuskäyttäjätunnus on admin ja -salasana 1234.

  3. Nyt olet kirjautunut laitteen hallintasivulle. Löydät langattoman verkon asetukset menemällä kohtaan Network Settings ja sitten Wireless.

  4. Langattoman verkon asetuksista pääset muuttamaan mm. laitteen käyttämää kanavaa ja suojausavainta.

    Channel-kohdasta voi valita käytetyn kanavan.
    Bandwidth-kohdasta voi valita käytetyn kaistaleveyden (20 MHz/40 MHz). Laite käyttää oletuksena 40 Mhz taajuutta, mutta ongelmatilanteissa voit kokeilla 20 MHz taajuutta.
    Suojausasetukset löytyvät sivun alareunasta (Security level).

Ohjelmistopäivitykset

Reitittimien ohjelmistopäivitykset ovat tärkeitä. Ne korjaavat ja tehostavat laitteen toimintaa ja niiden avulla laitteen tietoturva pysyy ajan tasalla. Joskus päivitykset tuovat laitteen hallintasivustolle uusia ominaisuuksia tai ulkoasumuutoksia.

Meiltä hankitut Zyxel VMG1312-B10A ja Zyxel VMG1312-B10D -reitittimet ovat hakeneet automaattisesti päivitykset, mutta nyt laitteilla on jo paljon ikää eikä uusia päivityksiä ole enää saatavilla. Sen vuoksi suosittelemme laitteen vaihtamista kokonaan uuteen reitittimeen, joka tarjoaa parempaa suorituskykyä ja tietoturvallisemmat yhteydet.

Voit halutessasi tarkistaa reitittimen ohjelmiston näin:

  1. Avaa nettiselain ja mene osoitteeseen 192.168.1.1
    Hallintapaneelin oletuskäyttäjätunnus on admin ja -salasana 1234. Jos olet tehnyt niihin muutoksia ja unohtanut ne, voit palauttaa oletuskäyttäjätunnuksen ja -salasanan resetoimalla reitittimen.
  2. Kirjautumisen jälkeen hallintasivu kysyy salasanaa. Salasanan on oltava 6 merkkiä pitkä (kirjaimet a–z) ja sen pitää sisältää ainakin yksi numero (0–9).
  3. Valitse sivun alareunasta Maintanance ja esiin ilmestyvästä valikosta Firmware upgrade.
  4. Ohjelmistopäivityksen tekeminen riippuu laitteesi mallista:
    B10A-malli: Lataa ensin päivitystiedosto Zyxelin tuotesivuilta (zyxel.fi) ja lisää päivitystiedosto valitsemalla Selaa. Paina lopuksi Upload.
    B10D-malli: Päivityksen voi tehdä suoraan klikkaamalla Check for Latest firmware Now.
  5. Klikkaa Do Firmware Upgrade Now.
  6. Ohjelmiston lataus alkaa.
  7. Kun lataus on valmis, reititin päivittää ja käynnistää itsensä. Kun päivitys on valmis, hallintapaneelin sisäänkirjautumissivu aukeaa.
    Huom! Reititintä ei saa uudelleenkäynnistää tai resetoida tässä vaiheessa, sillä se saattaa rikkoa laitteen.
  8. Jos laitteessa oli jo uusin ohjelmisto, saat seuraavan ilmoituksen:
Apua ongelmatilanteisiin

Voit kokeilla ongelmatilanteessa palauttaa reitittimen tehdasasetuksille. Tehdasasetusten palautus onnistuu pitämällä laitteen Reset-painiketta pohjassa noin 10 sekuntia kunnes Power-, Internet- ja WLAN/WPS-valot vaihtuvat punaiseksi.

Reset-painike on laitteen takapuolella LAN-porttien oikealla puolella (merkitty kuvassa nuolella).

Pakkauksen sisältö
  • Zyxel VMG1312 -reititin
  • Zyxel VMG1312 -virtalähde
  • Puhelinkaapeli
  • Puhelinpistotulppa
  • n. 1,5 m pituinen Ethernet-kaapeli
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Telia X1 - Technicolor DGA0122 -reitittimen käyttöohje

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja X:ssä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.