Zyxel VMG1312-B10A/B10D -modeemin käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Zyxel VMG1312 on modeemi- ja reititinlaite, jota voi käyttää kaikissa Telian ADSL-, VDSL2- ja Ethernet-yhteyskohteissa. Tältä sivulta löydät perusohjeet laitteen käyttöön.

Voit myös ladata käyttöohjeen ja pika-asennusoppaan pdf-tiedostona:

Merkkivalot ja liitännät

  1. Virtavalo
  2. LAN-portit 1-4 laitteiden kytkentää varten. (Portti 4 on varattu, jos käytössä Ethernet-tekniikka)
  3. Langattoman verkon merkkivalo (WLAN)
  4. DSL-linjan merkkivalo
    Valo ei pala: Linjaa ei löydy tai puhelinjohto ei ole kytketty
    Valo vilkkuu: Laite hakee yhteyttä
    Valo palaa: Laite on yhteydessä verkkoon
  5. Internet-yhteyden merkkivalo
    Valo ei pala: Tarkista, että DSL-valo on päällä.
    Valo punainen: Laite ei saa IP-osoitetta / laite hakee IP-osoitetta
    Valo palaa/vilkkuu vihreänä: Internet yhteys on käyttövalmis
  6. USB-merkkivalo
Kytkentä

Laitteen kytkentä riippuu osoitteessasi olevasta tekniikasta sekä huoneistosi pistokkeista. Monissa taloissa on yhä käytössä perinteiset puhelinrasiat, mutta uudemmissa tai remontoiduissa taloyhtiöissä voi olla uudempia Ethernet-pistokkeita. Liittymäsi tekniikan voit varmistaa sopimuksestasi.

Jos yhteysmuoto on ADSL tai VDSL2, tulee modeemi ottaa käyttöön kytkemällä mukana tullut puhelinkaapeli laitteen harmaaseen DSL-porttiin. Tämän jälkeen johto kytketään joko puhelinpistorasiaan tai Ethernet-pistokkeeseen. Jos liittymäsi tekniikka on Ethernet tai kotikuitu (FTTH-10G), tulee modeemi kytkeä LAN4-portista asunnon Ethernet-pistokkeeseen tai suoraan kuitumuuntimeen.

Laitteen ja langattoman verkon hallinta
  1. Mene selaimella osoitteeseen 192.168.1.1 Jos yhteyden muodostus ei onnistu, liitä tietokone vielä varmuuden vuoksi modeemiin verkkokaapelilla.

  2. Kirjoita käyttäjätunnus ja salasana. Oletuskäyttäjätunnus on admin ja -salasana 1234.

  3. Nyt olet kirjautunut laitteen päävalikkoon. Löydät langattoman verkon asetukset lalareunasta kohdasta Network Settings ja sitten Wireless.

  4. Langattoman verkon asetuksista pääset muuttamaan mm. laitteen käyttämää kanavaa ja suojausavainta.

    Channel-kohdasta voi valita käytetyn kanavan.
    Bandwidth-kohdasta voi valita laitteen käyttämän kaistaleveyden (20 Mhz/40 Mhz). Laite käyttää oletuksena 40 Mhz taajuutta, mutta ongelmatilanteissa voit kokeilla 20 Mhz taajuutta.
    Suojausasetukset löytyvät sivun alareunasta (Security level).

Ohjelmiston päivittäminen
  1. Avaa selaimella osoite 192.168.1.1
    Hallintapaneelin oletuskäyttäjätunnus on admin ja -salasana 1234. Jos tunnukset on vaihdettu ja ne ovat unohtuneet, voit palauttaa oletuskäyttäjätunnuksen ja -salasanan resetoimalla laitteen.
  2. Kirjautumisen jälkeen modeemi kysyy salasanaa. Tätä kohtaa ei ole mahdollista ohittaa. Salasanan on oltava 6 merkkiä pitkä (kirjaimet a–z) ja sen pitää sisältää ainakin yksi numero (0–9).
  3. Valitse sivun alareunasta ”Maintanance” ja esiin ilmestyvästä valikosta ”Firmware upgrade”.
  4. Ohjelmistopäivityksen tekeminen riippuu laitteesi mallista:
    B10A-malli: Päivitys tehdään lataamalla ensin päivitystiedosto Zyxelin tuotesivuilta (zyxel.fi) ja lisäämällä päivitystiedoston valitsemalla ”Selaa”. Paina lopuksi Upload.
    B10D-malli: Päivityksen voi tehdä suoraan klikkaamalla ”Check for Latest firmware Now”.
  5. Klikkaa ”Do Firmware Upgrade Now”.
  6. Ohjelmiston lataus alkaa.
  7. Kun lataus on suoritettu, laite päivittää ja käynnistää itsensä. Kun päivitys on valmis, hallintapaneelin sisäänkirjautumissivu aukeaa. Huom! Modeemia ei saa uudelleenkäynnistää tai resetoida tässä vaiheessa, sillä se saattaa johtaa laitteen rikkoutumiseen.
  8. Jos laitteessa oli jo uusin ohjelmisto, saat seuraavan ilmoituksen:
Apua ongelmatilanteisiin

Voit kokeilla ongelmatilanteessa palauttaa laitteen tehdasasetuksille. Tehdasasetusten palautus onnistuu pitämällä laitteen Reset-painiketta pohjassa noin 10 sekuntia kunnes Power-, Internet- ja WLAN/WPS-valot vaihtuvat punaiseksi.

Reset-painike on laitteen takapuolella LAN-porttien oikealla puolella (merkitty kuvassa nuolella).

Pakkauksen sisältö
  • Zyxel VMG1312 -modeemi
  • Zyxel VMG1312 -virtalähde
  • Puhelinkaapeli
  • Puhelinpistotulppa
  • n. 1,5 m pituinen Ethernet-kaapeli
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,25 €/min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Zyxel WAP6804 Wifi Extender -käyttöohje

Telia X1 - Technicolor DGA0122 -modeemin käyttöohje

Telia Smart Wifi -laajentimien käyttöönotto ja asennus

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.