Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Huawei B525

Huawei B525 4G-reitittimellä yhteyden voi muodostaa sekä langattomasti että verkkokaapelin kautta. Laite toimii myös 2G- ja 3G-verkoissa. Reititinlaite tukee kaikkia Suomessa käytettäviä verkkotaajuuksia.

Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helpin palvelunumeroon 0600 10 100 (2,25 €/min + mpm/pvm). Sinua palvellaan arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30.

Voit myös varata henkilökohtaisen asennusajan haluamallesi ajankohdalle.

Tilaa asennus

Mikäli asiasi koskee tilaamista tai laskutusta, palvelemme sinua numerossa 020 690 400 (mpm/pvm) arkisin klo 8–20 ja lauantaisin klo 9–16.30.

Ominaisuudet

  • Antenniliittimen tyyppi: SMA
  • SIM-kortin tuki: Kyllä
  • Liitännät: 4 x RJ-45, 1 x RJ-11, 1 x USB
  • Mitat (L x S x K): 226 x 52 x 163 mm
  • Paino: 500 g
  • Langaton (WLAN): Kyllä
  • Langaton standardi: 802.11ac/b/g/n/a

Tiedonsiirtonopeudet

  • 4G: 300 Mbit/s LTE-A Cat6 (vastaanotto), 50 Mbit/s (lähetys)
  • LTE FDD (UL) max. siirtonopeus 50 Mbit/s
  • LTE TDD (DL) max. siirtonopeus 110 Mbit/s
  • LTE TDD (UL) max. siirtonopeus 10 Mbit/s
  • DC-HSPA+ (DL) max. siirtonopeus 43.2 Mbit/s
  • HSPA+ (DL) max. siirtonopeus 21.6 Mbit/s
  • HSDPA (DL) max. siirtonopeus 14.4 Mbit/s

Laitteen etu- ja takapaneeli

Käyttöönotto

  1. Varmista, että laitteen virta ei ole kytkettynä.
  2. Aseta sim-kortti reitittimeen (sim-korttipaikka on laitteen pohjassa, luukussa lukee SIM Card). Aseta sim-kortin leikattu kulma kuvan mukaisesti.
  3. Kytke laitteen virtajohto kuvan mukaisesti.

 

Laite on käyttövalmis, kun kytket virran ja merkkivalot syttyvät. Mikäli punainen valo (toinen valo vasemmalta) palaa eikä vaihdu muun väriseksi 5 minuutin sisällä, resetoi laite painamalla laitteen takana olevaa Reset-reikää noin viiden sekunnin ajan terävällä esineellä kuten hammastikulla tai nuppineulalla.

Jos punainen valo palaa edelleen, varmista, että sim-kortti on asetettu paikoilleen oikein. Kun laitteen toinen valo vasemmalta lukien muuttuu vihreäksi, yhteys 4G-verkkoon on luotu onnistuneesti. Keltainen merkkivalo tarkoittaa 2G-yhteyttä ja tummansininen 3G-yhteyttä.

Laitteen käyttöönoton yhteydessä verkkohallintasivu 192.168.8.1 aukeaa ja pyytää syöttämään tarvittavat tiedot. (Jos sivu ei auennut, niin siirry osoitteeseen: http://192.168.8.1) Käyttäjätunnus on oletuksena admin ja samoin salasana on oletuksena admin. Jotta kirjautumisessa pääsee eteenpäin tulee kysyttäessä valita "Next". Voit vaihtaa kielen suomeksi kirjautumisen jälkeen sivun oikeassa yläkulmassa olevasta alasvetovalikosta, jossa oletuksena on kielivalinta english. Verkkohallintasivu pyytää vaihtamaan salasanan ja tämä on suositeltavaa tehdä tietoturvasyistä.

Langattomaan verkkoon kytkeytyminen

Langattoman verkon nimen sekä salasanan löydät laitteen pohjassa olevasta tarrasta.

SSID: Langattoman verkon nimi
Wi-Fi KEY: Langattoman verkon salasana

LAITTEEN HALLINTA

Verkkohallintasivun avaaminen

  1. Varmista, että reitittimen ja tietokoneen tai laitteen välinen yhteys on muodostettu oikein.
  2. Käynnistä internet-selain ja kirjoita osoitteeksi http://192.168.8.1
  3. Mikäli PIN-koodikysely on päällä, kysyy verkkohallintasivua sitä. Oletus-PIN on 0000.

Käyttäjätunnus: admin
Salasana: admin (tai käyttöönotossa määrittelemäsi salasana)

Huom. kokeile toisella selaimella jos sivut eivät toimi.

PIN-KOODIN SYÖTTÄMINEN JA HALLINTA

Jos sinulla on sim-kortti, jossa on pin-koodin kysely päällä, verkkohallintasivu (192.168.8.1) pyytää sinua syöttämään koodin. Telian sim-korttien pin-koodi on oletuksellisesti 0000 (pois lukien Prepaid-liittymien sim-kortit). Jos haluat ottaa pin-koodin kyselyn pois päältä, valitse kohta Poista PIN-koodin vahvistus käytöstä ja klikkaa Käytä.

Langattoman verkon asetukset

Toisinaan langaton verkko toimii syystä tai toisesta huonosti. Langattoman verkon toimintaan vaikuttavat monet operaattorista riippumattomat asiat, kuten asunnon rakenteet ja verkon ruuhkautuminen.

Voit parantaa langattoman verkon toimivuutta muuttamalla reitittimen asetuksia verkkohallintasivulla.

  1. Kirjaudu verkkohallintasivulle. Kirjoita selaimen osoiteriville osoite 192.168.8.1 ja kirjaudu sisään. Käyttäjätunnus on admin ja salasana on oletuksena admin, muutoin käyttöönotossa määrittelemäsi salasana. Jos kyseessä on ensinmäinen vierailu verkkohallintasivulla, tulee sinun käydä läpi pika-asetukset. Pika-asetuksista vain verkkohallintasivun salasanan vaihto on pakollinen. Voit vaihtaa kielen sivun yläosassa olevasta alasvetovalikosta
  2. Valitse Asetukset-välilehti > WiFi > WiFi-lisäasetukset. Voit vaihtaa käyttämäsi taajuuden (2,4 tai 5 GHz) kohdasta kanavan, jota yhteys käyttää.

    Oletusasetuksena Kanava-valikossa on ”Auto”. Usein WiFi-kanavan vaihto auttaa silloin, kun lähistöllä on paljon muita samaa kanavaa käyttäviä langattomia verkkoja, jotka saattavat ruuhkauttaa kanavan.

Verkkolukitus

Jos verkkoyhteys toimii huonosti, kokeile vaihtaa eri verkkotyyppien ja verkkotaajuuksien asetuksia verkkohallintasivulta. Jos käytät yhteyttä 4G-verkon alueella, laite kannattaa lukita käyttämään ainoastaan 4G-verkkoa.

  1. Kirjaudu verkkohallintasivulle. Kirjoita selaimen osoiteriville osoite 192.168.8.1 ja kirjaudu sisään. Käyttäjätunnus on admin ja salasana on oletuksena admin, muutoin käyttöönotossa määrittelemäsi salasana. Jos kyseessä on ensinmäinen vierailu verkkohallintasivulla, tulee sinun käydä läpi pika-asetukset. Pika-asetuksista vain verkkohallintasivun salasanan vaihto on pakollinen.  Voit vaihtaa kielen sivun yläosassa olevasta alasvetovalikosta.

  2. Katkaise yhteys klikkaamalla Nuoli alas/nuoli ylös-palkkia. Valitse "Yhteysasetus" ja "Mobiiliverkkoasetukset".
  3. Valitse suositustilaksi "Vain 4G".
  4. Halutessasi voit lukita yhteyden käyttämään ainoastaan tiettyä 4G-verkon taajuutta. Valitse joko "Vain 4G (800 Mhz)", "Vain 4G (1800 Mhz) tai "Vain 4G (2600 MhZ)".

  5. Valitse "Käytä" ja tämän jälkeen avautuvassa ikkunassa "OK".

Huom. Jos lukitset reitittimen käyttämään vain 4G-verkkoa, ei modeemi enää käytä muita saatavilla olevia verkkoja automaattisesti. Tämä voi aiheuttaa yhteysongelmia, jos siirryt alueelle, jolla 4G-verkkoa ei ole saatavilla.

lisäantennin käyttö

Kun reititin on käytössä, voit parantaa signaalin vastaanottoa muuttamalla laitteen asentoa tai suuntaa. Suosittelemme kiinnittämään laitteen mukana toimitettavat lisäantennit reitittimeen, koska ne vahvistavat verkkosignaalin vastaanottoa. Lisäantennit (2 kpl) otetaan käyttöön pyörittämällä ne kiinni laitteen takana oleviin liittimiin. Olethan yhteydessä myyjään, jos et ole saanut laitteen mukana lisäantenneja.

OPENGATE-PROFIILIN LUONTI

Jos haluat käyttää kaksisuuntaista datayhteyttä, sinun täytyy luoda verkkohallintasivun asetuksiin uusi APN-profiili. Käyttääksesi kaksisuuntaista datayhteyttä tarvitset liittymääsi myös lisämaksullisen Telia Yhteyspiste -palvelun

  1. Asetukset → Modeemi → Profiilin Hallinta
  2. Klikkaa Uusi profiili
  3. Voit nimetä profiilin haluamallasi nimellä  
  4. Käyttäjänimi ja salasana kentät jätetään tyhjäksi
  5. Kirjoita APN-kenttään opengate
  6. Tallenna

Apua ongelmatilanteisiin

Tarvittaessa saat apua Telia Helppi-palvelusta (www.telia.fi/helppi) numerosta 0600 10 100 (2,25€/min + pvm/mpm, avoinna arkisin 8-20 ja la 9-16:30). 

Laitteen resetoiminen

Laitteen voi resetoida laitteen takaa löytyväst reset-painikkeesta. Tätä tulee painaa pohjassa 10 - 20 sekuntia. Laite palautuu tehdasasetuksille tämän jälkeen.

Milloin tämä suositellaan tekemään:

  • Olet unohtanut langattoman verkon nimen tai salasanan.
  • Yhteydessä on hidastelua tai pätkimistä.
  • Laitteeseen on määritetty jokin verkkolukitus (4G tai 3G) ja haluat poistaa lukituksen.

Jos langattoman verkon kautta ei voi muodostaa Internet-yhteyttä

  • Tarkista että verkon nimi (SSID) ja suojausavain (WIFI-KEY) on annettu oikein. 
  • Varmista että laitteen (tietokone, tablet -laite, älypuhelin) langaton verkko on aktivoitu