Huawei E5573 4G-reitittimen käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Huawei E5573 4G-reitittimellä voit käyttää nettiyhteyttä langattomasti samaan aikaan jopa 16 laitteella. Laite on pieni ja kevyt, ja sen saa kätevästi mukaan vaikka mökkireissulle. Reititin toimii myös 3G-verkossa. Voit käyttää nettiyhteyttä reitittimen kautta kytkemällä mukana tulevan USB-johdon kiinni päätelaitteiseen tai langattomasti muodostamalla wifi-yhteyden.

Merkkivalot, liitännät ja painikkeet

  1. Akun merkkivalo
    Vihreä: riittävä akun varaus
    Vilkkuva vihreä: akku latautuu
    Punainen: akun varaus alhainen
  2. Virtapainike
  3. Micro USB-portti
  4. Signaalin merkkivalo
    Vihreä: voimakas signaali
    Keltainen: heikko signaali
    Punainen: ei signaalia
  5. Reset-nappi – Paina reset-nappia pohjassa noin viisi sekuntia, jolloin laite palautuu tehdasasetuksille. Tehdasasetusten palautus saattaa auttaa myös tilanteissa, jolloin nettiyhteys ei toimi ollenkaan.
Ohjelmistopäivitys

Reitittimen ohjelmistopäivitykset ovat tärkeitä. Ne korjaavat ja tehostavat laitteen toimintaa ja niiden avulla laitteen tietoturva pysyy ajan tasalla. Joskus päivitykset tuovat reitittimen hallintasivustolle uusia ominaisuuksia tai ulkoasumuutoksia.

Huawei E5573 ei lataa ja asenna automaattisesti ohjelmistopäivityksiä, vaan sinun tarvitsee itse huolehtia ohjelmiston ajantasaisuudesta. Huomiothan kuitenkin, että tällä reitittimellä on jo paljon ikää, eikä sille välttämättä enää tehdä ohjelmistopäivityksiä. Suosittelemmekin laitteen vaihtamista kokonaan uuteen reitittimeen, joka tarjoaa parempaa suorituskykyä ja tietoturvallisemmat yhteydet.

Löydät ohjeet ohjelmistopäivityksen tekemiseen alla olevasta PDF-tiedostosta.

Huawei E5573 -päivitysohje (PDF)

Laitteen hallinta

Verkkohallintasivulla voit tehdä muutoksia esimerkiksi verkon suositustilan tai wifi-verkon asetuksiin.

Verkkohallintasivulle kirjautuminen
  1. Varmista, että 4G-reitittimen ja tietokoneen tai muun laitteen välinen yhteys on muodostettu oikein.
  2. Käynnistä nettiselain ja kirjoita osoitteeksi http://192.168.8.1.
  3. Jos PIN-koodikysely on päällä, kysyy verkkohallintasivu sitä. Oletus-PIN on 0000.

Käyttäjätunnus: admin
Salasana: admin

PIN-koodin syöttäminen ja hallinta

Jos sinulla on SIM-kortti, jossa on PIN-koodin kysely päällä, verkkohallintasivu (http://192.168.8.1) pyytää sinua syöttämään koodin. SIM-korttienmme PIN-koodi on oletuksellisesti 0000 (paitsi prepaid-liittymien SIM-kortit). Jos haluat ottaa PIN-koodin kyselyn pois päältä, valitse Poista PIN-koodin vahvistus käytöstä ja tallenna muutos klikkaamalla Käytä.

Langattoman verkon käyttäminen (wifi, WLAN)
Langattomaan verkkoon yhdistäminen

Voit yhdistää päätelaitteen, kuten tietokoneen, puhelimen tai tabletin reitittimen jakamaan langattomaan verkkoon. Etsi reitittimesi jakama langaton verkko päätelaitteen havaitsemien WLAN-verkkojen joukosta.

Liittyessäsi langattomaan verkkoon tarvitset tietoosi langattoman verkon nimen (SSID) ja salasanan (WIFI KEY). Ne reitittimen takakannen sisäpuolella olevasta tarrasta.

Langattoman verkon asetukset

Toisinaan langaton verkko toimii syystä tai toisesta huonosti. Toimintaan vaikuttavat monet operaattorista riippumattomat asiat, kuten asunnon rakenteet ja verkon ruuhkautuminen.

Voit parantaa langattoman verkon toimivuutta muuttamalla reitittimen asetuksia verkkohallintasivulla.

  1. Kirjaudu verkkohallintasivulle.
  2. Valitse Asetukset-välilehti ja etene polkua WLAN > WLAN-lisäasetukset. Voit vaihtaa käyttämäsi taajuuden (2,4 tai 5 GHz) kohdasta kanavan, jota yhteys käyttää.

Oletusasetuksena Kanava-valikossa on ”Auto”. Usein wifi-kanavan vaihto auttaa, jos lähistöllä on paljon muita samaa kanavaa käyttäviä langattomia verkkoja aiheuttamassa ruuhkaa.

Verkkolukitus

Jos verkkoyhteys toimii huonosti, kokeile vaihtaa verkkotyyppien ja verkkotaajuuksien asetuksia verkkohallintasivulla. Jos käytät yhteyttä 4G-verkon alueella, laite kannattaa lukita käyttämään ainoastaan 4G-verkkoa.

  1. Kirjaudu verkkohallintasivulle.
  2. Voit tarvittaessa vaihtaa kielen sivun yläosassa olevasta alasvetovalikosta.
  3. Katkaise yhteys klikkaamalla violettia painiketta, jossa on nuoli ylös ja alas. Etene sitten polkua Asetukset > ModeemiMobiiliverkkoasetukset.
  4. Valitse suositustilaksi Vain 4G.
  5. Halutessasi voit lukita yhteyden käyttämään tiettyä 4G-verkon taajuutta. Valitse Vain 4G-800MHz, Vain 4G-1800MHz tai Vain 4G-2600MHz.
  6. Valitse Käytä ja sen jälkeen avautuvassa ikkunassa OK.

Huom! Jos lukitset reitittimen käyttämään vain 4G-verkkoa, se ei enää käytä muita saatavilla olevia verkkoja automaattisesti. Tämä voi aiheuttaa yhteysongelmia, jos siirryt alueelle, jolla 4G-verkkoa ei ole saatavilla.

Opengate-profiilin luonti

Jos haluat käyttää kaksisuuntaista datayhteyttä, sinun täytyy luoda verkkohallintasivun asetuksiin uusi APN-profiili. Lisäksi tarvitset liittymällesi lisämaksullisen Telia Yhteyspiste -palvelun.

  1. Siirry hallintasivulla paikkaan Asetukset > Modeemi > Profiilin hallinta
  2. Valitse Uusi profiili.
  3. Nimeä profiili haluamallasi nimellä.
  4. Jätä käyttäjänimi- ja salasana-kentät tyhjäksi.
  5. Kirjoita APN-kenttään "opengate".
  6. Klikkaa lopuksi Tallenna.
Apua ongelmatilanteisiin
Jos langattoman verkon eli wifin kautta ei voi muodostaa yhteyttä
  • Varmista, että päätelaitteen (tietokone, tabletti, älypuhelin) wifi-verkko on aktivoitu.
  • Varmista, että olet mobiililaajakaistan kuuluvuusalueella.
  • Vamista, että päätelaite ei ole liian kaukana reitittimestä.
  • Tarkista, että verkon nimi (SSID) ja suojausavain (WIFI-KEY) on annettu oikein. Löydät ne napauttamalla reitittimen WPS-painiketta kahdesti.
Jos yhteys tuntuu hidastelevan
  • Kokeile sijoittaa reititin lähemmäs ikkunaa, jotta reitittimellä olisi parempi yhteys tukiasemaan tai kokeile siirtää päätelaitteesi (tietokone, tablet -laite, älypuhelin) lähemmäs reititintä.
  • Jos nettiä käytetään samaan aikaan usealla laitteella, nopeus saattaa laskea. Jos haluat tehdä jotain paljon kaistaa vaativaa, se kannattaa tehdä silloin kun käyttäjiä on vähemmän.
Tekniset tiedot
Yleistä

Muistikorttipaikka: Ei
Lisäantennipaikka: Ei
Akku: Kyllä, aktiivinen käyttöaika 6 h, valmiustilassa 300 h
Koko: 58 mm × 96,8 mm × 12,8 mm
Paino: n. 95 g

Tuetut taajuudet

2G: 900/1800 MHz
3G: 900/2100 MHz
4G: 800/900/1800/2100/2600 MHz

Lähetysnopeus (max) USB-kaapelilla

4G-verkossa: 150 Mbit/s (vastaanotto) / 50 Mbit/s (lähetys)
3G-verkossa: 42 Mbit/s (vastaanotto) / 5 Mbit/s (lähetys)

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Mobiililaajakaistan käyttöönotto

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Huawei B535 -reitittimen käyttöohje

Nokia Fastmile 5G-reitittimen käyttöohje

ZTE MF971 4G-mobiilireitittimen käyttöohje

ZTE MF286R -reitittimen käyttöohje

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja X:ssä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.