Huawei E5573 4G-reitittimen käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Huawei E5573 4G-reitittimellä voit käyttää nettiyhteyttä langattomasti samaan aikaan jopa 16 laitteella. Laite on pieni ja kevyt, ja sen saa kätevästi mukaan vaikka mökkireissulle. Reititin toimii myös 3G-verkossa. Voit käyttää nettiyhteyttä reitittimen kautta kytkemällä mukana tulevan USB-johdon kiinni päätelaitteiseen tai langattomasti muodostamalla wifi-yhteyden.

Merkkivalot, liitännät ja painikkeet

  1. Akun merkkivalo
    Vihreä: riittävä akun varaus
    Vilkkuva vihreä: akku latautuu
    Punainen: akun varaus alhainen
  2. Virtapainike
  3. Micro USB-portti
  4. Signaalin merkkivalo
    Vihreä: voimakas signaali
    Keltainen: heikko signaali
    Punainen: ei signaalia
  5. Reset-nappi – Paina reset-nappia pohjassa noin viisi sekuntia, jolloin laite palautuu tehdasasetuksille. Tehdasasetusten palautus saattaa auttaa myös tilanteissa, jolloin nettiyhteys ei toimi ollenkaan.
Ohjelmistopäivitys

Löydät ohjeet ohjelmistopäivityksen tekemiseen alla olevasta PDF-tiedostosta. Tarvittaessa saat apua ohjelmistopäivityksen tekemiseen Telia Helppi -palvelusta.

Huawei E5573 -päivitysohje (PDF)

Laitteen hallinta

Verkkohallintasivulla voit tehdä muutoksia esimerkiksi verkon suositustilan tai wifi-verkon asetuksiin.

Verkkohallintasivulle kirjautuminen
  1. Varmista, että 4G-reitittimen ja tietokoneen tai muun laitteen välinen yhteys on muodostettu oikein.
  2. Käynnistä nettiselain ja kirjoita osoitteeksi http://192.168.8.1.
  3. Jos PIN-koodikysely on päällä, kysyy verkkohallintasivu sitä. Oletus-PIN on 0000.

Käyttäjätunnus: admin
Salasana: admin

PIN-koodin syöttäminen ja hallinta

Jos sinulla on SIM-kortti, jossa on PIN-koodin kysely päällä, verkkohallintasivu (http://192.168.8.1) pyytää sinua syöttämään koodin. SIM-korttienmme PIN-koodi on oletuksellisesti 0000 (paitsi prepaid-liittymien SIM-kortit). Jos haluat ottaa PIN-koodin kyselyn pois päältä, valitse Poista PIN-koodin vahvistus käytöstä ja tallenna muutos klikkaamalla Käytä.

Langattoman verkon käyttäminen (wifi, WLAN)
Langattomaan verkkoon yhdistäminen

Voit yhdistää päätelaitteen, kuten tietokoneen, puhelimen tai tabletin reitittimen jakamaan langattomaan verkkoon. Etsi reitittimesi jakama langaton verkko päätelaitteen havaitsemien WLAN-verkkojen joukosta.

Liittyessäsi langattomaan verkkoon tarvitset tietoosi langattoman verkon nimen (SSID) ja salasanan (WIFI KEY). Ne reitittimen takakannen sisäpuolella olevasta tarrasta.

Langattoman verkon asetukset

Toisinaan langaton verkko toimii syystä tai toisesta huonosti. Toimintaan vaikuttavat monet operaattorista riippumattomat asiat, kuten asunnon rakenteet ja verkon ruuhkautuminen.

Voit parantaa langattoman verkon toimivuutta muuttamalla reitittimen asetuksia verkkohallintasivulla.

  1. Kirjaudu verkkohallintasivulle.
  2. Valitse Asetukset-välilehti ja etene polkua WLAN > WLAN-lisäasetukset. Voit vaihtaa käyttämäsi taajuuden (2,4 tai 5 GHz) kohdasta kanavan, jota yhteys käyttää.

Oletusasetuksena Kanava-valikossa on ”Auto”. Usein wifi-kanavan vaihto auttaa, jos lähistöllä on paljon muita samaa kanavaa käyttäviä langattomia verkkoja aiheuttamassa ruuhkaa.

Verkkolukitus

Jos verkkoyhteys toimii huonosti, kokeile vaihtaa verkkotyyppien ja verkkotaajuuksien asetuksia verkkohallintasivulla. Jos käytät yhteyttä 4G-verkon alueella, laite kannattaa lukita käyttämään ainoastaan 4G-verkkoa.

  1. Kirjaudu verkkohallintasivulle.
  2. Voit tarvittaessa vaihtaa kielen sivun yläosassa olevasta alasvetovalikosta.
  3. Katkaise yhteys klikkaamalla violettia painiketta, jossa on nuoli ylös ja alas. Etene sitten polkua Asetukset > ModeemiMobiiliverkkoasetukset.
  4. Valitse suositustilaksi Vain 4G.
  5. Halutessasi voit lukita yhteyden käyttämään tiettyä 4G-verkon taajuutta. Valitse Vain 4G-800MHz, Vain 4G-1800MHz tai Vain 4G-2600MHz.
  6. Valitse Käytä ja sen jälkeen avautuvassa ikkunassa OK.

Huom! Jos lukitset reitittimen käyttämään vain 4G-verkkoa, se ei enää käytä muita saatavilla olevia verkkoja automaattisesti. Tämä voi aiheuttaa yhteysongelmia, jos siirryt alueelle, jolla 4G-verkkoa ei ole saatavilla.

Opengate-profiilin luonti

Jos haluat käyttää kaksisuuntaista datayhteyttä, sinun täytyy luoda verkkohallintasivun asetuksiin uusi APN-profiili. Lisäksi tarvitset liittymällesi lisämaksullisen Telia Yhteyspiste -palvelun.

  1. Siirry hallintasivulla paikkaan Asetukset > Modeemi > Profiilin hallinta
  2. Valitse Uusi profiili.
  3. Nimeä profiili haluamallasi nimellä.
  4. Jätä käyttäjänimi- ja salasana-kentät tyhjäksi.
  5. Kirjoita APN-kenttään "opengate".
  6. Klikkaa lopuksi Tallenna.
Apua ongelmatilanteisiin
Jos langattoman verkon kautta ei voi muodostaa nettiyhteyttä
  • Varmista, että päätelaitteen (tietokone, tabletti, älypuhelin) langaton verkko on aktivoitu.
  • Varmista, että olet mobiililaajakaistan kuuluvuusalueella.
  • Vamista, ettei päätelaite ole liian kaukana reitittimestä.
  • Tarkista, että verkon nimi (SSID) ja suojausavain (WIFI-KEY) on annettu oikein. Etsi ne napauttamalla reitittimen WPS-painiketta kahdesti,
Jos nopeus ei tuntuu hidastelevan
  • Kokeile sijoittaa reititin mahdollisimman lähelle ikkunaa peittoalueen parantamiseksi, tai siirrä laite (tietokone, tablet -laite, älypuhelin) lähemmäksi reititintä nopeuden parantamiseksi.
  • Jos nettiä käytetään samanaikaisesti usealla laitteella, nopeus saattaa laskea. Odota ennen suurien tiedostojen lataamista, kunnes käyttäjiä on vähemmän.
Tekniset tiedot
Yleistä

Muistikorttipaikka: Ei
Lisäantennipaikka: Ei
Akku: Kyllä, aktiivinen käyttöaika 6 h, valmiustilassa 300 h
Koko: 58 mm × 96,8 mm × 12,8 mm
Paino: n. 95 g

Tuetut taajuudet

2G: 900/1800 MHz
3G: 900/2100 MHz
4G: 800/900/1800/2100/2600 MHz


Lähetysnopeus (max) USB-kaapelilla

4G-verkossa: 150 Mbit/s (vastaanotto) / 50 Mbit/s (lähetys)
3G-verkossa: 42 Mbit/s (vastaanotto) / 5 Mbit/s (lähetys)

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,25 €/min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Mobiililaajakaistan käyttöönotto

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Huawei B535 -reitittimen käyttöohje

Huawei CPE Pro 5G-modeemin käyttöohjeet

Nokia Fastmile 5G-reitittimen käyttöohje

ZTE MF971 4G-mobiilireitittimen käyttöohje

ZTE MF286R -reitittimen käyttöohje

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.