Älykellot mobiiliyhteydellä

Applen, Samsungin ja Huawein älykellot mobiiliyhteydellä ovat nyt saatavilla meiltä.

Liittymä älykelloon eSIMillä

eSIMin mahdollistamalla mobiiliyhteydellä varustettu kello mullistaa käsityksesi älykelloista. eSIM-ominaisuuden löydät esimerkiksi useista Apple Watch ja Samsung Galaxy Watch -kelloista.

Mobiiliyhteyden kelloon tuova Yhteys Multi -palvelu tekee älykellon käytöstä mutkattomampaa, sillä sen ansiosta kello ei ole enää riippuvainen puhelimen sim-kortista. Sen sijaan liittymä kulkee kellosi mukana sinne minne sinäkin. Yhteys Multi -palvelun avulla voit jättää yhä useammissa tilanteissa puhelimen kotiin ja käyttää vain kelloa.

Yhteys Multi -palvelun hinta on ensimmäiset kolme kuukautta 2,99 €/kk, jonka jälkeen 7,90 €/kk.

Lue lisää

Miten hyödyn eSIMistä?

Kun hankit eSIMillä varustetun Apple Watchin tai Samsung Galaxy Watchin kaveriksi Yhteys Multi -palvelun, mm. nämä asiat tulevat mahdollisiksi:

Tilaa kello ja Yhteys Multi -palvelu

Näin homma toimii

Usein kysyttyä älykellon mobiiliyhteydestä

Miten älykellojen mobiiliyhteys toimii?

eSIMin sisältävät älykellot mahdollistavat mobiiliyhteyden käytön suoraan kellolla. Tämän ansiosta esimerkiksi puhelut, viestit sekä nettiyhteyden käyttö onnistuu kellolla. Kellolla voit käyttää pääliittymänä toimivan puhelinliittymän puhe-, viesti- ja nettipaketteja. Netin maksiminopeus Yhteys Multi -palvelulla on kellon tukema 10 Mbit/s.

 

Mitä hyötyä mobiiliyhteydestä käytännössä on?

Kun kello käyttää mobiiliyhteyttä, voit esimerkiksi jättää puhelimen kotiin juoksulenkin ajaksi ja olla silti puheluiden ja viestien tavoitettavissa. Mobiiliyhteys mahdollistaa myös esimerkiksi musiikin striimaamisen sekä karttojen käytön ilman, että puhelin on mukana taskussasi ja yhteydessä laitteeseesi Bluetoothilla.

Mitä tarvitsen Apple Watchin tai Samsung Galaxy Watch -älykellon mobiiliyhteyden käyttöönottoon?

Tarvitset nämä asiat käyttääksesi Apple Watchisi mobiiliyhteyttä:

  • Apple Watch Series 3 GPS + Cellular -kello tai uudempi
    • Apple iPhone 6 tai uudempi puhelin ja aina uusin ohjelmistoversio
       
  • Samsung Galaxy Watch tai Samsung Galaxy Watch Active2 -kello
    • Samsung Galaxy S7 tai uudempi Samsung-älypuhelinmalli ja aina uusin ohjelmistoversio
    • Galaxy Wearable -sovellus

Lisäksi puhelimessa täytyy olla Telian liittymä, jossa on käytössä maksuton Telia 4G-puhe -palvelu. Voit tarkistaa liittymäsi soveltuvuuden lähettämällä viestin INFO KELLO numeroon 15400 (0 €).

Liittymällä tarvitsee myös olla oikeus tilata lisämaksullisia palveluita.

Kun yllämainitut asiat ovat kunnossa, voit liittää kellon ja puhelimen pariksi ja ottaa mobiiliyhteyden käyttöön puhelimen sovelluksella.

Käyttöönotto-ohjeisiin

Maksaako mobiiliyhteyden käyttäminen älykellolla?

Yhteys Multi -palvelun normaali kuukausimaksu on 7,90 €/kk (6,37 €/kk ALV 0 %). Kuukausimaksuun sisältyy puhelinliittymäsi pakettien käyttö kellon avulla kotimaassa. Mikäli esim. puhepaketti pääsee loppumaan tai käytät jotain lisämaksullisia palvelunumeroita, on hinnoittelu kellolla käytettynä sama kuin puhelinliittymällä.

Yhteys Multi -palvelun kuukausimaksu laskutetaan puhelinlaskusi yhteydessä.

Mitä verkkoyhteyksiä älykellon mobiiliyhteys tarjoaa?

Kotimaassa voit käyttää älykellon mobiiliyhteydellä 4G- ja 3G-verkkoja sekä wifi-verkkoja. Wifin kautta voit soittaa myös Telia Wifi -puheluita.

Miten saan Telia 4G-puheen käyttöön, jos liittymälläni ei ole sitä käytössä?

Telia 4G-puhe on kytketty liittymällesi automaattisesti, jos käytössäsi on Telian liittymä ja puhelimena iPhone 6 tai uudempi iPhone-malli, tai Samsung Galaxy S7 tai uudempi Samsung-älypuhelinmalli, jonka käyttöjärjestelmässä on viimeisin päivitys.

Katso lista 4G-puhetta tukevista laitteista

Jos tästä huolimatta 4G-puhe ei ole käytössä (eli saat INFO KELLO -viestin vastauksena tiedon, että liittymäsi ei tue älykelloa), on liittymälläsi todennäköisesti jokin Yhteys Multi -palvelun estävä lisäpalvelu, kuten Saldosopimus tai vanhempi Multi-SIM -palvelu. Ole tällöin yhteydessä asiakaspalveluumme.

Mikä olet avannut uuden liittymän tai siirtänyt liittymäsi toiselta operaattorilta Telialle, päivitetään liittymälle 4G-puhe automaattisesti. Tämä tehdään noin viikon kuluessa liittymäsi avautumisesta. Mikäli haluat, että 4G-puhe otetaan välittömästi käyttöön, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Miten sovellukset, kuten viestit ja kalenteri, synkronoidaan puhelimen ja kellon välillä?

Puhelin ja kello käyttävät tietojen synkronointiin Bluetooth-yhteyden lisäksi pilvipalvelua (Apple iCould tai Samsung Cloud). Kun olet ensin ottanut kellon käyttöön puhelimesi kautta, kannattaa vielä tarkistaa, että iCloud-asetukset ovat sinulle mieleiset. Esimerkiksi iMessage- ja SMS-viestit synkronoituvat iCloudin avulla, joten kannattaa aktivoida Viestit-sovellus iCloudin käyttöön.

Miten siirrän olemassa olevan mobiiliyhteyden toiseen älykelloon?

Jos olet esimerkiksi hankkinut uuden kellon ja haluat siirtää Yhteys Multi -palvelusi vanhasta kellosta uuteen, toimi näin:

  1. Ota uusi älykello käyttöön puhelimen Watch- tai Galaxy Wearable -sovelluksessa.
  2. Kirjaudu Mobiilidatatilille.
  3. Käytä Siirrä liittymä toisesta kellosta -toimintoa ja valitse kello, johon haluat siirtää mobiiliyhteyden. Huom: Jotta valinta näkyy, on vieritettävä näytön alalaitaan.
Voinko saada mobiiliyhteyden kelloon, joka on ostettu Suomesta muualta kuin Telialta?

Kyllä voit. Vaatimukset ovat tällöin samat kuin Telialtakin ostettujen kellojen kanssa: tarvitset Telian puhelinliittymän, soveltuvan puhelimen ja mobiiliyhteydellä varustetun älykellon.

Voiko ulkomailta tuodun älykellon eSIMillä ottaa käyttöön Suomessa?

Emme voi taata kaikkien ulkomailta hankittujen kellojen toimivuutta verkossamme. Apple Watch ja Samsung Galaxy Watch -kellojen mobiiliyhteys toimii lähtökohtaisesti verkossamme, ellei kellon myyjä ole asettanut kelloon operaattoriin tai verkkoon liittyviä tai aluekohtaisia rajoituksia.

Voiko älykelloa käyttää ulkomailla?

Ulkomaan käyttö määräytyy valmistajakohtaisesti:

  • Apple Watchia  voi käyttää ulkomailla Bluetooth-yhteydellä, mutta kellon rajoitteen mukaisesti mobiiliyhteys on käytettävissä vain Suomessa.
  • Samsung Watch toimii mobiiliyhteydellä myös ulkomailla ja ulkomaankäytön hinnoittelu on pääliittymän mukainen.
Voiko vanhempaan älykelloon päivittää mobiiliyhteys-ominaisuuden?

Ei valitettavasti voi. Mobiiliyhteys toimii vain älykelloissa, joissa on eSIM-ominaisuus.

Katso eSIM-tuetut laitteet

Minulla on yritysliittymä ja haluaisin hankkia älykellon mobiiliyhteydellä, miten toimin?

Tarkasta ensin, tukeeko liittymäsi kellon käyttöönottoa. Voit tehdä tarkistuksen lähettämällä tekstiviestin INFO KELLO numeroon 15400 (0 €).

Jos liittymä ei tue kellon käyttöönottoa, tarkista ensin yritysliittymien rajoitukset 4G- ja wifi-puheluihin liittyen. Ota tarvittaessa yhteyttä yritysasiakaspalveluumme, niin tarkistamme liittymän tilanteen ja mahdolliset älykellon käyttöönoton estävät palvelut.

Liittymällä tarvitsee myös olla oikeus tilata lisämaksullisia palveluita. Voit tarkistaa liittymäsi asetukset Minun Teliasta.

Mistä löydän lisätietoa eSIM-älykelloista?

Applen ja Samsungin verkkosivuilla on saatavilla kattavasti tietoa.

Miten kellon mobiiliyhteys irtisanotaan?

Apple Watchiin liitetyn Yhteys Multi-palvelun irtisanominen onnistuu iPhonen Watch -sovelluksella ja Galaxy Watchiin liitetyn palvelun irtisanominen Galaxy Wearable -sovelluksella.

Huomioithan, että kellon ja puhelimen välille tehdyn parituksen poisto tai liittymän poistaminen sovelluksessa ei irtisano liittymää, vaan ottaa sen vain pois käytöstä. Liittymän irtisanominen onnistuu vain liittymän hallintasivulla.

Telia Rahoitus -sopimus

  • Korko 0 %, ei kuluja
  • Jopa 3 vuotta korotonta maksuaikaa
  • Ei sitoutumista liittymään
  • Voit maksaa velan kerralla pois tai lyhentää luottoa laskutettua summaa enemmän
  • Yksi luottotili eli kaikki laitteet samalle tilille ja laskulle
  • Valitset luottorajasi itse

Näin se toimii:

  1. Valitse verkkokaupastamme mieluisa laite ja haluamasi maksuaika.
  2. Tunnistaudu verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
  3. Saat luottopäätöksen heti ja toimitamme tilauksesi ilmastoystävällisesti jopa huomiseksi.

TELIA HELPPI

Haluatko puhelimet, tabletit tai tietokoneet käyttövalmiiksi asennettuna helposti? Helpin asiantuntijat auttavat ja opastavat sinua puhelimitse tai kotonasi ympäri Suomen.

Lue lisää Helpistä

LAITEHUOLLOT YMPÄRI SUOMEN

  • Yli 70 pistettä ympäri Suomen, joiden kautta korjautat laitteesi helposti, nopeasti ja edullisesti.
  • Huoltomme on valmistajien valtuuttama merkkihuolto ja käytämme aina vain valmistajan alkuperäisosia.
  • Kätevä itsepalveluportaali käytössäsi.

Lue lisää huoltopalveluistamme

Nouto myymälästä 0 €

Toimitusaika 1–2 tuntia. Voit tilata myymälästä löytyviä tuotteita verkosta ja noutaa ne myymälästä jopa kahdessa tunnissa! Lähetämme tekstiviestin, kun tilaus on noudettavissa. Huolehdimme myymälässä turvaväleistä ja noudatamme tarkkoja hygieniaohjeistuksia, joten voit asioida meillä huoletta.

Nouto Postin pakettiautomaatista 3,90 €

Toimitusaika 1–2 arkipäivää. Toimitukset ma–pe klo 19 mennessä. Saat viestin, kun paketti on noudettavissa valitsemastasi automaatista. Toimitus kuljetetaan ilmastoystävällisenä lähetyksenä.

Nouto lähimmästä postista 3,90 €

Toimitusaika 1–2 arkipäivää. Toimitukset ma–pe klo 19 mennessä. Saat viestin, kun paketti on noudettavissa lähimmästä postista. Toimitus kuljetetaan ilmastoystävällisenä lähetyksenä.

Kotiinkuljetus alk. 9,90 €

Toimitusaika 1–4 arkipäivää. Toimitusajankohta sovitaan kanssasi. Lähetykset toimitetaan suuremmissa kaupungeissa arkisin klo 21 mennessä ja muilla alueilla klo 14 tai 17 mennessä. Toimitus kuljetetaan ilmastoystävällisenä lähetyksenä jopa huomiseksi.