Muodosta mobiiliyhteys laitteisiin

Haluatko ottaa mobiiliyhteyden käyttöösi älykellossa, tabletissa tai muussa laitteessa? Täältä löydät siihen ohjeet.

Valitse laite

Apple Watch

Voit käyttää mobiiliyhteydellä varustettua Apple Watchiasi kuin puhelinta. Oma liittymä kellossa mahdollistaa sen, ettei kellosi tarvitse olla puhelimen lähettyvillä saadakseen yhteyden verkkoon. 

Toimi näin:

  1. Tarkista puhelinliittymäsi yhteensopivuus. Katso ohje
  2. Jos puhelinliittymäsi on yhteensopiva, aloita uuden Apple Watchisi käyttöönotto alla olevien ohjeiden mukaan.
  3. Tilaa Yhteys Multi -palvelu, jonka ansiosta voit käyttää älykelloasi itsenäisesti ilman, että puhelimen täytyy olla mukanasi.
  4. Jos puhelinliittymäsi ei ole yhteensopiva, muuta liittymäsi ominaisuuksia kirjautumalla Minun Teliaan tai ota yhteys asiakaspalveluun tai yrityksesi yhteyshenkilöön ennen Apple Watchin käyttöönottoa.

Ohje Apple Watchin käyttöönottoon

Ohje Yhteys Multi -palvelun käyttöönottoon

Galaxy Watch

Voit käyttää mobiiliyhteydellä varustettua Samsung Galaxy Watch tai Galaxy Watch Active2 -kelloasi kuin puhelinta. Yhteys Multi -palvelu kellossa mahdollistaa sen, ettei kellosi tarvitse olla puhelimen lähettyvillä saadakseen yhteyden verkkoon. Tältä sivulta löydät ohjeet palvelun helppoon käyttöönottoon.

Toimi näin:

  1. Tarkista puhelinliittymäsi yhteensopivuus. Katso ohje
  2. Jos puhelinliittymäsi on yhteensopiva, aloita uuden Galaxy Watchisi käyttöönotto alla olevien ohjeiden mukaan.
  3. Tilaa Yhteys Multi -palvelu, jonka ansiosta voit käyttää älykelloasi itsenäisesti ilman, että puhelimen täytyy olla mukanasi.
  4. Jos puhelinliittymäsi ei ole yhteensopiva, muuta liittymäsi ominaisuuksia kirjautumalla Minun Teliaan tai ota yhteys asiakaspalveluun tai yrityksesi yhteyshenkilöön ennen Samsung Watchin käyttöönottoa.

Ota Galaxy Watch käyttöön

Ohje Yhteys Multi -palvelun käyttöönottoon

Muut älykellot ja laitteet

Voit muodostaa mobiiliyhteyden älykelloon tai muuhun laitteeseen Yhteys Multi -palvelun avulla 7,90 €/ kk. Laitteen tulee tukea mobiiliyhteyttä.

Yhteys Multi -palvelun voit ottaa käyttöön kätevästi Minun Teliassa tai Minun Telia Yrityksille -palvelussa. Käyttöönotto onnistuu myös Telia Kaupassa tai asiakaspalvelun kautta.

Älykellot eSIM-ominaisuudella

Tutustu laajaan älykellovalikoimaamme ja valitse omasi.

Älykellot eSIM-ominaisuudella

Tutustu laajaan älykellovalikoimaamme ja valitse omasi.

Usein kysyttyä älykellon mobiiliyhteydestä

Miten älykellojen mobiiliyhteys toimii?

eSIMin sisältävät älykellot mahdollistavat mobiiliyhteyden käytön suoraan kellolla. Tämän ansiosta esimerkiksi puhelut, viestit sekä nettiyhteyden käyttö onnistuu kellolla. Kellolla voit käyttää pääliittymänä toimivan puhelinliittymän puhe-, viesti- ja nettipaketteja. Netin maksiminopeus Yhteys Multi -palvelulla on kellon tukema 10 Mbit/s.

 

Mitä hyötyä mobiiliyhteydestä käytännössä on?

Kun kello käyttää mobiiliyhteyttä, voit esimerkiksi jättää puhelimen kotiin juoksulenkin ajaksi ja olla silti puheluiden ja viestien tavoitettavissa. Mobiiliyhteys mahdollistaa myös esimerkiksi musiikin striimaamisen sekä karttojen käytön ilman, että puhelin on mukana taskussasi ja yhteydessä laitteeseesi Bluetoothilla.

Mitä tarvitsen Apple Watchin tai Samsung Galaxy Watch -älykellon mobiiliyhteyden käyttöönottoon?

Tarvitset nämä asiat käyttääksesi Apple Watchisi mobiiliyhteyttä:

  • Apple Watch Series 3 GPS + Cellular -kello tai uudempi
    • Apple iPhone 6 tai uudempi puhelin ja aina uusin ohjelmistoversio
       
  • Samsung Galaxy Watch tai Samsung Galaxy Watch Active2 -kello
    • Samsung Galaxy S7 tai uudempi Samsung-älypuhelinmalli ja aina uusin ohjelmistoversio
    • Galaxy Wearable -sovellus

Lisäksi puhelimessa täytyy olla Telian liittymä, jossa on käytössä maksuton Telia 4G-puhe -palvelu. Voit tarkistaa liittymäsi soveltuvuuden lähettämällä viestin INFO KELLO numeroon 15400 (0 €).

Liittymällä tarvitsee myös olla oikeus tilata lisämaksullisia palveluita.

Kun yllämainitut asiat ovat kunnossa, voit liittää kellon ja puhelimen pariksi ja ottaa mobiiliyhteyden käyttöön puhelimen sovelluksella.

Käyttöönotto-ohjeisiin

Maksaako mobiiliyhteyden käyttäminen älykellolla?

Yhteys Multi -palvelun normaali kuukausimaksu on 7,90 €/kk (6,37 €/kk ALV 0 %). Kuukausimaksuun sisältyy puhelinliittymäsi pakettien käyttö kellon avulla kotimaassa. Mikäli esim. puhepaketti pääsee loppumaan tai käytät jotain lisämaksullisia palvelunumeroita, on hinnoittelu kellolla käytettynä sama kuin puhelinliittymällä.

Yhteys Multi -palvelun kuukausimaksu laskutetaan puhelinlaskusi yhteydessä.

Mitä verkkoyhteyksiä älykellon mobiiliyhteys tarjoaa?

Kotimaassa voit käyttää älykellon mobiiliyhteydellä 4G- ja 3G-verkkoja sekä wifi-verkkoja. Wifin kautta voit soittaa myös Telia Wifi -puheluita.

Miten saan Telia 4G-puheen käyttöön, jos liittymälläni ei ole sitä käytössä?

Telia 4G-puhe on kytketty liittymällesi automaattisesti, jos käytössäsi on Telian liittymä ja puhelimena iPhone 6 tai uudempi iPhone-malli, tai Samsung Galaxy S7 tai uudempi Samsung-älypuhelinmalli, jonka käyttöjärjestelmässä on viimeisin päivitys.

Katso lista 4G-puhetta tukevista laitteista

Jos tästä huolimatta 4G-puhe ei ole käytössä (eli saat INFO KELLO -viestin vastauksena tiedon, että liittymäsi ei tue älykelloa), on liittymälläsi todennäköisesti jokin Yhteys Multi -palvelun estävä lisäpalvelu, kuten Saldosopimus tai vanhempi Multi-SIM -palvelu. Ole tällöin yhteydessä asiakaspalveluumme.

Mikä olet avannut uuden liittymän tai siirtänyt liittymäsi toiselta operaattorilta Telialle, päivitetään liittymälle 4G-puhe automaattisesti. Tämä tehdään noin viikon kuluessa liittymäsi avautumisesta. Mikäli haluat, että 4G-puhe otetaan välittömästi käyttöön, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Miten sovellukset, kuten viestit ja kalenteri, synkronoidaan puhelimen ja kellon välillä?

Puhelin ja kello käyttävät tietojen synkronointiin Bluetooth-yhteyden lisäksi pilvipalvelua (Apple iCould tai Samsung Cloud). Kun olet ensin ottanut kellon käyttöön puhelimesi kautta, kannattaa vielä tarkistaa, että iCloud-asetukset ovat sinulle mieleiset. Esimerkiksi iMessage- ja SMS-viestit synkronoituvat iCloudin avulla, joten kannattaa aktivoida Viestit-sovellus iCloudin käyttöön.

Miten siirrän olemassa olevan mobiiliyhteyden toiseen älykelloon?

Jos olet esimerkiksi hankkinut uuden kellon ja haluat siirtää Yhteys Multi -palvelusi vanhasta kellosta uuteen, toimi näin:

  1. Ota uusi älykello käyttöön puhelimen Watch- tai Galaxy Wearable -sovelluksessa.
  2. Kirjaudu Mobiilidatatilille.
  3. Käytä Siirrä liittymä toisesta kellosta -toimintoa ja valitse kello, johon haluat siirtää mobiiliyhteyden. Huom: Jotta valinta näkyy, on vieritettävä näytön alalaitaan.
Voinko saada mobiiliyhteyden kelloon, joka on ostettu Suomesta muualta kuin Telialta?

Kyllä voit. Vaatimukset ovat tällöin samat kuin Telialtakin ostettujen kellojen kanssa: tarvitset Telian puhelinliittymän, soveltuvan puhelimen ja mobiiliyhteydellä varustetun älykellon.

Voiko ulkomailta tuodun älykellon eSIMillä ottaa käyttöön Suomessa?

Emme voi taata kaikkien ulkomailta hankittujen kellojen toimivuutta verkossamme. Apple Watch ja Samsung Galaxy Watch -kellojen mobiiliyhteys toimii lähtökohtaisesti verkossamme, ellei kellon myyjä ole asettanut kelloon operaattoriin tai verkkoon liittyviä tai aluekohtaisia rajoituksia.

Voiko älykelloa käyttää ulkomailla?

Ulkomaan käyttö määräytyy valmistajakohtaisesti:

  • Apple Watchin mobiiliyhteys toimii ulkomailla, kun käytössä on Apple Watch Series 5 tai uudempi kellomalli, sekä iPhone 6s tai uudempi puhelinmalli. Puhelimessa tulee olla iOS 16.0 ja kellossa Watch 9.1 tai uudempi ohjelmistoversio. Ulkomailla käytettävän 4G-verkon tulee tukea myös VoLTE:a. Voit varmistaa asiakaspalvelustamme, mitkä kohdemaan operaattorit tukevat VoLTE:a. Ulkomaankäytön hinnoittelu on pääliittymän mukainen. Muissa tapauksissa Apple Watchia voi käyttää ulkomailla Bluetooth-yhteydellä.
  • Samsung Watch toimii mobiiliyhteydellä myös ulkomailla ja ulkomaankäytön hinnoittelu on pääliittymän mukainen.
Voiko vanhempaan älykelloon päivittää mobiiliyhteys-ominaisuuden?

Ei valitettavasti voi. Mobiiliyhteys toimii vain älykelloissa, joissa on eSIM-ominaisuus.

Katso eSIM-tuetut laitteet

Minulla on yritysliittymä ja haluaisin hankkia älykellon mobiiliyhteydellä, miten toimin?

Tarkasta ensin, tukeeko liittymäsi kellon käyttöönottoa. Voit tehdä tarkistuksen lähettämällä tekstiviestin INFO KELLO numeroon 15400 (0 €).

Jos liittymä ei tue kellon käyttöönottoa, tarkista ensin yritysliittymien rajoitukset 4G- ja wifi-puheluihin liittyen. Ota tarvittaessa yhteyttä yritysasiakaspalveluumme, niin tarkistamme liittymän tilanteen ja mahdolliset älykellon käyttöönoton estävät palvelut.

Liittymällä tarvitsee myös olla oikeus tilata lisämaksullisia palveluita. Voit tarkistaa liittymäsi asetukset Minun Teliasta.

Mistä löydän lisätietoa eSIM-älykelloista?

Applen ja Samsungin verkkosivuilla on saatavilla kattavasti tietoa.

Miten kellon mobiiliyhteys irtisanotaan?

Apple Watchiin liitetyn Yhteys Multi-palvelun irtisanominen onnistuu iPhonen Watch -sovelluksella ja Galaxy Watchiin liitetyn palvelun irtisanominen Galaxy Wearable -sovelluksella.

Huomioithan, että kellon ja puhelimen välille tehdyn parituksen poisto tai liittymän poistaminen sovelluksessa ei irtisano liittymää, vaan ottaa sen vain pois käytöstä. Liittymän irtisanominen onnistuu vain liittymän hallintasivulla.

Liittymän sopivuuden tarkistaminen

Puhelimessa täytyy olla Telian liittymä, jossa on käytössä maksuton Telia 4G-puhe -palvelu. Voit tarkistaa liittymäsi soveltuvuuden lähettämällä INFO KELLO numeroon 15400 (0 €).

Varmistathan myös, että liittymälläsi on tilausoikeudet päällä.

Kuluttaja-asiakkaat: katso miten tarkistat tilausoikeudet
Yritysasiakkaat: katso miten tarkistat tilausoikeudet

Näin teet ohjelmistopäivityksen kellolle

  1. Siirry Watch-sovelluksessa kohtaan Yleiset.
  2. Valitse Ohjelmistopäivitys ja odota, että päivitys latautuu.
  3. Päivityksen jälkeen voit siirtyä Multi-palvelun ostoon kohdasta Mobiiliverkko.