Muodosta mobiiliyhteys laitteisiin
Haluatko ottaa mobiiliyhteyden käyttöösi älykellossa, tabletissa tai muussa laitteessa? Täältä löydät siihen ohjeet.
Valitse laite
Voit käyttää mobiiliyhteydellä varustettua Apple Watchiasi kuin puhelinta. Oma liittymä kellossa mahdollistaa sen, ettei kellosi tarvitse olla puhelimen lähettyvillä saadakseen yhteyden verkkoon.
Toimi näin:
- Tarkista puhelinliittymäsi yhteensopivuus. Katso ohje
- Jos puhelinliittymäsi on yhteensopiva, aloita uuden Apple Watchisi käyttöönotto alla olevien ohjeiden mukaan.
- Tilaa Yhteys Multi -palvelu, jonka ansiosta voit käyttää älykelloasi itsenäisesti ilman, että puhelimen täytyy olla mukanasi.
- Jos puhelinliittymäsi ei ole yhteensopiva, muuta liittymäsi ominaisuuksia kirjautumalla Minun Teliaan tai ota yhteys asiakaspalveluun tai yrityksesi yhteyshenkilöön ennen Apple Watchin käyttöönottoa.
Ohje Apple Watchin käyttöönottoon

1. Avaa iPhone-puhelimestasi Watch-sovellus.

2. Lue käyttöehdot ja hyväksy ne edetäksesi seuraavaan vaiheeseen.

3. Apple Watch käyttää tiettyjä samoja sovelluksia iPhonesi kanssa. Valitse "OK" jatkaaksesi.

4. Valitse "Määritä aktiivisuus" tai ohita tämä vaihe.

5. Tutustu SOS-toiminnon kuvaukseen ja valitse "Jatka".

6. Valitse "Ota käyttöön mobiilidata" edetäksesi Yhteys Multi-palvelun ostovaiheeseen.
Ohje Yhteys Multi -palvelun käyttöönottoon

1. Tunnistaudu ja kirjaudu Telia-tunnuksillasi.
Huom! Jos sinulla on työsuhdeliittymä, käytä kirjautumiseen sen puhelinnumeroa ja salasanaa.

2. Tutustu Yhteys Multi-palvelun käyttöehtoihin ja hyväksy ne edetäksesi.

3. Valitse "Avaa liittymä".

4. Valitse "Sulje", kun tilaus on onnistunut.

5. Etene valitsemalla "Jatka".

6. Odota, kunnes Apple Watchin ja puhelimesi välinen synkronointi tulee valmiiksi.
Voit käyttää mobiiliyhteydellä varustettua Samsung Galaxy Watch tai Galaxy Watch Active2 -kelloasi kuin puhelinta. Yhteys Multi -palvelu kellossa mahdollistaa sen, ettei kellosi tarvitse olla puhelimen lähettyvillä saadakseen yhteyden verkkoon. Tältä sivulta löydät ohjeet palvelun helppoon käyttöönottoon.
Toimi näin:
- Tarkista puhelinliittymäsi yhteensopivuus. Katso ohje
- Jos puhelinliittymäsi on yhteensopiva, aloita uuden Galaxy Watchisi käyttöönotto alla olevien ohjeiden mukaan.
- Tilaa Yhteys Multi -palvelu, jonka ansiosta voit käyttää älykelloasi itsenäisesti ilman, että puhelimen täytyy olla mukanasi.
- Jos puhelinliittymäsi ei ole yhteensopiva, muuta liittymäsi ominaisuuksia kirjautumalla Minun Teliaan tai ota yhteys asiakaspalveluun tai yrityksesi yhteyshenkilöön ennen Samsung Watchin käyttöönottoa.
Ota Galaxy Watch käyttöön

1. Lataa Samsung Galaxy -puhelimeesi Galaxy Wearable -sovellus ja avaa se.

2. Valitse mitä laitetta olet ottamassa käyttöön.

3. Valitse ”Yhdistä”.

4. Pariliitos on valmis, eli kellosi ja puhelimesi on liitetty pariksi. Tutustu vielä käyttöehtoihin ja valitse ”Hyväksy”.

5. Valitse "Seuraava" edetäksesi Yhteys Multi -palvelun ostovaiheeseen.
Ohje Yhteys Multi -palvelun käyttöönottoon

1. Tunnistaudu ja kirjaudu Telia-tunnuksillasi.
Huom! Jos käytössäsi on työsuhdeliittymä, käytä kirjautumiseen sen puhelinnumeroa ja salasanaa.

2. Valitse "Avaa liittymä".

3. Tutustu Yhteys Multi -palvelun käyttöehtoihin ja hyväksy ne edetäksesi.

4. Valitse "Yhdistä".

5. Liittymän tilaus on nyt tehty! Voit vielä sulkea näkymän valitsemalla "Valmis".
Voit muodostaa mobiiliyhteyden älykelloon tai muuhun laitteeseen Yhteys Multi -palvelun avulla 7,90 €/ kk. Laitteen tulee tukea mobiiliyhteyttä.
Yhteys Multi -palvelun voit ottaa käyttöön kätevästi Minun Teliassa tai Minun Telia Yrityksille -palvelussa. Käyttöönotto onnistuu myös Telia Kaupassa tai asiakaspalvelun kautta.
Usein kysyttyä älykellon mobiiliyhteydestä
eSIMin sisältävät älykellot mahdollistavat mobiiliyhteyden käytön suoraan kellolla. Tämän ansiosta esimerkiksi puhelut, viestit sekä nettiyhteyden käyttö onnistuu kellolla. Kellolla voit käyttää pääliittymänä toimivan puhelinliittymän puhe-, viesti- ja nettipaketteja. Netin maksiminopeus Yhteys Multi -palvelulla on kellon tukema 10 Mbit/s.
Kun kello käyttää mobiiliyhteyttä, voit esimerkiksi jättää puhelimen kotiin juoksulenkin ajaksi ja olla silti puheluiden ja viestien tavoitettavissa. Mobiiliyhteys mahdollistaa myös esimerkiksi musiikin striimaamisen sekä karttojen käytön ilman, että puhelin on mukana taskussasi ja yhteydessä laitteeseesi Bluetoothilla.
Tarvitset nämä asiat käyttääksesi Apple Watchisi mobiiliyhteyttä:
- Apple Watch Series 3 GPS + Cellular -kello tai uudempi
- Apple iPhone 6 tai uudempi puhelin ja aina uusin ohjelmistoversio
- Apple iPhone 6 tai uudempi puhelin ja aina uusin ohjelmistoversio
- Samsung Galaxy Watch tai Samsung Galaxy Watch Active2 -kello
- Samsung Galaxy S7 tai uudempi Samsung-älypuhelinmalli ja aina uusin ohjelmistoversio
- Galaxy Wearable -sovellus
Lisäksi puhelimessa täytyy olla Telian liittymä, jossa on käytössä maksuton Telia 4G-puhe -palvelu. Voit tarkistaa liittymäsi soveltuvuuden lähettämällä viestin INFO KELLO numeroon 15400 (0 €).
Liittymällä tarvitsee myös olla oikeus tilata lisämaksullisia palveluita.
Kun yllämainitut asiat ovat kunnossa, voit liittää kellon ja puhelimen pariksi ja ottaa mobiiliyhteyden käyttöön puhelimen sovelluksella.
Yhteys Multi -palvelun normaali kuukausimaksu on 7,90 €/kk (6,37 €/kk ALV 0 %). Kuukausimaksuun sisältyy puhelinliittymäsi pakettien käyttö kellon avulla kotimaassa. Mikäli esim. puhepaketti pääsee loppumaan tai käytät jotain lisämaksullisia palvelunumeroita, on hinnoittelu kellolla käytettynä sama kuin puhelinliittymällä.
Yhteys Multi -palvelun kuukausimaksu laskutetaan puhelinlaskusi yhteydessä.
Kotimaassa voit käyttää älykellon mobiiliyhteydellä 4G- ja 3G-verkkoja sekä wifi-verkkoja. Wifin kautta voit soittaa myös Telia Wifi -puheluita.
Telia 4G-puhe on kytketty liittymällesi automaattisesti, jos käytössäsi on Telian liittymä ja puhelimena iPhone 6 tai uudempi iPhone-malli, tai Samsung Galaxy S7 tai uudempi Samsung-älypuhelinmalli, jonka käyttöjärjestelmässä on viimeisin päivitys.
Katso lista 4G-puhetta tukevista laitteista
Jos tästä huolimatta 4G-puhe ei ole käytössä (eli saat INFO KELLO -viestin vastauksena tiedon, että liittymäsi ei tue älykelloa), on liittymälläsi todennäköisesti jokin Yhteys Multi -palvelun estävä lisäpalvelu, kuten Saldosopimus tai vanhempi Multi-SIM -palvelu. Ole tällöin yhteydessä asiakaspalveluumme.
Mikä olet avannut uuden liittymän tai siirtänyt liittymäsi toiselta operaattorilta Telialle, päivitetään liittymälle 4G-puhe automaattisesti. Tämä tehdään noin viikon kuluessa liittymäsi avautumisesta. Mikäli haluat, että 4G-puhe otetaan välittömästi käyttöön, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme.
Puhelin ja kello käyttävät tietojen synkronointiin Bluetooth-yhteyden lisäksi pilvipalvelua (Apple iCould tai Samsung Cloud). Kun olet ensin ottanut kellon käyttöön puhelimesi kautta, kannattaa vielä tarkistaa, että iCloud-asetukset ovat sinulle mieleiset. Esimerkiksi iMessage- ja SMS-viestit synkronoituvat iCloudin avulla, joten kannattaa aktivoida Viestit-sovellus iCloudin käyttöön.
Jos olet esimerkiksi hankkinut uuden kellon ja haluat siirtää Yhteys Multi -palvelusi vanhasta kellosta uuteen, toimi näin:
- Ota uusi älykello käyttöön puhelimen Watch- tai Galaxy Wearable -sovelluksessa.
- Kirjaudu Mobiilidatatilille.
- Käytä Siirrä liittymä toisesta kellosta -toimintoa ja valitse kello, johon haluat siirtää mobiiliyhteyden. Huom: Jotta valinta näkyy, on vieritettävä näytön alalaitaan.
Kyllä voit. Vaatimukset ovat tällöin samat kuin Telialtakin ostettujen kellojen kanssa: tarvitset Telian puhelinliittymän, soveltuvan puhelimen ja mobiiliyhteydellä varustetun älykellon.
Emme voi taata kaikkien ulkomailta hankittujen kellojen toimivuutta verkossamme. Apple Watch ja Samsung Galaxy Watch -kellojen mobiiliyhteys toimii lähtökohtaisesti verkossamme, ellei kellon myyjä ole asettanut kelloon operaattoriin tai verkkoon liittyviä tai aluekohtaisia rajoituksia.
Ulkomaan käyttö määräytyy valmistajakohtaisesti:
- Apple Watchin mobiiliyhteys toimii ulkomailla, kun käytössä on Apple Watch Series 5 tai uudempi kellomalli, sekä iPhone 6s tai uudempi puhelinmalli. Puhelimessa tulee olla iOS 16.0 ja kellossa Watch 9.1 tai uudempi ohjelmistoversio. Ulkomailla käytettävän 4G-verkon tulee tukea myös VoLTE:a. Voit varmistaa asiakaspalvelustamme, mitkä kohdemaan operaattorit tukevat VoLTE:a. Ulkomaankäytön hinnoittelu on pääliittymän mukainen. Muissa tapauksissa Apple Watchia voi käyttää ulkomailla Bluetooth-yhteydellä.
- Samsung Watch toimii mobiiliyhteydellä myös ulkomailla ja ulkomaankäytön hinnoittelu on pääliittymän mukainen.
Ei valitettavasti voi. Mobiiliyhteys toimii vain älykelloissa, joissa on eSIM-ominaisuus.
Tarkasta ensin, tukeeko liittymäsi kellon käyttöönottoa. Voit tehdä tarkistuksen lähettämällä tekstiviestin INFO KELLO numeroon 15400 (0 €).
Jos liittymä ei tue kellon käyttöönottoa, tarkista ensin yritysliittymien rajoitukset 4G- ja wifi-puheluihin liittyen. Ota tarvittaessa yhteyttä yritysasiakaspalveluumme, niin tarkistamme liittymän tilanteen ja mahdolliset älykellon käyttöönoton estävät palvelut.
Liittymällä tarvitsee myös olla oikeus tilata lisämaksullisia palveluita. Voit tarkistaa liittymäsi asetukset Minun Teliasta.
Apple Watchiin liitetyn Yhteys Multi-palvelun irtisanominen onnistuu iPhonen Watch -sovelluksella ja Galaxy Watchiin liitetyn palvelun irtisanominen Galaxy Wearable -sovelluksella.
Huomioithan, että kellon ja puhelimen välille tehdyn parituksen poisto tai liittymän poistaminen sovelluksessa ei irtisano liittymää, vaan ottaa sen vain pois käytöstä. Liittymän irtisanominen onnistuu vain liittymän hallintasivulla.