HD- ja UHD-kanavien katsominen kaapelikortilla

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Mietitkö miten HD- ja UHD-teräväpiirtokanavien katsominen kaapelikortilla onnistuu? Täältä löydät lisää tietoa asiasta.

  • HD (High Definition) eli teräväpiirto tarkoittaa parempaa kuvan- ja äänenlaatua. Suurin osa ohjelmista lähetetään myös teräväpiirtona.
  • UHD eli Ultra High Definition tarkoittaa videoformaattia, joka on neljä kertaa nykyään yleisesti käytössä olevaa Full HD:tä tarkempi.
Mitä tarvitsen HD-kanavien katsomiseen?

HD-kanavien katsomiseen tarvitaan HD-laite, joka on digiboksi tai televisioon asennettava kortinlukija. Jos käytät digiboksia, huomioithan että myös television on oltava HD-televisio, muuten kuvanlaatu vastaa normaalin kanavan kuvanlaatua.

Muut kuin Cable HD Ready -laitteet eivät edellytä korttilinkitystä, mutta niillä ei voi katsoa teräväpiirtoisia maksukanavia. Käytännössä kaikki Suomessa nykyisin myytävät HD-laitteet ovat Cable HD Ready -hyväksyttyjä, mutta joissain vanhemmissa tai ulkomailta hankituissa laitteissa hyväksyntää ei välttämättä ole. Jos hyväksyntää ei ole, laitteella voi katsoa vain peruskanavatarjonnassa olevia HD-kanavia.

Telia TV kaapelikortin teräväpiirtokanavien lisäksi maksukanavatarjontaamme kuuluu kanavapaketteja, joihin sisältyy HD-kanavia. Tulevaisuudessa monista kanavista on saatavilla ainoastaan HD-versio. Teräväpiirtokanavat tunnistat HD-päätteestä.

Miten saan HD- ja maksu-tv-kanavat näkyviin?

Katsoaksesi kaapelikortin teräväpiirtokanavia, tarvitset jommankumman seuraavista yhdistelmistä:

Vaihtoehto 1

Ilmoitathan kortinlukijan linkitysnumeron asiakaspalveluumme.

Vaihtoehto 2

  • Telia TV kaapelikortti
  • Cable HD Ready -merkitty digitelevisio (etsi merkintä laitteestasi tai katso lista Cable HD Ready -merkityistä digitelevisioista)
  • Televisioon asennettava CI+-kaapelikortinlukija (Huom! Osa vanhemmista televisioista ei tue CI+-mallin kortinlukijoita, vaan niissä toimii ainoastaan vanhempi kortinlukijamalli, Clv1. Tarkista televisiosi hyväksymä malli sivulta Testatut laitteet).
  • Digiboksin kanssa yhteen linkitetty kortinlukija

Ilmoitathan kortinlukijan linkitysnumeron asiakaspalveluumme.

Mitä tarkoittaa UHD?

UHD eli Ultra High Definition tarkoittaa videoformaattia, joka on neljä kertaa nykyään yleisesti käytössä olevaa Full HD:tä tarkempi. Markkinoilla olevat televisiot ovat tukeneet UHD-tarkkuutta jo muutaman vuoden ajan, mutta UHD-sisältöä on ollut toistaiseksi suhteellisen vähän saatavilla. UHD-tarkkuus on vähintään 3840 x 2160 pikseliä, jolloin ääriviivat näkyvät selvemmin ja kuvanlaatu on terävämpi ja yksityiskohtaisempi.

Mitä tarvitsen UHD-kanavien katsomiseen?

Varmista, että sinulla UHD-lähetyksiä tukeva televisio ja kaapeliviritin. UHD-tukea ei välttämättä ole vanhemmissa tai edullisen hintaluokan malleissa. Voit katsoa televisiosi takaosasta mallimerkinnän, jonka avulla voit selvittää onko televisiosi UHD-tuettu. Tarkista myös uutta televisiota ostaessa, että siinä on UHD-tuki. Valmistajat käyttävät UHD:n ohella termejä 4K tai 4K UHD, jotka tarkoittavat samaa asiaa. 

Lisäksi sinun tarvitsee linkittää laitteesi ja kaapelikorttisi yhteen, jotta näet ohjelmat UHD-tarkkuudella.

Tarvitset myös Telia Kaapeli-TV -liittymän. Ilmaiskanavista Fashion TV UHD (kanavapaikka 391) näkyy automaattisesti, jos sinulla on Telia Kaapeli-TV -liittymä ja televisiosi tukee UHD:ta.

Voit tarkistaa, onko käytössäsi Telian Kaapeli-TV -liittymä menemällä kanavapaikalle 46 (Himlen TV7). Kyseinen kanava näkyy tuolla kanavapaikalla vain Telian Kaapeli-TV:ssä. Jos UHD-kanavat eivät näy, tee kanavahaku uudestaan.

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.