Kaapeli-TV:n ongelmatilanteet

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Tarkista ensin häiriötiedotteista ja suunnitelluista huoltokatkoista, selittyykö ongelma esimerkiksi yhteyden väliaikaisella häiriöllä.

Jos häiriötiedotteista tai huoltokatkoista ei löytynyt selitystä, tarkista peruskanavien toiminta. (Yle 1, Yle 2, MTV jne.) Jos ongelma on vain maksukanavilla, katso maksukanavia koskeva ohje.

Jos ongelma ilmenee peruskanavilla tai kaikilla kanavilla ja se toistuu myös toisella laitteella kotonasi ja/tai naapureillasi, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.

Jos ongelma on vain yhdellä televisiolla, eikä naapureilla esiinny samanlaista häiriötä, toimi näin:

  • Tarkista, että kaikki johdot (HDMI, antenni- ja virtajohto, SCART jne.) on kytketty oikein ja että ne ovat kunnolla kiinni.
  • Tarkista johtojen ja liittimien kunto. Jos ne ovat taipuneet tai murtuneet, vaihda ne uusiin.
  • Kokeile toimivuutta eri antennipistokkeista, jos niitä on asunnossa useita.
  • Sammuta virta televisiosta ja digiboksista ottamalla virtajohto irti minuutiksi ja käynnistä laitteet sitten uudelleen.
  • Varmista laitteesi teknisistä tiedoista, että televisiosi tai digiboksisi on kaapeli-TV yhteensopiva (DVB-C viritin).
  • Tee kanavahaku uudelleen television/digiboksin asetuksista.
  • Palauta television/digiboksin tehdasasetukset. Katso ohjeet laitteesi ohjekirjasta. Huom! Jos käytät tallentavaa digiboksia, toistuvat tallennukset tarvitsee asettaa uudelleen tehdasasetusten palauttamisen jälkeen. Jo tallennetut ohjelmat säilyvät tehdasasetusten palauttamisesta huolimatta.

Kanavahaussa, tehdasasetuksien palautuksessa ja kytkennöissä sinua auttaa Telia Helppi.

Mitä tarkoittaa "Salattu kanava" tai "Ei käyttöoikeutta"?

Jos saat ilmoituksen Salattu kanava tai Ei käyttöoikeutta, digiboksissa ei ole kyseiseen maksu-tv-kanavaan oikeuttavaa kaapelikorttia tai tilausta.

Tee tämän sivun alussa neuvotut yleiset toimet. Jos kanavat eivät edelleenkään näy, siirry lukemaan ohjeita tämän sivun kohdasta  Peruskanavat näkyvät, mutta maksukanavat eivät. Jos kanavat eivät senkään jälkeen näy, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Jos sinulla ei ole vielä kaapelikorttia, voit tilata sellaisen asiakaspalvelustamme tai Telia Kaupasta.

Mitä tarkoittaa "Kortti ei kelpaa", "Tarkista kortti" tai "Väärä kortti"?

Maksu-tv-kortti on asetettu väärin laitteeseen, esimerkiksi väärin päin. Tarkista, että kortti on laitteessa ja että sen asento on oikea. Laitteesi ohjekirja auttaa tässä.

Varmista myös, että kaapelikortin siru on paikallaan ja ehjä. Jos siru on likainen, puhdista se pyyhkimällä kevyesti. Jos kortti on viallinen, voit vaihtaa sen uuteen asiakaspalvelussamme tai Telia Kaupassa.

Peruskanavat näkyvät, mutta maksukanavat eivät

Jos peruskanavat  (Yle 1, MTV jne.) näkyvät, mutta kaapelikortin maksulliset kanavat eivät, kokeile seuraavaa:

  • Sammuta televisio, ota sen virtajohto irti sähköpistokkeesta ja ota kaapelikortti ja/tai lukija irti televisiosta noin minuutiksi. Kytke sitten kortti ja/tai lukija takaisin ja kytke television virtajohto. Käynnistä televisio ja valitse jokin maksukanava (esim. Eurosport 1, kanavapaikka 270). Televisio hakee valtuutuksia uudelleen, jossa menee ainakin 15–30 min, mutta joskus jopa useampi tunti.
  • Jos kortti on vanha, tarkista onko se ulkoisesti kunnossa. Puhdista siru tarvittaessa kevyesti hankaamalla.
  • Tarkista korttisi ja lukijan linkitys sekä HD Ready -merkintä. Linkitys tehdään yleensä myynnin yhteydessä tai ennen laitteiden toimitusta. Voit tarkistaa linkityksen, kanavapakettien valtuutuksen ja laitteiden ilmoitetut sarjanumerot Minun Teliasta. Kysy apua asiakaspalvelustamme avaamalla chat sivun oikeasta laidasta.
  • Jos kanavat häviävät viikoittain tai kuukausittain ja ne täytyy aina valtuuttaa uudelleen, laite on viallinen tai ohjelmistoversio vanhentunut. Tarkista ohjelmistopäivitys television asetuksista ja hanki uusi kortti ja/tai kortinlukija. Uuden kortin ja lukijan voit tilata asiakaspalvelustamme. Kortinlukijan voit hankkia myös joltain muulta jälleenmyyjältä.
  • Varmista, että viimeisin lasku on maksettu. Maksukanavat suljetaan kuukauden viimeisenä arkipäivänä, jos maksu ei ole saapunut pankkitilillemme sitä ennen.

Huom! Kaapelikorttimme toimii vain meidän kaapeliverkossamme. Voit tarkistaa, onko osoitteessasi Telian kaapeliverkko katsomalla kanavapaikkaa 46 (Himlen TV7). Jos kanavaa ei ole, kyseessä ei ole meidän kaapeliverkkomme.

Kanavan tekstitys ei näy tai näkyy väärällä kielellä

Tarkista digivastaanottimen kieliasetuksista, että haluamasi tekstityskieli on valittuna. Kanavasta ja ohjelmasta riippuen valittavana voi olla useita tekstityskieliä. Monilla kanavilla tekstityskieltä ei voi valita erikseen, vaan tekstitys on kiinteästi kuvassa.

Vastaanottimen mukana toimitetusta käyttöohjeesta löydät ohjeet tekstitysasetusten muutoksiin. Myös television väärä kuva-asetus saattaa aiheuttaa sen, ettei teksti näy, koska se ei mahdu ruudulle. Silloin ongelma ratkeaa kuva-asetuksia muuttamalla.

Huom! Kaikilla Telian kaapeliverkon kanavilla ei ole suomenkielistä tekstitystä tai tekstitystä lainkaan.

Kanavan ääni ei kuulu tai se kuuluu väärällä kielellä

Useat ohjelmat lähetetään monikielisinä, jolloin digivastaanottimella voi valita halutun kielen. Tarkista vastaanottimen ääniasetuksista, että oikea kieli on valittuna.

Lisäksi joillain kanavilla on käytössä monikanavainen tilaääni, kuten kotiteatterijärjestelmä. Jos vastaanottimen ääniasetuksissa on valittu digitaalinen ääni, laite ohjaa digitaaliäänen kotiteatterivahvistimen kautta. Tällöin SCART-liitännällä kytketystä televisiosta ei kuulu ääntä.

Vastaanottimen mukana toimitettu käyttöohje sisältää laitekohtaiset ohjeet ääniasetusten muutoksiin.

Mikseivät tilaamani kanavan kaikki urheilutapahtumat näy tai kuvaruutu on musta lähetyksen ajan?

Ohjelmayhtiöt tekevät sopimuksia eri tapahtumista ja lähetysoikeuksista. On mahdollista, että kyseisellä ohjelmayhtiöllä ei ole oikeutta näyttää tiettyä urheilutapahtumaa Suomessa, vaikka se saisikin näyttää lähetykset jossain toisessa maassa.

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja X:ssä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.