Kaapeli-TV:n ongelmatilanteet

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Siirry yritysasiakkaiden ohjeisiin.

Tarkista ensin häiriötiedotteista, selittyykö ongelma esimerkiksi väliaikaisella yhteyshäiriöllä. Tarkista myös suunniteltut huoltokatkot.

Tarkista aluksi peruskanavien toiminta. (Yle1, Yle2, MTV jne.) Jos ongelma on vain maksukanavilla, katso ohjeet Peruskanavat näkyvät, mutta maksukanavat eivät -otsikon alta. Jos ongelma ilmenee peruskanavilla tai kaikilla kanavilla, toimi näin:

  • Tarkista, että kaikki johdot (HDMI, antenni- ja virtajohto, SCART jne.) on kytketty oikein ja että ne ovat kunnolla kiinni.
  • Tarkista, että johdot ja liittimet liittimet ovat ehjiä. Jos ne ovat taipuneet tai murtuneet, vaihda ne uusiin. Kokeile toimivuutta eri antennipistokkeista, jo asunnossa on niitä useampia.
  • Varmista, että televisiossa/digiboksissa on DVB-C viritin. Voit varmistaa sen laitteen teknisistä tiedoista.
  • Sammuta virta televisiosta ja digiboksista ottamalla virtajohto pois minuutiksi ja käynnistä laitteet sitten uudelleen.
  • Tee kanavahaku uudelleen television/digiboksin asetuksista.
  • Palauta television/digiboksin tehdasasetukset. Katso ohjeet laitteesi ohjekirjasta. Huom! Jos käytät tallentavaa digiboksia, toistuvat tallennukset tarvitsee asettaa uudelleen tehdasasetusten palauttamisen jälkeen. Jo tallennetut ohjelmat säilyvät tehdasasetusten palauttamisesta huolimatta.
  • Jos käytössäsi on useampi TV tai lisäksi kaapelimodeemi ja kaikista häviää signaali yhtä aikaa, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Ilmoita myös, jos tiedät ettei signaalia tule myöskään useammalle naapurille.

Jos tarvitset apua television kanavahaussa, tehdasasetuksien palautuksessa tai johtojen ja kytkennöissä, Telia Helppi on valmiina auttamaan.

Mitä tarkoittaa "Salattu kanava" tai "Ei käyttöoikeutta"?

Jos saat ilmoituksen Salattu kanava tai Ei käyttöoikeutta, digiboksissa ei ole kyseiseen maksu-tv-kanavaan oikeuttavaa kaapelikorttia tai tilausta.

Tee tämän sivun alussa neuvotut yleiset toimet. Jos kanavat eivät edelleenkään näy, siirry lukemaan ohjeita tämän sivun kohdasta  Peruskanavat näkyvät, mutta maksukanavat eivät. Jos kanavat eivät senkään jälkeen näy, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Jos sinulla ei ole vielä kaapelikorttia, voit tilata sellaisen asiakaspalvelustamme tai Telia Kaupasta.

Mitä tarkoittaa "Kortti ei kelpaa", "Tarkista kortti" tai "Väärä kortti"?

Maksu-tv-kortti on asetettu väärin laitteeseen, esimerkiksi väärin päin. Tarkista, että kortti on laitteessa ja että sen asento on oikea. Laitteesi ohjekirja auttaa tässä.

Varmista myös, että kaapelikortin siru on paikallaan ja ehjä. Jos siru on likainen, puhdista se pyyhkimällä kevyesti. Jos kortti on viallinen, voit vaihtaa sen uuteen asiakaspalvelussamme tai Telia Kaupassa.

Peruskanavat näkyvät, mutta maksukanavat eivät

Jos peruskanavat  (Yle 1, MTV jne.) näkyvät, mutta kaapelikortin maksulliset kanavat eivät, kokeile seuraavaa:

  • Sammuta televisio, ota sen virtajohto irti sähköpistokkeesta ja ota kaapelikortti ja/tai lukija irti televisiosta noin minuutiksi. Kytke sitten kortti ja/tai lukija takaisin ja kytke television virtajohto. Käynnistä televisio ja kytke jokin maksukanava (esim. Eurosport 1, kanavapaikka 270). Televisio hakee valtuutuksia uudelleen, jossa menee vähintään 15–30 min, mutta joskus jopa useampi tunti.
  • Jos kortti on vanha, tarkista sen kunto ulkoisesti. Puhdista siru tarvittaessa kevyesti hankaamalla.
  • Tarkista korttisi ja lukijan linkitys sekä HD Ready -merkintä. Linkitys tehdään yleensä myyntitilanteessa tai ennen laitteiden toimitusta. Voit tarkistaa linkityksen, kanavapakettien valtuutuksen ja laitteiden ilmoitetut sarjanumerot Minun Teliasta. Kysy avaamalla chat asiakaspalvelijan kanssa sivun oikeasta laidasta.
  • Jos kanavat häviävät viikoittain tai kuukausittain ja ne täytyy aina valtuuttaa uudelleen, laite on viallinen tai ohjelmistoversio vanhentunut. Tarkista ohjelmistopäivitys television asetuksista ja hanki uusi kortti ja/tai kortinlukija. Uuden kortin ja lukijan voit tilata asiakaspalvelustamme. Kortinlukijan voit hankkia myös joltain muulta jälleenmyyjältä.
  • Varmista, että viimeisin lasku on maksettu. Maksukanavat suljetaan kuukauden viimeisenä arkipäivänä, jos maksu ei ole saapunut pankkitilillemme sitä ennen.

Huom! Kaapelikorttimme toimii vain meidän kaapeliverkossamme. Voit tarkistaa, onko osoitteessasi Telian kaapeliverkko katsomalla kanavapaikkaa 41 (Telia TV Extra). Jos kanavaa ei ole, kyseessä ei ole meidän kaapeliverkkomme.

Kanavan tekstitys ei näy tai näkyy väärällä kielellä

Tarkista digivastaanottimen kieliasetuksista, että haluamasi tekstityskieli on valittuna. Kanavasta ja ohjelmasta riippuen valittavana voi olla useita tekstityskieliä. Monilla kanavilla tekstityskieltä ei voi valita erikseen, vaan tekstitys on kiinteästi kuvassa.

Vastaanottimen mukana toimitetusta käyttöohjeesta löydät ohjeet tekstitysasetusten muutoksiin. Myös television väärä kuva-asetus saattaa aiheuttaa sen, ettei teksti näy, koska se ei mahdu ruudulle. Silloin ongelma ratkeaa kuva-asetuksia muuttamalla.

Huom! Kaikilla Telian kaapeliverkon kanavilla ei ole suomenkielistä tekstitystä tai tekstitystä lainkaan.

Kanavan ääni ei kuulu tai se kuuluu väärällä kielellä

Useat ohjelmat lähetetään monikielisinä, jolloin digivastaanottimella voi valita halutun kielen. Tarkista vastaanottimen ääniasetuksista, että oikea kieli on valittuna.

Lisäksi joillain kanavilla on käytössä monikanavainen tilaääni, kuten kotiteatterijärjestelmä. Jos vastaanottimen ääniasetuksissa on valittu digitaalinen ääni, laite ohjaa digitaaliäänen kotiteatterivahvistimen kautta. Tällöin SCART-liitännällä kytketystä televisiosta ei kuulu ääntä.

Vastaanottimen mukana toimitettu käyttöohje sisältää laitekohtaiset ohjeet ääniasetusten muutoksiin.

Mikseivät tilaamani kanavan kaikki urheilutapahtumat näy tai kuvaruutu on musta lähetyksen ajan?

Ohjelmayhtiöt tekevät sopimuksia eri tapahtumista ja lähetysoikeuksista. On mahdollista, että kyseisellä ohjelmayhtiöllä ei ole oikeutta näyttää tiettyä urheilutapahtumaa Suomessa, vaikka se saisikin näyttää lähetykset jossain toisessa maassa.

Esimerkiksi Formula 1 -lähetysten lähetysoikeus Suomessa tällä hetkellä vain MTV:llä. Muut kanavat eivät saa näyttää F1-lähetyksiä Suomessa, vaikka kyseinen kanava muuten olisikin Suomessa saatavilla. Siksi esimerkiksi Saksassa F1-lähetykset voivat näkyä jollain toisella kanavalla. Jos asiakas tilaa saman kanavan Suomessa, lähetys voi olla salattu osakilpailun ajan.

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.