Laitteiden toimitukset PostNordin noutopisteeseen -50 % lokakuun ajan!

Riistakameran asetukset

Tästä ohjeesta löydät tietoa riistakameralle määritettävistä asetuksista ja vinkeistä, joista on apua etäyhteyden käyttöönottoon.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille

Riistakameran suosittu ominaisuus on kuvien lähettäminen sähköpostiin tai kuvaviestinä puhelimeen. Kuvien lähettämistä varten kamera tarvitsee yhteyden verkkoon ja mahdollisesti joidenkin asetuksien asettamista. Tutustu huolella kameran omaan käyttöoppaaseen. Tästä ohjeesta löydät tiedon yleisimmistä asetuksista, mitä riistakameralle voi joutua syöttämään.

Joissain riistakameroissa on mahdollisuus myös live-seurantaan, jolloin yhteys muodostetaan kameralle etänä. Silloin käytettävän liittymän ominaisuuksia on tärkeää tarkastella ja mahdollisesti käyttää eri asetuksia, kuin pelkkien kuvien lähettämiseen.

Suosittelemme riistakameroille laitenettiä, johon voi myös tarvittaessa tilata Telia Yhteyspiste -palvelun.

Huom! Oletko käyttänyt Telia Sähköpostia riistakamerassasi?

Telia Sähköposti siirtyi uudelle palveluntarjoajalle Fjordmailille 23.5.2023. Lähtevän postin palvelimena toimiva mail.inet.fi on käytössä jatkossa ainoastaan Fjormailille siirtyville asiakkaillemme. Jos et jatkanut Telia Sähköpostisi käyttöä Fjordmaililla, vaihdathan riistakameraasi lähtevän postin palvelimen.

Ohjeita riistakameroihin on lähes yhtä monta kuin riistakameraa. Yleisenä ohjeena on kuitenkin se, että noudata laitteen ohjeita ja muuta seuraavat tiedot riistakameran asetuksiin:

  • Lähtevän postin palvelin: smtp.tele.fi
  • Portti: 25 tai 465
  • Ei autentikointia tai salausta (esim. SSL)
  • Ei käyttäjätunnuksia tai salasanoja

Jotkin riistakamerat vaativat kaksisuuntaisen vapaan dataliikenteen, jonka vuoksi tarvitset riistakamerassa käytettävälle mobiililiittymälle Telia Yhteyspiste -palvelun. Yhteyspiste-palvelusta on tarjolla kaksi vaihtoehtoa: Telia Yhteyspiste, joka avaa kaksisuuntaisen liikenteen sekä Telia Yhteyspiste Plus, jolla saat myös kiinteän IP-osoitteen.

Voit tilata haluamasi Yhteyspiste-palvelun liittymällesi, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan. Yhteyspiste-palveluita ei voi kytkeä prepaid-liittymälle, koska kyseessä on kuukausimaksullinen palvelu.

Tilauksen jälkeen sinun tulee vaihtaa riistakameran asetuksissa APN-kohtaan Opengate.

Kameran asetuksiin tulee syöttää MMS-viestien asetukset ja mahdollisesti valita lähetystavaksi teksti-, MMS- tai multimediaviesti. 

MMS-asetukset

  • Yhteyden nimi: Telia MMS
  • APN: mms
  • Välipalvelimen osoite: 195.156.25.33
  • Välipalvelimen portti: 8080
  • MMSC-osoite: http://mms/
  • Yhteystyyppi: Jatkuva

Syötä lähettävä ja vastaanottava sähköpostiosoite riistakameran asetuksiin. Joissain kameroissa voi olla valmiiksi valmistajan tarjoama sähköpostiosoite, mutta voit vaihtaa sen myös muuksi osoitteeksi. Huomioithan sähköpostien lähetysmäärän määritellessäsi asetuksia kameralle. Sähköpostin palveluntarjoajat voivat rajoittaa sähköpostien lähetystä tietyn aikavälin sisällä, esim. 10 kpl/min, 100 kpl/tunti.

Kun käytät meidän tarjoamaamme sähköpostiosoitetta, käytä lähtevän postin palvelimena smtp.tele.fi -osoitetta. Löydät lisää tietoa tarjoamastamme sähköpostista sähköpostiohjeistamme.

Lähtevän postin palvelin: smtp.tele.fi

  • Portti: 25 tai 465
  1. Tarkista, että riistakamera on matkapuhelinverkon kuuluvuusalueella.
  2. Tarkista Minun Teliasta, ettei liittymällä ole dataestoa.
  3. Testaa yhteyden toimivuus asettamalla SIM-kortti toiseen laitteeseen. Jos yhteys toimii toisella laitteella, häiriö on aiemmassa laitteessa. Kokeile palauttaa tehdasasetuksille laite jossa yhteys ei toiminut, ja testaa sitten SIM-korttia uudelleen siinä.
  1. Tarkista, että riistakamera on matkapuhelinverkon kuuluvuusalueella ja että se saa merkkivalojen mukaan yhteyden verkkoon.
  2. Tarkista, että riistakameran asetuksiin on määritelty oikeat MMS- ja/tai sähköpostiasetukset.
  3. Vaihda SIM-kortti puhelimeen ja kokeile lähettää kuvaviesti sillä. Jos viesti lähtee toiselta laitteelta, ongelma on riistakameran asetuksissa. Tarkista samalla, onko SIM-kortilla PIN-kysely päällä, sillä sen tulee olla pois päältä kameraa käyttäessä. Kokeile palauttaa kamera tehdasasetuksille ja määritä asetukset sen jälkeen uudelleen.

Joissain riistakameroissa on mahdollisuus myös live-seurantaan, jolloin yhteys kameraan muodostetaan etänä. Silloin käytettävän liittymän ominaisuuksia kannattaa tarkastella ja mahdollisesti käyttää eri asetuksia, kuin pelkkien kuvien lähettämisessä.

Saatat tarvita etähallintaa varten kaksisuuntaisen datayhteyden, jonka voi muodostaa Yhteyspiste-palvelun avulla. Voit tilata Yhteyspiste-palvelun riistakameran liittymälle kirjautumalla Minun Teliaan ja menemällä siellä liittymän hallintaan. Kun liittymälle on tilattu Yhteyspiste-palvelu, riistakameran asetuksista tulee vaihtaa internetasetuksissa APN-asetukseksi Opengate, kun normaalisti se on Internet. Jos etäyhteys on suoraan päätelaitteelta kameralle ja vaatii kiinteän IP-osoitteen, liittymälle on tilattava Yhteyspiste Plus -palvelu.

Internet-asetukset

  • APN: opengate
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Ilmalämpöpumpun asetukset

Valvontalaitteiden asetukset

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Minun Telia

Minun Teliassa maksat laskut helposti, hallinnoit liittymiäsi ja palveluitasi, löydät puk-koodin, teet vikailmoituksen ja keskustelet asiakaspalvelun kanssa.

Kirjaudu selaimella
Tutustu Minun Telia -sovellukseen

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.