Lisätietoa Telia Finland Oyj:n asiakasviestinnästä ja markkinoinnista kuluttaja-asiakkaille
Asiakasviestintä
Asiakassuhteen ylläpitämiseksi viestimme sinulle asioista, jotka liittyvät kiinteästi niihin tuotteisiin tai palveluihin, jotka olet meiltä tilannut. Tällaisia viestejä ovat esimerkiksi tiedotteet hintojen ja palvelusisältöjen muutoksesta, sekä sellaiset viestit, jotka liittyvät palvelun tai tuotteen toimittamiseen ja toimintaan. Asiakasviestit voidaan lähettää sähköisesti tai kirjeitse, eivätkä ne sisällä markkinointia.
Markkinointiviestit ja -puhelut
Näiden asiakasviestien lisäksi voimme lähettää markkinointia sisältäviä viestejä kirjeitse tai sähköisesti. Markkinointiviesteistä saat kattavammin tietoa Telia-yhtiöiden (jäljempänä myös ”Telia”) ja Telian yhteistyökumppaneiden tuotteista, palveluista ja eduista.
Telian asiakaseduista kerrotaan pääsääntöisesti sähköisten kanavien kautta.
Sähköistä suoramarkkinointia voidaan lähettää, mikäli olet antanut siihen luvan (markkinointilupa). Voit saada meiltä sähköistä suoramarkkinointia hankkimiesi palveluiden kanssa samaan tuoteryhmään kuuluvista palveluista myös ilman erillistä markkinointilupaa. Mikäli kiellät sähköisen markkinoinnin, emme lähetä sinulle minkäänlaista markkinointia sisältäviä sähköisiä viestejä. Voit asettaa sähköisen markkinointikiellon itsepalvelussa tai asiakaspalvelumme kautta.
Markkinointiluvat koskevat kaikkia Telian kanssa samaan konserniin kuuluvia yhtiöitä ja kaikkia sinulla olevia tuotteita ja palveluita, kuten matkapuhelinliittymiä, internetliittymiä sekä TV- ja muita lisäarvopalveluita, sekä yhteistyökumppaneiden palveluita.
Minun Telia -sovelluksen kautta voit saada ilmoituksia asiakaseduista ja tarjouksista, mikäli olet sallinut ilmoitusviestit sovelluksen asetuksissa. Sovelluksen asetuksista saat ilmoitusviestit halutessasi myös pois päältä.
Kirjeitse lähetettäviä suoramarkkinointiviestejä voimme lähettää sinulle ilman erillistä lupaa. Mikäli haluat kieltää kirjeitse lähetettävät suoramarkkinointiviestit, voit tehdä sen asettamalla suoramarkkinointikiellon itsepalvelussa tai asiakaspalvelumme kautta.
Voimme myös soittaa sinulle kertoaksemme eduista ja tarjouksista. Mikäli haluat kieltää markkinointipuhelut, voit tehdä sen asettamalla suoramarkkinointikiellon itsepalvelussa tai asiakaspalvelumme kautta. Voimme soittaa sinulle kertoaksemme tarjouksistamme myös, mikäli olet jättänyt meille tätä koskevan soittopyynnön.
Eri aihealueiden uutiskirjeet
Telialla on eri aihealueisiin liittyviä uutiskirjeitä, joiden tilaajaksi sinun on mahdollista liittyä kiinnostuksesi mukaan telia.fi:stä löytyvällä lomakkeella. Kun liityt tietyn aihealueen uutiskirjeen tilaajaksi, pystymme tarjoamaan sinulle juuri tätä aihetta koskevia ajankohtaisia tietoja.
Uutiskirjetilaajaksi liittyminen on hyvä mahdollisuus saada tietoa Telian eduista, vaikka et olisikaan Telian asiakas. Jos tilaat uutiskirjeen lomakkeen kautta, voit peruuttaa tilauksen saamiesi uutiskirjeiden linkistä. Jos taas olet Telian asiakas, mutta et ole antanut sähköistä markkinointilupaa, tilaamalla uutiskirjeen aktivoit samalla luvan sähköisen markkinointiin ja saat sähköpostiin ja/tai tekstiviestillä tietoa kattavammin eri palveluista. Asiakkaamme voivat hallinnoida markkinointilupiaan kirjautumalla telia.fi-sivulle.
Liittymällä uutiskirjelistallemme saat meiltä Telia-yhtiöiden tai Telian yhteistyökumppaneiden viestejä, jotka sisältävät tietoa parhaista eduista, palveluista tai tapahtumista.
Markkinointiviestien kohdentaminen
Haluamme varmistaa, että koet meiltä saamasi viestinnän relevanttina. Tämän vuoksi voimme kerätä asiakkailtamme tietoa, mistä aiheista he ovat kiinnostuneita.
Voimme kohdentaa sinulle lähettämiämme markkinointiviestejä myös asiakastietojesi avulla. Kun olet asiakkaamme, käytät palveluitamme tai vierailet verkkosivuillamme, saamme sinusta samalla tietoja, joiden perusteella pystymme tarjoamaan sinulle paremmin juuri sinun tarpeisiisi ajankohtaisia ja relevantteja tarjouksia ja viestejä. Mikäli et halua, että räätälöimme viestejä sinulle sopivammiksi, voit kieltää markkinointiviestien personoinnin itsepalvelussa tai asiakaspalvelumme kautta.
Halutessasi voit antaa myös suostumuksesi siihen, että kohdennamme markkinointiviestejä käytössäsi olevien tuotteidemme ja palveluidemme käytön yhteydessä syntyneiden välitystietojen ja sijaintitietojen perusteella.
Välitystietoja ovat esimerkiksi puheluita ja tekstiviestejä koskevat tiedot; tieto viestinnän osapuolista, yhteyden tapahtuma- ja kestoaika, liittymän IP-osoite ja sijaintitieto sekä päätelaitetta koskeva tieto. Välitystietojen avulla voimme vinkata sinulle paremmin tarpeeseesi sopivasta liittymästä tai päätelaitteen uusista lisätarvikkeista.
Sijaintitieto puolestaan ilmaisee liittymäsi tai päätelaitteesi maantieteellisen sijainnin ja sitä käytetään lisäarvopalveluiden kuten kartta-, navigointi tai alueellisesti kohdennettujen mainospalveluiden tarjoamiseen. Sijaintitiedon tarkkuuteen vaikuttaa mm. tarjottavan lisäarvopalvelun ominaisuudet ja esimerkiksi matkapuhelimen osalta tukiasemien määrä kyseisellä alueella. Sijaintitietoja hyödynnetään muun muassa silloin, kun tilaat puhelimeesi tiedon lähimmän apteekin tai ravintolan sijainnista. Vastaavasti voit saada alueellisesti kohdennetun mainoksen sen perusteella, että olet tällä hetkellä kyseisellä alueella.
Asiakaskyselyt ja -tutkimukset
Haluamme kehittää toimintaamme asiakkaitamme kuunnellen. Tätä varten kysymme asiakkaidemme mielipidettä erilaisiin aiheisiin palveluiden kehityksestä asiakaspalvelun toimivuuteen tai vaikkapa toivotuimpiin asiakasetuihin. Mikäli et kuitenkaan halua että lähestymme sinua näillä kyselyillä, voit kieltää sen asettamalla suoramarkkinointikiellon itsepalvelussa tai asiakaspalvelumme kautta. Tällöin emme lähesty sinua tutkimusasioissa minkään kanavan kautta (sähköposti, tekstiviesti, puhelut).
Kohdennettu ja personoitu mainonta sosiaalisen median palveluissa
Voimme kohdentaa ja personoida sinulle sinua kiinnostavaa mainontaa myös sosiaalisen median kanavissa perustuen esimerkiksi henkilötietoihin, joita käsittelemme toimittaessamme sinulle sopimuksen mukaista palvelua tai kun käytät palveluitamme. Mikäli haluat kieltää kohdennetun mainonnan, voit tehdä sen asettamalla suoramarkkinointikiellon joko itsepalvelussa tai asiakaspalvelumme kautta.
Mainonnan kohdentamiseen ja personoimiseen sosiaalisen median kanavissa voidaan käyttää myös evästeillä kerättyä tietoa vierailustasi verkkosivuillamme (lisätietoja täältä). Evästeillä kerättävän tiedon perusteella tehtävän mainonnan voit estää esimerkiksi käyttämällä selaimesi ns. ”do not track”-toimintoa.
Voit hallinnoida selaimesi evästeasetuksia myös näillä sivustoilla:
Kohdennetut mainokset on mahdollista kieltää lisäksi kussakin sosiaalisen median kanavassa noudattamalla heidän ohjeitaan ja tietosuojakäytäntöjään, ohessa esimerkkejä:
Tietosuoja ja asetusten hallinta
Tietosuojalausunnosta löydät lisää tietoa asiakastietojen käsittelystä. Markkinointiluvan perusteella kerättyjä tietoja ei luovuteta ilman asiakkaan erillistä suostumusta Telian ulkopuolelle muuten kuin lain sallimissa tai velvoittamissa tilanteissa. Voimme kuitenkin luovuttaa kolmansille osapuolille käsittelemistämme tiedoista sellaista karkeistettua tilastotietoa, josta ei ole mahdollista tunnistaa yksittäistä henkilöä.
Voit muokata tietosuojaan ja suoramarkkinointiin liittyviä asetuksiasi itsepalvelussa, eli Minun Telia -sovelluksessa tai kirjautumalla osoitteeseen telia.fi. Voit myös tehdä muutokset soittamalla asiakaspalveluumme 020 690 400 (mpm/pvm) tai lähettämällä pyynnön kirjallisesti joko Asiakaspalvelun yhteydenottolomakkeella tai osoitteeseen Telia Finland Oyj, Asiakaspalvelu, PL 0400, 65101 Vaasa. Halutessasi sinulla on myös mahdollisuus kieltää markkinointi kokonaan.
Oletko yritysasiakkaamme? Yritysasiakkaan suoramarkkinointia voit hallita tällä lomakkeella.
Läsa om Telia Finland Oyj’s policy om marknadsföring på svenska.
Read the Telia Finland Oyj's direct marketing notice in English.