Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Uusimmat artikkelit

Uusi EU-laki: Jatkossa tarvitset mobiilivarmenteen, kun maksat tavaroita tai palveluita puhelinlaskulla

2 min

Sadattuhannet suomalaiset ostavat puhelinlaskulle tuotteita tai palveluita. Syyskuun puolivälissä astuu voimaan uusi maksupalveludirektiivi, joka vaikuttaa kaikkeen maksamiseen – myös puhelinlaskuilla tehtäviin ostoksiin.

Jatkossa ostajan täytyy tunnistautua vahvasti tiettyjen ostojen yhteydessä, jotta mahdollisia väärinkäytöksiä voidaan ehkäistä. Teleoperaattorit takaavat turvallisen ja sujuvan ostamisen mobiilivarmenteen avulla.

Uusi EU-laki määrittelee kolme erilaista tilannetta, joissa lisätunnistus vaaditaan syyskuun 14. päivän jälkeen. Näihin tilanteisiin törmää varmasti, jos on tottunut maksamaan ostoksia puhelinlaskulla.

Vahva tunnistautuminen vaaditaan joka kuudennen fyysisen tuotteen oston yhteydessä. Tällaisia ovat muun muassa ostot limsa- sekä välipala-automaateista. Sen sijaan esimerkiksi HSL:n kertaliput eivät ole fyysisiä tuotteita, joten niiden kohdalla lisätunnistautumista ei vaadita.

Lisätunnistus kysytään myös harvinaisemmissa tilanteissa, kun ostaa puhelinlaskulle yli 30 euron fyysisiä tuotteita. Esimerkiksi joissakin tilanteissa ruokaa pystyy ostamaan puhelinlaskulle ravintoloissa tai verkossa, ja silloin ostosumma voi ylittää 30 euroa. Lisätunnistus vaaditaan myös digitaalisten palveluiden tai tuotteiden kohdalla, kun summa on yli 50 euroa. Nämä tilanteet ovat myös harvinaisempia.

Puhelinlaskulle ostamisen ei kuitenkaan tarvitse muuttua monimutkaisemmaksi, vaikka laki vaatiikin lisätunnistuksen tietyissä tilanteissa. Teleoperaattoreilla puhelinlaskulle ostaminen tapahtuu syyskuun puolivälistä alkaen mobiilivarmenteen avulla. Sen avulla ostoja voidaan tehdä edelleen sujuvasti, nopeasti ja turvallisesti. Mobiilivarmenteen aktivoinnin jälkeen eri tilanteita ei tarvitse tunnistaa, ja ostaminen voi jatkua huoletta. Mobiilivarmennetta käyttäessä riittää, että näppäilee valitsemansa tunnusluvun, kun puhelin sitä pyytää.

Mobiilivarmenne on aina mukana

Mobiilivarmenne aktivoidaan puhelimen SIM-korttiin, joka kulkee aina mukana. Maksaminen ja sähköinen asiointi sujuu vaivattomasti yhden tunnusluvun avulla eikä erillisiä sovelluksia tarvita.

Samalla mobiilivarmenne on sähköinen henkilöllisyystodistus, jolla pystyy myös asioimaan yli tuhannessa suomalaisessa verkkokaupassa. Sen avulla voi myös tunnistautua esimerkiksi Kelan tai verottajan sivuilla.

Telian puhelinliittymän käyttäjille mobiilivarmenne on ilmainen. Mobiilivarmenteen aktivoinnin voi tehdä helposti Telian sivujen kautta, tarvitset vain verkkopankkitunnukset.

Teksti: Eeva Salmi

Kuva: Shutterstock

Mobiilivarmenne on oikeasti helppo ja turvallinen tapa tunnistautua netissä.

Ota tästä käyttöön
Lisää samasta aiheesta

Lisää samasta aihealueesta

Mobiilivarmenne
Edellinen artikkeli
Perinteisen pankkitunnistuksen tietoturva happanee lähiviikkoina – ”Älkää nyt ihmeessä lähtekö itse säätämään”
Pankkien käyttämää TUPAS-protokollaa ei lokakuun alusta alkaen enää hyväksytä vahvaksi ...
Seuraava artikkeli
Ari Hakalan ryhmä kehitti palvelun, joka vielä hetki sitten olisi ollut laiton – palkittiin nyt Euroopan parhaana hankkeena
Ari Hakalan näpeissä kimaltelee palkintopysti, josta miljoonat suomalaiset saavat olla iloisia. ...