Muutoksia sähköpostipalvelussa
Sähköpostipalvelumme ylläpito on siirtymässä Fjordmail Technologies AS:lle. Täältä löydät tietoa muutoksen syistä, sekä ohjeet ja vinkit.
Sähköpostipalvelu uudistuu
Olemme aiemmin kertoneet Telian inet.fi-sähköpostipalvelun lopetuksesta. Luovumme vanhoista palveluistamme, jotta voimme rakentaa uutta. Asiakkaidemme rakkaus sähköpostipalveluamme kohtaan on kuitenkin käynyt selväksi, ja siksi meille on ollut tärkeää löytää palvelulle uusi ja luotettava palveluntarjoaja.
Telian laajakaistaasi sisältyvä inet.fi-sähköpostipalvelu ja Telia Mail siirtyvät osaksi norjalaista Fjordmail Technologies AS -yhtiötä. Fjordmail on pohjoismainen sähköpostipalveluiden tarjoaja, joka tunnettu nykyaikaisista ja turvallisista sähköpostipalveluista sekä luotettavasta asiakaspalvelusta.
- Sähköpostilaatikon koko kasvaa ja on jatkossa huimat 10 Gt (nyt 500 Mt).
- Käyttäjätunnuksesi ja salasanasi säilyvät ennallaan.
- Sähköpostiosoitteesi, sähköpostilaatikossasi olevat viestit ja tallentamasi tiedostot säilyvät ennallaan.
- Saumaton käyttökokemus kaikilla laitteilla (PC, Mac, tabletti ja älypuhelin)
- Moderni ja mainosvapaa selainversio näyttää hieman erilaiselta kuin ennen, mutta palvelun perustoiminnot säilyvät pääosin ennallaan.
- Saapuvan ja lähtevän postin palvelimet (IMAP, POP3 ja SMTP) säilyvät ennallaan.
- Uudistuksen myötä palvelun käyttöehdot ja tietosuojalausunto muutuvat.
Sinun ei tarvitse tehdä muutoksen vuoksi mitään.
Meille on tärkeää, että saat kaiken tarvitsemasi tiedon muutoksesta. Uudistus tapahtuu 23.5. ja tältä sivulta löydät lisätietoa muutoksesta, sekä ohjeet jos haluat vaihtaa sähköpostisi toisaalle.
Usein kysyttyä muutoksesta
Muutos tulee tapahtumaan 23.5.. Olemme sinuun henkilökohtaisesti yhteydessä sähköpostitse vähintään 2 kuukautta ennen muutosta.
Kaikki data säilytetään tietoturvallisesti pohjoismaissa sijaitsevilla palvelimilla.
Ennen muutosta voit lukea Fjordmailin tietosuojalausunnon heidän englanninkielisiltä sivuiltaan: https://www.fjordmail.no/fjordmail-technologies-privacy-statement
Fjordmail ottaa yhteyttä sopiakseen kanssasi laskutusasiat. Me välitämme Fjordmailille ainoastaan sähköpostiosoitteet, mutta emme laskutustietoja.
Fjordmail tarjoaa uudistetun ja parannellun sähköpostin käyttöliittymän. Saat myös reilusti enemmän säilytystilaa viesteillesi, kun postilaatikon koko kasvaa 500 megatavusta 10 gigatavuun. Lisäksi käytettäväksi tulee varmuuskopiointi poistetuista viesteistä – jos poistit vahingossa tärkeän viestin, voit ottaa yhteyttä Fjordmailiin, joka säilyttää poistettujen viestien varmuuskopioita 14 vuorokauden ajan poistamisesta.
Fjordmailin roskapostisuodatin ja virussuojaus minimoivat ei-toivotut sähköpostiviestit. Roskapostikansion ja roskakorin viestit poistuvat automaattisesti 30 vuorokauden kuluessa.
Voit käyttää sähköpostiasi kuten tähänkin asti, eli saumattomasti useiden laitteiden välillä (tietokoneella PC/MAC, älypuhelimella, tabletilla).
Kyllä, Fjordmaililla on suomenkielinen asiakaspalvelu puhelimitse ja sähköpostitse.
Fjordmail Technologies on yksityinen yritys, joka on riippuvainen tuloista jatkaakseen sähköpostipalvelun tarjoamista. Uusi sähköpostipalvelu ei näytä mainoksia, vaan luottaa siihen, että asiakkailla on aktiivinen tilaus. Fjordmail tulee muutoksen jälkeen ilmoittamaan palvelulle hinnan, joka on 4,99 €/kk tai Fjordmailin silloisen hinnaston mukainen hinta. Lisätietoja tästä tulee saataville myöhemmin. Jos sinulla on määräaikainen laajakaistasopimus johon kuuluu sähköpostipalvelu, sähköpostista ei peritä maksuja määräaikaisen sopimuksen voimassaoloajalta.
Kuluttaja-asiakkaanamme voit hoitaa Telia Sähköpostin irtisanomisen kätevästi chatbotin kanssa.
Yritysasiakkaanamme voit hoitaa Telia Sähköpostin irtisanomisen asiakaspalvelun kautta numerosta 0200 27007 (arkisin 9–15). Voit myös tehdä irtisanomispyynnön Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelussa.
Voit halutessasi irtisanoa sähköpostisi, jos et enää tarvitse sitä.
Fjordmailille siirtyvä sähköpostisi ei muutu maksulliseksi ilman omaa päätöstäsi. Fjordmail ottaaa sinuun yhteyttä, kun siirto on tapahtunut. Jos et silloin enää tarvitse sähköpostilaatikkoasi etkä ilmoita heille asiakastietojasi, sähköpostipalvelu irtisanoutuu automaattisesti ilmoitetun aikataulun puitteissa. Saat asiasta erillisen viestin siirron tapahduttua.
Laajakaistayhteys tukee sähköpostin käyttämistä, eli mahdollistaa sähköpostin lähettämisen sekä vastaanottamisen, mutta se ei velvoita tarjoamaan sähköpostipalveluja.
9.3.2022 alkaen Telia Sähköposti ei ole enää kuulunut uusiin laajakaistatilauksiin lisäpalveluna.
Voit siirtää sähköpostisi toiselle palveluntarjoajalle, jolloin sähköpostiosoitteesi vaihtuu. Kokosimme ohjeet ja muistilistan siihen, miten voit helposti siirtyä Telia Sähköpostin käytöstä toisen palveluntarjoajan sähköpostin käyttäjäksi.
Ne Telia Sähköpostit, joilla on käytössä oma domain (esimerkiksi yrityksennimi.fi) eivät siirry Fjordmailille. Näiden sähköpostien osalta palvelu päättyy. Tiedotamme asiasta tarkemmin niitä asiakkaita, joita tilanne koskee.
Vinkit uuden sähköpostin käyttöönottoon
Jos päädyt vaihtamaan sähköpostisi toiselle palveluntarjoajalle, kannattaa tutustua näihin ohjeisiin ja vinkkeihin.
- Ota uusi sähköpostipalvelu käyttöön hyvissä ajoin
- Siirrä tärkeät viestit uuteen sähköpostiisi
- Tuo kontaktiesi yhteystiedot uuteen sähköpostiisi
- Ilmoita kontakteillesi uusi sähköpostiosoitteesi
- Vanhaan sähköpostiin kannattaa asettaa automaattinen vastaus, joka ilmoittaa lähettäjälle uuden sähköpostiosoitteesi
Päivitä uusi osoite käyttämiisi palveluihin
Nyt jo kannattaa alkaa seuraamaan, missä käytät @pp.inet.fi-sähköpostiasi. Uuden sähköpostiosoitteen käyttöönotto onnistuu helpommin, kun tiedossasi ovat kaikki ne paikat, joihin uusi osoite on päivitettävä. Kokosimme urakkaa helpottamaan muistilistan yleisimmistä paikoista:
Jos päädyt vaihtamaan sähköpostisi toiselle palveluntarjoajalle, kannattaa tutustua näihin ohjeisiin ja vinkkeihin.

Muista nämä
- Laskuttajat, kuten sähköyhtiö
- Facebook ja muut käyttämäsi somekanavat
- Sovelluksien käyttäjätunnukset
- Kanta-asiakkuudet
- Harrastussivustot
- Keskustelufoorumit
Lataa tästä sähköpostin vaihtajan muistilista, johon voit merkitä missä vaiheessa olet sähköpostin päivittämisessä eri palveluihin.

Asiakastiedot ajan tasalle
Muistathan päivittää uuden sähköpostiosoitteesi myös meille asiakastietoihisi, jotta saat jatkossakin sähköpostiisi tietoa palveluistasi sekä rahanarvoisista asiakaseduistasi.
Kuluttaja-asiakkaanamme voit päivittää asiakastietojasi helposti kirjautumalla Minun Teliaan.
Yritysasiakkaanamme voit päivittää yhteystietosi Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelussa.
Ohjeita
Löydät alta tarkempia ohjeita Googlen Gmail-sähköpostin sekä Microsoftin Outlook-sähköpostin käyttöönotosta sekä automaattisen vastauksen asettamisesta sähköpostipalvelussamme.

Uusi sähköposti käyttöön Helpin avulla
Ota uusi sähköposti vaivatta käyttöön Helpin asiantuntijan kanssa Sähköpostipalvelun vaihto ja viestien kopiointi -palvelulla (alkaen 79 €). Luomme uuden sähköpostiosoitteen, josta löydät vanhat viestisi ja yhteystietosi. Opastamme myös palvelun perustoiminnot sinulle ja asetamme automaattisen vastauksen vanhaan sähköpostiisi.
Apunasi
Telia Helppi
Tarvitsetko uuden sähköpostipalvelun käyttöönotossa teknistä tukea? Soita numeroon 0600 10 100 (2,50 € puhelu / alkava min + mpm/pvm). Telia Helppi palvelee arkisin klo 8–20 ja lauantaisin 9–16.30.
Telia Käyttötuki
Yritysasiakkaille suunnattu Telia Käyttötuki auttaa asennus-, käyttö- ja ongelmatilanteissa puhelimitse tai yrityksenne tiloissa. Soita numeroon 0600 15 500 (2,5 €/puhelu + 2,5 €/alkava min + mpm/pvm (alv. 24 %)).
Asiakastuki
Asiakastuesta löydät kattavat ohjeet sähköpostipalvelumme käyttöön sekä Gmail- ja Outlook-sähköpostipalveluihin vaihtamiseen.
Telia Yhteisö
Löydä ja kysy neuvoja osaavilta käyttäjiltämme uuden sähköpostipalvelun valintaan, käyttöönottoon tai vaikka viestien siirtämiseen liittyen.