Muutoksia sähköpostipalvelussa

Sähköpostipalvelumme ylläpito on siirtymässä Fjordmail Technologies AS:lle. Täältä löydät tietoa muutoksen syistä, sekä ohjeet ja vinkit.

Sähköpostipalvelu uudistuu

Olemme aiemmin kertoneet Telian inet.fi-sähköpostipalvelun lopetuksesta. Luovumme vanhoista palveluistamme, jotta voimme rakentaa uutta. Asiakkaidemme rakkaus sähköpostipalveluamme kohtaan on kuitenkin käynyt selväksi, ja siksi meille on ollut tärkeää löytää palvelulle uusi ja luotettava palveluntarjoaja.

Telian laajakaistaasi sisältyvä inet.fi-sähköpostipalvelu ja Telia Mail siirtyvät osaksi norjalaista Fjordmail Technologies AS -yhtiötä. Fjordmail on pohjoismainen sähköpostipalveluiden tarjoaja, joka tunnettu nykyaikaisista ja turvallisista sähköpostipalveluista sekä luotettavasta asiakaspalvelusta.

  • Sähköpostilaatikon koko kasvaa ja on jatkossa huimat 10 Gt (nyt 500 Mt).
  • Käyttäjätunnuksesi ja salasanasi säilyvät ennallaan.
  • Sähköpostiosoitteesi, sähköpostilaatikossasi olevat viestit ja tallentamasi tiedostot säilyvät ennallaan.
  • Saumaton käyttökokemus kaikilla laitteilla (PC, Mac, tabletti ja älypuhelin)
  • Moderni ja mainosvapaa selainversio näyttää hieman erilaiselta kuin ennen, mutta palvelun perustoiminnot säilyvät pääosin ennallaan.
  • Saapuvan ja lähtevän postin palvelimet (IMAP, POP3 ja SMTP) säilyvät ennallaan.
  • Uudistuksen myötä palvelun käyttöehdot ja tietosuojalausunto muutuvat. 

Sinun ei tarvitse tehdä muutoksen vuoksi mitään.

Meille on tärkeää, että saat kaiken tarvitsemasi tiedon muutoksesta. Uudistus tapahtuu 23.5. ja tältä sivulta löydät lisätietoa muutoksesta, sekä ohjeet jos haluat vaihtaa sähköpostisi toisaalle.

Usein kysyttyä muutoksesta

Milloin muutos tapahtuu?

Muutos tulee tapahtumaan 23.5.. Olemme sinuun henkilökohtaisesti yhteydessä sähköpostitse vähintään 2 kuukautta ennen muutosta.

Missä sähköpostipalvelimet fyysisesti jatkossa sijaitsevat?

Kaikki data säilytetään tietoturvallisesti pohjoismaissa sijaitsevilla palvelimilla.

Kenelle tietojani luovutetaan?

Ennen muutosta voit lukea Fjordmailin tietosuojalausunnon heidän englanninkielisiltä sivuiltaan: https://www.fjordmail.no/fjordmail-technologies-privacy-statement

Välittääkö Telia laskutustietoni Fjordmailille?

Fjordmail ottaa yhteyttä sopiakseen kanssasi laskutusasiat. Me välitämme Fjordmailille ainoastaan sähköpostiosoitteet, mutta emme laskutustietoja.

Tuleeko minulle muutoksen myötä lisää sähköpostitilaa tai muita uusia ominaisuuksia?

Fjordmail tarjoaa uudistetun ja parannellun sähköpostin käyttöliittymän. Saat myös reilusti enemmän säilytystilaa viesteillesi, kun postilaatikon koko kasvaa 500 megatavusta 10 gigatavuun. Lisäksi käytettäväksi tulee varmuuskopiointi poistetuista viesteistä – jos poistit vahingossa tärkeän viestin, voit ottaa yhteyttä Fjordmailiin, joka säilyttää poistettujen viestien varmuuskopioita 14 vuorokauden ajan poistamisesta. 

Fjordmailin roskapostisuodatin ja virussuojaus minimoivat ei-toivotut sähköpostiviestit.  Roskapostikansion ja roskakorin viestit poistuvat automaattisesti 30 vuorokauden kuluessa. 

Voit käyttää sähköpostiasi kuten tähänkin asti, eli saumattomasti useiden laitteiden välillä (tietokoneella PC/MAC, älypuhelimella, tabletilla).

Saanko jatkossakin palvelua sähköpostiini liittyen suomeksi?

Kyllä, Fjordmaililla on suomenkielinen asiakaspalvelu puhelimitse ja sähköpostitse.

Muuttuuko palvelu maksulliseksi?

Fjordmail Technologies on yksityinen yritys, joka on riippuvainen tuloista jatkaakseen sähköpostipalvelun tarjoamista. Uusi sähköpostipalvelu ei näytä mainoksia, vaan luottaa siihen, että asiakkailla on aktiivinen tilaus. Fjordmail tulee muutoksen jälkeen ilmoittamaan palvelulle hinnan, joka on 4,99 €/kk tai Fjordmailin silloisen hinnaston mukainen hinta. Lisätietoja tästä tulee saataville myöhemmin. Jos sinulla on määräaikainen laajakaistasopimus johon kuuluu sähköpostipalvelu, sähköpostista ei peritä maksuja määräaikaisen sopimuksen voimassaoloajalta.

Miten irtisanon sähköpostipalveluni ennen sen siirtymistä Fjordmailille?

Kuluttaja-asiakkaanamme voit hoitaa Telia Sähköpostin irtisanomisen kätevästi chatbotin kanssa.

Avaa chat

Yritysasiakkaanamme voit hoitaa Telia Sähköpostin irtisanomisen asiakaspalvelun kautta numerosta 0200 27007 (arkisin 9–15). Voit myös tehdä irtisanomispyynnön Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelussa.

Pitääkö minun itse irtisanoa sähköposti, jos en halua sen siirtyvän Fjordmailille?

Voit halutessasi irtisanoa sähköpostisi, jos et enää tarvitse sitä.

Fjordmailille siirtyvä sähköpostisi ei muutu maksulliseksi ilman omaa päätöstäsi. Fjordmail ottaaa sinuun yhteyttä, kun siirto on tapahtunut. Jos et silloin enää tarvitse sähköpostilaatikkoasi etkä ilmoita heille asiakastietojasi, sähköpostipalvelu irtisanoutuu automaattisesti ilmoitetun aikataulun puitteissa. Saat asiasta erillisen viestin siirron tapahduttua.

Miten laajakaistaan kuulunut lisäpalvelu on voitu päättää siirtää toiselle toimijalle?

Laajakaistayhteys tukee sähköpostin käyttämistä, eli mahdollistaa sähköpostin lähettämisen sekä vastaanottamisen, mutta se ei velvoita tarjoamaan sähköpostipalveluja. 

9.3.2022 alkaen Telia Sähköposti ei ole enää kuulunut uusiin laajakaistatilauksiin lisäpalveluna.

Mitä teen, jos en halua palveluni siirtyvän Fjordmailille?

Voit siirtää sähköpostisi toiselle palveluntarjoajalle, jolloin sähköpostiosoitteesi vaihtuu. Kokosimme ohjeet ja muistilistan siihen, miten voit helposti siirtyä Telia Sähköpostin käytöstä toisen palveluntarjoajan sähköpostin käyttäjäksi.

Tutustu ohjeisiin

Miten toimin, jos minulla tai yritykselläni on ollut Telia Sähköposti omalla domainilla?

Ne Telia Sähköpostit, joilla on käytössä oma domain (esimerkiksi yrityksennimi.fi) eivät siirry Fjordmailille. Näiden sähköpostien osalta palvelu päättyy. Tiedotamme asiasta tarkemmin niitä asiakkaita, joita tilanne koskee.

Vinkit uuden sähköpostin käyttöönottoon

Jos päädyt vaihtamaan sähköpostisi toiselle palveluntarjoajalle, kannattaa tutustua näihin ohjeisiin ja vinkkeihin.

  • Ota uusi sähköpostipalvelu käyttöön hyvissä ajoin 
  • Siirrä tärkeät viestit uuteen sähköpostiisi
  • Tuo kontaktiesi yhteystiedot uuteen sähköpostiisi
  • Ilmoita kontakteillesi uusi sähköpostiosoitteesi
  • Vanhaan sähköpostiin kannattaa asettaa automaattinen vastaus, joka ilmoittaa lähettäjälle uuden sähköpostiosoitteesi

Päivitä uusi osoite käyttämiisi palveluihin

Nyt jo kannattaa alkaa seuraamaan, missä käytät @pp.inet.fi-sähköpostiasi. Uuden sähköpostiosoitteen käyttöönotto onnistuu helpommin, kun tiedossasi ovat kaikki ne paikat, joihin uusi osoite on päivitettävä. Kokosimme urakkaa helpottamaan muistilistan yleisimmistä paikoista:

Jos päädyt vaihtamaan sähköpostisi toiselle palveluntarjoajalle, kannattaa tutustua näihin ohjeisiin ja vinkkeihin.

Ohjeita

Löydät alta tarkempia ohjeita Googlen Gmail-sähköpostin sekä Microsoftin Outlook-sähköpostin käyttöönotosta sekä automaattisen vastauksen asettamisesta sähköpostipalvelussamme.

Apunasi