Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Telian sähköpostin käyttäminen

Unohtuiko Telian sähköpostin salasana? Miten vaihdan Telian sähköpostin salasanan? Miten käytän Telian sähköpostia selaimessa? Tältä sivulta löytyy apua ja tukea.

Etsitkö apua sähköpostin käyttämiseen matkapuhelimella tai tietokoneella?

Kirjautuminen Telian sähköpostiin

1. Pääset kirjautumaan Telian sähköpostiin suoraan osoitteessa webmail.inet.fi.
2. Kirjaudu sisään Telia Internet -tunnuksella (esim. testee-1) ja salasanallasi. Tällöin kaikki sähköpostilaatikon toiminnot (kuten suodattimien luonti) ovat käytössäsi. Voit kirjautua sisään myös sähköpostiosoitteellasi (esimerkki.sahkoposti@pp.inet.fi).

Unohtunut salasana

Voit tilata unohtuneen Telian sähköpostin salasanan kirjautumissivulta kohdasta "Unohditko salasanasi".

1. Kirjoita viivalle sähköpostiosoitteesi
2. Klikkaa "Tilaa"
3. Saat uuden salasanan tekstiviestillä

Jos palautus ei edellä annetulla ohjeella onnistu, sähköpostitiliisi ei ole liitetty matkapuhelinnumeroa. Salasana voidaan tällöin vaihtaa ainoastaan ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme. Kun olet saanut uuden salasanan, on suositeltavaa vaihtaa se ja liittää matkapuhelinnumerosi sähköpostitiliisi. Tällä keinolla jatkossa unohtuneen salasanan palautus on helpompaa.

Tilin salasanan vaihtaminen

Salasana on hyvä muuttaa heti uudet tunnukset saatuasi. Salasanan muuttaminen heti alussa ja määrätyin väliajoin lisää tietoturvallisuuttasi. Salasanan voit muuttaa näiden ohjeiden avulla:

1. Kirjaudu sisään osoitteessa telia.fi Telia Internet -tunnuksella (esim. testee-1 ja salasana. HUOM! Salasanan vaihtaminen ei onnistu muilla tunnistustavoilla)
2. Valitse laajakaistasi ja katso kohtaa "Hallinnoi liittymääsi"
3. Valitse "Vaihda salasana"

Jos käytät sähköpostin lukemiseen sähköpostiohjelmaa, vaihda uusi salasana myös kyseiseen ohjelmaan.

Matkapuhelinnumeron liittäminen sähköpostitiliin

1. Kirjaudu sisään osoitteessa telia.fi Telia Internet -tunnuksella (esim. testee-1 ja salasana. HUOM! Numeron liittäminen ei onnistu muilla tunnistustavoilla)
2. Valitse laajakaistasi ja katso kohtaa "Hallinnoi liittymääsi"
3. Valitse "Salasana matkapuhelimeesi"

Telia sähköpostin käyttäminen internet-selaimessa

Jos tarvitset alla olevien ohjeiden lisäksi vielä apua sähköpostin käyttämiseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helpin palvelunumeroon 0600 10 100 (2,25 €/min + mpm/pvm). Sinua palvellaan arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16:30.

Voit myös varata henkilökohtaisen ajan haluamallesi ajankohdalle.

Varaa aika

Mikäli asiasi koskee tilaamista tai laskutusta, ota yhteys asiakaspalveluumme.

 

Postilaatikon etusivu

  1. Luettelo saapuneista sähköposteista. Avaa sähköposti klikkaamalla. Tuplaklikkaus avaa viestin uuteen välilehteen.
  2. Sähköpostin hallintaan liittyviä kuvakkeita. Siirrä osoitin kuvakkeen päälle nähdäksesi merkityksen.

 

Sähköpostiviestin avaaminen

Voit avata viestin tuplaklikkaamalla kyseistä sähköpostiviestiä.

 

Viestin poistaminen

  1. Valitse viesti, jonka haluat poistaa rastittamalla valintaruudun viestin vasemmalla puolella.
  2. Klikkaa kuvaketta "Poista"-valikosta.
  3. Vahvista klikkaamalla "Kyllä" avautuvassa ikkunassa.

Voit poistaa viestin myös vetämällä sen roskakoriin. Tyhjennä roskakori viemällä osoitin kansion "Roskakori" päälle, klikkaa sen jälkeen oikealle ilmestyvää roskakorikuvaketta.

 

Viestin kirjoittaminen

  1. Klikkaa valikosta kuvaketta "Uusi viesti" päästäksesi kirjoitustilaan.
  2. Kirjoita vastaanottajan sähköpostiosoite kenttään "Vastaanottaja".
  3. Kirjoita viestisi.
  4. Klikkaa valikosta kuvaketta "Lähetä sähköpostiviesti".

 

Uuden kansion luominen

  1. Klikkaa vasemmanpuoleisen valikon "Omat kansiot" aktiiviseksi.
  2. Valitse ylävalikon kuvake "Uusi kansio".
  3. Anna uudelle kansiollesi sopiva nimi.
  4. Voit siirtää sähköpostiviestin uuteen kansioosi vetämällä ne osoittimella kansion päälle.

 

Yhteyshenkilöt

Yhteyshenkilön lisääminen

  1. Klikkaa ylävalikosta "Yhteyshenkilöt".
  2. Lisätäksesi uuden yhteyshenkilön, klikkaa valikosta kuvaketta "Uusi yhteystieto".
  3. Kirjoita yhteystiedot oikealle avautuviin kenttiin.
  4. Tallenna klikkaamalla valikon kuvaketta "Tallenna yhteystieto".

 

Asetukset

Yleisasetukset

  1. Klikkaa ylävalikosta "Asetukset" nähdäksesi asetuksesi.
  2. Vaihde kieli, aikavyöhyke tai päivämääräasetukset.
  3. Muokkaa allekirjoitusta, suodattimia ja automaattista vastausta.
  4. Hallitse yhteystietojasi.

 

Aseta automaattinen vastaus

  1. Klikkaa vasemmanpuoleisesta valikosta "Autom. vastaukset".
  2. Valitse ruutu "Ota automaattinen vastaus käyttöön".
  3. Syötä päivämäärät jolloin automaattinen vastaus on käytössä. Jos päättymispäivää ei ole määritelty, automaattivastaus on käytössä niin kauan kunnes se lopetat sen manuaalisesti.
  4. Kirjoita automaattinen vastausviestisi.
  5. Lopeta automaattisen vastauksesi muokkaaminen valitsemalla valikosta "Tallenna".

 

Suodattimet

Suodattimien lisääminen, muokkaaminen ja poistaminen onnistuu ainoastaan kirjautumalla käyttäjätunnuksella webmail palveluun. Huom! Sähköpostiosoitteella kirjauduttaessa suodattimien muokkaaminen ei ole mahdollista.

Suodattimen lisääminen

1. Valitse Asetukset > Sähköposti > Suodattimet.
2. Klikkaa lisää.
3. Anna suodattimelle nimi, esim. "Uusi suodatin".  Voit halutessasi lisätä myös suodattimelle toimintakuvauksen.
4. Lisää suodattimelle ehto tai useampia ehtoja.

  • Tulevasta sanomasta on sama kuin: kohtaan asetetaan halutut ehdot. Jos halutaan että vain yksi asetetuista ehdoista pitää täyttyä valitaan se, jos taas halutaan että useamman ehdon täytyy täyttyä, valitaan kaikki ehdot.
  • Ehtoja asetettaessa on oltava tarkka, miten niitä määritellään, jotta ehto ei ole liian laaja. Esim. Lähettäjä, Sisältää, Avainsana: info >> Suodatin toimisi aina kun lähettäjän osoite sisältää kyseisen merkkijonon. Merkkijono voi ilmaantua vaikka keskellä sanaa. Suodattimeen ehdoksi emme suosittele käytettävän pelkästään esim. 'info' tai 'asiakaspalvelu', jne. sillä sääntö saattaa silloin suodattaa tärkeitäkin viestejä pois.
  • Ehtoja saa lisättyä rivin perässä olevasta plus-painikkeesta. (HUOM! Ehtoja ei saa lisätä liikaa, jotta niiden hallinnointi on mahdollista. Suosituksena maksimissaan 20 ehtoa per suodatin)

5. Määritetään Toiminto, mitä tehdään kun suodattimen ehto tai ehdot täyttyvät.- Valitaan toiminto esim. Siirrä kohteeseen ja Roskaposti.

  • Kun suodattimen ehto täyttyy, viesti siirretään roskapostikansioon.
  • Voidaan käyttää myös Hylkää, jolloin lähettäjälle ilmoitetaan viestin hylkäämisestä, eikä viesti tällöin saavu postilaatikkoon kun ehto täyttyy tai Poista, jolloin viesti poistetaan kun suodattimen ehto täyttyy.

6. Tallenna suodatin painamalla Tallenna.

Suodattimen muokkaaminen

1. Valitse suodatin jota haluat muokata klikkaamalla suodattimen nimeä.
2. Klikkaa Muokkaa.
3. Tee halutut muutokset.
4. Tallenna.

Suodattimen käytöstä poistaminen tai käyttöön ottaminen

1. Sama alku kuin muokkaamisessa.
2. Suodattimen nimen oikealla puolella Käytössä kohta, jossa ruutu-valinta.

  • Ruksi on ruudussa kun suodatin on käytössä.
  • Ruksi pois ruudusta niin suodatin on pois käytöstä.

3. Tallenna muutokset.

Tai vaihtoehtoisesti

1. Valitse suodatin joka halutaan poistaa tai ottaa käyttöön.
2. Paina Poista käytöstä tai Ota käyttöön.

Suodattimen poistaminen

1. Valitse suodatin joka halutaan poistaa klikkaamalla suodattimen nimeä.
2. Paina Poista.