Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Telia Sähköpostin käyttöönotto ja asetukset

Sähköposti on osa Telian laajakaistaliittymää.

Laajakaistaliittymääsi kuuluu pääpostilaatikon lisäksi neljä lisäpostilaatikkoa. Jokaisen sähköpostilaatikon koko on 500 Mt. Voit halutessasi tilata laatikkoon 500 Mt lisätilaa, mikä kasvattaa postilaatikon 1000 Mt:n kokoiseksi. Kirjautumalla sisään osoitteessa telia.fi voit tilata sähköpostilaatikon lisätilan, lisäpostilaatikoita ja muuttaa sähköpostisi edelleenlähetysasetuksia.

IMAP-tuki on käytössäsi, kun laajakaistaliittymän sähköpostilaatikon koko on 500 Mt. Tätä pienemmät sähköpostilaatikot käyttävät vanhempaa POP3-protokollaa.

Ohjeet sähköpostilaatikoiden hallintaan

Yleiset sähköpostiasetukset

Saapuvan postin palvelin (POP3/IMAP4): mail.inet.fi

  • Portti: 143 (IMAP4) / 110 (POP3)
  • Portti: 993 (IMAP4 SSL-salaus) / 995 (POP3 SSL-salaus)

Lähtevän postin palvelin: mail.inet.fi

  • Portti: 25
  • Portti: 465 (SSL-salaus)

Sähköpostin käyttöönotto

Ottaessasi Telian sähköpostin käyttöösi, liitä matkapuhelinnumerosi sähköpostitiliisi. Tämä helpottaa jatkossa esimerkiksi unohtuneen salasanan palauttamista. 

1. Kirjaudu sisään osoitteessa telia.fi Telia Internet -tunnuksella (esim. testee-1 ja salasana. HUOM! Numeron liittäminen ei onnistu muilla tunnistustavoilla)
2. Valitse laajakaistasi ja katso kohtaa "Hallinnoi liittymääsi"
3. Valitse "Salasana matkapuhelimeesi"
 

Miten käytän Telian sähköpostia?

Internet-selaimen (Webmailin) kautta
Webmailin käyttöön riittää internetselain ja sähköpostin käyttäjätunnus sekä salasana. Telian webmailiin pääsee kirjautumalla Teliaan ja suoraan osoitteesta webmail.inet.fi
Katso ohjeet sähköpostin käyttöön selaimessa

Älypuhelin sovelluksen kautta 
Älypuhelimessa sähköpostisi ovat aina mukanasi missä ikinä menetkin. 
Katso ohjeet sähköpostin asentamisesta puhelimeen

Koneelle ladattavan sähköpostiohjelman kautta
Esimerkiksi Outlook Express. Ohjelma lataa sähköpostiviestit palvelimelta kotikoneellesi. Voit lukea viestit ja vastata niihin kyseisestä ohjelmasta.

Käytössä olevasta sähköpostiohjelmasta riippumatta tarvittavat asetukset ovat samat. Eri ohjelmissa saattaa olla eroja siinä, miten asetukset on nimetty. Perusasetuksilla pystyt käyttämään sähköpostiohjelmaasi Telian verkossa. Ottamalla tietoturva-asetukset käyttöön voit käyttää ohjelmaa myös muidenkin operaattoreiden verkoissa.

Webmailin käyttöä tuetaan seuraavilla selaimilla:

  • Firefox 3.6+
  • Internet Explorer 7.0+

Telian sähköposti tukee POP3 ja IMAP-protokollia. IMAPin käyttö edellyttää 500 Mt:n sähköpostilaatikkoa.

Lue tarkemmat ohjeet: Apple Mail
Lue tarkemmat ohjeet: Windows Mail
Lue tarkemmat ohjeet: Thunderbird
 

Yleiset asetukset

Nimi > Oma nimesi. Tämä on nimi jonka sähköpostiesi vastaanottajat näkevät.
Sähköpostiosoite > Sähköpostiosoitteesi (esim. teemu.testaaja@pp.inet.fi)
Käyttäjätunnus/tilinimi >Sähköpostiosoitteeseen sidottu käyttäjätunnus (esim. testee-1 / matti.meikalainen@pp.inet.fi)
Salasana > Käyttäjätunnuksen salasana
Lähtevän postin palvelin (SMTP) > mail.inet.fi (portti 25)
Saapuvan postin palvelin (POP3) >mail.inet.fi (portti 110)
Saapuvan postin palvelin (IMAP) > mail.inet.fi (portti 143)

Huom! Telia Avustaja tarkistaa ja korjaa automaattisesti sähköpostin, verkkoyhteyden ja laajakaistamodeemin asetukset. Lataa ilmaiseksi
 

Tietoturva-asetukset sähköpostille

Telian sähköposti tukee SSL-salausta ja SMTP-kirjautumista (SMTP AUTH -protokolla). Ottamalla käyttöön sähköpostin tietoturva-asetukset voit käyttää Telian sähköpostia sähköpostiohjelmassasi minkä tahansa operaattorin verkossa.

  • SMTPautentikointi – Kirjautuminen myös lähtevän postin palvelimelle otetaan käyttöön, sama käyttäjätunnus ja salasana kuin saapuvalle postille.
  • SSLsuojaus – Suojauksen voi aktivoida joko lähteville, saapuville tai molempiin suuntiin. Suositus on käyttää suojausta lähteville posteille.
     

Palvelimet

SSL-suojattu sähköpostiliikenne käyttää eri portteja kuin suojaamaton:

Lähtevän postin palvelin (SMTP) > mail.inet.fi (portti 465)
Saapuvan postin palvelin (POP3) > mail.inet.fi (portti 995)
Saapuvan postin palvelin (IMAP) > mail.inet.fi (portti 993)

Varmistaaksemme sähköpostin turvallisen käytön ja vähentääksemme roskapostin määrää, käytämme seuraavia menetelmiä:

  • Tuleva sähköpostiliikenne: mustat listat (RBL), spam-filtteri ja virusfiltteri.
  • Lähtevä sähköpostiliikenne: spam-filtteri, virusfiltteri sekä vastaanottajamäärien ja lähetysmäärien rajoitukset.
     

Portit

Käyttötapa
POP3
IMAP4
Lähtevä posti
25
25
Lähtevä posti, autentikointi & SSL
465
465
Saapuva posti
110
143
Saapuva posti, SSL
995
993

Unohtunut salasana

Voit tilata unohtuneen Telian sähköpostin salasanan kirjautumissivulta kohdasta "Unohditko salasanasi".

1. Kirjoita viivalle sähköpostiosoitteesi
2. Klikkaa "Tilaa"
3. Saat uuden salasanan tekstiviestillä

Jos palautus ei edellä annetulla ohjeella onnistu, sähköpostitiliisi ei ole liitetty matkapuhelinnumeroa. Salasana voidaan tällöin vaihtaa ainoastaan ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme. Kun olet saanut uuden salasanan, on suositeltavaa vaihtaa se ja liittää matkapuhelinnumerosi sähköpostitiliisi. Tällä keinolla jatkossa unohtuneen salasanan palautus on helpompaa.

Tilin salasanan vaihtaminen

Salasana on hyvä muuttaa heti uudet tunnukset saatuasi. Salasanan muuttaminen heti alussa ja määrätyin väliajoin lisää tietoturvallisuuttasi. Salasanan voit muuttaa näiden ohjeiden avulla:

1. Kirjaudu sisään osoitteessa telia.fi Telia Internet -tunnuksella (esim. testee-1 ja salasana. HUOM! Salasanan vaihtaminen ei onnistu muilla tunnistustavoilla)
2. Valitse laajakaistasi ja katso kohtaa "Hallinnoi liittymääsi"
3. Valitse "Vaihda salasana"

Jos käytät sähköpostin lukemiseen sähköpostiohjelmaa, vaihda uusi salasana myös kyseiseen ohjelmaan.

Matkapuhelinnumeron liittäminen sähköpostitiliin

1. Kirjaudu sisään osoitteessa telia.fi Telia Internet -tunnuksella (esim. testee-1 ja salasana. HUOM! Numeron liittäminen ei onnistu muilla tunnistustavoilla)
2. Valitse laajakaistasi ja katso kohtaa "Hallinnoi liittymääsi"
3. Valitse "Salasana matkapuhelimeesi"