Takaisin

Telia Sähköpostin käyttöönotto ja asetukset

Sähköposti on osa Telian laajakaistaliittymää. Telian laajakaista-asiakkaana sähköposti on automaattisesti käytössäsi.

Laajakaistaliittymääsi kuuluu pääpostilaatikon lisäksi neljä lisäpostilaatikkoa. Jokaisen sähköpostilaatikon koko on 500 Mt. Voit halutessasi tilata laatikkoon 500 Mt lisätilaa, mikä kasvattaa postilaatikon 1000 Mt:n kokoiseksi.

IMAP-tuki on käytössäsi, kun laajakaistaliittymän sähköpostilaatikon koko on 500 Mt. Tätä pienemmät sähköpostilaatikot käyttävät vanhempaa POP3-protokollaa.

Sähköpostiisi liittyvät ominaisuudet voit tarkistaa kirjautumalla Teliaan. Kirjautumalla voit myös tilata sähköpostilaatikon lisätilan, lisäpostilaatikoita ja muuttaa sähköpostisi edelleenlähetysasetuksia.

Yleiset sähköpostiasetukset

Saapuvan postin palvelin (POP3/IMAP4): mail.inet.fi

  • Portti: 143 (IMAP4) / 110 (POP3)
  • Portti: 993 (IMAP4 SSL-salaus) / 995 (POP3 SSL-salaus)

Lähtevän postin palvelin: mail.inet.fi

  • Portti: 25
  • Portti: 465 (SSL-salaus)

Sähköpostin käyttöönotto

Sähköpostin käyttämiseen on kolme vaihtoehtoa:

  1. Koneelle ladattavan sähköpostiohjelman kautta, esim. Outlook Express. Ohjelma lataa sähköpostiviestit palvelimelta kotikoneellesi. Voit lukea viestit ja vastata niihin kyseisestä ohjelmasta.
  2. Webmailin kautta. Webmailin käyttöön riittää internetselain ja sähköpostin käyttäjätunnus sekä salasana. Telian webmailiin pääsee kirjautumalla Teliaan ja suoraan osoitteesta webmail.inet.fi.
  3. Älypuhelin sovelluksen kautta. Älypuhelimessa sähköpostisi ovat aina mukanasi missä ikinä menetkin.

Webmail

Katso ohjeet Webmailin käyttöönotosta ja käyttämisestä

Matkapuhelimeen

Katso ohjeet sähköpostin asentamisesta puhelimeen

Sähköpostiohjelma

Käytössä olevasta sähköpostiohjelmasta riippumatta tarvittavat asetukset ovat samat. Eri ohjelmissa saattaa olla eroja siinä, miten asetukset on nimetty. Perusasetuksilla pystyt käyttämään sähköpostiohjelmaasi Telian verkossa. Ottamalla tietoturva-asetukset käyttöön voit käyttää ohjelmaa myös muidenkin operaattoreiden verkoissa.

Telian sähköposti tukee POP3 ja IMAP-protokollia. IMAPin käyttö edellyttää 500 Mt:n sähköpostilaatikkoa.

Lue tarkemmat ohjeet: Outlook Express
Lue tarkemmat ohjeet: Windows Mail
Lue tarkemmat ohjeet: Thunderbird (IMAP)
Lue tarkemmat ohjeet: Thunderbird (POP3)

Yleiset asetukset

Nimi > Oma nimesi. Tämä on nimi jonka sähköpostiesi vastaanottajat näkevät.
Sähköpostiosoite > Sähköpostiosoitteesi (esim. teemu.testaaja@pp.inet.fi)
Käyttäjätunnus/tilinimi >Sähköpostiosoitteeseen sidottu käyttäjätunnus (esim. testee-1 / matti.meikalainen@pp.inet.fi)
Salasana > Käyttäjätunnuksen salasana
Lähtevän postin palvelin (SMTP) > mail.inet.fi (portti 25)
Saapuvan postin palvelin (POP3) >mail.inet.fi (portti 110)
Saapuvan postin palvelin (IMAP) > mail.inet.fi (portti 143)

Huom! Telia Avustaja tarkistaa ja korjaa automaattisesti sähköpostin, verkkoyhteyden ja laajakaistamodeemin asetukset. Lataa ilmaiseksi

 
Sähköpostitilin lisääminen
Sähköpostitilin asetusten tarkistaminen
Tietoturva-asetusten käyttöönotto
Apple Mail
 
 
Outlook Express
Thunderbird
Windows Mail

Tietoturva-asetukset sähköpostille

Telian sähköposti tukee SSL-salausta ja SMTP-kirjautumista (SMTP AUTH -protokolla). Ottamalla käyttöön sähköpostin tietoturva-asetukset voit käyttää Telian sähköpostia sähköpostiohjelmassasi minkä tahansa operaattorin verkossa.

  • SMTPautentikointi – Kirjautuminen myös lähtevän postin palvelimelle otetaan käyttöön, sama käyttäjätunnus ja salasana kuin saapuvalle postille.
  • SSLsuojaus – Suojauksen voi aktivoida joko lähteville, saapuville tai molempiin suuntiin. Suositus on käyttää suojausta lähteville posteille.

Palvelimet

SSL-suojattu sähköpostiliikenne käyttää eri portteja kuin suojaamaton:

Lähtevän postin palvelin (SMTP) > mail.inet.fi (portti 465)
Saapuvan postin palvelin (POP3) > mail.inet.fi (portti 995)
Saapuvan postin palvelin (IMAP) > mail.inet.fi (portti 993)

Varmistaaksemme sähköpostin turvallisen käytön ja vähentääksemme roskapostin määrää, käytämme seuraavia menetelmiä:

  • Tuleva sähköpostiliikenne: mustat listat (RBL), spam-filtteri ja virusfiltteri.
  • Lähtevä sähköpostiliikenne: spam-filtteri, virusfiltteri sekä vastaanottajamäärien ja lähetysmäärien rajoitukset.

Portit

Käyttötapa
POP3
IMAP4
Lähtevä posti
25
25
Lähtevä posti, autentikointi & SSL
465
465
Saapuva posti
110
143
Saapuva posti, SSL
995
993

Muutokset

Sähköpostilaatikoiden hallinta

Sähköpostin ongelmatilanteet

Webmailin käyttöä tuetaan seuraavilla selaimilla:

  • Firefox 3.6+
  • Internet Explorer 7.0+

Salasanan vaihtaminen laajakaista-asiakkaille

Salasana on hyvä muuttaa heti uudet tunnukset saatuasi. Salasanan muuttaminen heti alussa ja määrätyin väliajoin lisää tietoturvallisuuttasi. Salasanan voit muuttaa kirautumalla Teliaan.

  1. Kirjaudu sisään sillä käyttäjätunnuksella, jonka salasanan haluat vaihtaa.
  2. Valitse Laajakaistaliittymä > Vaihda salasana ja seuraa ohjeita. Salasanan muutos koskee kaikkia palveluita, joihin tarvitaan kyseistä käyttäjätunnusta ja salasanaa (esim. sähköposti ja kirjautuminen Teliaan).

Huom! Tallenna matkapuhelinnumerosi kirjautumalla Teliaan. Valitse Laajakaistaliittymä > Salasana matkapuhelimeesi. Sen jälkeen voit tilata uuden salasanan maksutta sisäänkirjautumissivun linkistä "Unohdin tunnukset" antamalla sen käyttäjätunnuksen, johon kuuluvan salasanan olet unohtanut. Tilaa uusi salasana

Jos käytät sähköpostin lukemiseen sähköpostiohjelmaa, vaihda uusi salasana myös kyseiseen ohjelmaan.