Telia Sähköpostin vaihto toiseen sähköpostipalveluun
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille
Tältä sivulta löydät ohjeet siihen, miten voit siirtyä Telia Sähköposti -palvelun käytöstä Googlen Gmail- tai Microsoftin Outlook-sähköpostin käyttöön.
Muista uutta sähköpostipalvelua käyttöön ottaessa
Siirtää tärkeät viestit uuteen sähköpostiisi
Tuoda kontaktiesi yhteystiedot uuteen sähköpostiisi
iImoittaa kontakteillesi uusi sähköpostiosoitteesi
Päivittää uusi sähköpostiosoitteesi käyttämiisi palveluihin
Vanhaan sähköpostiin kannattaa asettaa automaattinen vastaus, joka ilmoittaa lähettäjälle uuden sähköpostiosoitteesi
Minne kaikkialle sähköpostiosoite kannattaa muistaa päivittää?
Kokosimme listan yleisimmistä paikoista:
Laskuttajat, kuten sähköyhtiö
Somekanavat, kuten Facebook
Sovelluksien käyttäjätunnukset
Kanta-asiakkuudet
Harrastussivustot ja keskustelufoorumit
Lataa tästä sähköpostin vaihtajan muistilista, johon voit merkitä missä vaiheessa olet sähköpostin päivittämisessä eri palveluihin.
Muistathan päivittää uuden sähköpostiosoitteesi myös meille asiakastietoihisi, jotta saat jatkossakin sähköpostiisi tietoa palveluistasi sekä rahanarvoisista asiakaseduistasi. Voit päivittää tietosi helposti kirjautumalla Minun Teliaan.
Haluatko uuden sähköpostin käyttöön helpommin? Vaivaton käyttöönotto onnistuu Helpin asiantuntijan kanssa Sähköpostipalvelun vaihto ja viestien kopiointi -palvelulla (alkaen 79 €). Luomme uuden sähköpostiosoitteen, josta löydät vanhat viestisi ja yhteystietosi. Opastamme myös palvelun perustoiminnot sinulle ja asetamme automaattisen vastauksen vanhaan sähköpostiisi.
Syötä etu- ja sukunimesi niille varattuihin kenttiin ja määritä tuleva sähköpostiosoitteesi.
Määritä ja vahvista Gmail-tilisi salasana syöttämällä se sille varattuihin kenttiin. Huomaathan, että valitsemasi salasanan tulee olla vähintään kahdeksan merkkiä pitkä.
Syötä syntymäaikasi ja täytä halutessasi valinnaiset tiedot, jotka auttavat uuden tilisi turvaamisessa. Valitse sitten Seuraava.
Kirjoita Uusi sähköposti -kenttään haluamasi tunnus ja paina sitten Seuraava-painikkeesta.
Määritä tilin salasana syöttämällä se Luo Salasana -kenttään. Klikkaa siitten Seuraava.
Ilmoita etu- ja sukunimesi ja klikkaa sitten Seuraava.
Syötä syntymäaikasi ja klikkaa sitten Seuraava.
Nyt vuorossa on turvakysymys. Ratkaise tehtävä, jonka jälkeen tilin luominen on valmista.
Kirjaudu uuteen sähköpostiisi sivuston outlook.live.com/ kautta painamalla sivustolta löytyvää Kirjaudu-painiketta.
Yhteystietojen vieminen Gmailiin
Jos olet tallentanut yhteystietoja Telia Sähköpostiisi, kannattaa ne viedä uuteen sähköpostiisi. Tässä ohjeet siihen, miten voit viedä yhteystiedot Gmailiin:
Kirjaudu uuteen Gmail-sähköpostiisi ja paina sivun oikeasta reunasta löytyvää Yhteystiedot-painiketta:
Paina Yhteystiedot-valikossa Avaa uuteen välilehteen -painiketta.
Paina uudesta avautuneesta välilehdestä Tuo-painiketta.
Paina Valitse tiedosto -painiketta ja valitse aiemmin tallentamasi yhteystiedot sisältävä tiedosto.
Viimeistele yhteystietojen siirto painamalla Tuo-painiketta. Näin vanhat yhteystiedot ovat siirretty uuteen sähköpostiisi. Jatkossa löydät kaikki yhteystietosi Yhteystiedot-valikosta.
Yhteystietojen vieminen Outlookiin
Jos olet tallentanut yhteystietoja Telia Sähköpostiisi, kannattaa ne viedä uuteen sähköpostiisi. Tässä ohjeet siihen, miten voit viedä yhteystiedot Outlookiin:
Valitse Omat yhteystiedot -valikosta Kaikki yhteystiedot ja paina Tuo yhteystiedot -painiketta.
Paina Selaa-painiketta ja valitse aiemmin tallentamasi contacts.csv-tiedosto tietokoneeltasi. Jatka painamalla Tuo-painiketta.
Varmista, että nimitiedot näyttävät oikealta ja viimeistele siirron aloittaminen painamalla Näyttää oikealta, jatka -painiketta.
Riippuen yhteystietojesi määrästä, yhteystietojen tuonnissa voi mennä hetki. Saat ilmoituksen, kun vanhat yhteystietosi on onnistuneesti kopioitu uuden sähköpostisi yhteystietoihin. Voit sitten painaa Sulje-painiketta.
Jatkossa yhteystietosi löytyvät Kaikki yhteystiedot -valikosta.
Sähköpostien vieminen Gmailiin
Tästä löydät vaiheittaiset ohjeet siihen, miten voit siirtää Telia Sähköposti -palvelussasi olevat viestit Gmail-sähköpostiisi.
Paina oikeasta yläkulmasta Aasetukset-painiketta, jonka tunnistat hammasrattaan kuvasta.
Valitse Näytä kaikki asetukset.
Valitse Asetukset-valikossa Tilit ja tuonti.
Valitse Tuo sähköposti ja yhteystiedot.
Kirjaa vanha sähköpostiosoitteesi ja paina Jatka-painiketta.
Kirjaa @pp.inet.fi-päätteisen sähköpostisi salasana ja käyttäjätunnus niille merkittyihin kenttiin.
Paina raksi ruutuun kohtaan Jätä haetun viestin kopio palvelimelle ja lisää valinnainen tunniste tuoduille viesteille. Aloita viestien kopiointi painamalla Aloita tuonti -painiketta.
Viestien kopioinnissa voi kestää useita tunteja riippuen niiden määrästä. Palvelin kopioi viestejä vaikka et ole kirjautunut sähköpostiisi. Voit siis tässä vaiheessa kirjautua ulos sähköpostistasi tai sulkea tietokoneesi.
Sähköpostien vieminen Outlookiin
Tästä löydät vaiheittaiset ohjeet siihen, miten voit siirtää Telia Sähköposti -palvelussasi olevat viestit Outlook-sähköpostiisi.
Lataa ja asenna tietokoneellesi Outlook-sähköpostiohjelma Microsoft Storen kautta.
Käynnistä Outlook ja kirjaudu sisään uudella sähköpostiosoitteellasi, johon haluat viestit kopioida.
Lisää seuraavaksi @pp.inet.fi-sähköpostiositteesi ohjelmaan painamalla Lisää tili -painiketta. Unohditko sähköpostisi salasanan? Katso ohje salasanan tilaamiseen
Kun molemmat sähköpostit on lisätty Outlook-ohjelmaan, voit aloittaa sähköpostien kopioinnin luomalla ensin varmuuskopion @pp.inet.fi-sähköpostistasi. Aloita kopiointi klikkaamalla Outlookin vasemman yläkulman asetusvalikkoa ja valitse sieltä kohta Avaa ja vie. Klikkaa sitten avautuvasta valikosta Tuo/Vie-painiketta.
Luo ensin tiedosto vanhan sähköpostisi viesteistä valitsemalla Vie tiedostoon ja klikkaamalla sitten Seuraava-painiketta.
Valitse tiedostotyypiksi Outlookin datatiedosto (.pst) ja klikkaa sitten Seuraava-painiketta.
Valitse vanha sähköpostisi listasta sekä täppää valinta Etsi myös alikansioista -ruutuun. Klikkaa sitten Seuraava-painiketta.
Määritä tiedostolle nimi ja paina mieleesi sijainti, johon tallennat tiedoston tietokoneellasi. Määritä myös, sallitaanko päällekkäisyyksien syntyminen. Klikkaa Valmis-painiketta viimeistelläksesi viestien varmuuskopion luonnin.
Tiedoston luotuasi voit halutessasi myös määrittää sille salasanan.
Kun kopiotiedosto on luotu, paina jälleen Outlookin vasemman yläkulman asetusvalikosta Avaa ja vie ja klikkaa sitten Tuo/Vie-painiketta.
Valitse Tuo toisesta ohjelmasta tai tiedostosta ja klikkaa sitten Seuraava-painiketta.
Valitse tuotavaksi tiedostotyypiksi Outlookin datatiedosto (.pst) ja klikkaa Seuraava-painiketta.
Etsi nyt aiemmin tietokoneelle tallentamasi tiedosto klikkaamalla Selaa-painiketta. Määritä myös, haluatko sallia päällekkäisten kohteiden luomisen. Jatka sitten klikkaamalla Seuraava-painiketta.
Valitse Tuo kohteet samaan kansioon ja valitse sitten uusi sähköpostiosoitteesi listalta. Viimeistele viestien tuonti uuteen sähköpostiisi klikkaamalla Valmis-painiketta.
Nyt voit käyttää viestejäsi myös nettiselaimella Outlook-live palvelussa. Tietokoneellesi asennettu Outlook-ohjelma on käyttöjärjestelmästäsi riippuen käytettävissä rajoitetun ajan. Voit halutessasi jatkaa ohjelman käyttöä sen tarjoamien ohjeiden mukaan tai voit poistaa ohjelman tietokoneeltasi, jos et tarvitse sitä.
Miten jätän automaattisen vastauksen Telia Sähköpostiin?
Vanhaan sähköpostiin kannattaa asettaa automaattinen vastaus, joka ilmoittaa lähettäjälle uuden sähköpostiosoitteesi.
Paina Asetukset-valikkoa ja sitten Sähköposti-valikkoa.
Valitse valikosta Autom. vastaukset.
Määritä automaattiset vastaukset käyttöösi ja määritä milloin automaattiset vastaukset alkavat ja päättyvät. Täytä viestiin uuden sähköpostiosoitteesi tiedot. Tallenna automaattivastaus painamalla yläreunassa sijaitsevaa tallennuspainiketta (disketin kuva).
Jatkossa lähettäjä saa automaattisen vastauksen vanhasta sähköpostistasi, mikäli hän lähettää sinne viestin.
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.
Kirjaudu Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen ja maksa laskut helposti, päivitä liittymäsi ja palvelusi, löydä puk-koodi, tee vikailmoitus tai chattaile asiakaspalvelumme kanssa.