Telia Sähköpostin vaihto toiseen sähköpostipalveluun

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille

Tältä sivulta löydät ohjeet siihen, miten voit siirtyä Telia Sähköposti -palvelun käytöstä Googlen Gmail- tai Microsoftin Outlook-sähköpostin käyttöön.

Muista uutta sähköpostipalvelua käyttöön ottaessa
  • Siirtää tärkeät viestit uuteen sähköpostiisi
  • Tuoda kontaktiesi yhteystiedot uuteen sähköpostiisi
  • iImoittaa kontakteillesi uusi sähköpostiosoitteesi
  • Päivittää uusi sähköpostiosoitteesi käyttämiisi palveluihin
  • Vanhaan sähköpostiin kannattaa asettaa automaattinen vastaus, joka ilmoittaa lähettäjälle uuden sähköpostiosoitteesi
Minne kaikkialle sähköpostiosoite kannattaa muistaa päivittää?

Kokosimme listan yleisimmistä paikoista:

  • Laskuttajat, kuten sähköyhtiö
  • Somekanavat, kuten Facebook
  • Sovelluksien käyttäjätunnukset
  • Kanta-asiakkuudet
  • Harrastussivustot ja keskustelufoorumit

Lataa tästä sähköpostin vaihtajan muistilista, johon voit merkitä missä vaiheessa olet sähköpostin päivittämisessä eri palveluihin.

Lataa lista (PDF)

Muistathan päivittää uuden sähköpostiosoitteesi myös meille asiakastietoihisi, jotta saat jatkossakin sähköpostiisi tietoa palveluistasi sekä rahanarvoisista asiakaseduistasi. Voit päivittää tietosi helposti kirjautumalla Minun Teliaan.

Päivitä tietosi

 Uusi sähköposti käyttöön Helpin avulla

Haluatko uuden sähköpostin käyttöön helpommin? Vaivaton käyttöönotto onnistuu Helpin asiantuntijan kanssa Sähköpostipalvelun vaihto ja viestien kopiointi -palvelulla (alkaen 79 €). Luomme uuden sähköpostiosoitteen, josta löydät vanhat viestisi ja yhteystietosi. Opastamme myös palvelun perustoiminnot sinulle ja asetamme automaattisen vastauksen vanhaan sähköpostiisi.

Lue lisää

Gmail-tilin luominen

Näin voit luoda itsellesi Googlen Gmail-sähköpostiosoitteen:

  1. Siirry Gmail-tilin aktivointisivustolle.
  2. Syötä etu- ja sukunimesi niille varattuihin kenttiin ja määritä tuleva sähköpostiosoitteesi.
  3. Määritä ja vahvista Gmail-tilisi salasana syöttämällä se sille varattuihin kenttiin. Huomaathan, että valitsemasi salasanan tulee olla vähintään kahdeksan merkkiä pitkä.
  4. Syötä syntymäaikasi ja täytä halutessasi valinnaiset tiedot, jotka auttavat uuden tilisi turvaamisessa. Valitse sitten Seuraava.
  5. Valitse personointiasetukset mainoksille.
  6. Tutustu tietosuojalausuntoon sekä hyväksy palvelun käyttöehdot painamalla sivun alhaalta löytyvää Hyväksy-painiketta.

Luotuasi tilin voit käyttää sähköpostiasi Gmailin sähköpostisivuston kautta.

Android laitteella voit hyödyntää laitteelta löytyvää Gmail-sovellusta. iOS-laitteille löydät Gmail-sovelluksen App Storen kautta.

Outlook-tilin luominen

Näin voit luoda itsellesi Microsoftin Outlook-sähköpostiosoitteen:

  1. Siirry uuden Outlook-tilin avaamiseen tarkoitetulle sivustolle.
  2. Valitse Hanki uusi sähköposti.
  3. Kirjoita Uusi sähköposti -kenttään haluamasi tunnus ja paina sitten Seuraava-painikkeesta.
  4. Määritä tilin salasana syöttämällä se Luo Salasana -kenttään. Klikkaa siitten Seuraava.
  5. Ilmoita etu- ja sukunimesi ja klikkaa sitten Seuraava.
  6. Syötä syntymäaikasi ja klikkaa sitten Seuraava.
  7. Nyt vuorossa on turvakysymys. Ratkaise tehtävä, jonka jälkeen tilin luominen on valmista.

Kirjaudu uuteen sähköpostiisi sivuston outlook.live.com/ kautta painamalla sivustolta löytyvää Kirjaudu-painiketta.
 

Yhteystietojen vieminen Gmailiin

Jos olet tallentanut yhteystietoja Telia Sähköpostiisi, kannattaa ne viedä uuteen sähköpostiisi. Tässä ohjeet siihen, miten voit viedä yhteystiedot Gmailiin:

  1. Kirjaudu Telia Sähköpostiin tunnuksillasi.
  2. Paina Yhteyshenkilöt-valikkoa ja sitten Asetukset-painiketta ja valitse Vie yhteystiedot.
  3. Nettiselaimesi tallentaa yhteystietosi contacts.csv-nimisenä tiedostona tietokoneellesi. Paina mieleesi mihin tiedosto tallentuu. Oletuksena nettiselaimesi tallentaa tiedoston Lataukset-kansioon (Downloads).
  4. Kirjaudu uuteen Gmail-sähköpostiisi ja paina sivun oikeasta reunasta löytyvää Yhteystiedot-painiketta:
  5. Paina Yhteystiedot-valikossa Avaa uuteen välilehteen -painiketta.
  6. Paina uudesta avautuneesta välilehdestä Tuo-painiketta.
  7. Paina Valitse tiedosto -painiketta ja valitse aiemmin tallentamasi yhteystiedot sisältävä tiedosto.
  8. Viimeistele yhteystietojen siirto painamalla Tuo-painiketta. Näin vanhat yhteystiedot ovat siirretty uuteen sähköpostiisi. Jatkossa löydät kaikki yhteystietosi Yhteystiedot-valikosta.
Yhteystietojen vieminen Outlookiin

Jos olet tallentanut yhteystietoja Telia Sähköpostiisi, kannattaa ne viedä uuteen sähköpostiisi. Tässä ohjeet siihen, miten voit viedä yhteystiedot Outlookiin:

  1. Kirjaudu Telia Sähköpostiin tunnuksillasi.
  2. Paina Yhteyshenkilöt-valikkoa ja sitten Asetukset-painiketta ja valitse Vie yhteystiedot.
  3. Nettiselaimesi tallentaa yhteystietosi contacts.csv-nimisenä tiedostona tietokoneellesi. Paina mieleesi mihin tiedosto tallentuu. Oletuksena nettiselaimesi tallentaa tiedoston Lataukset-kansioon (Downloads).
  4. Kirjaudu uuteen Outlook-sähköpostiisi.

  5. Paina vasemman reunan Henkilöt-painiketta.

  6. Valitse Omat yhteystiedot -valikosta Kaikki yhteystiedot ja paina Tuo yhteystiedot -painiketta.

  7. Paina Selaa-painiketta ja valitse aiemmin tallentamasi contacts.csv-tiedosto tietokoneeltasi. Jatka painamalla Tuo-painiketta.

  8. Varmista, että nimitiedot näyttävät oikealta ja viimeistele siirron aloittaminen painamalla Näyttää oikealta, jatka -painiketta.

  9. Riippuen yhteystietojesi määrästä, yhteystietojen tuonnissa voi mennä hetki. Saat ilmoituksen, kun vanhat yhteystietosi on onnistuneesti kopioitu uuden sähköpostisi yhteystietoihin. Voit sitten painaa Sulje-painiketta.

  10. Jatkossa yhteystietosi löytyvät Kaikki yhteystiedot -valikosta.
     

Sähköpostien vieminen Gmailiin

Tästä löydät vaiheittaiset ohjeet siihen, miten voit siirtää Telia Sähköposti -palvelussasi olevat viestit Gmail-sähköpostiisi.

  1. Kirjaudu Gmail-sähköpostiisi.
  2. Paina oikeasta yläkulmasta Aasetukset-painiketta, jonka tunnistat hammasrattaan kuvasta.
  3. Valitse Näytä kaikki asetukset.
  4. Valitse Asetukset-valikossa Tilit ja tuonti.
  5. Valitse Tuo sähköposti ja yhteystiedot.
  6. Kirjaa vanha sähköpostiosoitteesi ja paina Jatka-painiketta.
  7. Kirjaa @pp.inet.fi-päätteisen sähköpostisi salasana ja käyttäjätunnus niille merkittyihin kenttiin.
     
  8. Paina raksi ruutuun kohtaan Jätä haetun viestin kopio palvelimelle ja lisää valinnainen tunniste tuoduille viesteille. Aloita viestien kopiointi painamalla Aloita tuonti -painiketta.
  9. Viestien kopioinnissa voi kestää useita tunteja riippuen niiden määrästä. Palvelin kopioi viestejä vaikka et ole kirjautunut sähköpostiisi. Voit siis tässä vaiheessa kirjautua ulos sähköpostistasi tai sulkea tietokoneesi.
Sähköpostien vieminen Outlookiin

Tästä löydät vaiheittaiset ohjeet siihen, miten voit siirtää Telia Sähköposti -palvelussasi olevat viestit Outlook-sähköpostiisi.

  1. Lataa ja asenna tietokoneellesi Outlook-sähköpostiohjelma Microsoft Storen kautta.
  2. Käynnistä Outlook ja kirjaudu sisään uudella sähköpostiosoitteellasi, johon haluat viestit kopioida.
  3. Lisää seuraavaksi @pp.inet.fi-sähköpostiositteesi ohjelmaan painamalla Lisää tili -painiketta.
    Unohditko sähköpostisi salasanan? Katso ohje salasanan tilaamiseen 
  4. Kun molemmat sähköpostit on lisätty Outlook-ohjelmaan, voit aloittaa sähköpostien kopioinnin luomalla ensin varmuuskopion @pp.inet.fi-sähköpostistasi. Aloita kopiointi klikkaamalla Outlookin vasemman yläkulman asetusvalikkoa ja valitse sieltä kohta Avaa ja vie. Klikkaa sitten avautuvasta valikosta Tuo/Vie-painiketta.
  5. Luo ensin tiedosto vanhan sähköpostisi viesteistä valitsemalla Vie tiedostoon ja klikkaamalla sitten Seuraava-painiketta.
  6. Valitse tiedostotyypiksi Outlookin datatiedosto (.pst) ja klikkaa sitten Seuraava-painiketta.
  7. Valitse vanha sähköpostisi listasta sekä täppää valinta Etsi myös alikansioista -ruutuun. Klikkaa sitten Seuraava-painiketta.
  8. Määritä tiedostolle nimi ja paina mieleesi sijainti, johon tallennat tiedoston tietokoneellasi. Määritä myös, sallitaanko päällekkäisyyksien syntyminen. Klikkaa Valmis-painiketta viimeistelläksesi viestien varmuuskopion luonnin.
  9. Tiedoston luotuasi voit halutessasi myös määrittää sille salasanan.
  10. Kun kopiotiedosto on luotu, paina jälleen Outlookin vasemman yläkulman asetusvalikosta Avaa ja vie ja klikkaa sitten Tuo/Vie-painiketta.
  11. Valitse Tuo toisesta ohjelmasta tai tiedostosta ja klikkaa sitten Seuraava-painiketta.
  12. Valitse tuotavaksi tiedostotyypiksi Outlookin datatiedosto (.pst) ja klikkaa Seuraava-painiketta.
  13. Etsi nyt aiemmin tietokoneelle tallentamasi tiedosto klikkaamalla Selaa-painiketta. Määritä myös, haluatko sallia päällekkäisten kohteiden luomisen. Jatka sitten klikkaamalla Seuraava-painiketta.
  14. Valitse Tuo kohteet samaan kansioon ja valitse sitten uusi sähköpostiosoitteesi listalta. Viimeistele viestien tuonti uuteen sähköpostiisi klikkaamalla Valmis-painiketta.
  15. Nyt voit käyttää viestejäsi myös nettiselaimella Outlook-live palvelussa. Tietokoneellesi asennettu Outlook-ohjelma on käyttöjärjestelmästäsi riippuen käytettävissä rajoitetun ajan. Voit halutessasi jatkaa ohjelman käyttöä sen tarjoamien ohjeiden mukaan tai voit poistaa ohjelman tietokoneeltasi, jos et tarvitse sitä.
Miten jätän automaattisen vastauksen Telia Sähköpostiin?

Vanhaan sähköpostiin kannattaa asettaa automaattinen vastaus, joka ilmoittaa lähettäjälle uuden sähköpostiosoitteesi.

  1. Kirjaudu Telia Sähköpostiin tunnuksillasi.
  2. Paina Asetukset-valikkoa ja sitten Sähköposti-valikkoa.
  3. Valitse valikosta Autom. vastaukset.
  4. Määritä automaattiset vastaukset käyttöösi ja määritä milloin automaattiset vastaukset alkavat ja päättyvät. Täytä viestiin uuden sähköpostiosoitteesi tiedot. Tallenna automaattivastaus painamalla yläreunassa sijaitsevaa tallennuspainiketta (disketin kuva).
  5. Jatkossa lähettäjä saa automaattisen vastauksen vanhasta sähköpostistasi, mikäli hän lähettää sinne viestin.
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Minun Telia

Kirjaudu Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen ja maksa laskut helposti, päivitä liittymäsi ja palvelusi, löydä puk-koodi, tee vikailmoitus tai chattaile asiakaspalvelumme kanssa.

Kirjaudu selaimella

Lataa Minun Telia -sovellus
iOS-laitteelle
Android-laitteelle

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.