Telia Sähköpostin suodatusperiaatteet

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille Siirry yritysasiakkaiden ohjeisiin.

Suodatamme sähköpostiliikennettä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin suosituksen 312/2020 S sekä määräyksen 67 A/2015 M mukaisesti.

RBL-listat eli sähköpostin mustat listat

Käytämme sähköpostin suodatuksessa RBL-listoja eli ns. sähköpostin mustia listoja.

Sähköpostin musta lista on reaaliaikainen tietokanta sähköposteista ja IP-osoitteista, jotka roskapostin torjuntaorganisaatiot ovat tunnistaneet roskapostittajiksi huonojen lähetyskäytäntöjen vuoksi. Tällaisten luetteloiden ansiosta sähköpostin ylläpitäjät voivat estää sähköpostit, jotka lähetetään jo mustalle listalle merkityistä osoitteista.

Periaatteessa aina kun lähetät sähköpostia, sähköpostipalvelimemme poimii käyttämäsi sähköpostiosoitteen ja IP-osoitteen ja tarkistaa ne käytettävissä olevien mustien listojen perusteella. Jos sähköposti- tai IP-osoitteesi löytyy joltakin mustalta listalta, sähköpostisi hylätään.

Roskapostisuodatin

Roskapostisuodatin tunnistaa suurimman osan roskaposteista ja estää niiden toimittamisen sähköpostilaatikoosi.

Sallittujen lähettäjien listalla olevilta lähettäjiltä tuleviin viesteihin palvelu lisää roskapostiksi tunnistettuihin viesteihin Suspected Spam -etuliitteen viestin otsikkoon. Ylläpidämme sallittujen lähettäjien listaa yhteistyössä Traficomin (SMTP whitelist) ja kolmansien osapuolien kanssa.

Voit luoda sähköpostilaatikkoosi sääntöjä, jotka siirtävät roskapostiksi tunnistetut viestit suoraan roskakori- tai roskaposti kansioon.

Lue lisää sääntöjen luomisesta

Virusturva

Virusturva tarkistaa saapuvan sähköpostin ja niiden liitetiedostot jo postipalvelimella, jotta virukset eivät pääse postilaatikkoosi.

Sähköpostin virusturva tarkistaa kaikki saapuvat viestit. Virusten saastuttamat viestit poistetaan automaattisesti ennen kuin ne saapuvat sähköpostiisi. Poistetuista sähköposteista ei lähetetä viestiä lähettäjälle eikä vastaanottajalle.

Huom! Sähköpostin virusturva ei korvaa erillistä virustorjuntaohjelmistoa, eikä sillä voi etsiä ja poistaa viruksia tietokoneesi kovalevyltä tai internetistä lataamistasi tiedostoista. Tähän tarkoitukseen soveltuu esimerkiksi Telia Turvapaketti.

Ota yhteyttä

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.