Sähköpostin käyttö selaimessa

Ohjeesta löydät apua Telian sähköpostin käyttöön osoitteessa webmail.inet.fi.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Siirry yritysasiakkaiden ohjeisiin.

Pääset kirjautumaan Telian sähköpostiin suoraan osoitteessa webmail.inet.fi.

KIRJAUDU SÄHKÖPOSTIIN

Kirjaudu Telia Internet -tunnuksella (esim. testee-1) ja salasanallasi. Tällöin kaikki sähköpostilaatikon toiminnot (kuten suodattimien luonti) ovat käytössäsi.

Voit kirjautua sisään myös sähköpostiosoitteellasi (esimerkki.sahkoposti@pp.inet.fi).

Unohtunut salasana

Voit tilata unohtuneen Telian sähköpostin salasanan kirjautumissivulta kohdasta Unohditko salasanasi.

  1. Kirjoita viivalle sähköpostiosoitteesi.
  2. Klikkaa Tilaa.
  3. Saat uuden salasanan tekstiviestillä.

Jos palautus ei edellä annetulla ohjeella onnistu, sähköpostitiliisi ei ole liitetty matkapuhelinnumeroa. Salasana voidaan tällöin vaihtaa ainoastaan ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme

Kun olet saanut uuden salasanan, on suositeltavaa vaihtaa se ja liittää matkapuhelinnumerosi sähköpostitiliisi. Tällä keinolla jatkossa unohtuneen salasanan palautus on helpompaa.

Sähköpostin salasanan vaihto

Kirjaudu sisään Minun Teliaan Telia Internet -tunnuksella (esim. testee-1). Salasanan vaihtaminen ei onnistu muilla tunnistustavoilla.

KIRJAUDU SISÄÄN

  1. Valitse laajakaistasi ja katso kohtaa Hallinnoi liittymääsi.
  2. Valitse Vaihda salasana.
  3. Liitä samalla matkapuhelinnumerosi sähköpostitiliisi Hallinnoi liittymääsi -valikosta kohdasta Salasana matkapuhelimeesi. Tämä helpottaa jatkossa esimerkiksi salasanan palauttamista.

Jos käytät sähköpostin lukemiseen sähköpostiohjelmaa, vaihda uusi salasana myös sähköpostiohjelman asetuksiin.

Matkapuhelinnumeron liittäminen sähköpostitiliin

Matkapuhelinnumeron liittäminen sähköpostitiliin helpottaa jatkossa esimerkiksi unohtuneen salasanan palauttamista. 

Kirjaudu sisään Telia Internet -tunnuksella (esim. testee-1). Numeron liittäminen ei onnistu muilla tunnistustavoilla.

KIRJAUDU SISÄÄN

  1. Valitse laajakaistasi ja katso kohtaa Hallinnoi liittymääsi
  2. Valitse Salasana matkapuhelimeesi
Sähköpostin perustoiminnot
  1. Luettelo saapuneista sähköposteista. Avaa sähköposti klikkaamalla. Tuplaklikkaus avaa viestin uuteen välilehteen.
  2. Sähköpostin hallintaan liittyviä kuvakkeita. Siirrä osoitin kuvakkeen päälle nähdäksesi merkityksen.

Sähköpostiviestin avaaminen

Voit avata viestin tuplaklikkaamalla kyseistä sähköpostiviestiä.

Viestin poistaminen
  1. Valitse viesti, jonka haluat poistaa rastittamalla valintaruudun viestin vasemmalla puolella.
  2. Klikkaa kuvaketta "Poista"-valikosta.
  3. Vahvista klikkaamalla "Kyllä" avautuvassa ikkunassa.

Voit poistaa viestin myös vetämällä sen roskakoriin. Tyhjennä roskakori viemällä osoitin kansion "Roskakori" päälle, klikkaa sen jälkeen oikealle ilmestyvää roskakorikuvaketta.

Viestin kirjoittaminen
  1. Klikkaa valikosta kuvaketta "Uusi viesti" päästäksesi kirjoitustilaan.
  2. Kirjoita vastaanottajan sähköpostiosoite kenttään "Vastaanottaja".
  3. Kirjoita viestisi.
  4. Klikkaa valikosta kuvaketta "Lähetä sähköpostiviesti".

Uuden kansion luominen
  1. Klikkaa vasemmanpuoleisen valikon "Omat kansiot" aktiiviseksi.
  2. Valitse ylävalikon kuvake "Uusi kansio".
  3. Anna uudelle kansiollesi sopiva nimi.
  4. Voit siirtää sähköpostiviestin uuteen kansioosi vetämällä ne osoittimella kansion päälle.

 

Yhteyshenkilön lisääminen
  1. Klikkaa ylävalikosta "Yhteyshenkilöt".
  2. Lisätäksesi uuden yhteyshenkilön, klikkaa valikosta kuvaketta "Uusi yhteystieto".
  3. Kirjoita yhteystiedot oikealle avautuviin kenttiin.
  4. Tallenna klikkaamalla valikon kuvaketta "Tallenna yhteystieto".

 

Yleiset asetukset
  1. Klikkaa ylävalikosta "Asetukset" nähdäksesi asetuksesi.
  2. Vaihde kieli, aikavyöhyke tai päivämääräasetukset.
  3. Muokkaa allekirjoitusta, suodattimia ja automaattista vastausta.
  4. Hallitse yhteystietojasi.

 

Automaattisen vastauksen asettaminen
  1. Klikkaa vasemmanpuoleisesta valikosta "Autom. vastaukset".
  2. Valitse ruutu "Ota automaattinen vastaus käyttöön".
  3. Syötä päivämäärät jolloin automaattinen vastaus on käytössä. Jos päättymispäivää ei ole määritelty, automaattivastaus on käytössä niin kauan kunnes se lopetat sen manuaalisesti.
  4. Kirjoita automaattinen vastausviestisi.
  5. Lopeta automaattisen vastauksesi muokkaaminen valitsemalla valikosta "Tallenna".

 

Suodattimien lisäys, muokkaus ja poisto

Suodattimien lisääminen, muokkaaminen ja poistaminen onnistuu ainoastaan kirjautumalla käyttäjätunnuksella webmail palveluun. Huom! Sähköpostiosoitteella kirjauduttaessa suodattimien muokkaaminen ei ole mahdollista.

Suodattimen lisääminen

1. Valitse Asetukset > Sähköposti > Suodattimet.
2. Klikkaa lisää.
3. Anna suodattimelle nimi, esim. "Uusi suodatin".  Voit halutessasi lisätä myös suodattimelle toimintakuvauksen.
4. Lisää suodattimelle ehto tai useampia ehtoja.

  • Tulevasta sanomasta on sama kuin: kohtaan asetetaan halutut ehdot. Jos halutaan että vain yksi asetetuista ehdoista pitää täyttyä valitaan se, jos taas halutaan että useamman ehdon täytyy täyttyä, valitaan kaikki ehdot.
  • Ehtoja asetettaessa on oltava tarkka, miten niitä määritellään, jotta ehto ei ole liian laaja. Esim. Lähettäjä, Sisältää, Avainsana: info >> Suodatin toimisi aina kun lähettäjän osoite sisältää kyseisen merkkijonon. Merkkijono voi ilmaantua vaikka keskellä sanaa. Suodattimeen ehdoksi emme suosittele käytettävän pelkästään esim. 'info' tai 'asiakaspalvelu', jne. sillä sääntö saattaa silloin suodattaa tärkeitäkin viestejä pois.
  • Ehtoja saa lisättyä rivin perässä olevasta plus-painikkeesta. (HUOM! Ehtoja ei saa lisätä liikaa, jotta niiden hallinnointi on mahdollista. Suosituksena maksimissaan 20 ehtoa per suodatin)

5. Määritetään Toiminto, mitä tehdään kun suodattimen ehto tai ehdot täyttyvät.- Valitaan toiminto esim. Siirrä kohteeseen ja Roskaposti.

  • Kun suodattimen ehto täyttyy, viesti siirretään roskapostikansioon.
  • Voidaan käyttää myös Hylkää, jolloin lähettäjälle ilmoitetaan viestin hylkäämisestä, eikä viesti tällöin saavu postilaatikkoon kun ehto täyttyy tai Poista, jolloin viesti poistetaan kun suodattimen ehto täyttyy.

6. Tallenna suodatin painamalla Tallenna.

Suodattimen muokkaaminen

1. Valitse suodatin jota haluat muokata klikkaamalla suodattimen nimeä.
2. Klikkaa Muokkaa.
3. Tee halutut muutokset.
4. Tallenna.

Suodattimen käytöstä poistaminen tai käyttöön ottaminen

1. Sama alku kuin muokkaamisessa.
2. Suodattimen nimen oikealla puolella Käytössä kohta, jossa ruutu-valinta.

  • Ruksi on ruudussa kun suodatin on käytössä.
  • Ruksi pois ruudusta niin suodatin on pois käytöstä.

3. Tallenna muutokset.

Tai vaihtoehtoisesti

1. Valitse suodatin joka halutaan poistaa tai ottaa käyttöön.
2. Paina Poista käytöstä tai Ota käyttöön.

Suodattimen poistaminen

1. Valitse suodatin joka halutaan poistaa klikkaamalla suodattimen nimeä.
2. Paina Poista

Ota yhteyttä

Helppi ja Käyttötuki auttavat

Kuluttaja-asiakkaat

Telia Helppi autaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Lue lisää Helpistä


Yritysasiakkaat

Telia Käyttötuki auttaa asennus-, käyttö- ja ongelmatilanteisiin puhelimitse tai yrityksenne tiloissa.  

 

Lue lisää käyttötuesta

Soita meille

Kuluttaja-asiakkaat
 020 690 400
Ma–pe 8–18 (mpm/pvm). Häiriöilmoitukset ma–pe 8–20 ja la 9–16.30. Hätätilanteet (puk-koodit, liittymän sulkeminen ja TV-häiriöiden ilmoitukset) 24/7.

 

PK-yritykset
 020 355 800
Ma–pe 8–17 (8,35 snt/puh + 16,69 snt/min).
 

Suuryritykset
 020 693 693
Ma–pe 8–17 (mpm/pvm). Vika- ja häiriöilmoitukset 24/7.

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.