Sähköpostin käyttö selaimessa

Ohjeesta löydät apua Telian sähköpostin käyttöön osoitteessa webmail.inet.fi.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Pääset kirjautumaan Telian sähköpostiin osoitteessa webmail.inet.fi.

KIRJAUDU SÄHKÖPOSTIIN

Kirjaudu Telia Internet -tunnuksella (esim. testee-1) ja salasanallasi. Tällöin kaikki sähköpostilaatikon toiminnot (kuten suodattimien luonti) ovat käytössäsi.

Voit kirjautua sisään myös sähköpostiosoitteellasi (esimerkki.sahkoposti@pp.inet.fi).

Unohtunut salasana

Voit tilata unohtuneen Telian sähköpostin salasanan kirjautumissivulta kohdasta Unohditko salasanasi.

  1. Kirjoita viivalle sähköpostiosoitteesi.
  2. Klikkaa Tilaa.
  3. Saat uuden salasanan tekstiviestillä.

Jos uuden salasanan saaminen ei edellä annetulla ohjeella onnistu, sähköpostitiliisi ei ole liitetty matkapuhelinnumeroa. Salasana voidaan tällöin vaihtaa ainoastaan ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme

Kun olet saanut uuden salasanan ja päässyt taas kirjautumaan, suosittelemme salasanan vaihtoa. Lisäksi liittämällä matkapuhelinnumerosi sähköpostiisi, unohtuneen salasanan palautus on jatkossa helpompaa.

Sähköpostin salasanan vaihto

Kirjaudu sisään Minun Teliaan Telia Internet -tunnuksella (esim. testee-1). Salasanan vaihtaminen ei ole mahdollista muilla kirjautumistavoilla.

KIRJAUDU SISÄÄN

  1. Valitse laajakaistasi ja katso kohtaa Hallinnoi liittymääsi.
  2. Valitse Vaihda salasana.
  3. Kirjoita uusi salasana ja tallenna muutokset.

Vinkki: Liitä samalla matkapuhelinnumerosi sähköpostitiliisi Hallinnoi liittymääsi -valikosta kohdasta Salasana matkapuhelimeesi. Tämä helpottaa jatkossa esimerkiksi salasanan palauttamista.

Jos käytät sähköpostin lukemiseen sähköpostiohjelmaa, vaihda uusi salasana myös sähköpostiohjelman asetuksiin.

Matkapuhelinnumeron liittäminen sähköpostitiliin

Matkapuhelinnumeron liittäminen sähköpostitiliin helpottaa jatkossa esimerkiksi unohtuneen salasanan palauttamista. 

Kirjaudu sisään Telia Internet -tunnuksella (esim. testee-1). Numeron liittäminen ei ole mahdollista muilla kirjautumistavoilla.

KIRJAUDU SISÄÄN

  1. Valitse laajakaistasi ja katso kohtaa Hallinnoi liittymääsi.
  2. Valitse Salasana matkapuhelimeesi.
Sähköpostin perustoiminnot
  1. Luettelo saapuneista sähköposteista – Avaa sähköposti klikkaamalla. Tuplaklikkauksella viesti aukeaa uuteen välilehteen.
  2. Sähköpostin hallintaan liittyviä kuvakkeita – Siirrä hiiren osoitin kuvakkeen päälle nähdäksesi merkityksen.

Sähköpostiviestin avaaminen

Voit avata sähköpostiviestin tuplaklikkaamalla kyseistä viestiä.

Viestin poistaminen
  1. Valitse poistettava viesti rastittamalla valintaruutu viestin vasemmalla puolella.
  2. Klikkaa valikosta Poista-kuvaketta.
  3. Vahvista klikkaamalla avautuvassa ikkunassa Kyllä-painiketta.

Voit poistaa viestin myös vetämällä sen roskakoriin. Tyhjennä roskakori viemällä osoitin kansion Roskakori-kansion päälle ja klikkaamalla sitten oikealle ilmestyvää roskakorikuvaketta.

Viestin kirjoittaminen
  1. Klikkaa valikosta Uusi viesti -kuvaketta päästäksesi kirjoitustilaan.
  2. Kirjoita vastaanottajan sähköpostiosoite Vastaanottaja-kenttään.
  3. Kirjoita viestisi.
  4. Klikkaa valikosta Lähetä sähköpostiviesti -kuvaketta.

Uuden kansion luominen
  1. Klikkaa vasemmanpuoleisen valikon Omat kansiot aktiiviseksi.
  2. Valitse ylävalikosta kuvake Uusi kansio.
  3. Anna uudelle kansiollesi sopiva nimi.
  4. Voit siirtää sähköpostiviestin uuteen kansioosi vetämällä sen hiiren osoittimella kansion päälle.

Yhteyshenkilön lisääminen
  1. Klikkaa ylävalikosta Yhteyshenkilöt.
  2. Klikkaa valikosta Uusi yhteystieto -kuvaketta.
  3. Kirjoita yhteystiedot oikealle avautuviin kenttiin.
  4. Tallenna klikkaamalla valikon Tallenna yhteystieto -kuvaketta.

Yleiset asetukset
  1. Klikkaa ylävalikosta Asetukset nähdäksesi asetuksesi.
  2. Kieli-, aikavyöhyke- ja päivämääräasetukset
  3. Allekirjoituksen, suodattimien ja automaattisten vastausten muokkaaminen
  4. Yhteystietojen hallinnointi

Automaattisen vastauksen asettaminen
  1. Klikkaa vasemmanpuoleisesta valikosta Autom. vastaukset.
  2. Valitse ruutu Ota automaattinen vastaus käyttöön.
  3. Syötä automaattisen vastauksen voimassaolon päivämäärät. Jos jätät päättymispäivän merkitsemättä, automaattivastaus on voimassa kunnes otat sen pois käytöstä.
  4. Kirjoita automaattinen vastausviestisi.
  5. Tallenana muutokset valitsemalla valikosta Tallenna.

Suodattimien lisäys, muokkaus ja poisto

Suodattimia luomalla voit määrätä tietyt saapuvat sähköpostit automaattisesti poistettavaksi, hylättäväksi tai roskapostikansioon meneväksi.

Lisätäksesi, muokataksesi tai poistaaksesi suodattimia, sinun täytyy olla kirjautuneena palveluun Telia Internet -tunnuksella. Sähköpostiosoitteella kirjautuessa suodattimien muokkaaminen ei ole mahdollista.

Suodattimen lisääminen

  1. Etene asetuksissa polkua Asetukset > Sähköposti > Suodattimet.
  2. Klikkaa Lisää.
  3. Anna uudelle suodattimelle nimi ja halutessasi myös kuvaus.
  4. Lisää suodattimelle yksi tai useampi ehto Tulevasta sanomasta on sama kuin -kohdassa. Voit lisätä ehtoja rivin perässä olevasta plus-painikkeesta. Suosittelemme maksimissaan 20 ehtoa /suodatin, jotta niiden hallinnointi on mahdollista.

    •  Jos haluat, että vain yhden asetetuista ehdoista on täytyttävä, valitse Yksi ehdoista. Jos haluat että useamman ehdon on täytyttävä, valitse Kaikki ehdot.
    •    Vältä tekemästä ehdoista liian laajoja. Esim. jos valitset ehtoon Lähettäjä, joka sisältää avainsanan ”info”, suodatin toimii aina kun lähettäjän osoite sisältää kyseisen merkkijonon. Merkkijono voi ilmaantua vaikka keskellä sanaa. Emme suosittele ehdoksi pelkästään esim. 'info' tai 'asiakaspalvelu', jne. sillä silloin tärkeitäkin viestejä saattaa suodattua pois.
  5. Määritä Toiminto, eli se mitä suodattimen ehdot täyttävälle viestille tapahtuu.

    Poista – Viesti poistetaan.
    Roskaposti – Viesti siirretään roskapostikansioon.
    Hylkää – Viesti ei saavu postilaatikkoosi ja lähettäjä saa ilmoituksen viestin hylkäämisestä.
  6. Tallenna suodatin klikkaamalla Tallenna.
Suodattimen muokkaaminen
  1. Valitse muokattava suodatin klikkaamalla sen nimeä.
  2. Klikkaa Muokkaa.
  3. Tee halutut muutokset.
  4. Ota muutokset käyttöön klikkaamalla Tallenna.
Suodattimen käytöstä poistaminen tai käyttöön ottaminen
  1. Valitse muokattava suodatin klikkaamalla sen nimeä.
  2. Klikkaa Muokkaa.
  3. Suodattimen nimen oikealla puolella on Käytössä -ruutuvalinta, josta voit ottaa suodattimen käyttöön tai pois käytöstä.
     
    Ruksi on ruudussa, kun suodatin on käytössä.
    Kun ruksia ei ole, suodatin on pois käytöstä.
  4. Ota muutokset käyttöön klikkaamalla Tallenna.

Tai vaihtoehtoisesti

  1. Valitse suodatin, joka halutaan poistaa tai ottaa käyttöön.
  2. Paina Poista käytöstä tai Ota käyttöön.
Suodattimen poistaminen
  1. Valitse poistettava suodatin klikkaamalla sen nimeä.
  2. Klikkaa Poista.
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,25 €/min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Telia Sähköposti – käyttöönotto ja asetukset

Telia Sähköposti – Sähköpostilaatikoiden hallinta

Sähköpostin käyttö puhelimella (Android/iOS)

Sähköpostin käyttö sähköpostiohjelmassa

Telia Sähköpostin suodatusperiaatteet

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.