Sähköpostin käyttö sähköpostiohjelmassa

Ohjeesta löydät Telian sähköpostin yleiset asetukset sähköpostiohjelmia varten. Kuvalliset ohjeet ovat Windows Mail, Apple Mail ja Thunderbird-ohjelmille.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Siirry yritysasiakkaiden ohjeisiin.

Telian sähköpostia voi käyttää koneelle ladattavan sähköpostiohjelman kautta, esimerkiksi Windows Mail. Ohjelma lataa sähköpostiviestit palvelimelta kotikoneellesi. Voit lukea viestit ja vastata niihin kyseisestä ohjelmasta.

Käytössä olevasta sähköpostiohjelmasta riippumatta tarvittavat asetukset ovat samat. Eri ohjelmissa saattaa olla eroja siinä, miten asetukset on nimetty. Perusasetuksilla pystyt käyttämään sähköpostiohjelmaasi Telian verkossa. Ottamalla tietoturva-asetukset käyttöön voit käyttää ohjelmaa myös muidenkin operaattoreiden verkoissa.

Sähköpostiasetukset: Windows Mail

Telian sähköpostin saat käyttöön Windowsin Sähköposti ohjelmassa seuraavilla ohjeilla.

  1. Valitse Tilit.
  2. Lisää tili.
  3. Valitse tilin tyypiksi Muu tili.
  4. Syötä sähköposti osoite, nimi minkä haluat näkyvän lähtevissä viesteissä ja sähköpostin salasana. Paina kirjaudu sisään. Windows sähköposti määrittää sähköpostin palvelin asetukset automaattisesti. Ohjelma käyttää oletuksena IMAP-protokollaa saapuvan ja lähtevän postin salauksella.

 

Sähköpostin asetusten tarkistaminen

Mikäli sinulla on ongelmia sähköpostin lähettämisessä tai vastaanottamisessa niin aluksi kannattaa tarkistaa sähköpostitilin ja palvelimien asetukset. 

  1. Valitse ohjelman vasemmasta laidasta Tilit.
  2. Valitse vasemmasta laidasta haluamasi tili ja paina hiiren oikeanpuoleisella haluamasi tilin kohdalta. Valitse "Tiliasetukset".
  3. Avaa postilaatikon synkronointiasetusten muuttaminen. 
  4. Valitse aukeavan ikkunan alhaalta "Postilaatikon lisäasetukset". Nyt voit verrata avautuvia asetuksia yleisiin sähköpostiasetuksiin ja allaolevaan kuvaan. Varmista, että "Lähtevän postin palvelin vaatii todennusta" valinta on valittuna.

Tilin poistaminen ohjelmasta

Mikäli haluat poistaa sähköpostitilin Windows Sähköpostista niin se onnistuu seuraavilla toimilla:

  1. Valitse ohjelman oikeasta laidasta Tilit.
  2. Vasempaan laitaan aukeavasta valikosta valitse haluttu tili.
  3. Tilin asetuksista valitse Poista tili.
Sähköpostiasetukset: Apple Mail

Telian sähköpostin saat käyttöön Apple Mail ohjelmassa seuraavilla ohjeilla.

  1. Valitse tilin tyypiksi Muu Mail-tili ja paina jatka.

  2. Syötä nimi, jonka haluat näkyvän lähtevissä viesteissä sekä sähköpostisi osoite ja salasana. Jos ohjelma ei hae palvelintietoja automaattisesti, syötä ne aukeavaan ikkunaan. Telian palvelinasetukset löydät kohdasta Yleiset sähköpostiasetukset.

    Apple Mail käyttää oletuksena IMAP-protokollaa saapuvan postin suojauksella mutta suojaamatonta lähtevää postia.


     
Sähköpostin asetusten tarkistaminen

Jos sähköpostin lähettämisessä tai vastaanottamisessa on ongelmia, tarkista aluksi  sähköpostitilin ja palvelimien asetukset.

  1. Valitse näytön yläreunasta Mail ja sen alta Asetukset.
  2. Asetuksista valitse Tilit.
  3. Valitse haluttu sähköpostitili ja palvelinasetukset.
  4. Käytössä olevan suojauksen ja portit saat näkyviin poistamalla valinnat kohdista Hallitse yhteysasetuksia automaattisesti.
  5. Tarkista asetukset. Telian palvelinasetukset löydät kohdasta Yleiset sähköpostiasetukset.
  6. Ota todennus käyttöön valitsemalla Todentaminen-kohdassa Salasana. On tärkeää käyttää vähintäänkin lähtevän postin todentamista, koska lähetetyt sähköpostit eivät välttämättä mene perille, jos todennustapaa ei ole käytössä.

Toisen tilin lisääminen ja tilin poistaminen ohjelmasta

Jos haluat lisätä toisen tilin tai poistaa olemassa olevan tilin Apple Mailista, se onnistuu seuraavilla toimilla.

Uuden tilin lisääminen:

  1. Valitse näytön yläreunasta Mail ja sen alta Tilit.
  2. Valitse Lisää muu tili.

Olemassa olevan tilin poistaminen:

  1. Valitse näytön yläreunasta Mail ja sen alta Tilit.
  2. Valitse aukeavasta ikkunasta haluttu tili.
  3. Paina alareunan - -näppäintä.

 

Sähköpostiasetukset: Thunderbird
  1. Valitse Määritä tili -kohdassa Sähköposti. Syötä haluamasi nimi, joka näkyy lähettäjänä, Telia-sähköpostiosoitteesi ja salasana.

  2. Syötä palvelimien osoitteiksi mail.inet.fi ja käyttäjätunnukseksi sähköpostisi käyttäjätunnus.
  3. Paina Testaa asetuksia uudelleen.
  4. Asetuksien testauksen jälkeen ohjelma vaihtaa todennuksen. Valitse Todennus-kohtaan Normaali salasana. Huomioi, että tallentaessasi muita asetuksia välissä, voi todennustapa muuttua alkuperäiseksi ja se tulee vaihtaa uudestaan Normaali salasana -valinnaksi.
  5. Valitse portit sen mukaan, haluatko käyttää saapuvan ja lähtevän postin salausta vai et. Telian sähköpostiasetukset löydät kohdasta Yleiset sähköpostiasetukset.
  6. Lopuksi paina Valmis-painiketta

Huom! Oletuksena Thunderbird käyttää IMAP-protokollaa ilman salausta saapuvalle ja lähtevälle postille. Ohjelma herjaa seuraavassa vaiheessa salauksen puuttumisesta saapuvalle postille jos tätä (saapuvan liikenteen salausta) ei ota käyttöön.

Sähköpostin asetusten tarkistaminen

Jos sähköpostin lähettämisessä tai vastaanottamisessa on ongelmia, tarkista ensin sähköpostitilin ja palvelimien asetukset. 

  1. Paina vasemmasta laidasta tilin kohdalta oikealla hiiren painikkeella ja valitse Asetukset.
  2. Aukeavasta Tilien asetukset -ikkunasta valitse halutun tilin alta Palvelimen asetukset.
  3. Tarkista saapuvan ja lähtevän postin palvelinasetukset. Tarkemmat tiedot löytyvät Telian palvelinasetuksista
  4. Valitse halutun tilin asetukset ja tarkista ne. Telian palvelinasetukset löydät kohdasta Yleiset sähköpostiasetukset.

Tilin poistaminen ohjelmasta

Jos haluat poistaa sähköpostitilin Thunderbirdistä, toimi näin:

  1. Paina vasemmasta laidasta tilin kohdalta oikealla hiiren painikkeella ja valitse Asetukset.
  2. Valitse Tilin asetukset -ikkunan alalaidasta Tilitoiminnot.
  3. Poista tili.
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,25 €/min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Telia Sähköposti – käyttöönotto ja asetukset

Telia Sähköposti – Sähköpostilaatikoiden hallinta

Sähköpostin käyttö selaimessa

Sähköpostin käyttö puhelimella (Android/iOS)

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.