Takaisin

Sähköpostin käyttö sähköpostiohjelmassa

Ohjeesta löydät Telian sähköpostin yleiset asetukset sähköpostiohjelmia varten. Kuvalliset ohjeet ovat Windows Mail, Apple Mail ja Thunderbird-ohjelmille.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Telian sähköpostia voi käyttää koneelle ladattavan sähköpostiohjelman kautta, esimerkiksi Outlook Express. Ohjelma lataa sähköpostiviestit palvelimelta kotikoneellesi. Voit lukea viestit ja vastata niihin kyseisestä ohjelmasta.

Käytössä olevasta sähköpostiohjelmasta riippumatta tarvittavat asetukset ovat samat. Eri ohjelmissa saattaa olla eroja siinä, miten asetukset on nimetty. Perusasetuksilla pystyt käyttämään sähköpostiohjelmaasi Telian verkossa. Ottamalla tietoturva-asetukset käyttöön voit käyttää ohjelmaa myös muidenkin operaattoreiden verkoissa.

Telia Helppi apunasi

Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin 0600 10 100 (2,25 €/min + mpm/pvm). Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.

Lue lisää Telia Helpistä

Sähköpostiasetukset: Windows Mail

Telian sähköpostin saat käyttöön Windowsin Sähköposti ohjelmassa seuraavilla ohjeilla.

  1. Valitse Tilit.
  2. Lisää tili.
  3. Valitse tilin tyypiksi Muu tili.
  4. Syötä sähköposti osoite, nimi minkä haluat näkyvän lähtevissä viesteissä ja sähköpostin salasana. Paina kirjaudu sisään. Windows sähköposti määrittää sähköpostin palvelin asetukset automaattisesti. Ohjelma käyttää oletuksena IMAP-protokollaa saapuvan ja lähtevän postin salauksella.

 

Sähköpostin asetusten tarkistaminen

Mikäli sinulla on ongelmia sähköpostin lähettämisessä tai vastaanottamisessa niin aluksi kannattaa tarkistaa sähköpostitilin ja palvelimien asetukset. 

  1. Valitse ohjelman vasemmasta laidasta Tilit.
  2. Valitse vasemmasta laidasta haluamasi tili ja paina hiiren oikeanpuoleisella haluamasi tilin kohdalta. Valitse "Tiliasetukset".
  3. Avaa postilaatikon synkronointiasetusten muuttaminen. 
  4. Valitse aukeavan ikkunan alhaalta "Postilaatikon lisäasetukset". Nyt voit verrata avautuvia asetuksia yleisiin sähköpostiasetuksiin ja allaolevaan kuvaan. Varmista, että "Lähtevän postin palvelin vaatii todennusta" valinta on valittuna.

Tilin poistaminen ohjelmasta

Mikäli haluat poistaa sähköpostitilin Windows Sähköpostista niin se onnistuu seuraavilla toimilla:

  1. Valitse ohjelman oikeasta laidasta Tilit.
  2. Vasempaan laitaan aukeavasta valikosta valitse haluttu tili.
  3. Tilin asetuksista valitse Poista tili.
Sähköpostiasetukset: Apple Mail

Telian sähköpostin saat käyttöön Apple Mail ohjelmassa seuraavilla ohjeilla.

1. Valitse tilin tyypiksi Muu Mail-tili ja paina jatka…

2. Syötä nimi minkä haluat näkyvän lähtevissä viesteissä sekä sähköpostisi osoite ja salasana. 
Jos ohjelma ei hae palvelin tietoja automaattisesti niin syötä ne aukeavaan ikkunaan. Telian palvelinasetukset löydät kohdasta Yleiset sähköpostiasetukset.

Apple Mail käyttää oletuksena IMAP-protokollaa saapuvan postin suojauksella mutta suojaamatonta lähtevää postia.

Sähköpostin asetusten tarkistaminen

Mikäli sinulla on ongelmia sähköpostin lähettämisessä tai vastaanottamisessa niin aluksi kannattaa tarkistaa sähköpostitilin ja palvelimien asetukset.

  1. Valitse näytön yläreunasta Mail ja sen alta asetukset
  2. Asetuksista valitse Tilit.
  3. Tilien alta haluttu sähköpostitili ja palvelinasetukset
  4. Käytössä olevan suojauksen ja portit saat näkyviin poistamalla valinnat kohdista Hallitse yhteysasetuksia automaattisesti.
  5. Tarkista asetukset. Telian palvelinasetukset löydät kohdasta Yleiset sähköpostiasetukset.
  6. Valitse Todentaminen valintaan "Salasana". On tärkeää käyttää vähintäänkin lähtevän postin todentamista, koska osa lähetetyistä sähköpostiviesteistä ei mene perille, jos todennustapaa ei ole käytössä. Ota todennus käyttöön valitsemalla "Todentaminen" kohtaan "Salasana".

Toisen tilin lisääminen ja tilin poistaminen ohjelmasta

Mikäli haluat lisätä toisen tilin tai poistaa olemassa olevan tilin Apple Mailista niin se onnistuu seuraavilla toimilla.

Uuden tilin lisääminen onnistuu seuraavasti:

  1. Valitse näytön yläreunasta Mail ja sen alta Tilit…
  2. Lisää muu tili...

Olemassa olevan tilin poistaminen onnistuu seuraavasti:

  1. Valitse näytön yläreunasta Mail ja sen alta Tilit…
  2. Valitse aukeavasta ikkunasta haluttu tili.
  3. Paina alareunan - näppäintä.

Sähköpostiasetukset: Thunderbird
  1. Valitse Sähköposti Määritä tili-kohdasta. Syötä haluamasi nimi joka näkyy lähettäjänä, Telia-sähköpostiosoitteesi ja salasana.
  2. Syötä palvelimien osoitteiksi mail.inet.fi ja käyttäjätunnukseksi sähköpostisi käyttäjätunnus. 
  3. Paina Testaa asetuksia uudelleen.
  4. Asetuksien testauksen jälkeen ohjelma vaihtaa todennuksen. Valitse "Todennus" kohtaan valinta "Normaali salasana". Huomioi, että tallentaessasi muita asetuksia välissä, voi todennustapa muuttua alkuperäiseksi ja se tulee vaihtaa uudestaan "Normaali salasana" valinnaksi.
  5. Valitse portit sen mukaan että haluatko käyttää saapuva ja lähtevän postin salausta vai et. Telian sähköpostiasetukset löydät kohdasta Yleiset sähköpostiasetukset.
  6. Lopuksi paina "Valmis" painiketta

Huom! Oletuksena Thunderbird käyttää IMAP-protokollaa ilman salausta saapuvalle ja lähtevälle postille. Ohjelma herjaa seuraavassa vaiheessa salauksen puuttumisesta saapuvalle postille jos tätä (saapuvan liikenteen salausta) ei ota käyttöön.

Sähköpostin asetusten tarkistaminen

Mikäli sinulla on ongelmia sähköpostin lähettämisessä tai vastaanottamisessa niin aluksi kannattaa tarkistaa sähköpostitilin ja palvelimien asetukset. 

  1. Paina vasemmasta laidasta tilin kohdalta oikealla hiiren painikkeella ja valitse asetukset.
  2. Aukeavasta Tilien asetukset ikkunasta valitse halutun tilin alta Palvelimen asetukset.
  3. Tarkista saapuvan ja lähtevän postin palvelinasetukset. Tarkemmat tiedot löytyvät Telian palvelinasetuksista
  4. Valitse halutun tilin asetukset ja tarkista ne. Telian palvelinasetukset löydät kohdasta Yleiset sähköpostiasetukset.

Tilin poistaminen ohjelmasta

Mikäli haluat poistaa sähköpostitilin Thunderbirdistä niin se onnistuu seuraavilla toimilla.

  1. Paina vasemmasta laidasta tilin kohdalta oikealla hiiren painikkeella ja valitse asetukset.
  2. Valitse Tilin asetukset-ikkunan alalaidasta Tilitoiminnot.
  3. Poista tili.
Lisää samasta aiheesta

Telia Sähköposti – käyttöönotto ja asetukset

Telia Sähköposti – Sähköpostilaatikoiden hallinta

Sähköpostin käyttö selaimessa

Sähköpostin käyttö puhelimella (Android/iOS)

Ota yhteyttä

Helppi ja Käyttötuki auttavat

Kuluttaja-asiakkaat

Telia Helppi autaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Lue lisää Helpistä


Yritysasiakkaat

Telia Käyttötuki auttaa asennus-, käyttö- ja ongelmatilanteisiin puhelimitse tai yrityksenne tiloissa.  

 

Lue lisää käyttötuesta

Telia Helppi

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

 

Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.