Ohjeesta löydät Telian sähköpostin yleiset asetukset sähköpostiohjelmia varten. Kuvalliset ohjeet ovat Windows Mail, Apple Mail ja Thunderbird-ohjelmille.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.
Telian sähköpostia voi käyttää koneelle ladattavan sähköpostiohjelman kautta, esimerkiksi Windows Mail. Ohjelma lataa sähköpostiviestit palvelimelta kotikoneellesi. Voit lukea viestit ja vastata niihin kyseisestä ohjelmasta.
Käytössä olevasta sähköpostiohjelmasta riippumatta tarvittavat asetukset ovat samat. Eri ohjelmissa saattaa olla eroja siinä, miten asetukset on nimetty. Perusasetuksilla pystyt käyttämään sähköpostiohjelmaasi Telian verkossa. Ottamalla tietoturva-asetukset käyttöön voit käyttää ohjelmaa myös muidenkin operaattoreiden verkoissa.
Sähköpostiasetukset: Windows Mail
Telian sähköpostin saat käyttöön Windowsin Sähköposti ohjelmassa seuraavilla ohjeilla.
Valitse Tilit.
Lisää tili.
Valitse tilin tyypiksi Muu tili.
Syötä sähköposti osoite, nimi minkä haluat näkyvän lähtevissä viesteissä ja sähköpostin salasana. Paina kirjaudu sisään. Windows sähköposti määrittää sähköpostin palvelin asetukset automaattisesti. Ohjelma käyttää oletuksena IMAP-protokollaa saapuvan ja lähtevän postin salauksella.
Sähköpostin asetusten tarkistaminen
Mikäli sinulla on ongelmia sähköpostin lähettämisessä tai vastaanottamisessa niin aluksi kannattaa tarkistaa sähköpostitilin ja palvelimien asetukset.
Valitse ohjelman vasemmasta laidasta Tilit.
Valitse vasemmasta laidasta haluamasi tili ja paina hiiren oikeanpuoleisella haluamasi tilin kohdalta. Valitse "Tiliasetukset".
Valitse aukeavan ikkunan alhaalta "Postilaatikon lisäasetukset". Nyt voit verrata avautuvia asetuksia yleisiin sähköpostiasetuksiin ja allaolevaan kuvaan. Varmista, että "Lähtevän postin palvelin vaatii todennusta" valinta on valittuna.
Tilin poistaminen ohjelmasta
Mikäli haluat poistaa sähköpostitilin Windows Sähköpostista niin se onnistuu seuraavilla toimilla:
Valitse ohjelman oikeasta laidasta Tilit.
Vasempaan laitaan aukeavasta valikosta valitse haluttu tili.
Tilin asetuksista valitse Poista tili.
Sähköpostiasetukset: Apple Mail
Telian sähköpostin saat käyttöön Apple Mail ohjelmassa seuraavilla ohjeilla.
Valitse tilin tyypiksi Muu Mail-tili ja paina jatka.
Syötä nimi, jonka haluat näkyvän lähtevissä viesteissä sekä sähköpostisi osoite ja salasana. Jos ohjelma ei hae palvelintietoja automaattisesti, syötä ne aukeavaan ikkunaan. Telian palvelinasetukset löydät kohdasta Yleiset sähköpostiasetukset.
Apple Mail käyttää oletuksena IMAP-protokollaa saapuvan postin suojauksella mutta suojaamatonta lähtevää postia.
Sähköpostin asetusten tarkistaminen
Jos sähköpostin lähettämisessä tai vastaanottamisessa on ongelmia, tarkista aluksi sähköpostitilin ja palvelimien asetukset.
Valitse näytön yläreunasta Mail ja sen alta Asetukset.
Asetuksista valitse Tilit.
Valitse haluttu sähköpostitili ja palvelinasetukset.
Käytössä olevan suojauksen ja portit saat näkyviin poistamalla valinnat kohdista Hallitse yhteysasetuksia automaattisesti.
Ota todennus käyttöön valitsemalla Todentaminen-kohdassa Salasana. On tärkeää käyttää vähintäänkin lähtevän postin todentamista, koska lähetetyt sähköpostit eivät välttämättä mene perille, jos todennustapaa ei ole käytössä.
Toisen tilin lisääminen ja tilin poistaminen ohjelmasta
Jos haluat lisätä toisen tilin tai poistaa olemassa olevan tilin Apple Mailista, se onnistuu seuraavilla toimilla.
Uuden tilin lisääminen:
Valitse näytön yläreunasta Mail ja sen alta Tilit.
Valitse Lisää muu tili.
Olemassa olevan tilin poistaminen:
Valitse näytön yläreunasta Mail ja sen alta Tilit.
Valitse aukeavasta ikkunasta haluttu tili.
Paina alareunan - -näppäintä.
Sähköpostiasetukset: Thunderbird
Valitse Määritä tili -kohdassa Sähköposti. Syötä haluamasi nimi, joka näkyy lähettäjänä, Telia-sähköpostiosoitteesi ja salasana.
Syötä palvelimien osoitteiksi mail.inet.fi ja käyttäjätunnukseksi sähköpostisi käyttäjätunnus.
Paina Testaa asetuksia uudelleen.
Asetuksien testauksen jälkeen ohjelma vaihtaa todennuksen. Valitse Todennus-kohtaan Normaali salasana. Huomioi, että tallentaessasi muita asetuksia välissä, voi todennustapa muuttua alkuperäiseksi ja se tulee vaihtaa uudestaan Normaali salasana -valinnaksi.
Valitse portit sen mukaan, haluatko käyttää saapuvan ja lähtevän postin salausta vai et. Telian sähköpostiasetukset löydät kohdasta Yleiset sähköpostiasetukset.
Lopuksi paina Valmis-painiketta
Huom! Oletuksena Thunderbird käyttää IMAP-protokollaa ilman salausta saapuvalle ja lähtevälle postille. Ohjelma herjaa seuraavassa vaiheessa salauksen puuttumisesta saapuvalle postille jos tätä (saapuvan liikenteen salausta) ei ota käyttöön.
Sähköpostin asetusten tarkistaminen
Jos sähköpostin lähettämisessä tai vastaanottamisessa on ongelmia, tarkista ensin sähköpostitilin ja palvelimien asetukset.
Paina vasemmasta laidasta tilin kohdalta oikealla hiiren painikkeella ja valitse Asetukset.
Aukeavasta Tilien asetukset -ikkunasta valitse halutun tilin alta Palvelimen asetukset.
Tarkista saapuvan ja lähtevän postin palvelinasetukset. Tarkemmat tiedot löytyvät Telian palvelinasetuksista
Valitse halutun tilin asetukset ja tarkista ne. Telian palvelinasetukset löydät kohdasta Yleiset sähköpostiasetukset.
Tilin poistaminen ohjelmasta
Jos haluat poistaa sähköpostitilin Thunderbirdistä, toimi näin:
Paina vasemmasta laidasta tilin kohdalta oikealla hiiren painikkeella ja valitse Asetukset.
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.
Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.