Sähköpostin käyttö puhelimella (Android/iOS)

Ottaessasi sähköpostin käyttöön matkapuhelimeesi, pääset tarkistamaan viimeisimmät viestisi missä ja milloin vain.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Tarvitset sähköpostisi käyttäjätunnuksen (esim. maija.meikalainen@pp.inet.fi eli maimei-9) ja salasanan seuraavaksi kerrottujen asetusten lisäksi. 

Voit määritellä sähköpostiasetukset puhelimen tai sähköpostisovelluksen asetuksista. Sähköpostin käyttöä varten puhelimessasi on oltava myös nettiyhteys. 

Sähköpostisovelluksella voit lukea myös muita kuin esim. Telian tarjoamia @pp.inet.fi -loppuisia sähköposteja. Tarkista sähköpostipalvelin- ja tunnusasetukset tällöin palveluntarjoajaltasi. 

Huom! Et voi kirjautua sähköpostitilillesi Telia-tunnuksellasi tai käyttää sitä sen määrittelyyn.

Saapuvan postin palvelin: mail.inet.fi

  • Portti: 143 (IMAP4)
  • Vaihtoehtoinen portti: 993 (IMAP4 SSL-salaus)

Lähtevän postin palvelin: mail.inet.fi

  • Portti: 25
  • Vaihtoehtoinen portti: 465 (SSL-salaus)
Sähköposti Android-puhelimeen

Huom! Näkymissä saattaa olla eroja riippuen puhelimen mallista ja käytössä olevasta Android-versiosta. Näissä esimerkeissä mallina on käytetty Samsung Galaxy S8 -puhelinta. Android-versio Pie (Android 9) 

  1. Etene puhelimen asetuksissa polkua Sovellukset > Sähköposti > Määritä sähköposti.
  2. Kirjoita seuraavaksi sähköpostiosoite, salasana ja valitse Manuaalinen.
  3. Valitse IMAP-tili.
  4. Saat käyttäjätunnuksen selville kirjautumalla Minun Teliaan ja klikkaamalla sitten Laajakaista-kuvaketta. Näet käyttäjätunnuksesi Nykyinen liittymäsi -kohdan tiedoissa.

    Unohditko salasanasi?
  5. Kirjoita sähköpostisi, käyttäjätunnuksesi (esim. maimei-9) sekä salasana. Kirjoita IMAP-palvelimeksi mail.inet.fi ja valitse suojaustyypiksi SSL/TLS sekä määrittele portiksi 993.
  6. Kirjoita SMTP-palvelimeksi mail.inet.fi SSL/TLS ja valitse suojaustyypiksi SSL/TLS sekä määrittele portiksi 465. 
  7. Tarkista, että olet valinnut valinnan Todennettava ennen sähköpostin lähettämistä päälle. Ilman tätä valintaa kaikki lähettämäsi sähköpostit eivät välttämättä mene perille.
  8. Nyt sähköpostisi on käytössä puhelimessasi!

Vinkki: Voit muuttaa sähköpostisovelluksen asetuksista omaa nimeä maija.meikalainen -> Maija Meikäläinen.

Sähköposti iOS-laitteeseen

Liittäessäsi muun kuin Telian sähköpostitilin (pp.inet.fi) Apple-laitteelle, klikkaa Asetukset > Salasanat ja tilit > Lisää tili ja valitse sitten oma sähköpostipalveluntarjoajasi. Sen jälkeen seuraa ohjeita, mitä laite opastaa.

Kun lisäät Telian sähköpostia Apple-laitteellesi, toimi näin:

  1. Avaa puhelimen asetukset ja etene sitten polkua Salasanat ja tilit > Lisää tili > Muu.
  2. Valitse Lisää sähköpostitili.
  3. Kirjoita oma nimesi, jonka haluat näkyvän vastaanottajalle sekä sähköpostiosoite ja salasana. Kirjoita Kuvaus-kenttään esim. Telia sähköposti.


    Täytä kohdat:
  4. Kirjoita saapuvan ja lähtevän postin palvelimeksi mail.inet.fi sekä tunnus kenttiin saamasi Telia Internet -tunnus (esim. maimei-9) ja salasana. Valitse sitten Seuraava.
  5. Nyt sähköpostisi on käytössä puhelimessasi!
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Telia Sähköposti – käyttöönotto ja asetukset

Telia Sähköposti – Sähköpostilaatikoiden hallinta

Sähköpostin käyttö selaimessa

Sähköpostin käyttö sähköpostiohjelmassa

Telia Sähköpostin suodatusperiaatteet

Ota yhteyttä

Helppi ja Käyttötuki auttavat

Kuluttaja-asiakkaat

Telia Helppi autaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Lue lisää Helpistä


Yritysasiakkaat

Telia Käyttötuki auttaa asennus-, käyttö- ja ongelmatilanteisiin puhelimitse tai yrityksenne tiloissa.

Lue lisää käyttötuesta

Soita meille

Kuluttaja-asiakkaat
 020 690 400
Ma–pe 9–17 (mpm/pvm). Hätätilanteet (puk-koodit, liittymän sulkeminen ja TV-häiriöiden ilmoitukset) 24/7.

 

PK-yritykset
 020 355 800
Ma–pe 8–17 (8,35 snt/puh + 16,69 snt/min).
 

Suuryritykset
 020 693 693
Ma–pe 8–17 (mpm/pvm). Vika- ja häiriöilmoitukset 24/7.

Telia Helppi

Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.