Telia Sähköposti – käyttöönotto ja asetukset

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Telia Sähköposti on ollut osa laajakaistapalveluamme, mutta sen uusmyynti on päättynyt 9.3.2022.

Telia Sähköpostiin kuuluu pääpostilaatikon lisäksi neljä lisäpostilaatikkoa. Voit käyttää sähköpostia nettiselaimen sekä sovelluksen kautta tai ladata tietokoneellesi sähköpostiohjelman.

Sähköpostin käyttö
Internet-selaimen (Webmailin) kautta

Webmailin käyttöön riittää internetselain ja sähköpostin käyttäjätunnus sekä salasana. Telian webmailiin pääsee kirjautumalla Minun Teliaan ja suoraan osoitteesta webmail.inet.fi

Webmailin käyttöä tuetaan seuraavilla selaimilla:

  • Firefox 3.6 ja uudemmat
  • Internet Explorer 7.0 ja uudemmat

Katso ohjeet sähköpostin käyttöön selaimessa

Älypuhelin sovelluksen kautta

Älypuhelimessa sähköpostisi ovat aina mukanasi missä ikinä menetkin. 

Katso miten sähköposti asennetaan puhelimeen

Koneelle ladattavan sähköpostiohjelman kautta

Esimerkiksi Windows Mail joka on yleensä valmiiksi asennettu Windows -käyttöjärjestelmässä. Ohjelma lataa sähköpostiviestit palvelimelta kotikoneellesi. Voit lukea viestit ja vastata niihin kyseisestä ohjelmasta.

Käytössä olevasta sähköpostiohjelmasta riippumatta tarvittavat asetukset ovat samat. Eri ohjelmissa saattaa olla eroja siinä, miten asetukset on nimetty. Perusasetuksilla pystyt käyttämään sähköpostiohjelmaasi Telian verkossa. Ottamalla tietoturva-asetukset käyttöön voit käyttää ohjelmaa myös muidenkin operaattoreiden verkoissa.

Ohjeet sähköpostin käyttöönottoon sähköpostiohjelmalla (Apple Mail, Windows Mail & Thunderbird)

Yleiset asetukset, lähtevän ja saapuvan postin palvelimet
  • Nimi: Oma nimesi. Tämä on nimi jonka sähköpostiesi vastaanottajat näkevät.
  • Sähköpostiosoite: Sähköpostiosoitteesi (esim. teemu.testaaja@pp.inet.fi)
  • Käyttäjätunnus/tilinimi: Sähköpostiosoitteeseen sidottu käyttäjätunnus (esim. testee-1 / matti.meikalainen@pp.inet.fi)
  • Salasana: Käyttäjätunnuksen salasana
  • Saapuvan postin palvelin (POP3/IMAP4): mail.inet.fi
    • Portti: 143 (IMAP4) / 110 (POP3)
    • Portti: 993 (IMAP4 SSL-salaus) / 995 (POP3 SSL-salaus)
  • Lähtevän postin palvelin: mail.inet.fi
    • Portti: 25
    • Portti: 465 (SSL-salaus)

Valitse käytettävässä sähköpostiohjelmassa todennus käyttöön. Todennus tarkoittaa alla kuvailtua SMTPautentikointi-menetelmää. Ilman todennusta sähköpostiviestin perillemenoa ei voida taata, koska sähköpostipalvelimet voivat tulkita viestin roskapostiksi. Tarjoamissamme käyttöohjeissa yleisimmille sähköpostisovelluksille on maininta todennuksen valinnasta.

Sähköpostin tietoturva-asetukset, palvelimet ja portit

Telian sähköposti tukee SSL-salausta ja SMTP-kirjautumista (SMTP AUTH -protokolla). Ottamalla käyttöön sähköpostin tietoturva-asetukset voit käyttää Telian sähköpostia sähköpostiohjelmassasi minkä tahansa operaattorin verkossa.

  • SMTPautentikointi – Kirjautuminen myös lähtevän postin palvelimelle otetaan käyttöön, sama käyttäjätunnus ja salasana kuin saapuvalle postille.
  • SSLsuojaus – Suojauksen voi aktivoida joko lähteville, saapuville tai molempiin suuntiin. Suositus on käyttää suojausta lähteville posteille.

Ilman autentikointia kaikki lähettämäsi viestit eivät välttämättä mene perille, koska osa vastaanottajista (esim. pankki) vaatii sähköpostin alkuperän todennuksen, jotta he vastaanottavat sähköpostiviestisi. Todennuksen vaatiminen oletettavasti myös yleistyy jatkossa.
 
Kytke todentaminen päälle vähintäänkin lähtevän postin kohdalle sähköpostisovelluksesi asetuksista.

Palvelimet

SSL-suojattu sähköpostiliikenne käyttää eri portteja kuin suojaamaton:

Lähtevän postin palvelin (SMTP) > mail.inet.fi (portti 465)
Saapuvan postin palvelin (POP3) > mail.inet.fi (portti 995)
Saapuvan postin palvelin (IMAP) > mail.inet.fi (portti 993)

Varmistaaksemme sähköpostin turvallisen käytön ja vähentääksemme roskapostin määrää, käytämme seuraavia menetelmiä:

  • Tuleva sähköpostiliikenne: mustat listat (RBL), spam-filtteri ja virusfiltteri.
  • Lähtevä sähköpostiliikenne: spam-filtteri, virusfiltteri sekä vastaanottajamäärien ja lähetysmäärien rajoitukset.
     

Portit

Käyttötapa

POP3

IMAP4

Lähtevä posti

25

25

Lähtevä posti, autentikointi & SSL

465

465

Saapuva posti

110

143

Saapuva posti, SSL

995

993

Unohtunut salasana

Jos olet unohtanut sähköpostisi salasanan, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme salasanan nollaamiseksi. Se onnistuu kätevästi esimerkiksi kirjautumalla Minun Teliaan ja avaamalla chatin sivun oikeasta laidasta.

Kirjaudu Minun Teliaan

Kun olet saanut uuden salasanan ja päässyt taas kirjautumaan, suosittelemme salasanan vaihtoa.

Sähköpostin salasanan vaihto

Sähköpostin salasanan vaihtoa varten sinun on kirjauduttava Telia Internet -tunnuksilla. Muilla kirjautumistavoilla salasanaa ei pääse vaihtamaan.

KIRJAUDU SISÄÄN

  1. Valitse kirjautumissivulla kirjautuminen liittymän käyttäjänä.
  2. Kirjoita Telia Internet -tunnuksesi (esim. testee-1) Puhelinnumero-nimiseen kenttään ja Telia Internet -tunnuksen salasana Salasana-kenttään ja klikkaa Kirjaudu-nappia.
  3. Paina laajakaistatilauksen kohdalla olevaa Hallinnoi tilausta -nappia.
  4. Valitse Vaihda salasana.
  5. Kirjoita uusi salasana ja tallenna muutokset.

Jos käytät sähköpostin lukemiseen sähköpostiohjelmaa, vaihda uusi salasana myös sähköpostiohjelman asetuksiin.

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Telia Sähköposti – Sähköpostilaatikoiden hallinta

Sähköpostin käyttö selaimessa

Sähköpostin käyttö puhelimella (Android/iOS)

Sähköpostin käyttö sähköpostiohjelmassa

Telia Sähköpostin suodatusperiaatteet

Ota yhteyttä

Minun Telia

Kirjaudu Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen ja maksa laskut helposti, päivitä liittymäsi ja palvelusi, löydä puk-koodi, tee vikailmoitus tai chattaile asiakaspalvelumme kanssa.

Kirjaudu selaimella

Lataa Minun Telia -sovellus
iOS-laitteelle
Android-laitteelle

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Telia Helppi

Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.