Telia Sähköposti on ollut osa laajakaistapalveluamme, mutta sen uusmyynti on päättynyt 9.3.2022.
Telia Sähköpostiin kuuluu pääpostilaatikon lisäksi neljä lisäpostilaatikkoa. Voit käyttää sähköpostia nettiselaimen sekä sovelluksen kautta tai ladata tietokoneellesi sähköpostiohjelman.
Sähköpostin käyttö
Internet-selaimen (Webmailin) kautta
Webmailin käyttöön riittää internetselain ja sähköpostin käyttäjätunnus sekä salasana. Telian webmailiin pääsee kirjautumalla Minun Teliaan ja suoraan osoitteesta webmail.inet.fi.
Esimerkiksi Windows Mail joka on yleensä valmiiksi asennettu Windows -käyttöjärjestelmässä. Ohjelma lataa sähköpostiviestit palvelimelta kotikoneellesi. Voit lukea viestit ja vastata niihin kyseisestä ohjelmasta.
Käytössä olevasta sähköpostiohjelmasta riippumatta tarvittavat asetukset ovat samat. Eri ohjelmissa saattaa olla eroja siinä, miten asetukset on nimetty. Perusasetuksilla pystyt käyttämään sähköpostiohjelmaasi Telian verkossa. Ottamalla tietoturva-asetukset käyttöön voit käyttää ohjelmaa myös muidenkin operaattoreiden verkoissa.
Valitse käytettävässä sähköpostiohjelmassa todennus käyttöön. Todennus tarkoittaa alla kuvailtua SMTPautentikointi-menetelmää. Ilman todennusta sähköpostiviestin perillemenoa ei voida taata, koska sähköpostipalvelimet voivat tulkita viestin roskapostiksi. Tarjoamissamme käyttöohjeissa yleisimmille sähköpostisovelluksille on maininta todennuksen valinnasta.
Sähköpostin tietoturva-asetukset, palvelimet ja portit
Telian sähköposti tukee SSL-salausta ja SMTP-kirjautumista (SMTP AUTH -protokolla). Ottamalla käyttöön sähköpostin tietoturva-asetukset voit käyttää Telian sähköpostia sähköpostiohjelmassasi minkä tahansa operaattorin verkossa.
SMTPautentikointi – Kirjautuminen myös lähtevän postin palvelimelle otetaan käyttöön, sama käyttäjätunnus ja salasana kuin saapuvalle postille.
SSLsuojaus – Suojauksen voi aktivoida joko lähteville, saapuville tai molempiin suuntiin. Suositus on käyttää suojausta lähteville posteille.
Ilman autentikointia kaikki lähettämäsi viestit eivät välttämättä mene perille, koska osa vastaanottajista (esim. pankki) vaatii sähköpostin alkuperän todennuksen, jotta he vastaanottavat sähköpostiviestisi. Todennuksen vaatiminen oletettavasti myös yleistyy jatkossa.
Kytke todentaminen päälle vähintäänkin lähtevän postin kohdalle sähköpostisovelluksesi asetuksista.
Palvelimet
SSL-suojattu sähköpostiliikenne käyttää eri portteja kuin suojaamaton:
Varmistaaksemme sähköpostin turvallisen käytön ja vähentääksemme roskapostin määrää, käytämme seuraavia menetelmiä:
Tuleva sähköpostiliikenne: mustat listat (RBL), spam-filtteri ja virusfiltteri.
Lähtevä sähköpostiliikenne: spam-filtteri, virusfiltteri sekä vastaanottajamäärien ja lähetysmäärien rajoitukset.
Portit
Käyttötapa
POP3
IMAP4
Lähtevä posti
25
25
Lähtevä posti, autentikointi & SSL
465
465
Saapuva posti
110
143
Saapuva posti, SSL
995
993
Unohtunut salasana
Jos olet unohtanut sähköpostisi salasanan, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme salasanan nollaamiseksi. Se onnistuu kätevästi esimerkiksi kirjautumalla Minun Teliaan ja avaamalla chatin sivun oikeasta laidasta.
Kirjoita Telia Internet -tunnuksesi (esim. testee-1) Puhelinnumero-nimiseen kenttään ja Telia Internet -tunnuksen salasana Salasana-kenttään ja klikkaa Kirjaudu-nappia.
Paina laajakaistatilauksen kohdalla olevaa Hallinnoi tilausta -nappia.
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
Kirjaudu Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen ja maksa laskut helposti, päivitä liittymäsi ja palvelusi, löydä puk-koodi, tee vikailmoitus tai chattaile asiakaspalvelumme kanssa.
Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.
Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.