Takaisin

Telia Sähköposti – käyttöönotto ja asetukset

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Sähköposti on osa laajakaistaliittymäämme ja siihen kuuluu pääpostilaatikon lisäksi neljä lisäpostilaatikkoa. Voit käyttää sähköpostia nettiselaimen sekä sovelluksen kautta tai ladata tietokoneellesi sähköpostiohjelman.

Telia Helppi apunasi

Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin 0600 10 100 (2,25 €/min + mpm/pvm). Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.

Lue lisää Telia Helpistä

Matkapuhelinnumeron liittäminen sähköpostitiliin

Matkapuhelinnumeron liittäminen sähköpostitiliin helpottaa jatkossa esimerkiksi unohtuneen salasanan palauttamista. 

Kirjaudu sisään Telia Internet -tunnuksella (esim. testee-1). Numeron liittäminen ei onnistu muilla tunnistustavoilla.

KIRJAUDU SISÄÄN

  1. Valitse laajakaistasi ja katso kohtaa Hallinnoi liittymääsi
  2. Valitse Salasana matkapuhelimeesi
Sähköpostin käyttö
Internet-selaimen (Webmailin) kautta

Webmailin käyttöön riittää internetselain ja sähköpostin käyttäjätunnus sekä salasana. Telian webmailiin pääsee kirjautumalla Minun Teliaan ja suoraan osoitteesta webmail.inet.fi

Webmailin käyttöä tuetaan seuraavilla selaimilla:

  • Firefox 3.6 ja uudemmat
  • Internet Explorer 7.0 ja uudemmat

Katso ohjeet sähköpostin käyttöön selaimessa

Älypuhelin sovelluksen kautta

Älypuhelimessa sähköpostisi ovat aina mukanasi missä ikinä menetkin. 

Katso ohjeet sähköpostin asentamisesta puhelimeen

Koneelle ladattavan sähköpostiohjelman kautta

Esimerkiksi Outlook Express. Ohjelma lataa sähköpostiviestit palvelimelta kotikoneellesi. Voit lukea viestit ja vastata niihin kyseisestä ohjelmasta.

Käytössä olevasta sähköpostiohjelmasta riippumatta tarvittavat asetukset ovat samat. Eri ohjelmissa saattaa olla eroja siinä, miten asetukset on nimetty. Perusasetuksilla pystyt käyttämään sähköpostiohjelmaasi Telian verkossa. Ottamalla tietoturva-asetukset käyttöön voit käyttää ohjelmaa myös muidenkin operaattoreiden verkoissa.

Ohjeet sähköpostin käyttöönottoon sähköpostiohjelmien kautta (Apple Mail, Windows Mail & Thunderbird)

Yleiset asetukset, lähtevän ja saapuvan postin palvelimet
  • Nimi: Oma nimesi. Tämä on nimi jonka sähköpostiesi vastaanottajat näkevät.
  • Sähköpostiosoite: Sähköpostiosoitteesi (esim. teemu.testaaja@pp.inet.fi)
  • Käyttäjätunnus/tilinimi: Sähköpostiosoitteeseen sidottu käyttäjätunnus (esim. testee-1 / matti.meikalainen@pp.inet.fi)
  • Salasana: Käyttäjätunnuksen salasana
  • Saapuvan postin palvelin (POP3/IMAP4): mail.inet.fi
    • Portti: 143 (IMAP4) / 110 (POP3)
    • Portti: 993 (IMAP4 SSL-salaus) / 995 (POP3 SSL-salaus)
  • Lähtevän postin palvelin: mail.inet.fi
    • Portti: 25
    • Portti: 465 (SSL-salaus)

Valitse käytettävässä sähköpostiohjelmassa todennus käyttöön. Todennus tarkoittaa alla kuvailtua SMTPautentikointi-menetelmää. Tarjoamissamme käyttöohjeissa yleisimmille sähköpostisovelluksille on maininta todennuksen valinnasta.

Sähköpostin tietoturva-asetukset, palvelimet ja portit

Telian sähköposti tukee SSL-salausta ja SMTP-kirjautumista (SMTP AUTH -protokolla). Ottamalla käyttöön sähköpostin tietoturva-asetukset voit käyttää Telian sähköpostia sähköpostiohjelmassasi minkä tahansa operaattorin verkossa.

  • SMTPautentikointi – Kirjautuminen myös lähtevän postin palvelimelle otetaan käyttöön, sama käyttäjätunnus ja salasana kuin saapuvalle postille.
  • SSLsuojaus – Suojauksen voi aktivoida joko lähteville, saapuville tai molempiin suuntiin. Suositus on käyttää suojausta lähteville posteille.

Ilman autentikointia kaikki lähettämäsi viestit eivät välttämättä mene perille, koska osa vastaanottajista (esim. pankki) vaatii sähköpostin alkuperän todennuksen, jotta he vastaanottavat sähköpostiviestisi. Todennuksen vaatiminen oletettavasti myös yleistyy jatkossa.
 
Kytke todentaminen päälle vähintäänkin lähtevän postin kohdalle sähköpostisovelluksesi asetuksista.

Palvelimet

SSL-suojattu sähköpostiliikenne käyttää eri portteja kuin suojaamaton:

Lähtevän postin palvelin (SMTP) > mail.inet.fi (portti 465)
Saapuvan postin palvelin (POP3) > mail.inet.fi (portti 995)
Saapuvan postin palvelin (IMAP) > mail.inet.fi (portti 993)

Varmistaaksemme sähköpostin turvallisen käytön ja vähentääksemme roskapostin määrää, käytämme seuraavia menetelmiä:

  • Tuleva sähköpostiliikenne: mustat listat (RBL), spam-filtteri ja virusfiltteri.
  • Lähtevä sähköpostiliikenne: spam-filtteri, virusfiltteri sekä vastaanottajamäärien ja lähetysmäärien rajoitukset.
     

Portit

Käyttötapa

POP3

IMAP4

Lähtevä posti

25

25

Lähtevä posti, autentikointi & SSL

465

465

Saapuva posti

110

143

Saapuva posti, SSL

995

993

Unohtunut salasana

Voit tilata unohtuneen Telian sähköpostin salasanan kirjautumissivulta kohdasta Unohditko salasanasi.

1. Kirjoita viivalle sähköpostiosoitteesi
2. Klikkaa Tilaa
3. Saat uuden salasanan tekstiviestillä

Jos palautus ei edellä annetulla ohjeella onnistu, sähköpostitiliisi ei ole liitetty matkapuhelinnumeroa. Salasana voidaan tällöin vaihtaa ainoastaan ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme

Kun olet saanut uuden salasanan, on suositeltavaa vaihtaa se ja liittää matkapuhelinnumerosi sähköpostitiliisi. Tällä keinolla jatkossa unohtuneen salasanan palautus on helpompaa.

Sähköpostin salasanan vaihto

Kirjaudu sisään Minun Teliaan Telia Internet -tunnuksella (esim. testee-1). Salasanan vaihtaminen ei onnistu muilla tunnistustavoilla.

KIRJAUDU SISÄÄN

  1. Valitse laajakaistasi ja katso kohtaa Hallinnoi liittymääsi
  2. Valitse Vaihda salasana
  3. Liitä samalla matkapuhelinnumerosi sähköpostitiliisi Hallinnoi liittymääsi -valikosta kohdasta Salasana matkapuhelimeesi. Tämä helpottaa jatkossa esimerkiksi salasanan palauttamista.

Jos käytät sähköpostin lukemiseen sähköpostiohjelmaa, vaihda uusi salasana myös sohjelmaan. sähköpostiohjelman asetuksiin.

Lisää samasta aiheesta

Telia Sähköposti – Sähköpostilaatikoiden hallinta

Sähköpostin käyttö selaimessa

Sähköpostin käyttö puhelimella (Android/iOS)

Sähköpostin käyttö sähköpostiohjelmassa

Ota yhteyttä

Helppi ja Käyttötuki auttavat

Kuluttaja-asiakkaat

Telia Helppi autaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Lue lisää Helpistä


Yritysasiakkaat

Telia Käyttötuki auttaa asennus-, käyttö- ja ongelmatilanteisiin puhelimitse tai yrityksenne tiloissa.  

 

Lue lisää käyttötuesta

Minun Telia

Kirjaudu Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen ja maksa laskut helposti, päivitä liittymäsi ja palvelusi, löydä puk-koodi, tee vikailmoitus tai chattaile asiakaspalvelumme kanssa.

Kirjaudu selaimella

Lataa Minun Telia -sovellus
iOS-laitteelle
Android-laitteelle

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia Helppi

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

 

Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.