Sähköposti on osa laajakaistaliittymäämme ja siihen kuuluu pääpostilaatikon lisäksi neljä lisäpostilaatikkoa. Voit käyttää sähköpostia nettiselaimen sekä sovelluksen kautta tai ladata tietokoneellesi sähköpostiohjelman.
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin 0600 10 100 (2,25 €/min + mpm/pvm). Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
Valitse laajakaistasi ja katso kohtaa Hallinnoi liittymääsi
Valitse Salasana matkapuhelimeesi
Sähköpostin käyttö
Internet-selaimen (Webmailin) kautta
Webmailin käyttöön riittää internetselain ja sähköpostin käyttäjätunnus sekä salasana. Telian webmailiin pääsee kirjautumalla Minun Teliaan ja suoraan osoitteesta webmail.inet.fi.
Esimerkiksi Outlook Express. Ohjelma lataa sähköpostiviestit palvelimelta kotikoneellesi. Voit lukea viestit ja vastata niihin kyseisestä ohjelmasta.
Käytössä olevasta sähköpostiohjelmasta riippumatta tarvittavat asetukset ovat samat. Eri ohjelmissa saattaa olla eroja siinä, miten asetukset on nimetty. Perusasetuksilla pystyt käyttämään sähköpostiohjelmaasi Telian verkossa. Ottamalla tietoturva-asetukset käyttöön voit käyttää ohjelmaa myös muidenkin operaattoreiden verkoissa.
Valitse käytettävässä sähköpostiohjelmassa todennus käyttöön. Todennus tarkoittaa alla kuvailtua SMTPautentikointi-menetelmää. Tarjoamissamme käyttöohjeissa yleisimmille sähköpostisovelluksille on maininta todennuksen valinnasta.
Sähköpostin tietoturva-asetukset, palvelimet ja portit
Telian sähköposti tukee SSL-salausta ja SMTP-kirjautumista (SMTP AUTH -protokolla). Ottamalla käyttöön sähköpostin tietoturva-asetukset voit käyttää Telian sähköpostia sähköpostiohjelmassasi minkä tahansa operaattorin verkossa.
SMTPautentikointi – Kirjautuminen myös lähtevän postin palvelimelle otetaan käyttöön, sama käyttäjätunnus ja salasana kuin saapuvalle postille.
SSLsuojaus – Suojauksen voi aktivoida joko lähteville, saapuville tai molempiin suuntiin. Suositus on käyttää suojausta lähteville posteille.
Ilman autentikointia kaikki lähettämäsi viestit eivät välttämättä mene perille, koska osa vastaanottajista (esim. pankki) vaatii sähköpostin alkuperän todennuksen, jotta he vastaanottavat sähköpostiviestisi. Todennuksen vaatiminen oletettavasti myös yleistyy jatkossa.
Kytke todentaminen päälle vähintäänkin lähtevän postin kohdalle sähköpostisovelluksesi asetuksista.
Palvelimet
SSL-suojattu sähköpostiliikenne käyttää eri portteja kuin suojaamaton:
1. Kirjoita viivalle sähköpostiosoitteesi
2. Klikkaa Tilaa
3. Saat uuden salasanan tekstiviestillä
Jos palautus ei edellä annetulla ohjeella onnistu, sähköpostitiliisi ei ole liitetty matkapuhelinnumeroa. Salasana voidaan tällöin vaihtaa ainoastaan ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.
Kun olet saanut uuden salasanan, on suositeltavaa vaihtaa se ja liittää matkapuhelinnumerosi sähköpostitiliisi. Tällä keinolla jatkossa unohtuneen salasanan palautus on helpompaa.
Sähköpostin salasanan vaihto
Kirjaudu sisään Minun Teliaan Telia Internet -tunnuksella (esim. testee-1). Salasanan vaihtaminen ei onnistu muilla tunnistustavoilla.
Valitse laajakaistasi ja katso kohtaa Hallinnoi liittymääsi
Valitse Vaihda salasana
Liitä samalla matkapuhelinnumerosi sähköpostitiliisi Hallinnoi liittymääsi -valikosta kohdasta Salasana matkapuhelimeesi. Tämä helpottaa jatkossa esimerkiksi salasanan palauttamista.
Jos käytät sähköpostin lukemiseen sähköpostiohjelmaa, vaihda uusi salasana myös sohjelmaan. sähköpostiohjelman asetuksiin.
Kirjaudu Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen ja maksa laskut helposti, päivitä liittymäsi ja palvelusi, löydä puk-koodi, tee vikailmoitus tai chattaile asiakaspalvelumme kanssa.
Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.
Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.
Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.