Telia Sähköpostin käyttö ja asetukset

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Ajankohtaista: Telia Sähköpostin uusmyynti on päättynyt maaliskuussa 2022 ja palvelu on siirtynyt 23.5.2023 uudelle palveluntarjoajalle.

Lue lisää muutoksesta

Telian inet.fi-sähköpostipalvelu on siirtynyt kumppanillemme Fjordmailille 23.5.2023. Lähtevän postin palvelimena toiminut mail.inet.fi on jatkossa käytössä vain Fjordmailille siirtyville Telian asiakkaille. Kaikki Telian yhteyksiä käyttävät voivat käyttää Telian lähtevän postin palvelinta smtp.tele.fi. 

Lähtevän postin palvelin on käytössä esimerkiksi sähköpostiohjelmissa, riistakameroissa, Telia Yhteyspiste -palvelussa ja mökkivahtipalveluissa. Muilta kuin inet.fi-loppuisilta sähköposteilta vanha palvelin mail.inet.fi on lakannut toimimasta 23.5. ja postit lakkaavat kulkemasta, jos palvelinta ei päivitä laitteiden asetuksiin.

Jotta vältyt ikävältä käyttökatkolta, tarkista sähköpostia käyttävien laitteidesi ja ohjelmiesi asetukset. Vaihda tarvittaessa mail.inet.fi-osoitteen tilalle uusi osoite smtp.tele.fi 

Näin voit vaihtaa lähtevän postin palvelimen osoitteen ja asetukset:
 
Avaa ohjelman/laitteen asetukset ja tee nämä muutokset:

  • Vaihda lähtevän postin palvelimeksi smtp.tele.fi.
  • Käyttäjätunnuksen ja salasanan paikat voit jättää tyhjäksi.
  • Ota autentikointi pois käytöstä, mikäli sellainen valinta löytyy tai on ollut käytössä.
  • Lähtevän portin numero on 25 tai 465.

Lue lisää

Telia Helppi -tukipalvelu auttaa, jos tarvitset neuvoa laitteiden palvelinasetusten kanssa.

Sähköpostiasetusten tarkistus

Oletko käyttänyt mail.inet.fi-osoitetta lähtevän postin palvelimena laitteissa, ohjelmissa tai palveluissa? Jos et aio jatkaa inet.fi-sähköpostipalvelun käyttöä sen siirryttyä kumppanillemme Fjordmailille, tarvitsee palvelimen osoite päivittää niihin.

Sähköpostiasetusten tarkistus Outlookissa
  1. Avaa Outlookista Tiedosto.
  2. Valitse Tilitiedot-kohdan valikosta tili, jota haluat muuttaa.
  3. Valitse Tilin asetukset.
  4. Valitse Palvelimen asetukset.
  5. Valitse Lähtevä sähköposti ja tee nämä muutokset:
    • Lähtevän postin palvelin: smtp.tele.fi
    • Portti: 25 tai 465
    • Salausmenetelmä: Ei mitään
    • Älä rastita kohtaa Lähtevän postin palvelin (SMTP) edellyttää todentamista.
  6. Valitse Seuraava ja sitten Valmis.
Sähköpostiasetusten tarkistus Thunderbirdissä
  1. Avaa Thurderbirdistä Tilien asetukset.
  2. Valitse Lähtevän postin palvelin ja tee nämä muutokset:
    • Lähtevän postin palvelin: smtp.tele.fi
    • Portti: 25 tai 465
    • SSL: Ei mitään
    • Todennus: ei käytössä
    • Käyttäjätunnus: jätä tyhjäksi
  3. Valitse Valmis.
Sähköpostiasetusten tarkistus muissa laitteissa tai ohjelmissa
  1. Noudata oman ohjelmasi tai laitteesi ohjeita ja muuta seuraavat asiat:
    • Lähtevän postin palvelin: smtp.tele.fi
    • Portti: 25 tai 465
    • Ei autentikointia tai salausta (esim SSL)
    • Ei käyttäjätunnuksia tai salasanoja
Inet.fi-sähköpostin käyttö 23.5.2023 alkaen

Inet.fi-sähköpostin käyttöön tarvitset vain nettiselaimen sekä sähköpostisi käyttäjätunnuksen ja salasanan. Mene selaimella osoitteeseen app.inet.fi ja kirjaudu siellä sähköpostiisi.

Kirjaudu sähköpostiin

Yleiset asetukset, lähtevän ja saapuvan postin palvelimet
Käytössäsi on inet.fi-päätteinen sähköposti (Fjordmail)
  • Nimi: Oma nimesi. Tämä on nimi, jonka sähköpostiesi vastaanottajat näkevät. 
  • Sähköpostiosoite: Sähköpostiosoitteesi (esim. teemu.testaaja@pp.inet.fi)
  • Salasana: Sähköpostitilin salasana
  • Portti: 143 (IMAP4) / 110 (POP3)
  • Portti: 993 (IMAP4 SSL-salaus) / 995 (POP3 SSL-salaus)
  • Lähtevän postin palvelin: mail.inet.fi
  • Portti: 465 / 25
Käytössäsi on kolmannen osapuolen sähköpostipalvelu (esim. Gmail tai Outlook) ja Telian liittymä:
  • Nimi: Oma nimesi. Tämä on nimi jonka sähköpostiesi vastaanottajat näkevät.
  • Sähköpostiosoite: Sähköpostiosoitteesi
  • Salasana: Sähköpostitilin salasana
  • Portti: 143 (IMAP4) / 110 (POP3)
  • Portti: 993 (IMAP4 SSL-salaus) / 995 (POP3 SSL-salaus)
  • Lähtevän postin palvelin: smtp.tele.fi
  • Portti: 465 / 25 

Valitse käytettävässä sähköpostiohjelmassa todennus käyttöön. Todennus tarkoittaa alla kuvailtua SMTPautentikointi-menetelmää. Ilman todennusta sähköpostiviestin perillemenoa ei voida taata, koska sähköpostipalvelimet voivat tulkita viestin roskapostiksi. Tarjoamissamme käyttöohjeissa yleisimmille sähköpostisovelluksille on maininta todennuksen valinnasta. 

Sähköpostin tietoturva-asetukset, palvelimet ja portit

Telian sähköposti (inet.fi -loppuinen osoite) tukee SSL-salausta ja SMTP-kirjautumista (SMTP AUTH -protokolla). Ottamalla käyttöön sähköpostin tietoturva-asetukset voit käyttää Telian sähköpostia sähköpostiohjelmassasi minkä tahansa operaattorin verkossa.

  • SMTPautentikointi – Kirjautuminen myös lähtevän postin palvelimelle otetaan käyttöön, sama käyttäjätunnus ja salasana kuin saapuvalle postille.
  • SSLsuojaus – Suojauksen voi aktivoida joko lähteville, saapuville tai molempiin suuntiin.

Ilman autentikointia kaikki lähettämäsi viestit eivät välttämättä mene perille, koska osa vastaanottajista (esim. pankki) vaatii sähköpostin alkuperän todennuksen, jotta he vastaanottavat sähköpostiviestisi. Todennuksen vaatiminen oletettavasti myös yleistyy jatkossa.
 
Kytke todentaminen päälle vähintäänkin lähtevän postin kohdalle sähköpostisovelluksesi asetuksista.

Palvelimet

SSL-suojattu sähköpostiliikenne käyttää eri portteja kuin suojaamaton:

Lähtevän postin palvelin (SMTP) > smtp.tele.fi (portti 25)
Saapuvan postin palvelin (POP3) > mail.inet.fi (portti 995)
Saapuvan postin palvelin (IMAP) > mail.inet.fi (portti 993)

Varmistaaksemme sähköpostin turvallisen käytön ja vähentääksemme roskapostin määrää, käytämme seuraavia menetelmiä:

  • Tuleva sähköpostiliikenne: mustat listat (RBL), spam-filtteri ja virusfiltteri.
  • Lähtevä sähköpostiliikenne: spam-filtteri, virusfiltteri sekä vastaanottajamäärien ja lähetysmäärien rajoitukset.
     

Portit

Käyttötapa

POP3

IMAP4

Palvelin

Lähtevä posti

25

25

smtp.tele.fi

Lähtevä posti, autentikointi & SSL

465

465

smtp.tele.fi

Saapuva posti

110

143

mail.inet.fi

Saapuva posti, SSL

995

993

mail.inet.fi
Unohtunut salasana

Palvelun ylläpito on siirtynyt Fjordmail Technologies AS -yhtiölle, joka auttaa sinua jos salasanasi on unohtunut.

Siirry Fjordmailin tukisivustolle

Ota yhteyttä

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakaspalvelun vastausajat


Muistathan, että ollessasi kirjautuneena Minun Teliaan, tavoitat chat-asiakaspalvelumme 24/7. Voit jättää viestin myös lomakkeella.

Ma–pe 9–17.
Hätätilanteissa (puk-koodit, liittymän sulkeminen sekä TV-häiriöiden ilmoitukset) palvelemme 24/7.

Telia Helppi

Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.