ZTE MU5001A -reitittimen käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille

ZTE MU5001A -reitittimellä jaat kodin mobiiliyhteyden samaan aikaan jopa 32 laitteelle langattomasti wifillä. Reititin tarvitsee nano-sim-kokoisen sim-kortin, jolle on tilattuna nettiliittymä. Laite toimii 3G-, 4G- ja 5G-verkoissa. Voit tarvittaessa kytkeä laitteeseen myös erillisen antennin.

Merkkivalot, liitännät ja painikkeet

  1. Ulkoisen antennin liitäntä – liitä tähän tarvittaessa antenni.
  2. Virtapainike – käynnistä laite painamalla noin 2 sekuntia.
  3. Nano-sim-korttikelkka – Aseta tähän nano-kokoinen sim-kortti.
  4. Kosketusnäytön kuvakkeet
  5. Lataus /USB-C-liitäntä – Lataa laite tai liitä se tietokoneen USB-porttiin.
  6. Reset-painike – Jos haluat resetoida eli nollata laitteen, paina tätä painiketta 15 sekuntia.
Käyttöönotto
  1. Avaa reitittimen takakansi. Löydät sieltä tarran, jossa on wifin ja laitehallintasivun oletustiedot. Wifin käyttöönottoa varten tarvitset tarrasta WiFi SSID sekä WiFi Key -tietoja.

    Vinkki: Kun käyttöönotto on tehty, näet wifin oletustunnuksen ja -salasanan myös koskettamalla reitittimen näyttöä. Voit yhdistää reitittimen tietokoneeseen myös USB-portin kautta.
    ​​​​
  2. Aseta akku paikalleen kuvan mukaisella tavalla. Aseta sitten kansi takaisin paikalleen.
  3. Irrota sim-korttikehyksestä nano-sim-kokoinen sim-kortti, joka on korteista pienin.
  4. Varmista, että laitteeseen ei ole vielä kytketty virtaa.
  5. Avaa sim-kortin telakka korttipaikkatelakan poistotyökalulla (tai muulla terävällä esineellä, kuten hammastikulla) painamalla kärki korttipaikassa olevaan pieneen reikään. Työnnä telakkaa laitteeseen päin ja vedä se sitten ulos.
  6. Aseta nano-sim-kortti telakan alustalle viistotettu kulma kuvan mukaisesti ja aseta sitten sim-kortin telakka varovasti takaisin paikalleen.
  7. Etsi asunnosta reitittimelle paikka, joka on avoin, lähellä ikkunaa ja käytettävien laitteiden suhteen keskeinen. Reitittimen paikalla on suuri merkitys tukiasemalta saapuvan verkkosignaalin voimakkuuteen sekä wifin toimivuuteen.
  8. Pidä virtapainiketta pari sekuntia pohjaan painettuna, kunnes näytön valo syttyy. Reititin muodostaa verkkoyhteyden tämän jälkeen automaattisesti.
  9. Jos laite kysyy liittymän pin-koodia, syötä se. Liittymiemme pin-koodi on oletuksena 0000 (neljä nollaa). Jos olet määritellyt pin-koodin sim-kortille itse, käytä sitä. Lähtökohtaisesti kauttamme hankitussa laitteessa sim-kortti ei kysy pin-koodia.
  10. Reititin on nyt käyttövalmis! Kytke laitteesi reitittimeen USB-kaapelilla tai langattomasti wifillä.
Laitteen hallinta

Hallintasivulla voit tarkistella ja muokata reitittimen asetuksia. Hallintasivulle kirjaudutaan nettiselaimella ja suosittelemme käyttämään sivustoa tietokoneella, jolloin käyttö on selkeämpää. Kirjautumista varten tarvitset hallintasivun salasanan, joka löytyy reitittimessä olevasta tarrasta.

Device Manager Website = hallintasivun osoite
Password = hallintasivun salasana

Osaa asetuksista voi muokata myös suoraan laitteen kosketusnäytön kautta.

Hallintasivulle kirjautuminen
  1. Valmista, että laite jolla olet kirjautumassa hallintasivulle, on yhteydessä reitittimeen.
  2. Avaa nettiselain (esim. Google Chrome, Mozilla Firefox tai Opera) ja kirjoita osoitekenttään hallintasivun osoite ja siirry sivulle.
  3. Kirjaudu avautuvalle hallintasivulle käyttäen salasanaa.
  4. Olet nyt kirjautunut hallintasivulle, jossa voit muuttaa reitittimen asetuksia kuten wifi-verkon nimeä ja salasanaa.

Huom! Jos vaihdat hallintasivun salasanan, kirjoita se muistiin. Jos salasana unohtuu, voit palauttaa laitteelle tehdasasetukset, jolloin voit käyttää jälleen tarrassa lukevaa salasanaa.

Langattoman verkon käyttö (WLAN, wifi)

Langattoman verkon oletustunnus (SSID) ja -salasana (Wifi Key) löytyvät reitittimen tarrasta sekä sen kosketusnäytön asetuksista.

  1. Varmista reitittimen merkkivaloista, että wifi-yhteys on päällä.
  2. Etsi päätelaitteellasi (esim. puhelin, tietokone tai televisio) reitittimesi jakaman verkon nimi. Nimi on ilmoitettu reitittimen takana olevassa tarrassa SSID-kohdassa. Voit käyttää kumpaa vain (SSID1 tai SSID2) verkkoa.
  3. Yhdistä laite oikeaan verkkoon ja syötä salasana pyydettäessä. Löydät salasanan reitittimen tarrasta kohdasta Wifi Key.

Verkkolukitus

Jos verkkoyhteys toimii huonosti, kokeile vaihtaa eri verkkotyyppien ja -taajuuksien asetuksia verkkohallintasivulta.

  1. Kirjaudu verkkohallintasivulle nettiselaimella. Verkkohallintasivun osoitteen ja kirjautumiseen tarvittavan salasanan löydät reitittimen takana olevasta tarrasta.

    Device Manager Website = hallintasivun osoite
    Password = hallintasivun salasana
  2. Katkaise verkkoyhteys ennen verkkolukitusten tekemistä klikkaamalla Oma reititin -kohdassa 5G-tekstin vieressä oleva kytkin OFF-tilaan.
  3. Klikkaa Oma reititin -kohdassa olevan 5G-tekstin alta Asetukset-painiketta.
  4. Verkkolukitukset on jaettu verkon valintaan sekä käytettävän taajuuden valintaan:

    Verkon valinta
    Voit valita käytettävän tekniikan: 3G, 4G tai 5G
    •    Reititin valitsee oletuksena parhaan saatavilla olevan yhteyden, mutta laitteen voi myös lukita käyttämään vain 3G-, 4G- tai 5G-verkkoa.
    •    Jos valitset 5G:n, reititin käyttää automaattisesti tarvittaessa myös 4G-yhteyttä mikäli 5G:tä ei ole saatavilla alueella.

    Käytettävä taajuus
    Voit valita käyttöön tietyn 4G-taajuuden (LTE): 700, 800, 900, 1800, 2100 tai 2600 MHz
    Voit valita käyttöön tietyn 5G-taajuuden: kaista 1 (2100 MHz), 3 (1800 MHz), 7 (2600 MHz), 28 (700MHz) tai 78 (3500 MHz)

    Klikkaa valittavien taajuuksien edessä rasti ruutuun ja vahvista valintasi klikkaamalla Käytä-painiketta.

  5. Yhdistä laite takaisin verkkoon hallintasivuston etusivulta klikkaamalla 5G-otsikon vieressä oleva kytkin ON-tilaan. 
Apua ongelmatilanteisiin

Jos yhteys on heikko, tarkista laitteen merkkivalojen toiminta ja sijoita reititin paremmalle paikalle (mahdollisimman lähelle ikkunaa), jos mahdollista. Merkkivalojen merkitykset löydät tämän ohjeen Merkkivalot, liitännät ja painikkeet -kohdasta ja ohjeet reitittimen sijoittamiseen Käyttöönotto-kohdasta. Jos mobiiliyhteyden kanssa on ongelmia myös muilla laitteilla samassa osoitteessa, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.

Useat ongelmat ratkeavat, kun reitittimen palauttaa tehdasasetuksille. Se onnistuu painamalla Reset-painiketta 15 sekuntia. Tehdasasetuksien palauttaminen nollaa kaikki reitittimelle tehdyt muutokset. Lisäksi muut laitteet, kuten puhelimet ja tietokoneet, tulee yhdistää wifi-verkkoon uudelleen.

Tekniset tiedot
  • Mitat: 18,5 x 133 x 73 mm
  • 2,4 tuuman kosketusnäyttö
  • Teoreettinen maksiminopeus 5G-verkossa: lataus 3,8 Gbps/542 Mbps
  • Paino:  220g
  • Sim-kortti: nano-sim
  • Wifi 32 käyttäjälle
  • Wifi 6, AX 1800, 802.11b/g/n/ac/ax, dual band 2,4 GHz / 5 GHz
  • Verkkotaajuudet:
    5G: 2100-, 1800-, 2600-, 700 ja 3500 MHz (n1/n3/n7/n28/n78)
    4G: 800-, 900-, 1800-, 2100 ja 2600 MHz (B1/3/7/8/20/28/38)
    3G: 850-, 900-, 1900- ja 2100 MHz (B1/2/5/8)
  • 2.4 GHz 2x2 MIMO & 5 GHz 2x2 MIMO
  • 1 LAN-portti (RJ45)
  • Akku: 4500 mAh, tukee pikalatausta
  • USB-C 
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Mobiililaajakaistan käyttöönotto

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Wifin käyttöönotto

Wifin ongelmatilanteet

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.