Viesti- ja puheluasetukset Android-puhelimelle

Puhelin hälyttää kerran ja sitten tuuttaa varattua. Saapuva tai vastaamaton puhelu ei näy. Puhelin ei toimi ulkomailla, vaikka liittymä on kunnossa. Kuulostaako tutulta? Kyse voi olla puhelimen asetuksista.
Tämä ohje on kuluttaja- ja yritysasiakkaille.

Ohjeissa käydään läpi puheluihin, viesteihin ja yhteyksiin liittyviä puhelimen asetuksia Android-käyttöjärjestelmälle (Samsung, Huawei, Honor, Sony, Motorola, OnePlus, Xiaomi, Nokia, CAT, Asus ym.). Lisää helppoja, kuvallisia ohjeita puhelimen käyttöön löydät laitteiden käyttöohjeistamme. Apua saat myös henkilökohtaisesti Telia Helpistä.

Huomaathan, että eri puhelinmalleissa ja eri Android-versioissa näkymissä saattaa olla eroja.

Ongelmatilanteessa

  1. Käynnistä puhelin uudelleen.
  2. Tarkista mobiiliverkon häiriökartta, onko alueellasi häiriötä.
  3. Katso apua alla olevista ohjeista.
Puhelut eivät tule perille

Jos saat puheluita siten, että soittajalle puhelu hälyttää kerran ja sitten tuuttaa varattua, saapuva puhelu ei näy tai puhelu hylkääntyy kokonaan, katso onko alla olevista ohjeista apua.

Estotila

Puhelinmallista ja käyttöjärjestelmästä riippuen estotila

a) estää saapuvat puhelut, mutta jättää kuitenkin vastaanottajan puhelimeen vastaamattoman puhelun. Jos ominaisuus on päällä, näkyy puhelimen ylälaidassa ympyrä-kuvake jonka sisällä on viiva.

b) estää saapuvat puhelut kokonaan, etkä saa ilmoitusta saapuvasta puhelusta ja soittajalle puhelu katkeaa heti. Viestien osalta esto estää viestin saapumisen matkapuhelimeesi. 

Katso laitekohtaiset ohjeet estojen asettamiselle tai poistolle.

Puhelun automaattinen hylkäys

Automaattinen hylkäystila voi estää kaikki tulevat puhelut. Jos kaikki tulevat puhelut estyvät ja puhelimen ylälaidassa näkyy punaisen luurin kuva jonka vieressä A-kirjain sekä ympyrä-kuvake jossa viiva sisällä, on puhelimessa silloin ”Automaattinen hylkäystila” -asetus päällä.

Ominaisuuden voit kytkeä pois päältä seuraavasti: Asetukset -> Puhelu -> Automaattinen hylkäystila -> Laita täppä kohtaan ”Pois päältä”.

Jos esimerkiksi yksi tietty henkilö ei saa puhelinnumeroosi yhteyttä voi kyseessä olla ”Puhelun hylkäys” -ominaisuus.

Puhelun hylkäys -ominaisuuden voit tarkastaa puhelimesta seuraavasti: Asetukset -> Puhelu -> Puhelun hylkäys -> Automaattisen hylkäyksen luettelo -> Jos listassa näkyy numero, jonka et haluaisi kuuluvan hylättävien numeroiden listaan, paina roskakorin kuvaketta oikeasta ylälaidasta. Valitse estolistalta poistettava numero laittamalla rasti numeron kohdalle ja paina ”Valmis” -painiketta. Puhelinnumero on nyt poistettu estolistalta ja puhelut saapuvat taas normaalisti. Pelkkä puhelinnumeron poistaminen yhteystiedoista ei poista puhelinnumeroa estolistalta, joten esto pitää ottaa pois asetuksista.

Älä häiritse

Puhelimessa on Älä häiritse -toiminto,  joka löytyy kohdasta Asetukset -> Äänet ja värinä -> Älä häiritse. Tämä mykistää saapuvat puhelut tai tarvittaessa myös viestit tai muista sovelluksista tulevat ilmoitukset.  

Apua ongelmatilanteisiin antaa myös Telia Helppi.

Tekstiviestit eivät tule perille

Verkkoasetusten nollaus

Jos tämän jälkeenkään puhelut eivät vielä toimi, nollaa verkkoasetukset. Katso laitekohtaiset ohjeet verkkoasetusten nollaukseen. 

Estotila

Voit estää puhelinnumeroita tekstiviestisovelluksen asetuksista. Estetystä numerosta esto estää viestin saapumisen matkapuhelimeesi. 

Katso laitekohtaiset ohjeet estojen asettamiselle tai poistolle.

Roskapostisuodatin

Jos et saa tekstiviestejä jostakin tietystä numerosta, tarkista puhelimen asetuksista, ettei ”Roskapostisuodatin” -toiminto ole päällä. Tietyn numeron viestit voidaan estää painamalla tekstiviestin lähettäjän nimeä pitkään pohjassa ja painamalla roskakorin vasemmalta puolella olevaa kuvaketta (ympyrä jossa viiva keskellä).

Tekstiviestien estäminen Android: Asetukset -> Viesti -> Roskapostisuodatin (päällä/pois)

Jos roskapostisuodatin on päällä, painamalla Lisää roskapostinumeroihin näet, onko puhelinluettelosi numeroista jokin estetty.

Apua ongelmatilanteisiin antaa myös Telia Helppi.

Puhelin ei toimi ulkomailla

Ulkomailla käydessä puhelimesi käyttää mobiilidataa verkkovierailun kautta, joka tunnetaan myös nimellä roaming. Telian liittymillä surffaat EU- ja ETA -alueilla huoletta liittymäsi datapaketin verran. EU- ja ETA -maiden ulkopuolella hinnoittelu on maakohtaista, johon onkin hyvä varautua tutustumalla Reissupaketti -palveluun. 

Jos puhelimesi asetuksissa dataverkkovierailu tai data roaming on estetty, puhelimesi ei netti ei toimi ulkomailla. Roaming-esto estää puhelimen yhteydet ulkomailla kokonaan (myös puhelut ja viestit). Katso laitekohtaiset ohjeet roaming-estojen kytkentään tai poistamiseen.

Jos yhteys ulkomailla ei toimi, vaikka liittymän ja puhelimen dataverkkovierailu tai roaming on sallittuna, nollaa puhelimen verkkoasetukset ja sen jälkeen käynnistä puhelin uudelleen. Katso laitekohtaiset ohjeet verkkoasetusten nollaukseen.

Soft reset Android-laitteille

Soft resetin voi tehdä puhelimelle siinä tapauksessa, kun epäilet, että puhelimen ohjelmistossa (tai käynnissä olevassa sovelluksessa) on jotain, joka aiheuttaa ongelmia puhelimen toimintaan. Soft resetin tekemisellä ei ole mitään negatiivisia vaikutuksia puhelimeen. Sitä kannattaa kokeilla ensiapuna, jos puhelin ei toimi normaalisti.

Soft reset on laitteen uudelleenkäynnistys (älypuhelimet, tabletit). Toimenpide sulkee kaikki sovellukset ja tyhjentää puhelimen välimuistin (RAM-muisti). Kaikki tallentamaton tieto katoaa soft reset -toiminnolla, mutta puhelimen muistiin tallennetut tiedot eivät häviä (kuvat, sovellukset, asetukset, puhelinnumerot jne) eli puhelimessa olevat tiedot EIVÄT häviä soft resetillä.

Android-laitteissa soft reset tehdään painamalla yhtä aikaa äänenvoimakkuus alas -painiketta ja virtapainiketta.

Tilanteita, joissa soft reset voi auttaa:

  • Et voi vastaanottaa teksti- ja kuvaviestejä
  • Et voi vastaanottaa puheluita
  • Et voi soittaa puheluita
  • Puhelin hidastuu
  • Et voi vastaanottaa sähköposteja
  • Ongelmia puhelimen äänien kanssa
  • Näyttö ei reagoi kosketukseen
  • Internet ei toimi puhelimessa
  • Ongelmia puhelimen ohjelmiston kanssa
Wifi ja Bluetooth

Älypuhelimesi sisältää muitakin yhteyksiä kuin puhelut ja mobiilidatan. Jos tarjolla on langaton verkko (Wi-Fi, WLAN), voit yhdistää puhelimesi siihen ja käyttää nettiä sen kautta. Bluetoothin avulla voit yhdistää puhelimeen laitteita, jotka tukevat Bluetooth-yhteyttä, esim. kuulokkeet, kaiuttimet ja älykellot. 

Wi-Fi:n voit kytkeä päälle puhelimen asetuksista. Aseta yhteys päälle ja valitse listasta haluamasi verkko ja paina verkon nimeä yhdistääksesi. Jos verkko on suojattu, syötä Wi-Fi yhteyden salasana ja paina yhdistä. Puhelin muistaa jatkossa käytetyn yhteyden ja yhdistää siihen automaattisesti Wi-Fin ollessa päällä puhelimen asetuksissa. 

Ohjeet Bluetoothin käyttöön ja laitteiden yhdistämiseen löydät laitteiden käyttöohjeistamme.

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,25 €/min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Uuden puhelimen käyttöönotto ja tiedonsiirto

Viesti- ja puheluasetukset iOS-puhelimelle

Matkapuhelinten käyttöohjeeet

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Minun Telia

Kirjaudu Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen ja maksa laskut helposti, päivitä liittymäsi ja palvelusi, löydä puk-koodi, tee vikailmoitus tai chattaile asiakaspalvelumme kanssa.

Kirjaudu selaimella

Lataa Minun Telia -sovellus
iOS-laitteelle
Android-laitteelle

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.