Viesti- ja puheluasetukset iOS-puhelimelle

Puhelin ei ilmoita saapuvista puheluista tai ne näkyvät vain vastaamattomissa puheluissa. Puhelin ei toimi ulkomailla. Kuulostaako tutulta? Kyse voi olla puhelimen asetuksista.
Tämä ohje on kuluttaja- ja yritysasiakkaille.

Ohjeissa käydään läpi puheluihin, viesteihin ja yhteyksiin liittyviä puhelimen asetuksia iOS-käyttöjärjestelmälle (Apple iPhone). Lisää helppoja, kuvallisia ohjeita puhelimen käyttöön löydät laitteiden käyttöohjeistamme. Apua saat myös henkilökohtaisesti Telia Helpistä.

Huomaathan, että eri puhelinmalleissa ja eri iOS-versioissa näkymissä saattaa olla eroja.

Toimi näin ongelmatilanteessa

  1. Käynnistä puhelin uudelleen.
  2. Jos uudelleenkäynnistys ei tepsinyt, tarkista mobiiliverkon häiriökartta, onko alueellasi häiriötä.
  3. Jos häiriökartasta ei löytynyt häiriötä, katso apua alla olevista ohjeista.
Puhelut tai viestit eivät tule perille

Jos laite toimii epänormaalisti, kokeile näitä toimenpiteitä järjestyksessä.

  1. Käynnistä laite uudelleen. Katkaise laitteesta virta pitämällä virtanappi pohjassa TAI uudemmissa malleissa painamalla virtanappia ja äänenvoimakkuus alas -painiketta yhtä aikaa, kunnes näytölle ilmestyy Sammuta-liukukytkin. Odota kunnes laite sammuu ja paina tämän jälkeen virtakytkintä pitkään pohjassa, jotta laite käynnistyy. Näytölle ilmestyy Applen logo ja laite käynnistyy uudelleen.
  2. Tarkista mobiiliverkon häiriökartta, onko alueellasi häiriötä.
  3. Nollaa laitteen verkkoasetukset. Valitse Asetukset > Yleiset > Nollaa > Nollaa verkkoasetukset.  Nollaus palauttaa verkkoasetukset alkuperäisiksi tehdasasetuksiksi, mutta ei hävitä mitään käyttäjän tietoja.

Tarkista myös, onko puhelimessasi Älä häiritse -tila päällä. Ellei näistä ohjeista ole apua, lisää ohjeita voit etsiä Applen ohjesivustolta. Tarvittaessa toimita laite huoltoon.

Älä häiritse -tila

Kun Älä häiritse -tila on päällä, puhelimen näytön yläreunassa näkyy pieni puolikuu -symboli. Saat Älä häiritse -tilan pois päältä näin:

  1. Vedä laitteen alareunasta ylöspäin, jolloin avautuu valikko.
  2. Valikossa puolikuu-symboli näkyy valittuna ja klikkaamalla sen saa pois päältä ja tarvittaessa takaisin päälle. Älä häiritse -tila toimii oletusarvoisesti niin, että kolmen minuutin kuluessa toistuva puhelu tulee läpi.

Älä häiritse -tilan asetuksia (ajastus, läpi pääsevät puhelut ja muut asetukset) voi säätää kohdasta Asetukset > Älä häiritse

Jos haluat sallia puhelut esimerkiksi suosikeilta niin, että ne saapuvat aina Älä häiritse -tilan yli, se onnistuu näin:

  1. Klikkaa vihreää luuria:
  2. Klikkaa alalaidassa olevaa tähteä ja valitse yhteystiedoista ne henkilöt, jotka haluat lisätä.
Puhelin ei toimi ulkomailla

Ulkomailla puhelimesi käyttää mobiilidataa verkkovierailun eli roamingin kautta. Lähes kaikilla liittymillämme surffaat EU- ja ETA -alueilla huoletta liittymäsi datapaketin verran. EU- ja ETA -maiden ulkopuolella hinnoittelu on maakohtaista, johon onkin hyvä varautua tutustumalla Reissupaketti -palveluun. 

Jos puhelimesi asetuksissa dataverkkovierailu tai data roaming on estetty, puhelimesi netti ei toimi ulkomailla. Roaming-esto estää puhelimen yhteydet ulkomailla kokonaan (myös puhelut ja viestit). Katso laitekohtaiset ohjeet roaming-estojen kytkentään tai poistamiseen.

Jos yhteys ulkomailla ei toimi, vaikka liittymän ja puhelimen dataverkkovierailu tai roaming on sallittuna, nollaa puhelimen verkkoasetukset ja sen jälkeen käynnistä puhelin uudelleen. Katso laitekohtaiset ohjeet verkkoasetusten nollaukseen.

Soft reset iOS-puhelimelle

Soft reset ei poista puhelimesta asetuksia eikä käyttäjän tietoja, joten sen voi aina tehdä huoletta.

Mallit, joissa koti-näppäin

Paina pohjaan samaan aikaan virta- ja koti-näppäimet ja pidä niitä pohjassa niin kauan, kunnes  Applen logo ilmestyy puhelimen näytölle.

Mallit, joissa ei ole koti-näppäintä
  1. Paina äänenvoimakkuus ylös -painiketta kerran ja vapauta painike.
  2. Paina äänenvoimakkuus alas -painiketta pian edellisen jälkeen kerran ja vapauta painike.
  3. Paina lukitusnäppäintä pian edellisen kohdan jälkeen yhtäjaksoisesti, kunnes Applen logo ilmestyy näytölle.
Wifi ja Bluetooth

Älypuhelimesi sisältää muitakin yhteyksiä kuin puhelut ja mobiilidatan. Jos tarjolla on langaton verkko eli wifi, voit yhdistää puhelimesi siihen ja käyttää nettiä sen kautta. Bluetoothin avulla voit yhdistää puhelimeen laitteita, jotka tukevat Bluetooth-yhteyttä, esim. kuulokkeet, kaiuttimet ja älykellot. 

Wifi voit kytkeä päälle puhelimen asetuksista. Aseta yhteys päälle ja valitse listasta haluamasi verkko ja paina verkon nimeä yhdistääksesi. Jos verkko on suojattu, syötä wifi yhteyden salasana ja paina Yhdistä. Puhelin muistaa jatkossa käytetyn yhteyden ja yhdistää siihen automaattisesti wifin ollessa päällä puhelimen asetuksissa. 

Ohjeet Bluetoothin käyttöön ja laitteiden yhdistämiseen löydät laitteiden käyttöohjeistamme.

Puhelut ja viestit yhdistyvät toiseen Applen laitteeseen?

Kun yhdelle perheenjäsenelle soitetaan ja kaikki perheen laitteet soivat ja joskus myös viestit menevät useisiin laitteisiin, kyseessä on Applen laitteissa toimiva jatkuvuustoiminto. Se on oletuksena käytössä, kun laitteet on kytketty samalle Apple ID -tilille ja yhdistetty samaan wifi-verkkoon.

Puhelu yhdistyy toiseen laitteeseen ns. FaceTime-puheluna. Voit muuttaa tämän helpoiten tekemällä erilliset tilit eri käyttäjien laitteille ja/tai kytkeä toiminnon pois päältä puheluiden/viestien suhteen. Ohjeita voi hakea esimerkiksi Applen omilta tukisivuilta hakusanoilla Apple ID tai jatkuvuustoiminto.

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Uuden puhelimen käyttöönotto ja tietojen siirto

Viesti- ja puheluasetukset Android-puhelimelle

Matkapuhelinten käyttöohjeeet

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Minun Telia

Kirjaudu Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen ja maksa laskut helposti, päivitä liittymäsi ja palvelusi, löydä puk-koodi, tee vikailmoitus tai chattaile asiakaspalvelumme kanssa.

Kirjaudu selaimella

Lataa Minun Telia -sovellus
iOS-laitteelle
Android-laitteelle

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.