Viesti- ja puheluasetukset iOS-puhelimelle

Puhelin ei ilmoita saapuvista puheluista tai ne näkyvät vain vastaamattomissa puheluissa. Puhelin ei toimi ulkomailla. Kuulostaako tutulta? Kyse voi olla puhelimen asetuksista.
Tämä ohje on kuluttaja- ja yritysasiakkaille.

Ohjeissa käydään läpi puheluihin, viesteihin ja yhteyksiin liittyviä puhelimen asetuksia iOS-käyttöjärjestelmälle (Apple iPhone). Lisää helppoja, kuvallisia ohjeita puhelimen käyttöön löydät laitteiden käyttöohjeistamme. Apua saat myös henkilökohtaisesti Telia Helpistä.

Huomaathan, että eri puhelinmalleissa ja eri iOS-versioissa näkymissä saattaa olla eroja.

Ongelmatilanteessa

  1. Käynnistä puhelin uudelleen.
  2. Tarkista mobiiliverkon häiriökartta, onko alueellasi häiriötä.
  3. Katso apua alla olevista ohjeista.
Puhelut tai viestit eivät tule perille

Mikäli laite toimii epänormaalisti, kokeile seuraavia toimenpiteitä järjestyksessä laitteen kuntoon saamiseksi. Ellei näistä ole apua, lisää ohjeita voit etsiä Applen ohjesivustolta. Tarvittaessa toimita laite huoltoon.

  1. Käynnistä laite uudelleen. Katkaise laitteesta virta pitämällä virtanappi pohjassa TAI uudemmissa malleissa painamalla virtanappia ja äänenvoimakkuus alas -painiketta yhtä aikaa, kunnes näytölle ilmestyy sammuta -liukukytkin. Odota kunnes laite sammuu ja paina tämän jälkeen virtakytkintä pitkään pohjassa, jotta laite käynnistyy. Näytölle ilmestyy Applen logo ja laite käynnistyy uudelleen.
  2. Tarkista mobiiliverkon häiriökartta, onko alueellasi häiriötä.
  3. Nollaa laitteen verkkoasetukset. Valitse Asetukset > Yleiset > Nollaa > Nollaa verkkoasetukset. Tämä palauttaa verkkoasetukset alkuperäisiksi tehdasasetuksiksi, mutta ei hävitä mitään käyttäjän tietoja.

Tarkista myös, onko puhelimessasi älä häiritse -tila päällä.

Älä häiritse -tila

Älä häiritse -tilan ollessa päällä laitteen yläreunassa näkyy pieni puolikuu -symboli. Tilan saa pois päältä vetäisemällä laitteen alareunasta ylöspäin, jolloin avautuu valikko. Valikossa puolikuu-symboli näkyy valittuna ja klikkaamalla sen saa pois päältä ja tarvittaessa takaisin päälle. Älä häiritse -tila toimii oletusarvoisesti niin, että toistuva puhelu kolmen (3) minuutin sisällä tulee läpi.

Älä häiritse -tilan asetuksia (ajastus, läpi pääsevät puhelut ja muut asetukset) voi säätää kohdasta Asetukset > Älä häiritse. 

Voit sallia esim. puhelut suosikeilta, jotka voit valikoida klikkaamalla vihreää luuria: 

ja alalaidassa olevaa tähteä klikkaamalla ja valitsemalla yhteystiedoista henkilön, jonka haluat lisätä. 

Puhelin ei toimi ulkomailla

Ulkomailla käydessä puhelimesi käyttää mobiilidataa verkkovierailun kautta, joka tunnetaan myös nimellä roaming. Telian liittymillä surffaat EU- ja ETA -alueilla huoletta liittymäsi datapaketin verran. EU- ja ETA -maiden ulkopuolella hinnoittelu on maakohtaista, johon onkin hyvä varautua tutustumalla Reissupaketti -palveluun. 

Jos puhelimesi asetuksissa dataverkkovierailu tai data roaming on estetty, puhelimesi ei netti ei toimi ulkomailla. Roaming-esto estää puhelimen yhteydet ulkomailla kokonaan (myös puhelut ja viestit). Katso laitekohtaiset ohjeet roaming-estojen kytkentään tai poistamiseen.

Jos yhteys ulkomailla ei toimi, vaikka liittymän ja puhelimen dataverkkovierailu tai roaming on sallittuna, nollaa puhelimen verkkoasetukset ja sen jälkeen käynnistä puhelin uudelleen. Katso laitekohtaiset ohjeet verkkoasetusten nollaukseen.

Soft reset iOS-puhelimelle

Tämä ei poista puhelimesta asetuksia eikä käyttäjän tietoja.

Mallit, joissa koti-näppäin

Paina ja pidä pohjassa samanaikaisesti virta- ja koti-näppäimiä pohjassa niin kauan, kunnes Applen logo ilmestyy laitteen näytölle.

Mallit, joissa ei ole koti-näppäintä
  1. Paina äänenvoimakkuus ylös -painiketta kerran ja vapauta painike
  2. Paina äänenvoimakkuus alas -painiketta pian edellisen jälkeen kerran ja vapauta painike
  3. Paina lukitusnäppäintä pian edellisen kohdan jälkeen yhtäjaksoiseesti niin kauan, kunnes Applen logo ilmestyy näytölle.
Wifi ja Bluetooth

Älypuhelimesi sisältää muitakin yhteyksiä kuin puhelut ja mobiilidatan. Jos tarjolla on langaton verkko (Wi-Fi, WLAN), voit yhdistää puhelimesi siihen ja käyttää nettiä sen kautta. Bluetoothin avulla voit yhdistää puhelimeen laitteita, jotka tukevat Bluetooth-yhteyttä, esim. kuulokkeet, kaiuttimet ja älykellot. 

Wi-Fi:n voit kytkeä päälle puhelimen asetuksista. Aseta yhteys päälle ja valitse listasta haluamasi verkko ja paina verkon nimeä yhdistääksesi. Jos verkko on suojattu, syötä Wi-Fi yhteyden salasana ja paina yhdistä. Puhelin muistaa jatkossa käytetyn yhteyden ja yhdistää siihen automaattisesti Wi-Fin ollessa päällä puhelimen asetuksissa. 

Ohjeet Bluetoothin käyttöön ja laitteiden yhdistämiseen löydät laitteiden käyttöohjeistamme.

Puhelut ja viestit yhdistyvät toiseen Applen laitteeseen?

Kun yhdelle perheenjäsenelle soitetaan ja kaikki perheen laitteet soivat ja joskus myös viestit menevät useisiin laitteisiin, kyseessä on Applen laitteissa toimiva jatkuvuustoiminto. Se on oletuksena käytössä, kun laitteet on kytketty samalle Apple ID -tilille ja yhdistetty samaan Wi-Fi-verkkoon.

Puhelu yhdistyy toiseen laitteeseen ns. FaceTime-puheluna. Helpoin tapa muuttaa tämä on tehdä erilliset tilit eri käyttäjien käytössä oleville laitteille ja/tai kytkeä toiminto pois päältä puheluiden/viestien suhteen. Ohjeita voi hakea esimerkiksi Applen omilta tukisivuilta hakusanoilla Apple ID tai jatkuvuustoiminto.

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,25 €/min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Uuden puhelimen käyttöönotto ja tiedonsiirto

Viesti- ja puheluasetukset Android-puhelimelle

Matkapuhelinten käyttöohjeeet

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Minun Telia

Kirjaudu Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen ja maksa laskut helposti, päivitä liittymäsi ja palvelusi, löydä puk-koodi, tee vikailmoitus tai chattaile asiakaspalvelumme kanssa.

Kirjaudu selaimella

Lataa Minun Telia -sovellus
iOS-laitteelle
Android-laitteelle

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.