Telia Smart Family -älykotireititin

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Telia Smart Family on palvelu, joka helpottaa perheen sisäistä viestintää ja tekee älykkään kodin toteuttamisesta helpompaa ja hauskempaa. Pienillä älykkäillä ratkaisulla voi olla suuri merkitys arjen vaivattomuuteen. Palvelu pohjautuu sovellukseen, jolla hallinoidaan laitteita ja pidetään yhteyttä perheenjäseniin.

Smart Family -sovelluksen ja siihen liittyvien älykotituotteiden avulla voi esimerkiksi seurata lasten liikkumista, hallita kodin valaistusta ja ajastaa virtapistokkeiden toimintaa etänä.

Etupaneelin merkkivalot

  1. Virtavalo – valo palaa sinisenä kun laite on päällä.
  2. Internet – valo palaa sinisenä kun laite on yhteydessä internettiin.
  3. WLAN
  4. GSM
  5. Ping – valo palaa sinisenä kun laite on päällä.
  6. MQTT – valo palaa sinisenä kun laite on päällä.
  7. Zigbee
  8. Pjoin – valo vilkkuu, kun reititin etsii uusia laitteita yhdistettäväksi.
Käyttöönotto

Käyttöönottoa varten tarvitset Telia Smart Family -sovelluksen puhelimeesi. Sovelluksen voit ladata maksutta Google Play -kaupasta tai App Storesta. Tarkemmat ohjeet sovelluksen käyttöönottoon löydät Telia Smart Family -sovelluksen ohjeesta.

  1. Avaa Telia Smart Family -sovellus ja etsi alareunan kuvakkeista salaman näköinen kuvake, klikkaa siitä ja valitse Lisää Telia Smart Hub.
  2. Varmista kodin internetreitittimen toimivuus ennen Smart Hubin kytkentää. 
  3. Kytke Smart Family -älykotireitittimen taakse verkkokaapeli ja virtajohto. Virtajohto kytketään sähköpistokkeeseen ja verkkokaapelin toinen pää internetreitittimen verkkoporttiin (LAN-portti)
  4. Odota noin 15 minuuttia, että Smart Family -älykotireitittimen ohjelmisto ehtii päivittyä. Tarkista valojen tilanne. Smart Family -älykotireititin on valmis käytettäväksi, kun valot palavat kuvan mukaisesti.
  5. Kun valot palavat oikein, katso Smart Family -älykotireitittimen takaa QR-koodi. Skannaa koodi Smart Family -sovelluksen toiminnolla Skannaa QR-koodi. Sovellus avaa puhelimen kameran, joka tulee kohdistaa ja tarkentaa niin, että koko koodi näkyy selvästi kameraan.
  6. Sovellus asentaa Smart Family -älykotireitittimen ja asetukset puhelimeen. Odota, kunnes asennus on valmis.
  7. Smart Family -älykotireitittimen käyttöönotto on valmis. Voit aloittaa lisäämään älykotilaitteita Smart Family -sovelluksesta painamalla Jatka.

Katso pistokkeen asennusohje
Katso älyvalaisimimen asennusohje

Yhteensopivat laitteet

Telia Smart Family -palvelu perustuu Zigbee-standardiin, joten voit käyttää sillä useimpia seuraavien valmistajien laitteita:

Apua ongelmatilanteisiin

Ongelmia eri älylaitteiden yhdistämisessä

  • Tarkista, että laitteet ovat yhdistämisen hetkellä tarpeeksi lähellä toisiaan (max. 5 m etäisyys) eikä välissä ole seiniä. Yhdistämisen jälkeen laitteet voi tarvittaessa sijoittaa kauemmas toisistaan.
  • Aseta sovellus ensin hakutilaan ja kytke vasta sitten laite ns. "aktiiviseen tilaan" eli esim. sytyttämällä lamppu päälle tai painamalla pistokkeen päällä olevasta painikkeesta.
  •  Jos älylaite on ollut aiemmin yhteydessä toiseen sovellukseen/järjestelmään, se pitää nollata ennen Smart Familyyn liittämistä. Katso tarkemmat ohjeet nollaamiseen kyseisen älylaitteen omista ohjeista.

 

Tekniset tiedot
  • Mitat: 138 x 68 x 21 mm
  • Prosessori: ARM Cortex-A7 -neliydinprosessori
  • RAM-muisti: 1024 MB DDR3
  • Tallennustila: 4 GB eMMC
  • Micro USB -virransyöttö: ulkoinen 5V DC, 3A
  • Käyttöjärjestelmä: Linux
  • IP-luokitus: IP20 (sisätilakäyttö)
  • OTA-päivitysmahdollisuus
  • Yhteydet: 10/100 Mbps Ethernet (RJ-45), USB-moduuli
Pakkauksen sisältö
  • Telia Smart Family -älykotireititin (kuvassa)
  • Virtajohto
  • Englanninkielinen ohje
  • Verkkokaapeli
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,25 €/min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Ledvance Smart+ -älypistorasia

Ledvance Smart+ -älylamppu

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.