Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Huawei E5573

Huawei E5573 -4G-reitittimellä voit käyttää nettiyhteyttä langattomasti yhtäaikaisesti jopa 16 laitteella. Laite on pieni ja kevyt, ja sen saa kätevästi mukaan vaikka mökkireissulle. Reititin toimii myös 3G-verkossa. Voit käyttää nettiyhteyttä reitittimen kautta joko kytkemällä mukana tulevan USB-johdon kiinni päätelaitteiseen tai langattomasti muodostamalla WiFi-yhteyden.

OHJELMISTOPÄIVITYS

Löydät ohjeet ohjelmistopäivityksen tekemiseen alla olevasta PDF-tiedostosta. Tarvittaessa saat apua Telia Helppi-palvelusta (www.telia.fi/helppi) numerosta 0600 10 100 (2,25€/min + pvm/mpm, avoinna arkisin 8-20 ja la 9-16:30).

Huawei E5573Cs-322- päivitysohje (PDF)

 

 

OMINAISUUDET

Laitteen tukemat taajuudet ovat:

2G: 900/1800 MHz
3G: 900/2100 MHz
4G: 800/900/1800/2100/2600 MHz

Muistikorttipaikka: Ei
Lisäantennipaikka: Ei
Akku: Kyllä, Käyttöaika 6h, Stand-by 300h
Lähetysnopeus (max) usb-kaapelilla:

  • 4G verkossa: 150 Mbit/s (vastaanotto) / 50 Mbit/s (lähetys)
  • 3Gverkossa: 42 Mbit/s (vastaanotto) / 5 Mbit/s (lähetys)

Koko: 58mm×96,8mm×12,8mm
Paino: n. 95g

laitteen etupaneeli

 

1. Akun ilmaisin

  • Vihreä: riittävä akun varaus
  • Vilkkuva vihreä: akkua ladataan
  • Punainen: akun varaus alhainen

2. Virtapainike

3. Micro USB-portti

4. Signaalin ilmaisin

  • Vihreä: voimakas signaali
  • Keltainen: heikko signaali
  • Punainen: ei signaalia

5. Reset-nappi

Paina reset-nappia pojassa noin viisi sekuntia, jolloin laite palautuu tehdasasetuksille. Tämä toimenpide saattaa auttaa myös niissä tilanteissa, jolloin nettiyhteys ei toimi ollenkaan.

Käyttöönotto

SIM-kortin ja akun asentaminen

Avaa laite irrottamalla takakansi. Aseta SIM-kortti leikattu kulma laitteessa näkyvän kuvan mukaisesti. Tämän jälkeen aseta paketissa mukana tuleva akku laitteeseen ja aseta takakansi kiinni. Kytke laite verkkovirtaan tai USB-johdolla kiinni koneeseen. Tämän jälkeen laite on käyttövalmis.

Yhdistäminen langattomaan verkkoon

Voit yhdistää reitittimen langattomaan verkkoon etsimällä verkon päätelaitteen WLAN-verkoista. Liittyessäsi langattomaan verkkoon tarvitsen verkon nimen (SSID) ja langattoman verkon salasanan (WIFI KEY).

Kun olet valinnut päätelaitteeltasi oikean langattoman verkon, päätelaite kysyy langattoman verkon salasanaa (WIFI KEY eli suojausavain). Löydät oman reitittimesi langattoman verkon SSID:n ja WIFI KEY:n reitittimen takakannen sisäpuolella olevasta tarrasta.

LAITTEEN HALLINTA

Ohjeesta löydät neuvot E5573 -3G/4G reitittimen verkkohallintaan kirjautumiseen ja laiteasetusten muokkaukseen. Verkkohallintasivulla voit tehdä muutoksia esimerkiksi verkon suositustilan asetuksiin ja langattoman WiFi-verkon asetuksiin.

Verkkohallintasivun avaaminen

  1. Varmista, että 4G-reitittimen ja tietokoneen tai laitteen välinen yhteys on muodostettu oikein.
  2. Käynnistä internet-selain ja kirjoita osoitteeksi http://192.168.8.1
  3. Mikäli PIN-koodikysely on päällä, kysyy verkkohallintasivua sitä. Oletus-PIN on 0000.

Käyttäjätunnus: admin
Salasana: admin

Verkkolukituksen tekeminen

Jos verkkoyhteys toimii huonosti, kokeile vaihtaa eri verkkotyyppien ja verkkotaajuuksien asetuksia verkkohallintasivulla. Jos käytät yhteyttä 4G-verkon alueella, laite kannattaa lukita käyttämään ainoastaan 4G-verkkoa.

  1. Kirjaudu verkkohallintasivulle. Kirjoita selaimen osoiteriville 192.168.8.1 ja kirjaudu sisään. Käyttäjätunnus ja salasana ovat admin. Voit vaihtaa kielen sivun yläosassa olevasta alasvetovalikosta.
  2. Katkaise yhteys klikkaamalla Nuoli alas / nuoli ylös -palkkia. Valitse Asetukset -> Modeemi ->  Mobiiliverkkoasetukset.
  3. Valitse suositustilaksi "Vain 4G".
  4. Halutessasi voit lukita yhteyden käyttämään ainoastaan tiettyä 4G-verkon taajuutta. Valitse joko ”Vain 4G-800MHz”, ”Vain 4G-1800MHz” tai ”Vain 4G-2600MHz”.

5. Valitse "Käytä" ja tämän jälkeen avautuvassa ikkunassa "OK".

Huom. Jos lukitset reitittimen käyttämään vain 4G-verkkoa, reititin ei enää käytä muita saatavilla olevia verkkoja automaattisesti. Tämä voi aiheuttaa yhteysongelmia, jos siirryt alueelle, jolla 4G-verkkoa ei ole saatavilla.

Langattoman verkon asetukset

Toisinaan langaton verkko toimii syystä tai toisesta huonosti. Langattoman verkon toimintaan vaikuttavat monet operaattorista riippumattomat asiat, kuten asunnon rakenteet ja verkon ruuhkautuminen.

Voit parantaa langattoman verkon toimivuutta muuttamalla reitittimen asetuksia verkkohallintasivulla.

  1. Kirjaudu verkkohallintasivulle. Kirjoita selaimen osoiteriville 192.168.8.1 ja kirjaudu sisään. Käyttäjätunnus ja salasana ovat admin.
  2. Valitse Asetukset-välilehti -> WLAN -> WLAN-lisäasetukset. Voit vaihtaa käyttämäsi taajuuden (2,4 tai 5 GHz) kohdasta kanavan, jota yhteys käyttää.

Oletusasetuksena Kanava-valikossa on ”Auto”. Usein WiFi-kanavan vaihto auttaa silloin, kun lähistöllä on paljon muita samaa kanavaa käyttäviä langattomia verkkoja, jotka saattavat ruuhkauttaa kanavan.

PIN-koodin syöttäminen ja hallinta

Jos sinulla on SIM-kortti, jossa on PIN-koodin kysely päällä, verkkohallintasivu (192.168.8.1) pyytää sinua syöttämään koodin. Telian SIM-korttien PIN-koodi on oletuksellisesti 0000 (pois lukien prepaid-liittymien SIM-kortit). Jos haluat ottaa PIN-koodin kyselyn pois päältä, valitse "Poista PIN-koodin vahvistus käytöstä" ja klikkaa "Käytä".

Opengate-profiilin luonti

Jos haluat käyttää kaksisuuntaista datayhteyttä, sinun täytyy luoda verkkohallintasivun asetuksiin uusi APN-profiili. Käyttääksesi kaksisuuntaista datayhteyttä tarvitset liittymääsi myös lisämaksullisen Telia Yhteyspiste -palvelun.

  1. Asetukset -> Modeemi -> Profiilin Hallinta
  2. Klikkaa "Uusi profiili"
  3. Voit nimetä profiilin haluamallasi nimellä  
  4. Käyttäjänimi- ja salasana-kentät jätetään tyhjäksi
  5. Kirjoita APN-kenttään opengate
  6. Tallenna

APUA ONGELMATILANTEISIIN

Tarvittaessa saat apua Telia Helppi-palvelusta (www.telia.fi/helppi) numerosta 0600 10 100(2,25€/min + pvm/mpm, avoinna arkisin 8-20 ja la 9-16:30).

Jos langattoman verkon kautta ei voi muodostaa Internet-yhteyttä

  • Varmista että laitteen (tietokone, tablet -laite, älypuhelin) langaton verkko on aktivoitu
  • Varmista että olet mobiililaajakaistan kuuluvuusalueella
  • Vamista ettei laite (tietokone, tablet -laite, älypuhelin) ole liian kaukana reitittimestä
  • Tarkista että verkon nimi (SSID) ja suojausavain (WIFI-KEY) on annettu oikein. Etsi ne napauttamalla reitittimen WPS-painiketta kahdesti

Jos nopeus ei tunnu parhaalta mahdolliselta

  • Sijoita reititin mahdollisimman lähelle ikkunaa peittoalueen parantamiseksi, tai siirrä laite (tietokone, tablet -laite, älypuhelin) lähemmäksi reititintä nopeuden parantamiseksi.
  • Jos useita käyttäjiä on yhdistyneenä samaan aikaan, nopeus saattaa laskea. Odota ennen suurien tiedostojen lataamista, kunnes käyttäjiä on vähemmän