Huawei E5577T -reitittimen käyttöohjeet

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Huawei E5577T on reititin, jolla voi jakaa yhteyden jopa 10 laitteelle.

Painikkeet ja liitännät

  • Virtapainike: kytke wifi päälle tai pois päältä pitämällä painiketta alas painettuna.
  • MENU-painike: tuo valikko esiin painamalla painiketta.
  • Micro-USB: Lataa laitetta tai liitä se esimerkiksi tietokoneeseen.
  • NOLLAA-painike: Palauta laite tehdasasetuksille pitämällä painiketta painettuna. Jos unohdat itse asettamasi wifin käyttäjätunnuksen, salasanan tai SSID:n, kokeile laitteen tehdasasetusten palauttamista.
Käyttöönotto

 

Laitteen hallinta

Reitittimen hallintasivulla voit mm. tarkistaa ja muuttaa internet- ja suojausasetuksia.

Hallintasivun avaaminen
  1. Varmista, että reitittimen ja tietokoneen välinen yhteys toimii.
  2. Avaa tietokoneella nettiselain ja kirjoita osoitteeksi http://192.168.1.1
  3. Jos PIN-koodikysely on päällä, syötä PIN-koodi. Oletus-PIN on 0000.
  4. Kirjoita salasana sille tarkoitettuun kenttään. Salasanan löydät reitittimen takana olevasta tarrasta.

Kun verkkoyhteys on saatavilla, Telia-teksti, kentänvoimakkuutta ilmaisevat pylväät sekä käytössä oleva verkko (GSM, 3G tai 4G) näkyvät hallintasivulla kuvan mukaisesti. Kun nettiyhteys on muodostettu, lukee Telia-tekstin alla Yhdistetty.

Yhteysasetusten muuttaminen
  1. Asetusten muuttaminen on mahdollista, kun yhteys on katkaistu. Paina violettia nuolikuvaketta yhteyden katkaisemiseksi. Huom! Jos violettia nuolikuvaketta ei ole etusivulla, valitse Verkkohallinta-sivulla Asetukset > Modeemi > Mobiiliyhteys > yhteystilaksi Manuaalinen. Valitse Käytä.
  2. Kun yhteys on Yhteys katkaistu -tilassa, paina Yhteysasetus-tekstikuvaketta.
  3. Valitse aloitussivulta Yhteysasetus.
  4. Valitse vasemmalta Mobiiliverkkoasetukset.

Verkkolukituksen tekeminen

Jos käytät reititintä aina samassa paikassa, kuten kotonasi, laite kannattaa lukita käyttämään nopeinta saatavilla olevaa verkkoa (esim. vain 4G).

Huomioithan, että verkkolukituksen tehtyäsi laite ei käytä muita saatavilla olevia verkkoja automaattisesti. Tämä voi aiheuttaa yhteysongelmia, jos siirryt käyttämään laitetta jossain muualla. 

  1. Verkko-otsikon alla olevasta suositustilasta reitittimen voi lukita käyttämään tiettyä verkkoa. Vaihtoehdot ovat Vain 4G, Vain 3G, Vain GSM ja Automaattinen. Älä käytä automaattista verkon valintaa, jos haluat lukita reitittimen käyttämään tiettyä verkkoa.
  2. Tallenna muutokset klikkaamalla Käytä.
  3. Paina Alkuun-kuvaketta, jolloin aloitusnäyttö avautuu.
  4. Muodosta nettiyhteys uudelleen painamalla violettia nuolikuvaketta.
Langattoman verkon käyttö (WLAN, Wifi)

  1. Tarkista nykyinen verkon nimi (SSID) ja WLAN-salasana reitittimen aloitusnäytöstä tai avaa valikko ja tarkista ne painamalla MENU-näppäintä.
  2. Varmista, että päätelaitteellasi (tietokone, tabletti, puhelin) on käytössä wifi. Langattoman verkon nimen (SSID) ja salasanan (WiFi Key) löydät reitittimen takakannen alta.

Katso alta laitekohtaiset ohjeet siihen, miten päätelaite liitetään reitittimen jakamaan wifiin.

Mac
  1. Näytä käytettävissä olevien verkkojen luettelo painamalla näytön oikeassa yläkulmassa olevaa WLAN (WiFi) (AirPort) -kuvaketta.
  2. Valitse verkko ja syötä langattoman verkon salasana pyydettäessä.
  3. Paina OK.
Windows XP/Vista/7 -laitteet
  1. Näytä käytettävissä olevien verkkojen luettelo painamalla näytön oikeassa alakulmassa olevaa tehtäväpalkin verkkokuvaketta.
  2. Valitse verkko ja syötä langattoman verkon salasana pyydettäessä.
  3. Paina Yhdistä (Connect).
Windows 8 -laitteet
  1. Pyyhkäise näytön oikeasta reunasta vasemmalle.
  2. Valitse Asetukset ja paina verkkokuvaketta (alareunan ryhmässä vasemmassa yläkulmassa).
  3. Valitse verkko ja paina sitten Yhdistä.
  4. Syötä langattoman verkon salasana pyydettäessä.
IPhone tai iPad
  1. Näytä käytettävissä olevien verkkojen luettelo valitsemalla Asetukset (Settings), WLAN (WiFi) ja sitten Ota WiFi käyttöön (Turn on WiFi).
  2. Valitse verkko ja syötä langattoman verkon salasana pyydettäessä.
  3. Paina sitten Yhdistä (Connect).
Älypuhelin tai tablet-laite (Android ja Windows)
  1. Näytä käytettävissä olevien verkkojen luettelo valitsemalla Asetukset (Settings), Langattomat toiminnot ja verkko (Wireless and network) ja sitten WiFi (WiFi settings) ja Ottamalla WiFi käyttöön.
  2. Valitse verkko ja syötä langattoman verkon salasana pyydettäessä.
  3. Paina sitten Yhdistä (Connect).

Nyt tietokone, tabletti tai älypuhelin on muodostettu laitepariksi reitittimen kanssa. Reitittimen näytössä on numero (1) wifi-tilassa, joka vahvistaa tämän.

Käyttö ulkomailla

Jos haluat käyttää nettiä ulkomailla, sinun tarvitsee tehdä pieni muutos reitittimen asetuksiin, jotta se toimii myös Suomen ulkopuolella.

  1. Kirjaudu reitittimen hallintasivulle.
  2. Valitse sivun ylävalikosta Verkkoasetukset.
  3. Kytke Internet-yhteys -valikosta dataverkkovierailu päälle painamalla harmaata liukunappia. (Jos dataverkkovierailu on jo päällä, nappi on sininen, kuten sen yläpuolella oleva nappi.)
  4. Vahvista valinta. Tarkista tarvittaessa verkkosivuiltamme myös kohdemaasi netinkäytön hinnasto.
  5. Dataverkkovierailu on nyt sallittu ja voit käyttää reititintä myös ulkomaan verkoissa.
    Lue lisää netin käytöstä ulkomailla
Ohjelmistopäivitykset

Reitittimen ohjelmistopäivitykset ovat tärkeitä. Ne korjaavat ja tehostavat laitteen toimintaa ja niiden avulla laitteen tietoturva pysyy ajan tasalla. Joskus päivitykset tuovat reitittimen hallintasivustolle uusia ominaisuuksia tai ulkoasumuutoksia.

Huomiothan kuitenkin, että Huawei E5577T -reitittimellä alkaa olemaan jo paljon ikää, eikä sille välttämättä ole enää tarjolla ohjelmistopäivityksiä. Suosittelemmekin laitteen vaihtamista kokonaan uuteen reitittimeen, joka tarjoaa parempaa suorituskykyä ja tietoturvallisemmat yhteydet.

Löydät ohjeet ohjelmistopäivityksen tekemiseen alla olevasta PDF-tiedostosta.

Huawei 5577Ts -päivitysohje (PDF)

Apua ongelmatilanteisiin
Resetointi eli tehdasasetusten palautus

Missä tilanteissa resetointi kannattaa tehdä?

  • Olet unohtanut hallintasivulla muuttamasi salasanan
  • Laitteen toiminnassa on ongelmia

Paina NOLLAA-nappia kapealla esineellä, kuten auki taitetulla klemmarilla. Resetoinnin myötä  laitteelle palautuvat kaikki alkuperäiset asetukset.

Miksi Mobile WiFi ei vastaa?

Kokeile käynnistää laite uudelleen. Jos siitä ei ole apua, palauta laite tehdasasetuksille.

Miksi Mobile WiFiin ei toisinaan voi muodostaa yhteyttä?

Virran säästämiseksi reititin katkaisee wifi-yhteyden, kun käyttöä ei ole ollut vähään aikaan. Voit käynnistää wifi-yhteyden uudelleen painamalla reitittimen virtapainiketta.

Voit halutessasi kytkeä automaattisen wifin sammutustoiminnon pois päältä, mutta se voi vaikuttaa akun kestoon. Kirjaudu laitteen hallintasivulle ja ota automaattinen wifi-yhteyden katkaisuominaisuus pois käytöstä.

Miksi hallintasivua osoitteessa 192.168.8.1 ei voi käyttää?

Syynä on todennäköisesti IP-osoiteristiriita, kun Mobile WiFi määrittää itselleen uuden IP-osoitteen. Kokeile tällöin osoitetta 192.168.9.1. Jos Mobile WiFissä on nestekidenäyttö, verkkokäyttöliittymän uusi IP-osoite näytetään.

Miksi Mobile WiFi sammui yhtäkkiä?

Mobile WiFi saattaa ylikuumentua, jos sitä käytetään aktiivisesti pitkiä aikoja, jolloin sen automaattinen suojausjärjestelmä laukeaa. Tällöin wifi-yhteys katkeaa ja Mobile WiFi sammuu. Varmista ennen uudelleen käynnistämistä, että laitteella on riittävä ilmanvaihto ja että se on jäähtynyt.

Jos wifin käytössä ilmenee ongelmia tai haluat tietoa sen toiminnasta, lue lisää wifin ongelmatilanteista.

Tekniset tiedot

Yhteys: 2G / 3G / 4G / WLAN

Tiedon vastaanotto
  • 4G – jopa 150 Mbit/s
  • 3G – jopa 42 Mbit/s
  • 2G – jopa 236 kbit/s
Tiedon lähetys
  • 4G – jopa 50 Mbit/s
  • 3G – jopa 5,76 Mbit/s
  • 2G – jopa 236 kbit/s
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Mobiililaajakaistan käyttöönotto

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

ZTE MF971 4G-mobiilireitittimen käyttöohje

ZTE MF286R -reitittimen käyttöohje

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja X:ssä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.