Luurinmetsästys on täällä – saalista tarjoukset nyt! Puhelimen ostajalle suojakalvo asennettuna kaupan päälle. Tarjoukset

Vanhentuneet tai käytöstä poistuneet nettilaitteet

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Parhaatkin nettilaitteet vanhenevat joskus. Tälle sivulle on listattu meillä aiemmin myytyjä tai osana liittymää toimitettuja nettilaitteita kuten reitittimiä ja modeemeja, joiden odotettu elinkaari on tiensä päässä.

Vanha laite voi vaikuttaa esimerkiksi nettiyhteyden nopeuteen ja turvallisuuteen. Jos löydät käyttämäsi laitteen listalta, kannattaa harkita sen vaihtamista uudempaan.

Vanhan nettilaitteen kanssa et välttämättä saa kaikkea irti nettiliittymästäsi. Kovin vanha laite voi aiheuttaa yhteyden hidastumista ja myös sen tietoturva on heikompi. Jos nettilaitteellasi on jo ikää, voi syy yhteyden hidasteluun olla jokin näistä:

Ohjelmistopäivitysten puuttuminen

Ohjelmistopäivitykset optimoivat eli tehostavat laitteen toimintaa ja tekevät yhteyden käytöstä turvallisempaa. Heikosti toimiva yhteys voi johtua siitä, ettei nettilaitteen ohjelmistoa ole päivitetty tai sille ei enää tuoteta uusia ohjelmistopäivityksiä. Uusissa laitteissa ohjelmistopäivityksiä tulee useammin, joko osittain tai täysin automatisoidusti.

Vanhentunut teknologia

Vanhan reitittimen, modeemin tai nettitikun tekniset ominaisuudet eivät välttämättä riitä tai ole täysin yhteensopivia nykypäivän verkkojen ja laitteiden kanssa. Silloin edes ohjelmistopäivitys ei todennäköisesti auta. Esimerkiksi vanhat 4G-reitittimet eivät tue kaikkia taajuuksia, joita nykyiset mobiiliverkot käyttävät. Vanha nettilaite saattaa myös tukea vanhoja wifi-standardeja, joita uudemmat laitteesi eivät pysty hyödyntämään. Esimerkiksi jos jaat nettiä 10 vuotta vanhasta reitittimestä tuliterään puhelimeen wifillä, yhteys voi jäädä liian heikoksi videoiden katseluun. Myös aika on voinut tehdä tehtävänsä laitteen fyysisille ominaisuuksille.

Heikentynyt tietoturva

Haittaohjelmat ja virukset voivat myös aiheuttaa nettiyhteyden hidastumista. Vanhemmat laitteet (yli 6 vuotta vanhat) eivät välttämättä saa enää ohjelmistopäivityksiä. Ohjelmistopäivitykset tuovat usein parannuksia myös laitteen tietoturvaan. Ajantasaiset ohjelmistot ovat kyvykkäämpiä torjumaan uusia uhkia, kuin vanhat laitteet ja niiden ohjelmistot.

ZTE:
  • ZTE 636 -nettitikku
  • ZTE MF810 -reititin
  • ZTE MF831 -nettitikku
  • ZTE MU5001A -reititin
Huawei-nettitikut:
  • Huawei E1552
  • Huawei E173
  • Huawei E3276
  • Huawei E3372S
  • Huawei E367
  • Huawei E392
Huawei-reitittimet:
  • Huawei E220
  • Huawei E353
  • Huawei E5
  • Huawei E5186S
  • Huawei E5377T
  • Huawei E5573
  • Huawei E5576
  • Huawei E5577T
  • Huawei E5776
  • Huawei E586
Netgear-reitittimet
  • Netgear AC790S -modeemi
Kannettavat tietokoneet (SIM-kortti laitteen sisällä):
  • Samsung NF210
  • Samsung RC510
Kiinteän laajakaistan reitittimet (ADSL, VDLS2, valokuitu):
  • Telewell 501
  • TeleWell TW-EA200
  • Zyxel P870HN-51b
  • Zyxel AMG1202-T10B
  • Zyxel P660HN-T1A
  • Zyxel VMG1312-B10A
  • Zyxel VMG1312-B10D
  • Thomson TG784
Telia Smart -palvelureitittimet:
  • Inteno DG301
  • Thomson TG789
Kaikki vain DOCSIS2.0-standardia tukevat kaapelimodeemit:
  • Cisco EPC2100
  • Cisco EPC2100R2
  • Cisco EPC2325
  • Thomson TCM410
  • Thomson TCM420
Vanhentuneet Docsis 3.0-standardin kaapelimodeemit:
  • Cisco EPC3000
  • Cisco EPC3010
  • Cisco EPC3825
  • Technicolor TG233
  • Technicolor TG234
  • Zyxel WAP6804 Wifi Extender
Ensiapua hitaaseen nettiyhteyteen
  • Virtojen käyttäminen pois: Virtajohdon irrottaminen nettilaitteesta tai virtojen katkaiseminen hetkeksi voi auttaa, etenkin jos sitä ei ole tehty pitkään aikaan.

  • Tehdasasetusten palauttaminen: Voit kokeilla palauttaa reitittimen tai modeemin tehdasasetukset. Huomaathan, että sen myötä myös mahdolliset asetuksiin tekemäsi muutokset poistuvat. Resetointi tapahtuu painamalla laitteen pohjassa tai takana olevaa reset-nappia n. 10–15 sekuntia.

Aika vaihtaa uuteen laitteeseen

Jos löysit nettilaitteesi tältä ohjeelta vanhentuneiden laitteiden listalta, olisi tärkeää ottaa harkintaan laitteen vaihtaminen uuteen. Näin saat käyttöösi laadukkaamman ja turvallisemman yhteyden.

Laajasta nettilaitteiden valikoimastamme löydät 4G- ja 5G-reitittimet sekä wifi-verkon laajentamiseen tarvittavat mesh-laitteet. Kiinteän laajakaistan reititintä tai modeemia vaihtaessa voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme.

Asiakastukemme laiteohjeista löydät mallikohtaiset käyttöohjeet useimmille meillä myytäville reitittimille ja modeemeille. Muista myös Telia Helppi -tukipalvelu.

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä

Lisää samasta aiheesta

Nopeustesti

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tervetuloa keskustelemaan kanssamme Facebookissa ja X:ssä. Autamme sinua mielellämme yleisluontoisissa kysymyksissä.
 

Huomaathan, että emme käsittele somessa asiakastietoja tai vastaanota Facebookissa yksityisviestejä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

Vastaamme kommentteihin ma–pe 8–20 ja la–su sekä arkipyhinä 10–18.