Huawei E5577T -reitittimen käyttöohjeet

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Huawei E5577T on reititin, jolla voi jakaa yhteyden jopa 10 laitteelle.

 

Painikkeet

Virtapainike: kytke Mobile WiFi päälle tai pois päältä pitämällä painike painettuna.

MENU-painike: tuo valikko esiin painamalla painiketta.

NOLLAA-painike: nollaa Mobile WiFi ja palauta sen tehdasasetukset pitämällä painike painettuna. Jos unohdat Mobile WiFin käyttäjätunnuksen, salasanan tai SSID:n, kokeile laitteen tehdasasetusten palauttamista.

Käyttöönotto

 

Laitteen hallinta

Reitittimen verkkohallintasivulla voit mm. tarkistaa ja muuttaa internet- ja suojausasetuksia.

Verkkohallintasivun avaaminen
  1. Varmista, että reitittimen ja tietokoneen välinen yhteys on muodostettu oikein.
  2. Avaa internet-selain ja kirjoita osoitteeksi http://192.168.1.1
  3. Jos PIN-koodikysely on päällä, syötä PIN-koodi. Oletus-PIN on 0000.
  4. Kirjoita salasana sille tarkoitettuun kenttään. Salasanan löydät modeemin takana olevasta  tarrasta.

Kun verkkoyhteys on saatavilla, Telia-teksti, kentänvoimakkuutta ilmaisevat pylväät sekä käytössä oleva verkko (GSM, 3G tai 4G) näkyvät hallintasivulla kuvan mukaisesti. Kun yhteys internetiin on muodostettu, lukee Telia-tekstin alla Yhdistetty.

Yhteysasetusten muuttaminen
  1. Asetusten muuttaminen on mahdollista, kun yhteys on katkaistu. Paina violettia nuolikuvaketta yhteyden katkaisemiseksi. Huom! Jos violettia nuolikuvaketta ei ole etusivulla, valitse Verkkohallinta-sivulla Asetukset > Modeemi > Mobiiliyhteys > yhteystilaksi Manuaalinen. Valitse Käytä.
  2. Kun yhteys on Yhteys katkaistu -tilassa, paina Yhteysasetus-tekstikuvaketta.
  3. Valitse aloitussivulta Yhteysasetus.
  4. Valitse vasemmalta Mobiiliverkkoasetukset.

Modeemin lukitseminen 3G- tai 4G-verkkoon

Kun käytät modeemia aina maantieteellisesti samassa paikassa, kuten kotonasi, modeemin lukitseminen nopeimpaan saatavilla olevaan verkkoon parantaa yhteyden toimivuutta (esim vain 4G).

Huomioithan, että lukitessasi ohjelman käyttämään vain 3G-verkkoa tai 4G-verkkoa, modeemi ei käytä muita saatavilla olevia matkapuhelinverkkoja automaattisesti. Tämä voi aiheuttaa yhteysongelmia, jos internetyhteyttä käytetään maantieteellisesti eri osoitteissa.

  1. Verkko -otsikon alla olevasta suositustilasta modeemin voi lukita käyttämään tiettyä verkkoa.
  2. Vaihtoehdot ovat "Vain 4G", "Vain 3G", "Vain GSM" ja "Automaattinen". Älä käytä Automaattista verkon valintaa, jos haluat lukita modeemin käyttämään tiettyä verkkoa.
  3. Verkon valinnan jälkeen painetaan Käytä.
  4. Paina Alkuun-kuvaketta, jolloin aloitusnäyttö avautuu
  5. Muodosta nettiyhteys uudelleen painamalla violettia nuolikuvaketta.
Langattoman verkon käyttö (WLAN, Wifi)

  1. Tarkista nykyinen verkon nimi (SSID) ja WLAN-salasana reitittimen aloitusnäytöstä tai avaa valikko ja tarkista ne painamalla MENU-näppäintä.
  2. Varmista, että päätelaitteellasi (tietokone, tabletti, puhelin) on käytössä Wifi / WLAN. Langattoman verkon nimen (SSID) ja salasanan (WiFi Key) löydät mobiilireitittimen takakannen alta. Katso alta laitekohtaiset ohjeet siihen, miten päätelaite liitetään modeemin langattoman verkkoon.
Mac
  1. Näytä käytettävissä olevien verkkojen luettelo painamalla näytön oikeassa yläkulmassa olevaa WLAN (WiFi) (AirPort) -kuvaketta.
  2. Valitse verkko ja syötä WLAN-salasana pyydettäessä. Paina sitten OK.
Windows XP/Vista/7 -laitteet
  1. Näytä käytettävissä olevien verkkojen luettelo painamalla näytön oikeassa alakulmassa olevaa tehtäväpalkin verkkokuvaketta.
  2. Valitse verkko ja syötä WLAN-salasana pyydettäessä. Paina sitten Yhdistä (Connect).
Windows 8 -laitteet
  1. Pyyhkäise näytön oikeasta reunasta vasemmalle.
  2. Valitse Asetukset ja paina verkkokuvaketta (alareunan ryhmässä vasemmassa yläkulmassa).
  3. Valitse verkko ja paina sitten Yhdistä.
  4. Syötä WLAN-salasana pyydettäessä.
IPhone tai iPad
  1. Näytä käytettävissä olevien verkkojen luettelo valitsemalla Asetukset (Settings), WLAN (WiFi) ja sitten Ota WiFi käyttöön (Turn on WiFi).
  2. Valitse verkko ja syötä WLAN-salasana pyydettäessä. Paina sitten Yhdistä (Connect).

Älypuhelin tai tablet-laite (Android ja Windows)

  1. Näytä käytettävissä olevien verkkojen luettelo valitsemalla Asetukset (Settings), Langattomat toiminnot ja verkko (Wireless and network) ja sitten WiFi (WiFi settings) ja ottamalla WiFi käyttöön.
  2. Valitse verkko ja syötä WLAN-salasana pyydettäessä. Paina sitten Yhdistä (Connect).

Nyt tietokone, tabletti tai älypuhelin on muodostettu laitepariksi reitittimen kanssa. Modeemin näytössä on numero (1) WiFi tilassa joka vahvistaa tämän.

Ohjelmistopäivitys

Löydät ohjeet ohjelmistopäivityksen tekemiseen alla olevasta PDF-tiedostosta.

Huawei 5577Ts -päivitysohje (PDF)
 

Apua ongelmatilanteisiin
Laitteen resetointi eli tehdasasetusten palautus

Missä tilanteissa resetointi kannattaa tehdä?

  • Olet unohtanut verkkohallintasivulla muuttamasi salasanan
  • Laitteen toiminnassa on ongelmia

Nappia täytyy painaa kapealla esineellä, kuten auki taitetulla klemmarilla, ja sitä painamalla palautat laitteen alkuperäiset asetukset.

Miksi Mobile WiFi ei vastaa?

Kokeile käynnistää laite uudelleen. Jos siitä ei ole apua, palauta laite tehdasasetuksille.

Miksi Mobile WiFiin ei toisinaan voi muodostaa yhteyttä?

Virran säästämiseksi Mobile WiFin automaattinen WLAN-yhteyden sammutustoiminto katkaisee WLAN-yhteyden, kun käyttöä ei ole ollut vähään aikaan. Voit käynnistää WLAN-yhteyden uudelleen painamalla virtapainiketta.

Automaattisen WLAN-yhteyden sammutustoiminnon voi halutessaan kytkeä pois päältä, mutta se voi vaikuttaa akun kestoon. Kirjaudu HiLink-sovellukseen tai verkkokäyttöliittymään ja ota automaattinen WLAN-yhteyden katkaisuominaisuus pois käytöstä.

Miksi verkkokäyttöliittymää osoitteessa 192.168.8.1 ei voi käyttää?

Syynä on todennäköisesti IP-osoiteristiriita, kun Mobile WiFi määrittää itselleen uuden IP-osoitteen. Kokeile tällöin osoitetta 192.168.9.1. Jos Mobile WiFissä on nestekidenäyttö, verkkokäyttöliittymän uusi IP-osoite näytetään.

Miksi Mobile WiFi sammui yhtäkkiä?

Mobile WiFi saattaa ylikuumentua, jos sitä käytetään aktiivisesti pitkiä aikoja, jolloin sen automaattinen suojausjärjestelmä laukeaa. Tällöin WLAN-yhteys katkeaa ja Mobile WiFi sammuu. Varmista ennen virran kytkemistä uudelleen, että laitteella on riittävä ilmanvaihto ja että se on jäähtynyt.

Jos langattoman verkon (WLAN, wifi) käytössä ilmenee ongelmia tai haluat lisätietoja niiden toiminnasta, lue lisää wifin ongelmatilanteista.

Tekniset tiedot

Yhteys: 2G / 3G / 4G / WLAN

Tiedon vastaanotto
  • 4G – jopa 150 Mbit/s
  • 3G – jopa 42 Mbit/s
  • 2G – jopa 236 kbit/s
Tiedon lähetys
  • 4G – jopa 50 Mbit/s
  • 3G – jopa 5,76 Mbit/s
  • 2G – jopa 236 kbit/s
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,25 €/min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Mobiililaajakaistan käyttöönotto

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

ZTE MF971 4G-mobiilireitittimen käyttöohje

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.