Huawei E5577T on reititin, jolla voi jakaa yhteyden jopa 10 laitteelle.
Huawei E5577T -reitittimen käyttöohjeet
- Virtapainike: kytke wifi päälle tai pois päältä pitämällä painiketta alas painettuna.
- MENU-painike: tuo valikko esiin painamalla painiketta.
- Micro-USB: Lataa laitetta tai liitä se esimerkiksi tietokoneeseen.
- NOLLAA-painike: Palauta laite tehdasasetuksille pitämällä painiketta painettuna. Jos unohdat itse asettamasi wifin käyttäjätunnuksen, salasanan tai SSID:n, kokeile laitteen tehdasasetusten palauttamista.
Reitittimen hallintasivulla voit mm. tarkistaa ja muuttaa internet- ja suojausasetuksia.
Hallintasivun avaaminen
- Varmista, että reitittimen ja tietokoneen välinen yhteys toimii.
- Avaa tietokoneella nettiselain ja kirjoita osoitteeksi http://192.168.1.1
- Jos PIN-koodikysely on päällä, syötä PIN-koodi. Oletus-PIN on 0000.
- Kirjoita salasana sille tarkoitettuun kenttään. Salasanan löydät reitittimen takana olevasta tarrasta.
Kun verkkoyhteys on saatavilla, Telia-teksti, kentänvoimakkuutta ilmaisevat pylväät sekä käytössä oleva verkko (GSM, 3G tai 4G) näkyvät hallintasivulla kuvan mukaisesti. Kun nettiyhteys on muodostettu, lukee Telia-tekstin alla Yhdistetty.
Yhteysasetusten muuttaminen
- Asetusten muuttaminen on mahdollista, kun yhteys on katkaistu. Paina violettia nuolikuvaketta yhteyden katkaisemiseksi. Huom! Jos violettia nuolikuvaketta ei ole etusivulla, valitse Verkkohallinta-sivulla Asetukset > Modeemi > Mobiiliyhteys > yhteystilaksi Manuaalinen. Valitse Käytä.
- Kun yhteys on Yhteys katkaistu -tilassa, paina Yhteysasetus-tekstikuvaketta.
- Valitse aloitussivulta Yhteysasetus.
- Valitse vasemmalta Mobiiliverkkoasetukset.
Verkkolukituksen tekeminen
Jos käytät reititintä aina samassa paikassa, kuten kotonasi, laite kannattaa lukita käyttämään nopeinta saatavilla olevaa verkkoa (esim. vain 4G).
Huomioithan, että verkkolukituksen tehtyäsi laite ei käytä muita saatavilla olevia verkkoja automaattisesti. Tämä voi aiheuttaa yhteysongelmia, jos siirryt käyttämään laitetta jossain muualla.
- Verkko-otsikon alla olevasta suositustilasta reitittimen voi lukita käyttämään tiettyä verkkoa. Vaihtoehdot ovat Vain 4G, Vain 3G, Vain GSM ja Automaattinen. Älä käytä automaattista verkon valintaa, jos haluat lukita reitittimen käyttämään tiettyä verkkoa.
- Tallenna muutokset klikkaamalla Käytä.
- Paina Alkuun-kuvaketta, jolloin aloitusnäyttö avautuu.
- Muodosta nettiyhteys uudelleen painamalla violettia nuolikuvaketta.
- Tarkista nykyinen verkon nimi (SSID) ja WLAN-salasana reitittimen aloitusnäytöstä tai avaa valikko ja tarkista ne painamalla MENU-näppäintä.
- Varmista, että päätelaitteellasi (tietokone, tabletti, puhelin) on käytössä wifi. Langattoman verkon nimen (SSID) ja salasanan (WiFi Key) löydät reitittimen takakannen alta.
Katso alta laitekohtaiset ohjeet siihen, miten päätelaite liitetään reitittimen jakamaan wifiin.
Mac
- Näytä käytettävissä olevien verkkojen luettelo painamalla näytön oikeassa yläkulmassa olevaa WLAN (WiFi) (AirPort) -kuvaketta.
- Valitse verkko ja syötä langattoman verkon salasana pyydettäessä.
- Paina OK.
Windows XP/Vista/7 -laitteet
- Näytä käytettävissä olevien verkkojen luettelo painamalla näytön oikeassa alakulmassa olevaa tehtäväpalkin verkkokuvaketta.
- Valitse verkko ja syötä langattoman verkon salasana pyydettäessä.
- Paina Yhdistä (Connect).
Windows 8 -laitteet
- Pyyhkäise näytön oikeasta reunasta vasemmalle.
- Valitse Asetukset ja paina verkkokuvaketta (alareunan ryhmässä vasemmassa yläkulmassa).
- Valitse verkko ja paina sitten Yhdistä.
- Syötä langattoman verkon salasana pyydettäessä.
IPhone tai iPad
- Näytä käytettävissä olevien verkkojen luettelo valitsemalla Asetukset (Settings), WLAN (WiFi) ja sitten Ota WiFi käyttöön (Turn on WiFi).
- Valitse verkko ja syötä langattoman verkon salasana pyydettäessä.
- Paina sitten Yhdistä (Connect).
Älypuhelin tai tablet-laite (Android ja Windows)
- Näytä käytettävissä olevien verkkojen luettelo valitsemalla Asetukset (Settings), Langattomat toiminnot ja verkko (Wireless and network) ja sitten WiFi (WiFi settings) ja Ottamalla WiFi käyttöön.
- Valitse verkko ja syötä langattoman verkon salasana pyydettäessä.
- Paina sitten Yhdistä (Connect).
Nyt tietokone, tabletti tai älypuhelin on muodostettu laitepariksi reitittimen kanssa. Reitittimen näytössä on numero (1) wifi-tilassa, joka vahvistaa tämän.
Jos haluat käyttää nettiä ulkomailla, sinun tarvitsee tehdä pieni muutos reitittimen asetuksiin, jotta se toimii myös Suomen ulkopuolella.
- Kirjaudu reitittimen hallintasivulle.
- Valitse sivun ylävalikosta Verkkoasetukset.
- Kytke Internet-yhteys -valikosta dataverkkovierailu päälle painamalla harmaata liukunappia. (Jos dataverkkovierailu on jo päällä, nappi on sininen, kuten sen yläpuolella oleva nappi.)
- Vahvista valinta. Tarkista tarvittaessa verkkosivuiltamme myös kohdemaasi netinkäytön hinnasto.
- Dataverkkovierailu on nyt sallittu ja voit käyttää reititintä myös ulkomaan verkoissa.
Lue lisää netin käytöstä ulkomailla
Löydät ohjeet ohjelmistopäivityksen tekemiseen alla olevasta PDF-tiedostosta.
Resetointi eli tehdasasetusten palautus
Missä tilanteissa resetointi kannattaa tehdä?
- Olet unohtanut hallintasivulla muuttamasi salasanan
- Laitteen toiminnassa on ongelmia
Paina NOLLAA-nappia kapealla esineellä, kuten auki taitetulla klemmarilla. Resetoinnin myötä laitteelle palautuvat kaikki alkuperäiset asetukset.
Miksi Mobile WiFi ei vastaa?
Kokeile käynnistää laite uudelleen. Jos siitä ei ole apua, palauta laite tehdasasetuksille.
Miksi Mobile WiFiin ei toisinaan voi muodostaa yhteyttä?
Virran säästämiseksi reititin katkaisee wifi-yhteyden, kun käyttöä ei ole ollut vähään aikaan. Voit käynnistää wifi-yhteyden uudelleen painamalla reitittimen virtapainiketta.
Voit halutessasi kytkeä automaattisen wifin sammutustoiminnon pois päältä, mutta se voi vaikuttaa akun kestoon. Kirjaudu laitteen hallintasivulle ja ota automaattinen wifi-yhteyden katkaisuominaisuus pois käytöstä.
Miksi hallintasivua osoitteessa 192.168.8.1 ei voi käyttää?
Syynä on todennäköisesti IP-osoiteristiriita, kun Mobile WiFi määrittää itselleen uuden IP-osoitteen. Kokeile tällöin osoitetta 192.168.9.1. Jos Mobile WiFissä on nestekidenäyttö, verkkokäyttöliittymän uusi IP-osoite näytetään.
Miksi Mobile WiFi sammui yhtäkkiä?
Mobile WiFi saattaa ylikuumentua, jos sitä käytetään aktiivisesti pitkiä aikoja, jolloin sen automaattinen suojausjärjestelmä laukeaa. Tällöin wifi-yhteys katkeaa ja Mobile WiFi sammuu. Varmista ennen uudelleen käynnistämistä, että laitteella on riittävä ilmanvaihto ja että se on jäähtynyt.
Jos wifin käytössä ilmenee ongelmia tai haluat tietoa sen toiminnasta, lue lisää wifin ongelmatilanteista.
Yhteys: 2G / 3G / 4G / WLAN
Tiedon vastaanotto
- 4G – jopa 150 Mbit/s
- 3G – jopa 42 Mbit/s
- 2G – jopa 236 kbit/s
Tiedon lähetys
- 4G – jopa 50 Mbit/s
- 3G – jopa 5,76 Mbit/s
- 2G – jopa 236 kbit/s
Etkö löytänyt etsimääsi?
Ota yhteyttä
Telia Helppi
Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.
Lue lisää Helpistä
Chat
Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.
Kirjaudu
Chatbot
Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.
Avaa chatbot >
Telia somessa
Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
Telia Facebookissa
Telia Twitterissä
Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.
Yhteisöön